PAS Tidak Setuju Dengan Pendirian Anwar Ibrahim

Harakahdaily melaporkan kenyataan Anwar Ibrahim:

Saya diwawancara oleh Wall Street Journal pada hari Khamis, 26hb Januari 2011. Antara soalan yang ditanya kepada saya adalah berkaitan dasar luar negara dan isu Palestin.

Saya tuntas menegaskan bahawa kemahuan dan hak rakyat Palestin mesti dibela dan itu merangkumi hak untuk mendirikan negara sendiri serta tidak terus dizalimi.

Saya juga mengungkapkan bahawa jika syarat ini dipenuhi maka wajarlah hak rakyat Israel juga dihormati. - Hrkh.
Itu kenyataan Anwar Ibrahim, bukan kenyataan Pakatan Rakyat.

Apa pun, aku bersyukur, dalam menangani isu negara haram Israel, PAS ambil pendirian untuk secara tegas tak setuju dengan pendirian Anwar Ibrahim.

Harakahdaily melaporkan:

Ketika dihubungi Harakahdaily, Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu menegaskan pendirian PAS yang tidak mengiktiraf kewujudan Israel.

“Mereka mendapat tanah itu secara kejam, membunuh dan menghalau rakyat Palestine daripada buminya sendiri. Bukan menjajah, tapi secara merampas secara kejam bersama tentera Haganah pada tahun 1948.

PAS tidak akan mengiktiraf kewujudan Israel,” tegas beliau. - Hrkh.
Kenyataan yang tegas tanpa perlu cari alasan untuk jaga hati dan tak perlu tergeliat lidah.

Puak-puak penchachai tentu seronok nak terus spin isu ni. Sebelum ni depa spin macam United Malay National Organisation penentang hebat Israel.

Depa ingat rakyat senang-senang boleh lupa pasai skandal Umno-Apco. Kalau pun betul "melayu mudah lupa" akan ada orang yang akan sentiasa mengingatkan orang melayu Islam berkenaan skandal RM77juta tu

Lepas ni mungkin depa akan spin kata Pakatan Rakyat bertelagah sesama sendiri pulak.

Yang pentingnya, episod ni membuktikan yang PAS memang berpendirian teguh. Mempertahankan warga palestin dan kedaulatan Baitul Muqaddis adalah pendirian PAS sejak dulu, kini dan insyaallah selama-lamanya.

Sebelum ni The Wall Street Jurnal melaporkan Anwar berkata:

"I support all efforts to protect the security of the state of Israel," said Mr. Anwar, although he stopped short of saying he would open diplomatic ties with the Jewish state, a step which he said remains contingent on Israel respecting the aspirations of Palestinians. Malaysia has consistently refrained from establishing diplomatic relations with Israel, although limited commercial ties exist between private companies in the two countries. - WSJ.




sumber: http://cenangau.blogspot.com

Video Seks Anuar Terkantoi Lagi......

VIDEO seks yang dilakonkan oleh Anwar bersama dua orang maknyah Thailand, kononnya akan didedahkan oleh Dato T untuk dijadikan alat meraih sokongan rakyat kepada Umno dan Barisan Nasional sempena Pilihanraya ke 13.

Video seks itu kononnya dirakam ketika lawatan Anwar ke Thailand pada 12 dan 13 Jan 2011 yang lalu.

Dalam Utusan Malaysia, salah seorang Dato T, iaitu bekas bendahari Perkasa, Shuib Lazim mencabar Anwar mendedahkan di mana Anwar berada pada 12 dan 13 Jan tahun lepas.

Kononnya pada tarikh itu Anwar berada di Thailand melakukan hubungan seks dengan dua orang Mak Nyah Thailand. Maka tujuan mereka bertanya soalan itu kerana mahu membuktikan pada waktu itu Anwar tiada di Malaysia [maknyah Thailand].

Malangnya, belum sempat video jijik itu didedahkan, kebodohan video tersebut awal-awal lagi sudah terbongkar. Ini kerana pada 13 Jan 2011 Anwar berada di Ibu Pejabat Parti Islam se Malaysia, PAS.

Lihat laporan berita di bawah. Laporan bertarikh 13 Jan 2011, wartawan melaporkan bahawa Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim baru sahaja mempengerusikan mesyuarat bulanan Pakatan Rakyat di Ibu Pejabat PAS.

Lihat juga kenyataan "dekat sini, hari ini". Ini bermakna wartawan tersebut berada di tempat kejadian mendengar kenyataan Anwar pada tarikh tersebut [Harakahdaily].

Teringat kes liwat 1998, pada tarikh Anwar didakwa meliwat Azizan, hotel tempat Azizan diliwat itu belum lagi wujud kah kah kah bodoh betul!




sumber: http://milosuam.blogspot.com

Muawiyah Ra mencela Ali bin Abi Tholib Ra adalah riwayat palsu

Riwayat yang disebarkan oleh kaum sesat Syiah Rafidhoh bahwa Muawiyah Ra dan bani Ummayah secara umum melaknat Ali bin Tholib adalah riwayat yang tidak benar. Hal, ini diungkapkan anggota Komisi dan Pengkajian MUI Pusat, ustadz Fahmi Salim, MA.
“Cerita tentang Muawiyah dan bani Umayyah melaknat Ali selama 70 tahun itu riwayat-riwayat palsu semua,” kata ustadz Fahmi Salim kepada arrahmah.com di kantor MUI Pusat, Jl. Proklamasi, Jakarta Selasa (24/1).

Beliau menjelaskan, bahwa riwayat-riwayat tersebut hanya ada di kitab-kitab sejarah yang ditulis di masa-masa akhir atau belakangan seperti Al Kamil fit Tarikh, Tarikhul khulafa As Suyuti, dan Mu’jamul Buldan. Bahwa asal muasal berita yang mengatakan bahwa kebijakan Bani Umayyah mencela Imam Ali ibn Abi Thalib di mimbar-mimbar jumat dan baru dihilangkan itu oleh ‘Umar ibn Abdul Aziz, bersumber dari Ibnu Sa’ad dalam kitab Thabaqat, yang ia riwayatkan dari Ali ibn Muhammad al-Madaini dari gurunya Luth ibn Yahya. Berita semacam ini tidak benar dan sudah diteliti oleh Dr. Ali Muhammad Shallabi dalam bukunya Al-Khalifah Al-Rasyid Umar bin Abdul Aziz.

“Riwayatnya tidak ada yang shohih. Ali bin Muhammad Al Madaini dan Luth bin Yahya sering meriwayatkan dari Syiah,” ujar ustadz Fahmi yang menjelaskan bahwa Ibnu Sa’ad bukan Syi’ah, hanya saja tasahul (terlalu mudah) dalam mengambil dari riwayat syi’ah.

Sambung Ustadz Fahmi, cerita tersebut memang sering diexpose oleh syi’ah, untuk menunjukkan bahwa bukan mereka saja yang senang mencela para sahabat.

“Ini semacam counter attack dari Syi’ah, bahwa Sunni juga mencaci maki Ali bin Abi Tholib,” tukasnya.

Sebagian ulama mengkafirkan Syi’ah Istna Asyariyah, menurutnya bukan karena mencaci maki sahabat, akan tetapi ulama mengkafirkan mereka karena doktrin mereka tentang tahrif (adanya perubahan) pada Al-Qur’an dan doktrin Imamah.

“Mencaci maki sahabat hanya dampak dari keyakinan Imamah Syiah, itu furuiyah (cabang). Jika mereka sudah tidak meyakini Imamah, tidak akan mencela sahabat,” pungkasnya.

Dr. Ali Muhammad Shallabi sendiri dalam bukunya Al-Khalifah Al-Rasyid Umar bin Abdul Aziz (Shallabi: 107) menerangkan bahwa hampir semua pakar dan imam hadis ahlisunnah menilai Ali Al-Madaini dan Luth ibn Yahya sebagai perawi yang tidak bisa dipercaya dan terbiasa meriwayatkan dari orang-orang yang lemah hafalannya dan tak dikenal (majhul).

Selain tinjauan ilmu riwayat hadis, Shallabi juga menganalisis bahwa tidak benar pula fakta puluhan tahun Imam ‘Ali dikutuk Bani Umayyah, sementara kitab-kitab sejarah yang ditulis semasa dengan daulah Umayyah tidak pernah menceritakan adanya fakta sejarah itu.

Kisah itu baru ditulis oleh para ahli sejarah mutakhir dalam kitab-kitab yang disusun pada era Bani Abbasiyah dengan motif politis, untuk menjelek-jelekkan citra Bani Umayyah di tengah umat.

Shallabi juga yakin bahwa kisah itu baru disusun dalam kitab Muruj al-Dzahab karya Al-Mas’udi (Syi’i) dan penulis syiah lainnya hingga kisah fiktif itu ikut tersusupi ke dalam kitab tarikh ahlisunnah yang ditulis belakangan seperti Ibnul Atsir dalam Al-Kamil fi Tarikh. Namun tidak ada sandaran satupun riwayat yang sahih.

(bilal/arrahmah.com)

GAMBAR TER "UNIK" 2012

Padah Bercinta Dengan Bini Orang...

SUNGAI PETANI: Akibat menjalin hubungan terlarang dengan isteri orang, seorang lelaki menerima padah apabila kedua-dua kaki dan tangannya hampir putus ditetak dengan parang oleh sekumpulan lelaki dalam pergaduhan di depan rumah kekasih mangsa di Jalan Kuala Ketil, dekat sini, kelmarin.

Kejadian berlaku jam 2 pagi apabila mangsa yang berusia 30-an dan sudah berkahwin datang ke rumah kekasihnya itu untuk bersemuka dengan suami wanita berkenaan yang berusia 30-an bagi menjelaskan hubungannya dengan isteri lelaki terbabit.

Sebelum ini, mangsa didakwa menjalin hubungan sulit dengan isteri lelaki terbabit sehingga menimbulkan syak dan kemarahan suami wanita itu.

Berikutan itu, mangsa mengambil keputusan nekad untuk bertemu suami wanita berkenaan dan pertemuan itu dihadiri isteri lelaki itu sebagai saksi.

Sumber berkata, pertemuan yang berlangsung di luar rumah lelaki berkenaan bertukar tegang apabila berlaku pertikaman lidah antara mereka berdua sebelum disertai beberapa lelaki lain dipercayai rakan suami wanita itu.

metro/-

KEMUNGKINAN BN HANYA AKAN MENANG DI 5 BUAH NEGERI PADA PRU 13

MAKLUMAT terbaru yang dipetik dari unit risikan Majlis Tertinggi Umno menyatakan bahawa BN hanya akan menang di lima buah negeri sekiranya pilihanraya umum ke 13 diadakan sekitar Mac hingga Jun tahun ini.Justeru itu, bagi meningkatkan kembali sokongan terhadap mereka, sumber itu juga turut menyatakan pilihanraya umum sudah pasti akan diadakan pada bulan Disember tahun ini.Lima negeri tersebut adalah Sarawak, Sabah, Pahang, Terengganu dan Johor.Manakala lain-lain negeri akan menyaksikan pertarungan sengit seperti Perak, Selangor, Kedah, Negeri Sembilan dan Perlis.

Adalah dipercayai, maklumat ini adalah berdasarkan hasil kajian yang dilakukan oleh unit khas yang dilantik selain daripada maklumat risikan polis dan tentera sepanjang November hingga Disember tahun lalu.Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) dikhabarkan sudah memanggil kembali surat arahan pengosongan premis milik kerajaan seperti sekolah, balai raya dan dewan orang ramai yang dihantar akhir Disember tahun lalu.

Antara faktor yang menyebabkan pembubaran parlimen tidak diadakan pada bulan Mac seperti ramalan sesetengah pihak adalah kerana isu skandal Pusat Feedlot Kebangsaan (NFC)yang kini masih dalam siasatan pihak berkuasa terutama Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) selain dari senarai calon pilihanraya yang masih belum dikemukakan kepada ibu pejabat Umno di PWTC.

Penangguhan rayuan kes fitnah liwat Anwar Ibrahim sehingga tiga bulan juga dikatakan antara faktor utama kerana pembebasan Anwar dilihat mampu mengembalikan semula keyakinan rakyat terhadap Pakatan Rakyat setelah isu pemecatan bekas Pesuruhjaya PAS Selangor, Hasan Ali kini selesai.Najib selaku Perdana Menteri rejim telah dimaklumkan perkara ini dan meminta Umno mengemukakan laporan segera kepada ibu pejabat tentang langkah-langkah yang perlu dilakukan untuk mengembalikan semula sokongan yangterus merosot di sebalik pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang sedang dalam proses pengagehan.

Negeri-negeri yang menjadi tumpuan seperti Selangor dan Perak sudah diarahkan supaya mengadakan program lebih kerap termasuk turun padang setiap dua minggu sebagai langkah susulan meningkatkan lagi tahap penerimaan rakyat terutama di kawasan bandar dan pinggir bandar yang memihak Pakatan Rakyat.Menurut laporan itu lagi, jentera pilihanraya sudah diminta supayabekerjasama dengan SPR bagi menambah senarai daftar pengundi termasuk memasukkan sekali nama isteri anggota penjawat awam seperti polis dan tentera sebagai pengundi pos bagi memastikan kemenangan berpihak kepada mereka.

Kelantan dan Pulau Pinang sudah dianggap gagal kerana laporan tersebut juga menyebut aliran sokongan kekaltidak berubah dengan negeri pimpinan Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat dijangka memperolehi kerusi hampir sama seperti pilihanraya umum Mac 2008 lalu.Pulau Pinang pula kekal milik Pakatan Rakyat dengan dijangka penurunan sedikit majoriti undi di beberapa kawasan parlimen 'panas' seperti Bukit Gelugor, Nibong Tebal, Bukit Mertajam dan Kepala Batas.

Ketua Menteri, Lim Guan Eng dijangka tidak menghadapi masalah mempetahankan kerusi parlimen Bagan selain kekal memegang kerusi DUN Air Putih dengan sedikit penurunan majoriti tetapi masih dalam keadaan selamat.Perak dijangka kembali kepada Pakatan Rakyat dengan mandat lebih besar berbanding pilihanraya umum Mac 2008, dengan menyaksikan pertambahan kerusi DUN daripada 31 pada empat tahun lalu kepada 37 kerusi, selain berupaya menguasai 13 kerusi parlimen daripada 23 kerusi yang terdapat di negeri tersebut. - SUMBER

Read more: http://biaqpila.blogspot.com

Pelakon Hollywood Angelina Jolie & Brad Pitt Ajar Anak Mereka Tentang Agama Islam

Pasangan pelakon Hollywood Angelina Jolie (gambar) dan Brad Pitt mengaku memberikan pendidikan agama kepada anak-anak mereka.


Jolie tidak membataskan pendidikan itu pada satu atau dua agama sahaja, malahan enam anaknya mendapat pendedahan terhadap semua bentuk agama yang ada.


"Brad dan saya membesarkan anak-anak kami untuk menghargai sesama manusia," ujar ibu kepada Maddox, Pax, Zahara, Shiloh dan si kembar Vivienne dan Knox itu kepada majalah Parade.


Jolie dan Pitt memperkenalkan semua agama yang ada di dunia ini kepada enam anak mereka dengan menyediakan rak yang memuatkan pelbagai buku dan kitab agama di rumah mereka.


"Kami ada Injil, al-Quran dan semuanya. Kami juga mengajak anak kami ke gereja, kuil, menghadiri upacara ajaran Buddha, pergi masjid, mengajar mereka tentang semua kepercayaan," katanya pada Sabtu.


Menurut Jolie, walau apapun agama yang dipilih oleh anak-anaknya kelak, dia tidak akan membantah.


"Pilihannya (agama) terletak pada tangan mereka," ujarnya.

kepada hero Star Wars Liam Neeson semoga menjadi seorang muslim sejati dan juga Angelina Jolie semoga mendapat hidayah.

Video : Jom Tengok Reaksi Isteri Atau Anak Kepada Lelaki Dayus



Dipetik Daripada Sebuah Rancangan Hiburan TV Tempatan 2010. Apa pula reaksi anda ? Wajarkah masyarakat menyanjung kerjaya 'artis' sebagai kerjaya yang bermoral dan mulia ?

Lepas Baca Tolong Sebarkan.....

Umurnya 10 tahun. Beberapa bulan lalu, dia ditangkap bersama-sama abangnya yg berumur 12 tahun dan sEorang lagi kawan -mencuri meja sekolah. Meja tu bahagian tepinya diperkukuhkan dgn besi. Bahagian besi tulah yg dijual kepada pembeli besi buruk utk RM3.

Kenapa? Sebab nak beli beras.
“Kami lapar sgt,” kata mereka.
“Saya tak sampai hati nak hukum diorang bila dpt tangkap,” kata Ustazah Norazainah. Beliau telah mengajar di KAFA Integrasi Al-Insaniah sejak 2004. Malahan dia dan seorang guru lain yang bertanggungjawab menubuhkan sekolah itu di tgh2 kawasan PPRT (Projek Perumahan Rakyat Termiskin) Lembah Subang.

“Sekolah kami ni mmg selalu kena pecah masuk, barang2 dirosakkan dan dicuri. Mmg frust betul sbb kami kumpul duit utk kemudahan sekolah ni dgn titik peluh sendiri. Bila dpt tahu yg pelajar kami sendiri yg mencuri, mmg sedih. Bila tahu kenapa, Tuhan sajalah yg tahu perasaan ni.”
Dari nak dihukum akhirnya ditolong. Ustazah Zainah meminta Izam dan abangnya membawa beliau ke rumah mereka.

Runtun hatinya melihat keadaan tempat tinggal mereka. Izam punyai lima adik beradik. Mereka tinggal di sebuah unit flat yg keadaannya amat daif bersama2 bapa mereka, yg tiada di rumah ketika lawatan itu. Si bapa sibuk mencari rezeki di tepian Jalan Masjid India, menjual alat permainan.
Ibu mereka masih hidup, namun telah lama meninggalkan mereka. Tak sanggup menanggung keadaan hidup sedemikian, begitulah yg diceritakan kepada Ustazah Zainah.

Ketika beliau masuk, ternampak adik-beradik yg lain sedang duduk di atas lantai, sambil menjamah nasi kosong di dalam talam. Yg bongsu umurnya empat tahun. Badannya kelihatan lesu, lagaknya pasif, menurut Ustazah Zainah. Mungkin kerana terlalu lapar, mungkin kerana kurang nutrisi, mungkin kerana penyakit yg tidak kita ketahui.

Guru Besar sekolah, Ustazah Hawa, menceritakan pada saya tentang usaha mereka meminta kebenaran si bapa untuk menjaga dan membela nasib yg bongsu dan si kakak yang umurnya belasan tahun, namun tidak diizinkan. Mereka mati akal, tak tau mcm mana nak sampaikan pertolongan.

Izam dan abangnya tiada surat beranak. Jadi, tak dapat pergi sekolah kebangsaan. Kakaknya yang berusia 13 tahun dpt ke sekolah menengah, namun terpaksa juga menjaga yg bongsu ketika bapanya tiada di rumah. Tapi selalunya, Izam yg menjaga adik-adiknya ketika yang lain ke sekolah dan bapanya bekerja.

Pertama kali kami bertemu, Izam senyap dan sugul. Baju sekolahnya comot dan berdaki. Katanya dia memakai baju yg sama setiap hari. Baju itu dibasuh di hujung minggu.

Kami bersembang. Katanya, matapelajaran kegemarannya Jawi. Saya minta dia tuliskan namanya di atas sekeping kertas. Dia dapat menulis (dalam tulisan Rumi). Ini sebenarnya mengkagumkan kerana dia tak pernah ke sekolah.
Saya tanya apa yang dimakannya ketika sarapan pagi tadi.
Tak makan, jawabnya.
Sebelum ke KAFA?
Tak makan.
Saya terdiam, sambil memandang pinggan berisi goreng pisang di hadapan kami.

“Jadi.. ni baru Izam nak makan?”
Dia mengangguk.

Kata Izam, kadang-kadang dia tak lapar, sbb dah biasa.
Ya Allah. Saya tak dpt bayangkan apa yg dilalui anak ini setiap hari.
Saya tanya, Izam nak ke sekolah? Sekolah yg saya maksudkan ialah sekolah kebangsaan.

Wajah Izam serta-merta berubah. Ceria. Tersenyum. Senyuman yg penuh harapan.

Ustazah Zainah bertanyakan saya sama ada nak melawat rumah Izam. Saya setuju.

Sesampainya di sana, kami dapati bapanya tiada di rumah. Beliau di surau, menunaikan solat Asar berjemaah. Namun anak perempuannya telah diarah agar tidak membenarkan sesiapa masuk ke rumah, melainkan keluarga. Tapi, kalau saya nak masuk pun, mmg takda masalah. Tombol pintunya hilang. Yang ada hanyalah sehelai kain buruk yg digunakan utk menutup lubang tombol dan menyelak pintu.

Kami menghormati permintaan si bapa dan menunggu di luar. Bila beliau tiba, dia meminta maaf kerana tidak dpt membenarkan kami masuk.
“Saya buat begini bukanlah sebab saya sombong, tapi Cik kan dah tahu keadaan rumah saya, sgt daif. Saya malu nak bagi masuk. Bimbang boleh dijadikan fitnah,” katanya.

Beliau kurang selesa dgn kehadiran saya. Katanya sungguh pun mereka hidup dalam kemiskinan tegar, mereka bukannya pengemis. Beliau tak mahu media dtg ke rumah, merakamkan kedaifan hidup mereka dengan kamera video, menceritakan pada org ramai tentang kesedihan mereka. Beliau jengkel dengan mereka yang meratapi nasib di dalam TV, dengan air mata bercucuran, ditatap umum.

Saya berjanji tidak akan mengambil gambarnya dan tempat tinggalnya, atau mendedahkan identitinya di media. Namun saya tetap akan menceritakan kisah mereka, cuma bukan dgn cara yg tidak dikehendakinya. Saya di situ bukannya atas dasar mencari berita, tapi atas dasar kemanusiaan, kerana saya juga seorang ibu, punyai naluri kasih sayang pada anak2.

Saya dan Ustazah Zainah berusaha memujuknya membenarkan sekolah itu menjaga si bongsu dan anak perempuannya di siang hari, agar beliau mudah mencari rezeki atau mencari punca pendapatan yg lebih baik. Namun beliau kurang yakin dgn cadangan kami. Katanya, kalau dia ke kerja awal pagi, siapa yg akan menyiapkan anak2? Memasak utk mereka?

Cadangan Ustazah Zainah itu sebenarnya amatlah praktikal. Si bongsu akan dimasukkan ke program taska mereka pada waktu pagi, dan Ustazah sendiri akan menjaganya di sekolah selepas habis taska, sehinggalah si kakak atau bapa balik. Namun cadangan itu tetap ditolak.

Si bapa seolah2 gembira menerima kemiskinan ini sebagai taqdir yg akan merapatkan lagi hubungannya dengan Rasulullah s.a.w. Saya berkata kepadanya bahawa ramai para Sahabat alaihissalam yang juga kaya, dan mereka juga amat rapat dan dicintai Rasulullah s.a.w.

Sebelum kita menuduh beliau menggunakan agama sebagai alasan kemiskinannya, harus juga kita ingat yg beliau seorang lelaki. Ego lelaki itu cukup kuat utk membuatkan beliau menafikan kesempitan hidupnya.
Saya mmg kagum dgn dedikasinya menjaga anak2 setelah ditinggalkan isteri. Tidak mudah dilakukan, tidak ramai sanggup melakukan. Namun realitinya adalah budak2 itu tetap lapar, dan telah pun mencuri akibat kelaparan. Mereka perlukan pendidikan utk membebaskan diri dari cengkaman kemiskinan. Si bapa itu sendiri mengaku, Izam sering menyuarakan keinginannya utk ke sekolah, dan mengadu dirinya seperti diperlekehkan rakan2nya yg seronok ke sekolah ketika dia terperuk di rumah.

Kami menawarkan pertolongan mendapatkan surat beranak utk anak2 itu, tapi balasnya “Buat apa? Dia sudah darjah 3..tidak ketinggalankah dia?”
Tidak, kata kami. Kami terus memujuk. Saya kata anaknya bijak, sgt berminat belajar. Sebenarnya, ramai pelajar sekolah itu yg sememangnya bijak walaupun dikongkong kemiskinan dan kelaparan. Cuma, mereka tak berpeluang mendapat kehidupan lebih baik.

Bapa Izam berkata beliau malu anak2 nya ke sekolah KAFA itu tanpa membayar yuran, kerana beliau tak mampu. Ustazah Zainah kata takpa, asalkan mereka dtg.
“Takkanlah saya tak bagi budak2 ni dtg..ini ilmu akhirat. Tanggungjawab saya nak mendidik mereka, dtg sajalah, takpe,” rayunya.

Di sini saya nak terus terang mengatakan bahawa walaupun ibu kepada budak2 ni org Malaysia, bapanya ini kemungkinan warga Indonesia. Pelatnya sukar dilindung. Terdahulu, saya pernah ditegur seseorang yg tak puas hati saya menolong pelajar miskin, yg bukan semuanya dari org Malaysia. Saya rasa komen mcm ni tak perlu. Bukankah dia tetap manusia? Bukankah budak2 ni, tetap budak2? Mereka berhak mendapatkan hak asasi seperti makanan, tempat tinggal dan pendidikan. Dan kita semua sesama Islam. Yg membezakan antara kita, taqwa. Itu saja yg perlu kita ingat.

Guru2 di KAFA Al-Insaniah ni bukan saja telah melaksanakan tanggungjawab mereka malah lebih dari itu. JAIS hanya mampu membayar guru2 ini bagi satu sesi pengajaran, sedangkan ada guru, spt Ustazah Zainah, yg mengajar dua sesi. Ada guru yg langsung tak dpt dibayar.

JAIS mengharapkan perbelanjaan sekolah dpt ditampung oleh yuran sekolah. Ya, secara teorinya takda masalah, kerana kebanyakan sekolah KAFA di Lembang Klang ni lokasinya di kawasan perumahan mereka yg berpendapatan sederhana atau agak berada. Jadi ramai yg mampu yuran RM20 sebulan.
Namun KAFA Al-Insaniah dibina di tgh2 kawasan PPRT. Kebanyakan keluarga yg tinggal di sini masing2 penerima zakat. Hampir separuh kanak2 yg ke sekolah itu juga dari keluarga penerima zakat, jadi tau2 sajalah tahap keperitan hidup mereka.

“Bagaimanalah kami sampai hati nak mintak budak2 ni yuran sekolah?” kata Ustazah Hawa. “Masa mula2 tu, kerana ramai yg tak bayar, kami mintak, tulis surat kat ibubapa. Lepastu, ramai yg tak dtg sekolah. Kami ingat takpalah, mari balik, tak payah bayar, asalkan dpt teruskan belajar.”
Guru2 ini sanggup menerima potongan gaji semata2 agar sekolah ini terus beroperasi. Gaji mereka kira2 RM1,200. Itu pun baru2 ini dinaikkan kerajaan. Sebelum ini, RM1,000 ke bawah. Lagi menambahkan asam ke luka, baru2 ini sekolah itu dipecah masuk. Habis yuran, komputer dgn data pelajar dan wang sumbangan dari jualan amal disapu. Dapur kantin juga dipecah masuk dan makanan dicuri. Penutup longkang dan pelbagai lagi barangan besi dan logam dicuri, membahayakan anak2 yg bermain di waktu rehat. Pagar dipotong, siling dipecahkan, memudahkan lagi pencuri keluar masuk. Guru2 ini mati kutu bagaimana nak terus beroperasi bila berhadapan dgn cabaran sebegini besar.

Setiap ringgit yg disumbang ke KAFA Integrasi Al-Insaniah dapat megenyangkan seorang pelajar, menggalakkan mereka ke sekolah, membantu mereka merubah kehidupan. Setiap ringgit membawa bersamanya harapan, membasmi kemiskinan, menggalakkan org lain beramal.
Tiada sumbangan yg terlalu kecil. Setiap sumbangan adalah amal baik yg berterusan faedah dan pahalanya.

Aishah r.a. berkata Rasulullah s.a.w bersabda: “Amalan yang paling disukai Rasulullah SAW ialah yang kekal (istiqamah) sekalipun sedikit.” (Bukhari, Muslim)
------------------------
Sumbangan boleh dimasukkan ke akaun berikut:
Maybank
MBB account - 164388710655
(SAKINA BINTI HAJI MOHAMED).
Sila tulis 'For KAFA' di kotak komen dan email sakina_amx@yahoo.com.

RHB
Account number 1-12479-00092090
(TENGKU ELISA BUSTAMAN BT TENGKU MOHD ALI)
Sila tulis 'For KAFA' di kotak komen dan elisa_taufik@yahoo.com.

Sumbangan terus kepada:
Bank Islam SAR AL-INSANIAH
Acc no: 12047010031372
Atau hubungi
Guru Besar Ustazah Siti Hawa 0139180191
Ustazah Norazainah 0173217971

Minta tolong sebarkan

Jom Kenali MB Kedah...

KEDIAMAN


Rumah dua tingkat di tepi jalan itu, sekilas pandang tiada satu pun kelihatan istimewa. Tiada bezanya dengan rumah-rumah sebaris dengannya. Bawahnya batu, menempatkan ruang dapur dan tamu. Tingkat atasnya kayu, tempat sepasang suami isteri beradu dan berkumpulnya anak menantu jua cucu. Pekarangannya agak sempit, cukup-cukup memuatkan dua buah kereta. Di pagarnya tersidai dua karpet kecil dan sebatang mop lantai.


Sekelilingnya beberapa pokok sederhana besar ditanam, menghijaukan laman. Tiada kolam renang mahupun rekaan air terjun buatan yang melambangkan kemampuan penghuninya berbelanja besar, menghias kediaman.


Sesiapa yang lalu-lalang, baik pejalan kaki mahupun pengguna jalan raya, pasti terlepas pandang dek kerana tiadanya nilai estitika ataupun kemuncak kemewahan yang mampu menarik perhatian.


BANGUNKAN INSANIAH


Memadai diceritakan antara kejayaan Ustaz Azizan bersama kerajaan Pakatan Rakyat ini ialah berjaya membangunkan Kolej Universiti Insaniah dengan penambahan bangunan baru di Kuala Ketil dan peningkatan mata pelajaran yang ditawarkan.


Sebelum ini, selama 12 tahun di bawah kerajaan lama, hanya 7 subjek ditambah sedangkan di kala pemerintahannya selama dua tahun ini, sudah 42 subjek baru diperkenalkan.


CUKUP BERANG


"Paling pantang, ada orang minta projek daripadanya. Dia juga cukup berang jika sesuatu itu harganya amat mahal dan tidak munasabah. Dia begitu teliti dan cerewet tentang duit," kata seorang kakitangan kerajaan negeri tentang sikap MB Kedah itu terhadap perbelanjaan dan peruntukan kewangan.


Selain itu beliau turut mengarahkan semua Exco Kerajaan negeri, melalui potongan gaji, menyumbang dana ke Tabung Tunku Mahmud, bagi tujuan kebajikan untuk rakyat Kedah.


Ya, memang tidak disangkal, Ustaz Azizan begitu cermat bila masuk bab wang kerajaan. Sikapnya itu sudah tidak menjadi rahsia lagi bahkan sebelum beliau bergelar Menteri Besar lagi. Malah tidak pernah campur adukkan antara wang kerajaan negeri dengan wang milik parti.


Apatah lagi dalam hal ehwal lantikan kuasa atau jawatan, Ustaz Azizan, bapa 14 orang anak ini tidak pernah menggunakan kuasa yang ada untuk menawarkan pekerjaan kepada anak-anaknya di pejabat kerajaan negeri sungguhpun diketahui ada antaranya yang tidak mempunyai pekerjaan tetap, kata satu sumber rapat dengan MB Kedah itu.


Ketika mula-mula mengangkat sumpah sebagai pemimpin negeri Mac 2008 yang lalu, rumahnya tidak mempunyai pagar. Kosong dan lapang begitu sahaja.


Namun atas nasihat Unit Perancang Ekonomi (UPEN) demi faktor keselamatan, Ustaz Azizan bersetuju dengan cadangan mereka supaya membina pagar rumah dan pondok pengawal. Bagaimanapun, beliau tidak mahu menggunakan peruntukan kerajaan negeri sebaliknya membina menggunakan duit sendiri.


HARGA KEMEJA MB


Bagi membeli pakaian, beliau akan ke sebuah kedai cina di Simpang Empat, Kangkong dan sebuah kedai di Pulau Pinang bagi membeli baju-baju kemeja yang diminatinya dan kedua buah kedai ini, merupakan kedai pakaian kegemarannya sejak dulu lagi.


Dan lebih mengujakan, ada antara kemeja-kemeja yang dibelinya di sini, yang dipakai ketika majlis rasmi ataupun sewaktu bertugas rata-ratanya sekitar RM19.00 sahaja!


Tidak cukup dengan itu, jika ada urusan rasmi di Kuala Lumpur atau ke mana sahaja di negara ini, beliau tidak pernah menaiki kapal terbang sebaliknya menggunakan jalan darat semata. Ustaz Azizan 'tahan' berjam-jam dalam kenderaan untuk ke lokasi yang jauh.


Kata juruiring dan pengawal peribadinya, beliau tidak akan singgah di sepanjang perjalanannya seperti dari Alor Setar ke Kuala Lumpur sehinggalah tiba ke destinasi yang dituju. Malah masa bertolak dan pulang tidak tentu masa, adakalanya tengah malam atau menjelang subuh.


Selain mengurangkan kos, beliau berasa selesa dan bergerak ke sini sana bertemu sesiapa sahaja menggunakan kereta. Cuma sesekali dijemput Tuanku Sultan Kedah untuk menaiki pesawat peribadi Boeing 737, beliau tidak upaya menolaknya.


HUBUNGAN DENGAN ISTANA


Bercerita pula hubungannya dengan istana, ustaz Azizan sememangnya terkenal dengan sikap hormatnya kepada Sultan dan institusi raja-raja. Kerana itulah, setiap hari Rabu, di awal pagi sebelum mesyuarat exco kerajaan negeri, beliau akan mengadap Sultan Kedah, untuk melaporkan perkembangan dan perjalanan urusan kerajaan.


Lazimnya, para pemimpin negara atau negeri akan menginap di hotel mewah khususnya di Kuala Lumpur bagi urusan-urusan rasmi. Bukan seorang perbelanjaan yang ditanggung, malah melibatkan para pegawai, setiausaha, petugas, pemandu dan pegawal peribadi


Tidak seperti Ustaz Azizan, bagi mengelakkan pembaziran, beliau menyewa sebuah rumah tiga bilik di lokasi yang dirahsiakan di ibu kota untuk didiaminya bersama para petugas. Betapa cermatnya dan bayangkan apabila perbelanjaan menginap di hotel yang boleh mencecah RM80,000 sebulan dapat dijimatkan!


Menarik cerita MB Kedah ini ketika berada di rumah sewanya itu. Saya bertanya makanan kesukaan beliau dan kata pegawainya sekiranya lapar, lewat malam Ustaz Azizan meminta pegawainya membungkus Roti Arab kuah Dal atau seperti selalunya, hanya meminta mereka memasakkan mee segera untuknya!


SERI MENTALOON


Ya, beliau tidak mahu menetap di Seri Mentaloon yang gah laksana istana itu tetapi menjadikan bangunan luas itu untuk dimanfaatkan oleh rakyat bagi apa jua program pembangunan Insan ataupun majlis-majlis rasmi, tanpa dikenakan sebarang bayaran.


Sikap Ustaz Azizan terhadap rakyat, kawan dan lawan sudah menjadi buah mulut orang. Mereka amat kenal gerak gaya dan perangai Menteri Besar mereka yang cukup mesra dan suka berseloroh. Saya sendiri pernah, menyaksikan serombongan 10 artis serta 40 krew produksi sebuah drama yang menjalankan penggambaran di Kedah diraikan oleh Azizan di Seri Mentaloon dengan jamuan makan tengah hari. Biarpun rombongan itu terlewat satu jam sedangkan MB mempunyai acara di lokasi yang lain, Ustaz Azizan masih sabar menunggu dan melayan tetamu, membuat kebanyakannya malu tersipu. Bukti, pemimpin parti Islam ini sentiasa terbuka kepada sesiapa sahaja.


Selain itu, Ustaz Azizan sering mempamerkan keprihatinannya terhadap masalah dan kebajikan rakyat. Buktinya, sejurus selepas mengadap Sultan Kedah, beliau dengan lengkap berpakaian baju melayu bergegas ke tempat kejadian setelah dimaklumkan terdapat 14 buah kedai hangus terbakar di Sungai Limau sewaktu cuti Tahun Baru Cina tempoh hari.


Beliau tiba, ketika api sedang naik menjulang sambil memerhatikan bomba dan sukarelawan memadamkan kebakaran malah datang sekali lagi keesokan harinya bersama Tengku Bendahara Kedah, menyampaikan sumbangan derma kilat kepada mangsa.


Begitu juga dengan kejadian ribut kuat di Kuala Ketil yang melibatkan lebih 300 penduduk mengalami kerosakan kediaman, yang mana sehari selepas kejadian, Ustaz Azizan tiba awal dengan pasukan rombongannya menyampaikan sumbangan derma.


PERANGKAP WARTAWAN


Tetapi awas, bagi sesiapa yang tidak bersedia atau cuba 'menggoreng' fakta, akan menerima padah daripadanya yang cukup arif selok belok perangkap wartawan. Ada masa bidasan jawapan cukup pedih sehingga wartawan begitu berhati-hati mengelak serkap jarang.


"Sekarang ini Kedah tak ada air, macamana Dato' Seri? tanya seorang wartawan arus perdana yang dilihat cuba-cuba memprovokasi beliau.


"Kamu ni mandi tak pagi tadi?" tanya Ustaz Azizan pantas, kemudian dijawab 'ya' oleh wartawan itu, bagi mengelak dirinya dikatakan tidak mandi atau berbau busuk.


"Kalau begitu, macamana kamu kata tak ada air. Kamu mengaji Universti mana? Kan sekarang ni musim kemarau dan seluruh negara ada masalah kekurangan air. Ini urusan Allah SWT, jadi kita mohonlah doa, supaya hujan," katanya membuat wartawan itu terdiam seribu bahasa.


RAMADAN


Ada kisah menarik perhatian saya, ketika dititipkan semula pegawai khas MB tentang satu usaha kejadian sabotaj yang dilakukan pihak lawan sekitar Ramadan tahun lalu.


Waktu itu, di masjid-masjid telah teredar ribuan risalah palsu yang menyatakan bahawa Ustaz Azizan selaku MB Kedah akan memberi sumbangan wang saku untuk Hari Raya kepada rakyat Kedah.


Esok paginya lebih 300 orang memenuhi pekarangan pejabat MB bagi menuntut apa yang dijanjikan seperti yang dicanang risalah palsu itu. Ustaz Azizan yang baru tiba ke pejabat, hairan dan terpinga dengan kehadiran orang ramai itu, lantas memanggil para pegawainya menjelaskan apa yang berlaku.


Anda tahu keputusannya? Jika dilihat perwatakannya yang bengis dan tegas itu, ramai boleh mengagak tindakan selanjutnya. Namun yang berlaku adalah sebaliknya!


Ustaz Azizan berasa simpati pula dengan orang ramai yang tertipu dengan risalah itu. Lebih menghibakan beliau, ada bersusah payah datang dari jauh, hulu kampung, semata-mata berharap dan bergantung ihsan sumbangan yang dihebahkan palsu itu.


Lantas beliau mengarahkan para pegawainya mengagihkan wang sebanyak RM50.00 seorang kepada semua yang hadir dan wang yang dikeluarkan itu datangnya daripada poketnya sendiri!


Sumber : KedahLanie / -tranungkite-


p/s :Hangpa try cari pemimpin umno yang macam ni ada tak,JKKK pun hidup mewah...

Alasan Bodoh Penyanyi Seksi Melayu...

Alasan yang diberikan adalah mata pencarian, menyanyi, pakai seksi tapi tak buat perkara tak senonoh. Itu adalah modal seorang penyanyi tahap senja bernama Leina Hangat yang mengakui gemar berpakaian seksi kerana berpakaian seksi itu adalah KESELESAANNYA.
Namun perlakuan yang ditunjukkan ketika mengadakan persembahan, tidak lagi melibatkan bakat suara, sebaliknya bakat sebagai seorang PELACUR MURAHAN yang boleh diperbuat sesuka hati asalkan dibayar dengan sejumlah wang.

Alasan kononnya persembahan yang dibuat adalah di hadapan penonton yang rata-ratanya bukan beragama Islam, merupakan alasan yang TERBANGANG diberikan oleh orang yang masih tidak mahu mengakui kesalahan. Sebaliknya menuduh gambar-gambar itu didedahkan kerana si pendedahnya tidak berpuas hati kerana kurang mendapat layanan, juga merupakan alasan terbodoh yang boleh diberikan oleh seorang penyanyi wanita yang berasa seksi itu sesuatu yang selesa.

Sebabnya, Islam adalah agama rasmi negara ini. Umat Islam adalah kelompok majoriti di negara ini. Berperangai tak senonoh sebegitu tidak akan hanya menghiburkan golongan yang memandang rendah terhadap Islam dan umatnya, tetapi juga memberikan gambaran bahawa wanita penghibur Islam merupakan haiwan dalam kandang yang cukup dihulur makanan, maka gugurlah segala imej dan akidahnya.


Hanya kerana mencari sesuap nasi tidak menghalalkan perbuatan sebegitu rupa. Kalau iya pun hendak menghiburkan para penonton, apa perlu berperangai seperti MENJUAL MARUAH?

Apa Kata Dunia Tentang Tindakan " U Turn " Najib Dalam Pembebasan Anuar ?

Portal berita antarabangsa mula memberitakan bahawa kerajaan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah memutuskan untuk merayu pembebasan Anwar, Ketua Pembangkang, yang didapati "tidak bersalah" oleh Hakim Mahkamah Tinggi minggu lepas.

Phil Robertson, Timbalan Pengarah Bahagian Asia, bagi Human Rights Watch adalah antara mereka yang paling awal mengutuk pentadbiran Najib bagi flip-flop terbarunya.

"Mahkamah percubaan memberi kerajaan peluang untuk tunduk anggun dari pendakwaan bermotifkan politik Anwar. Ia adalah amat malang bahawa mereka tidak mengambil.Keputusan ini bermakna rakyat Malaysia akan terus tertakluk kepada politik yang lebih komplot di mahkamah sebagai kerajaan perpetuates ini ejekan perbicaraan bagi jenayah yang tidak seharusnya menjadi satu jenayah di tempat yang pertama, "kata Phil dalam satu kenyataan.

Penganiayaan, bukan pendakwaan


Sementara itu, peguam Anwar, Sankara Nair berkata beliau masih belum diberitahu tentang keputusan itu. Beliau mengecam langkah itu sebagai suatu "penindasan politik" dan bukanlah pendakwaan yang sebenarnya.

"Saya tidak pernah secara rasminya dimaklumkan oleh pihak pendakwaan. Walau bagaimanapun, jika ini benar, maka ia adalah sesuatu yang amat dikesali kerana bersifat kejam . Ini adalah kerana hakim perbicaraan telah mengatakan dengan jelas bahawa keputusan beliau dibuat berdasarkan bukti penting yang telah diganggu," kata Sankara.

"Oleh itu, asas pendakwaan sememangnya lemah, justeru, apa-apa rayuan, tidak kira berapa kali, adalah satu tindakan terdesak yang sia-sia. Ini jelas adalah kes penganiayaan politik Anwar dan bukan pendakwaan atas salah laku."

Anwar sendiri memberitahu bahawa ia adalah hak Peguam Negara untuk membuat rayuan tetapi juga memberi amaran akan campur tangan kerajaaan mahupun politik. Walau bagaimanapun, ramai rakyat Malaysia tahu bahawa ini adalah mainan manipulasi Umno kerana pihak Najib telah memerintah Malaysia selama 5 dekad yang lalu.

Hakim mengakui bukti utama DNA telah dikomprom


Pihak pendakwa Malaysia telah memfailkan kertas rayuan di pejabat pendaftar Mahkamah Tinggi jenayah pada pukul 4:30 petang pada hari Jumaat, 20 Januari, menurut Timbalan Pendaftar Bahagian Jenayah Halilah Suboh.

Pada 9 Januari, Anwar telah dibebaskan atas tuduhan meliwat bekas pembantunya Saiful Bukhari Azlan kerana kekurangan bukti. Hakim Mohd Zabidin Mohd Diah menyampaikan keputusannya ke bilik perbicaraan yang penuh sesak manakala lebih 10,000 penyokong berkumpul di luar bangunan mahkamah untuk menunjukkan sokongan mereka terhadap pemimpin yang berkarisma dan popular itu.

"Setelah meneliti bukti-bukti yang ada, saya tidak boleh yakin 100 peratus bahawa bukti tidak dikompromi. Oleh itu, mahkamah tidak boleh mensabitkan tertuduh atas apa-apa keterangan daripada SP1 Saiful. Mahkamah tidak menolak kemungkinan sampel (DNA) telah dikompromi. Oleh itu, tertuduh dibebaskan, "kata Mohd Zabidin memberitahu bilik mahkamah keputusan yang mengejutkan itu, ia mengambil masa sebelum sorakan di bilik mahkamah pecah kerana kegembiraan.

Kepimpinan Najib yang lemah dan menjadi perhatian global


Keputusan itu mendapat sambutan di seluruh dunia dan ketidakupayaan terbaru Najib ini memberi kesan kepada kepala-kepala Umno seperti bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad, dimana secara undang-undang akan meningkatkan tanggapan negatif terhadap Malaysia yang bertambah buruk pada zaman pemerintahannya dulu. Langkah itu juga akan menunjukkan ketidakupayaan Najib dalam mengekalkan kestabilan politik dan membuat pemulihan kepada keadaan ekonomi yang perlahan.

"Anwar, saya baru sahaja mendengar berita pembebasan anda. Tahniah. Tidak pernah ada apa-apa keraguan ke atas anda. Telah disahkan bahawa dunia suka menyaksikan satu perkara yang menakjubkan. Kita semua amat gembira untuk anda dan untuk Malaysia," tulis Paul Martin, bekas perdana menteri Kanada.

Sebenarnya, tuduhan liwat yang dikenakan ke atas Anwar, yang telah menyalahkan Najib dan isterinya Rosmah Mansor kerana terlibat dalam plot si pengadu Saiful Bukhari Azlan untuk mematahkan semula kemunculan politiknya. Memandangkan ketipisan bukti, pihak pemerhati yang pakar tidak pernah menjangkakan Najib untuk membawa kes ke peringkat perbicaraan, tetapi dia tunduk kepada tekanan dari sayap kanan Umno, khususnya Mahathir, yang masih bercita-cita untuk memusnahkan Anwar akibat kebencian yang mendalam terhadapnya.

Penganalisis politik berkata Mahathir bimbang jika Anwar, bekas timbalannya yang hampir berjaya mendahuluinya pada tahun 1998 kerana tahu terlalu banyak akan urusannya. Jika tidak dipenjarakan, kemungkinan Anwar menjadi perdana menteri Malaysia yang seterusnya adalah tinggi untuk memimpin Pakatan Rakyat memenagi pilihan raya umum pada April 2013.

Adil dan saksama, kata Saiful


Anwar didakwa pada 8 ogos 2008 di bawah Seksyen 377B, Kanun Keseksaan kerana melakukan persetubuhan di luar tabii. Beliau dituduh meliwat Saiful di Desa Damansara Condominium, Bukit Damansara, Kuala Lumpur, pada 26 Jun, 2008. Jika didapati bersalah, dia boleh dihukum penjara sehingga 20 tahun

Sementara itu, dalam reaksinya, Saiful berkata rayuan itu menunjukkan bahawa sistem undang-undang Malaysia adalah adil dan saksama.

"Saya dan keluarga ingin menyatakan bahawa dengan memfailkan notis rayuan, hak saya seperti yang dinyatakan dalam laporan polis 2008 telah didengar, dan telah melalui proses keadilan yang sepatutnya, di Mahkamah Tinggi Mahkamah. Mengikut undang-undang ia telah dicapai," tulisnya didalam blog.

Malaysia Chronicle

Apa Kata Orang Luar Tentang Rosmah Mansor ?

SEBELUM ini telah didedahkan laporan portal berita berpengaruh Singapura, Asiaone berhubung perbelanjaan boros Rosmah di Australia di sebuah butik di Sydney.

Jika sebelum ini, Rosmah hanya perlu menyaman 3 buah media yang melaporkan cerita ini, kali ini sebuah lagi media berpengaruh Brunei turut menyiarkan laporan yang sama patut juga disaman. Itupun kalau cerita ini fitnah.

Di bawah tajuk, "Rosmah's 'Shopping Spree' Hits Aussie Paper", portal berita nombor satu Brunei itu turut menyiarkan laporan yang mendedahkan betapa jijiknya perangai isteri boros seorang Perdana Menteri yang sering menyuruh rakyatnya berjimat cermat.



Sementara itu, Kolumnis Sydney Morning Herald Andrew Hornery, yang menulis artikel itu mempertahankan dakwaannya bahawa isteri perdana menteri Rosmah Mansor membelanjakan lebih RM300,000 semasa lawatannya ke Australia.

"FLOM (wanita pertama Malaysia) dakwa saya membesar-besarkan secara liar lawatan sambil membeli-belahnya di Sydney?

"Saya tetap pertahankan setiap kata-kata saya. Sumber saya amat kukuh," kata Hornery dalam Twitternya kira-kira 4 jam yang lalu.

Isteri Datuk Seri Najib Razak semalam menyangkal dakwaan Hornery yang dibuat dalam seksyen 'Private Sydney' harian itu dengan menyifatkannya sebagai "karut, dibesar-besarkan secara liar dan tidak benar".

Selain perbelanjaan A$100,000 (RM325,000) di sebuah butik, Hornery juga mendakwa Rosmah dan suami menginap di emper (penthouse) bernilai A$20,000 (RM65,100) semalam, meminta "parkir valet untuk limousinnya" dan menerbangkan pereka fesyen ke Malaysia untuk mengenakan pakaian yang ditempahnya


Ingatlah Rosmah, tak semua penulis kamu boleh suap dengan wang ringgit untuk menggadaikan prinsip penulisan mereka lalu meminta maaf kepada kamu sambil mengaku memfitnah.

Ada penulis yang boleh dibayar untuk meminta maaf kepada kamu, tapi kali ini kamu bertemu buku dengan ruas. Penulis ini tak pandang duit, malah kamu dicabar agar menyamannya untuk membuktikan kebenaran kamu.

Pendedahan lanjut di [Really Tigaline]




sumber://milosuam.blogspot.com

Selepas Fathul Bari, Ridhuan Tee

Semalam aku terpandang Sinar Harian bertarikh 16 Januari 2012 terletak diatas meja restoran yang aku masuk untuk menjamah hidangan tengahari. Menantikan giliran untuk memasuki ruang makanan yang dipenuhi oleh pelanggan-pelanggan tetap di restoran itu (mungkin) kerana aku hanya sekali sekala sahaja singgah disitu jika aku ke Bangi, aku mencapai akhbar tersebut walaupun dah 2 hari berlalu tarikh akbar tersebut. Setelah menyelak helaian demi helaian, aku terpandang di muka surat 35 ruangan “Bicara Minda” oleh Ridhuan Tee Abdullah dengan tajuk “Kesali kejahatan, jangan takbur”.


Membaca diperenggan pertama membuatkan hati aku berdetik, sorang lagi buat lawak bodoh. Disebabkan sudah tiba masa untuk aku mengambil makanan dan aku harus segera menghadiri mesyuarat di Putrajaya, maka aku pun bertanya kepad pemilik restoran itu sama ada boleh jika aku membeli akhbar ini dari beliau dan tokey restoran itu dengan senang hati menderma kepada aku akhbar tersebut sebab dah dua hari katanya.


Selepas makan malam, aku pun membuka rencana Ridhuan Tee ini untuk aku memperhalusi kerana bagi aku Ridhuan Tee ini terkenal dengan ceramah agama dalam RTM dan juga ungkapan ULTRA KIASU.


Perenggan Pertama:


Nampaknya semua begitu ghairah mahu menjadi Perdana Menteri (PM) dalam perjalanan menuju Putrajaya, selepas Piliharaya Umum ke 13 (PRU13) nanti. Barisan Nsional sudah pasti berhempas pulas mempertahankannya. Manakala, parti pembangkang, terutama Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan ultra kiasu, kelihatan begitu ghairah. Ingatan saya, jangan melebihi kuasa TUHAN. Berjaya atau tidak, itu bukan kuasa kita. Serahkan kepada YANG MAHA ESA.


Lawak Bodoh Ridhuan Tee:


Hanya Najib yang GHAIRAH untuk terus menjadi PM sehinggakan sanggup berjuang sehingga ketitisan darah terakhir dalam mempertahankan Putrajaya melalui ungkapannya semasa perhimpunan belia di Putrajaya tempohari. Bagi PKR, PAS dan DAP, sudah semestinya sebagai pembangkang ghairah untuk menghadapi pilihanraya walaupun tidak pernah adil sepanjang 12 tahun dijalankan. Seperti biasa, macam mana pula mamat ni masuk perkataan Ultra Kiasu dalam penulisan beliau.


Sebab tak faham maksud ultra kiasu, aku cuba google dan apa yang aku dapati ialah kiasu berasal dari perkataan Hokkien yang bermaksud takut akan kekalahan dan ada juga NGO melayu yang mentaksirkan sebagai takut akan kehilangan. Jadi apabila digunakan perkataan Ultra Kiasu, maka ianya bermaksud terlalu takutkan kekalahan atau terlalu takutkan kehilangan. Dipihak pembangkang, parti manakah yang ultra kiasu. Aku tak Nampak pun samaadad PAS, PKR atau DAP takutkan kekalahan atau kehilangan kerana selama ini pun mereka sering kalah dan kehilangan. Yang terlalu takut akan kekalahan dan kehilangan adalah BN terutama UMNO kerana selama ini mereka berada di zon selesa dan kini tembelang mereka pecah sedikit demi sedikit.


Bila mamat ni cakap, jangan melebihi kuasa TUHAN, tolong cakapkan kepada pemimpin BN kerana selama ini puak-puak ini yang selalu menghalalkan cara untuk mencapai matlamat walaupun melanggar hukum ALLAH bagi mengekalkan kuasa.


Perenggan Kedua:


Pas awal-awal lagi menasihatkan rakan-rakan sekutunya, supaya memberikan tumpuan untuk “menumbangkan” Umno-Barisan Nasional(BN) dan bukan memikirkan siapa calon PM, sekiranya pemimpin nombor satu PKR itu dihukum penjara atau tidak. Pemuda Pas, Nasrudin Hassan menegaskan perhimpuna aman 901 bukan semata-mata kerana mahu membela Anwar Ibrahim tetapi sebagai ‘mesej penting’ kepada Putrajaya. Jelas sekali, Pas pun agak tidak selesa dengan PKR dan ultra kiasu yang bernafsu besar. Pada mereka, pemimpin mereka semua layak, yang tidak layak hanya Pas. Ultra kiasu tidak suka orang berserban, berjubah dan berjuang untuk Islam.


Lawak Bodoh Ridhuan Tee Perenggan Kedua;


Memang PAS menasihatkan rakan-rakan sekutunya memberi tumpuan untuk menumbangkan BN dan tdak memikirkan siapa calon PM sekiranya Anwar dipenjara kerana itu adalah persetujuan bersama anggota PR dan mereka sudah memilih calon yang sesuai untuk mengantikan Anwar jika beliau dipenjara dan akan diumunkan pada tarikh 901 jika Anwar didapati bersalah. Bila Anwar didapti tak bersalah, buat apa nak bising-bising sebab PR dah setuju untuk melantik Anwar sebagai PM jika PR berjaya dalam PRU 13 nanti.


Mamat ni boleh dianggap tahap wali sebab boleh baca apa yang tersirat dalam kepala Nasrudin Hassan bila menegaskan perhimpunan aman 901 bukan semata-mata kerana mahu membela Anwar Ibrahim tetapi menyampaikan mesej penting kepada Putrajaya. Budak darjah 6 pun boleh faham Bahasa Malaysia jika ayat tu digunakan sebab puak-puak UMNO-BN sering melaungkan dalam media bahawa perhimpunan 901 adalah agenda peribadi Anwar tetapi hakikatnya perhimpunan 901 merupakan perhimpunan bagi memberi sokongan moral kepada Anwar dan mesej penting kepada Putrajaya supaya jangan menyalahgunakan Sistem Kehakiman Negara. Taka da pun Nasrudin kata dia tak selesa dengan PKR atau DAP. Hanya media pencacai sahaja yang beranggapan begitu dibantu dengan insan bertaraf wali bernama Ridhuan Tee. Disini, baru saya paham bahawa dia melebel DAP sebagai Ultra Kiasu. Pernahkan mana-mana pemimpin PKR atau DAP berkata bahawa hanya pemimpin mereka yang layak manakala pemimpin PAS tidak layak. Bukankah di Kedah, negeri dikuasai PR diketuai oleh Ustaz Azizan dan Kelantan dikuasai oleh TG Nik Aziz. Pernahkan PKR atau DAP mengamuk bila DS Nizar dilantik menjadi MB Perak sebelum digulingkan secara celaka oleh gerombolan BN. Gerombolan yang mengulingkan kerajaan secara celaka inilah yang yang patut digelar ultra kiasu.


Sebagai penceramah agama, saya minta mamat ni tolong berikan bukti bahawa pihak DAP tidak suka orang berserban, berjubah dan berjuang untuk islam. Kalau tidak ada bukti maka ini adalah fitnah dan sebagai orang yang kononnya memahami agama, apakah hukumnya?


Perenggan Ketiga:


Sebab itulah kenyataan Hassan Ali dan Nasharuddin Mat Isa langsung tidak disokong apabila mereka mengatakan Abdul Hadi Awang dan Nik Aziz adalah calon paling layak menjadi PM jika pemimpim PKR itu tidak dibebaskan. PKR dan ultra kiasu terdiam, cepat-cepat menasihatkan supaya tidak dibincangkan perkara tersebut. Nampak atau tidak, strategi mereka mengetepikan Pas. Bacaan saya, jika ditakdirkan pemimpin nombor satu PKR itu masuk penjara, alternative lain masih bukan Pas, tetapi pemimpin nombor dua PKR dan mungkin juga uktra kiasu sendiri.


Lawak Bodoh Ridhuan Tee Perenggan Ketiga;


Apabila Hassan Ali dan Nasharuddin Mat Isa menyatakan TG Haji Abdul Hadi Awang atau TG Nik Aziz adalah calon yang paling layak menjadi PM, semua penyokong PR tahu ada maksud tersembunyi dari ungkapan tersebut. Semua orang tahu bahawa Hassan Ali dan Nasharuddin Mat Isa sedang menongkah arus dalam parti. Ungkapan tersebut dibuat bagi menjatuhkan kredibiliti Anwar Ibrahim. Hassan Ali pun tahap wali macam Ridhuan Tee, boleh tahu Anwar itu bersalah meliwat dan main dengan bini orang. Bila Anwar didapati tak bersalah, dikonarnya pula kononnya Anwar penyokong gay. Orang macam Hassan Ali ni mana boleh disokong. Kalau nak tahu sokongan penyokong PR kepada TG Haji Hadi atau TG Nik Aziz, sila lihat sambutan terhadap program mereka. Lagi pun dalam PR, masih banyak lagi yang berkualiti untuk menjadi pemimpin tak macam puak BN, orang yang terbukti main kat hotel, rasuah dipilih menjadi ketua.


Taraf Ridhuan Tee adalah wali tahap gaban bila boleh membaca kononnya Azmin atau pemimpin DAP akan jadi PM kalau Anwar di penjara. Boleh tak tolong bagi tahu bila tarikh PRU 13 nak berlangsung?


Peranggan Empat, Lima, Enam, Tujuh Hingga Ke Sebelas, Baca Sendiri.


Lawak Bodoh Ridhuan Tee Perenggan Keempat, Lima hingga ke Sebelas.


Amat dangkal mamat sekor ni bila menyatakan DAP tidak menghormati PAS dan dari seniorti, PAS patut menerajui PR dan banyak berjasa. Mana buktinya DAP tidak menghoramti PAS. PAS memperjuangkan Islam dan DAP adalah parti sosalis. Tetapi pada hari ini, banyak kaum cina yang menyertai Dewan Himpunan Penyokong PAS kerana memahami dasar perjuangan PAS. Terdapat juga orang melayu; contohnya anak bekas menteri cabinet BN; Khir Johari menyertai DAP kerana memahami dasar perjuangan DAP. Dalam masa yang sama banyak bekas kakitangan kerajaan menyertai PR dan meninggalkan UMNO-BN kerana menyedari sikap pura-pura UMNO dibantu oleh ornag-orang macam Ridhuan Tee dan Fathul Bari dalam menyesatkan pemahaman orang melayu melalui topeng islam. Jika PAS bersatu dengan UMNO, adakah MCA akan menerima hukum islam yang disarankan oleh PAS. Adakah TG Hj. Hadi atau TG Nik Aziz akan dilantik menjadi PM mengantikan Najib jika PAS menyertai UMNO. Yang membenci PAS adalah UMNO dan Barisan Nasional.


Apabila Cikgu Mala memakai sarung tangan bila bersalam dengan lelaki kaum cina, maka King Porno BN Dr. Sex Chua So Like, heboh menghina cikgu Mala, dimana Ridhuan Tee ketika itu. Kenapa tidak memperjuangkan akidah dan pendirian Cikgu Mala dalam Islam. Bila muslimat PAS, menyanyi, mamat ni terkejut beruk dan akhirnya menjadi beruk sebab sekian lama melihat muda mudi UMNO-BN berkelakuan teruk, tidak pula mamat ini bertukar menjadi beruk kerana mamat ini pun sepsis yang sama dengan puak UMNO-BN .


Mamat ni menjangkakan, semakin liberal PAS, semakin kuat sokongannya dan semakin cenderungnya UMNO kepada Islam, semakin dapat memgekalkan Putrajaya. Jika jangkaan mamat ini benar, UMNO tidak ada pilihan lain kecuali kembali kepada Islam.


Mamat ni pun tahu bahawa parti sokongan beliau merupakan parti berfahaman sekular. Apa mamat ni ingat UMNO dengan senang akan kembali ke jalan Islam. PAS liberal kerana itu salah satu cara untuk memberi dakwah kepada orang-orang bukan Islam supaya memahami Islam. UMNO bukan sahaja menolak PAS tetapi juga hukum-hukum Islam sehinggakan sanggup menggunakan wang zakat bagi menentang hukum Allah. Inilah pemimpin yang mamat sekor ni suka.


Mamat ni mungkin mendapat wahyu bila mengingatkan pimpinan PAS supaya tidak bermimpi untuk menjadi PM atau TPM jika PR memerintah.


Mamat yang selalu bercakap pasal hukum hakam agama Islam dalam TV dan akhbar tempatan akhirnya menunjukkan sifat sebenar dirinya.


Dalam perenggan sembilan, mamat ni secara terus terang berkata bahawa Anwar dibebaskan bukan kerana tidak bersalah tetapi bukti-bukti untuk membuktikan beliau bersalah tidak mencukupi. Disinilah mula tumbuhnya tanduk dikepala mamat sekor ni. Apakah mahkamah tinggi lebih tinggi darjatnya daripada mahkamah syariah. Anwar pernah meminta agar kesnya dibawa ke Mahkamah syariah tetapi ditolak. Dimana mamat ni bila JAIWP menolak permohonan qasaf Anwar. Mamat ini berlakon alim dengan ungkapan USTAZ tetapi bila menghadapi isu agama yang tidak memberi kelebihan kepada pihak pemerintah, didiamkan aje.


Last sekali saya ingin ingatkan kepada mamat ni, andalah ultra kaisu yang sebenarnya. Anda sendiri sedar bahawa KEBANYAKKAN pemimpin parti sokongan anda adalah orang yang rendah akhlaknya. Anda juga bongkak dengan ilmu pengetahuan anda sehingga anda tidak sedar bahawa ada insan yang lebih tinggi ilmunya daripada anda. TG Nik Aziz, TG Hj. Hadi, Ustaz Haron Din, Ustaz Ismail Kamus mungkin lebih tinggi ilmunya dari kamu tetapi bongkaknya kamu bila kamu menafikan keilmuan mereka hanya kerana mereka berada diluar parti sokongan kamu. Anda nampak kuman diseberang laut tetapi kuman didepan mata anda tidak nampak. Anda diberi kelebihan untuk menulis dalam akhbar harian dan berdakwah didalam TV tetapi hanya untuk menghalalkan cara BN memerintah.


Saya sebagai umat Islam bersyukur kerana Anwar Ibrahimlah maka saya mendekati dan menyertai parti PAS. Kerana Anwar Ibrahimlah, saya lebih mendalami agama islam walaupun saya lahir sebagai orang melayu dan beragama Islam. Kerana Anwar Ibrahimlah, arwah ayah dan ibu saya meninggal dalam perjuangan Islam. Pada hal sebelum ini “SAYA serta SELURUH KELUARGA saya adalah penyokong tegar UMNO”.


Pesanan terakhir dari saya kepada mamat ni, diakhbar yang sama, dimuka surat yang berlainan, anda akan dapat melihat kes jenayah, zina dan penipuan serta pengainayaan terpampang. Bahkan setiap hari berita-berita begitu dipaparkan. Apakah lebih baik bagi anda untuk memikirkan permasaalahan ini berbanding isu politik. DAN RAMAI LAGI MUALLAF yang tinggi ilmunya diluar sana. Anda pun join Fathul Bari buat lawak bodoh disini.

BR1M: Kalau Dapat Jangan Terlalu Gembira Maaa......


Begitu gembira rakyat yang berjaya digula-gulakan oleh Kerajaan UMNO
apabila mendapat RM500 dibawah program Bantuan Rakyat 1Malaysia yang
hangat diperkatakan sekarang. Gembira seketika dan akan berdukacita
untuk selama-lamanya selagi UMNO berkuasa di Putrajaya.








Tahukah rakyat semua, dari manakah wang yang kononya diberikan itu
sebagai prihatin kerajaan dan ingin meringankan bebanan rakyat? RM500
boleh belanja untuk berapa hari? Untuk meringan beban apa? Sedangkan
puak-puak lanun di atas sana merompak beratus ribu malahan berjuta-juta
ringgit wang rakyat dan negara.








Bagi RM500 sibuk satu dunia. Wang RM500 itu adalah wang yang dipinjam
oleh kerajaan dari jabatan-jabatan yang menyimpan dan memungut wang
dari rakyat selama ini. Samada wang dari KWSP, Lembaga Hasil Dalam
Negeri, Tabung Haji, Wang milik peneroka Felda dan sebagainya. Ianya
wajib dibayar semula oleh kerajaan kepada jabatan-jabatan ini dengan
faedahnya sekali. Siapa yang akan membayarnya dan dari wang diambil
untuk membayarnya kelak?








Tidak lain dan tidak bukan, rakyat juga yang
akan dipaksa untuk membayar pinjaman itu kelak dengan cara menaikan bil
letrik, minyak petrol dan diesel, barangan kegunaan harian seperti
gula, tepong, susu, beras dan lain-lain lagi. Termasuk juga barangan
binaan sepeti simen, kayu, atap dan banyak lagi. Malahan kerajaan akan
mendapat jumlah yang berliapat kali ganda banyaknya dari apa yang
diberikan kepada rakyat itu.








Kenaikan ini berkekalan sepanjang masa sehingga bila-bila kecuali UMNO
berjaya ditumbangkan pada PRU13 nanti. Tidak ada dan belum pernah lagi
kerajaan yang beri wang tunai kepada rakyat secara percuma, semuanya
mempunyai muslihat dan ada udang disebalik batu. Termasuklah wang ihsan
RM300 yang diberikan selama ini. Semua bukanya percuma, kena bayar
semula secara halus dan tanpa disedari oleh rakyat.








Ketika setiap kali musim pilihanraya pula, UMNO juga menabur wang tunai
kepada rakyat untuk tujuan meraih undi. Yang itu bukan wang pinjaman
tetapi adalah wang cagaran yang ditaburkan oleh syarikat-syarikat judi,
kilang arak dan pusat maksiat dan persundalan yang dilesen kan oleh
kerajaan UMNO. Itu sebabnya UMNO mewah menabur wang pada setiap kali
pilihanraya.








Pihak-pihak yang memberi wang itu bukan saja-saja beri,
malahan juga mempunyai niat supaya jasa mereka dibalas semula apabila
UMNO menang dan berkuasa semula selepas pilihanraya. Lesen judi, kilang
arak dan pusat maksiat akan disambung semula lesen mereka. Mereka akan
dibenarkan untuk menambah cawangan atau kilang-kilang baru dan tidak
akan diganggu atau diserbu. Maka gemuklah rakyat yang gembira sakan
pada musim pilihanraya kerana ditaburkan wang haram oleh UMNO.








Berbeza dengan negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat seperti
Selangor dan Pulau Pinang yang memerikan wang tunai kepada rakyat
mereka. Mereka gunakan wang lebihan dari hasil penjiamatan belanjawan
tahunan. Belanjawan yang mereka gunakan untuk pembangunan negeri
berlebihan setiap tahun, maka lebihan itulah yang diagihkan kepada
rakyat secara tunai. Bukan pinjam dari pihak lain.








Sejak Pakatan Rakyat
memerintah Selangor dan Pulau Pinang, belanjawan negeri mengalami
"surplus" atau wang berlebih termasuk juga negeri Kedah. Bukanya
seperti negeri-negeri di bawah pemerintahan UMNO/BN, belanjawan tak
pernah cukup dan sentiasa mengalami "defisit" yang tak pernah kurang
malahan bertambah setiap tahun. Kerana apa? Kerana penyelewengan dan
rasuah yang terlalu banyak. Berlaku pecah amanah dan penyewengan dalam
menggunakan wang rakyat secara berluas-luasa tanpa kawalan. Maka itu
sebablah ada negeri dibawah pentadbiran hampir "bankrap" jika tidak
dibantu kewanganya oleh Kerajaan Pusat.








Itulah sebab dan puncanya orang Melayu hidup merempat, melarat dan
ketinggalan dalam semua aspek berbanding dengan bangsa lain. Mereka
ditipu oleh bangsa sendiri. Ditindas dan digula-gulankan oleh pemimpin
yang sebangsa dengan mereka, kemudian mereka salahkan DAP dan bangsa
lain kononya menindas orang Melayu dan merampas hak orang Melayu.
Tetapi sebenar puncanya ialah angkara puak UMNO sendiri yang pandai
bermanis muka dan berlakun di hadapan rakyat yang berbangsa Melayu.








Melayu UMNO sanggup buat apa saja kerja kotor mereka asalkan mereka
berjaya memperdayakan bangsa mereka sendiri untuk mengundi dan memberi
mereka kuasa untu memerintah lagi. Kemudian mereka tipu dan tindas lagi
orang Melayu yang mengundi mereka itu. Sampai bilakah Melayu sanggup
diperbodohkan dan menjadi seperti lembu dan kerbau peliharaan UMNO?







Jika
masih sanggup berkeadaan begitu, jangan menyesal nanti jika bangsa
asing menguasai semua hal dalam negara kita termasuk dalam urusan
politik. Pemimpin UMNO tidak peduli emua ini kerana mereka sudah
menyimpan dan mengumpulkan wang kekayaan yang melimpahruah diluar negara
sana. Jika terjadi apa-apa kepada negara, mereka dan keluarga dengan
mudah lari ke luar negara dan meninggalkan rakyat yang sudah tidak
berguna lagi buat mereka.



Jadi, apakah ketika itu baru orang Melayu hendak sedar? Sudah tidak
berguna lagi. Negara sudah tergadai kerana hutang terlalu banyak, maka
bersedialah kita senasib dengan saudara kita di Palestin sana.
Berubahlah dari sekarang. Masa dan peluang masih ada. Tinggalakan UMNO
untuk selamanya. Tumbangkan mereka dalam PRU13 nanti. Itulah sumbangan
terbesar kita kepada agama, bangsa dan negara tercinta. Wallahualam.

laksamanabukitbintang



Umno DAPAT 'kuli' BARU?

Dewan Pemuda PAS Selangor menasihatkan Datuk Dr Hasan Ali agar “muhasabah diri” tentang pemecatannya dan bukan menyalahkan orang lain sehingga sanggup mendakwa wujud “parasit” dalam parti Islam itu.
Sayap pemuda parti itu juga menasihatkan Hasan agar memohon maaf kepada kepimpinan PAS dan jangan sesekali menggadai maruah diri dan menjadi kuda tunggangan Umno-Barisan Nasional (BN).
“Janganlah disebabkan oleh kehilangan jawatan dan kuasa menyebabkan maruah diri sanggup digadaikan dan diperkudakan oleh Umno-BN,” kata Timbalan Ketua Pemuda PAS Selangor Mohd Sany Hamzan.
Beliau berkata Hasan, bekas Pesuruhjaya PAS negeri sepatutnya menerima keputusan pemecatannya dengan hati terbuka.
“Sekiranya wujud parasit dalam PAS seperti yang disebut (Hasan), maka sewajarnya beliau membuat laporan kepada Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk diambil tindakan susulan dan bukannya menjaja di dada-dada akhbar semata-mata untuk mengharapkan simpati.
“Sebagai orang yang pernah memegang jawatan tinggi di dalam PAS dan berpengalaman sebagai seorang ahli motivasi, Datuk Hasan sepatutnya berjiwa besar untuk menerima teguran dan keputusan parti serta mengikut prosedur parti untuk merayu keputusan pemecatan beliau,” katanya yang blog ini petik dari Malaysiainsider
Bagaimanapun Mohd Sany menambah: “Tetapi beliau (Hasan) telah menunjukkan belang sebagai seorang yang egois, degil, sombong dan tidak boleh dikawal oleh peraturan parti.”
Semalam Hasan, yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Gombak Setia berkata akan menjelajah ke seluruh negara untuk memberi penjelasan sebenar tentang pemecatannya selain mahu mendedahkan kumpulan “parasit” dalam PAS yang didakwanya telah memesongkan parti itu daripada landasan perjuangan Islam.

Kita percaya Hassan akan terus mendapat keistimewaan untuk keluar dalam TV dan media pencacai Umno bagi memburuk-burukkan PAS dan PR. Beliau menjadi Kuda Tunggangan Umno yang baru. Peranan beliau ini hanya sementara sahaja. Habis madu sepah dibuang seperti juga bekas-bekas pimpinan PAS terdahulu yang pada awalnya diarak ke sana ke mari selepas itu sunyi sepi tanpa berita.

Mutaligat

Program Ustazah Pilihan Di Dakwa Cemari Islam..Jom Lihat Apa Komen Tokoh Agama..







Isu Parasit Dalam PAS:Parasit Tu Dah Kena Tendang Dari PAS

Jeng.... jeng...jeng....

Hassan Ali sudah tunjuk belangnya yang sebenar.

“Tetapi beliau (Hasan) telah menunjukkan belang sebagai seorang yang egois, degil, sombong dan tidak boleh dikawal oleh peraturan parti.” - Mohd Sany Hamzan.

Kata Mohd Sany Hamzan lagi....

“Janganlah disebabkan oleh kehilangan jawatan dan kuasa menyebabkan maruah diri sanggup digadaikan dan diperkudakan oleh Umno-BN”

Hahahaha.... Kini dia akan ditunggang dalam program 'Le tour de Hassan Ali' untuk menghebahkan nama-nama parasit dalam PAS.

Kah kah kah kah... Parasit dalam PAS konon???

Woit!! Tak der parasit dah. Parasit dah dicampak keluar. Kini, parasit tu dah jadi kuda tunggangan!!

Sekian dimaklumkan

Apa Kerja Hasan Ali Sekarang?

Oleh: WFAUZDIN NS


DR HASSAN ALI setelah dipecat dari PAS kini mulai belajar dari beberapa pemimpin Umno untuk melakukan kerja fitnah. Kononnya seorang pejuang Islam yang tulen, tetapi melakukan fitnah terang-terangan apabila mendakwa DS Anwar menyokong golongan Homoseks hanya berpandukan kepada media pencacai dan wawancara di Youtube yang beliau sendiri tidak melihatnya sepenuhnya wawancara berkenaan.

Pada saya Dr Hassan Ali lebih bangsat dari segala bangsat demi kerana dendam dan hati yang busuk terhadap DS Anwar. Beliau melepaskan dendamnya akibat terbuang dari PAS dan ingin meletakkan dirinya sebagai Pejuang Islam yang agung. Apa sebenarnya masalah bangsat ini? Mula-mula menuduh PAS tidak betul kerana prinsip Negara Berkebajikan. Kemudiannya, tarik balik dakwaan beliau itu kononnya beliau terlebih cakap. Selepas itu, menghasut orang ramai agar tidak menyokong DS Anwar Ibrahim semata-mata beliau mendengar khabar bahawa DS Anwar tidak bermoral.


Apabila dipecat dari PAS, beliau menuding jari ke atas DS Anwar mengakibatkan beliau dipecat. Kemudiannya menyebut terdapat `parasit-parasit' di dalam PAS yang menyebabkan beliau dipecat. Ertinya, sudah tentu bukan DS Anwar `parasit' kerana DS Anwar bukan berada di dalam PAS. Tetapi mengapa si bangsat ini menuduh DS Anwar menyebabkan beliau dipecat? Ini bermakna, hujah yang lintang pukang dari awal menunjukkan Dr Hassan Ali ini mempunyai hati yang busuk dan tidak hairanlah orang seperti ini dicampakkan oleh PAS selayaknya ke dalam tong najis.


Beliau menyebut, Tuan Guru Nik Aziz dan Hj Hadi lebih layak jadi PM dari DS Anwar. Memanglah, jika ditanya pada kita sekalipun kita pun beranggapan sedemikian. Tetapi, jika Tuan Guru Nik Aziz atau Hj Hadi bersetuju DS Anwar menjadi PM sepertimana Almarhum Ustaz Fadzil Noor juga pernah bersetuju DS Anwar jadi PM, apa masalahnya yang menyakitkan hati bangsat ini? Apakah kerana dia rasa jika bukan Tuan Guru Nik Aziz atau Hj Hadi yang layak menjadi PM, maka beliau merasa beliau yang layak? Jijik aku membayangkan orang ego, sombong dan bongkak ini mahu dilantik menjadi PM.


Dr Hassan Ali masuk PAS ketika PAS sudah segar bugar. Beliau tidak pernah merasai kesusahan di dalam PAS sebagaimana Mat Sabu, Mahfuz dan beberapa orang lain rasai. Usahkan mahu menyebut bangsat ini pernah dipenjarakan atau ditangkap di lokap mahu pun di bawah Akta ISA, mahu melihat bangsat ini hadir berhimpun di dalam demontrasi selaku pejuang pun susah. Beliau masuk PAS beberapa tahun kemudian terus berada di pejabat penghawa dingin selaku Exco. Apa keperitan yang beliau rasai sepanjang di dalam PAS?


Islam tidak boleh tertegak hanya dengan ucapan tegang-tegang urat leher mahu pun kembang-kembang hidung berteori, wahai Hassan Ali. Islam tidak boleh ditegakkan dengan bersekongkol dengan musuh-musuh Islam dan membuat fitnah. Islam juga tidak boleh didaulatkan secara bersendirian.


Allah tidak memandang seseorang itu pada awal kehidupannya, tetapi Allah memandang seseorang itu pada akhir penghidupannya. Dan, bangsat ini telah memilih jalan yang beliau lalui sekarang iaitu meninggalkan Jemaah Islam untuk bersama golongan-golongan munafik yang menjadikan fitnah sebagai cara hidup.

wfauzdin.blogspot.com

Jom Kenali Abu Aqif Utusan Dajjal.....

Bukti ilmiah terbaru kaitan daging babi

Sebuah hasil kajian dalam British Journal of Cancer dari penyelidik Sweden menyebutkan pengambilan 14 auns daging babi diproses boleh menyebabkan peningkatan 19 peratus risiko kanser pankreas.


Kajian ini semakin memperkuat kebenaran agama yang melarang penggunaan daging babi.


Menurut National Cancer Institute, potensi kanser pankreas boleh berlaku dengan perbandingan satu daripada 65 orang. "Apabila anda mengambil daging babi tersebut setiap hari, risiko anda akan meningkat menjadi 1.7 peratus. Itu memang masih sangat kecil, "ujar penyelidik dari National Cancer Institute, Dr Richard Besser, kepada ABC News, Sabtu (14 / 1).


Makanan yang berasal dari babi sekurang-kurangnya dilarang oleh dua agama besar dunia, Islam dan Yahudi. Dalam Al-Quran, larangan tersebut tertulis "Diharamkan kepada kamu daging dari bangkai haiwan, darah, dan daging babi, dan setiap (makanan) yang disembelih selain dari nama Allah.''


Sedangkan, larangan babi di Yahudi tertulis di dalam Alkitab di dalam Perjanjian Lama. "Dan babi, meskipun itu berkuku dan berkaki belah, dia adalah haram untukmu. Daging mereka janganlah kamu makan, bangkai mereka janganlah kamu sentuh. Mereka haram bagimu.''


Menurut sebuah laporan di Los Angeles Times, orang Cina tercatat sebagai pelanggan babi terbesar di dunia. Masyarakat Cina rata-rata mengambil 50 kg daging babi satu tahun atau dua kali ganda daripada orang Amerika. China juga merupakan pengeluar daging babi terbesar di dunia dengan 460 juta ekor babi atau setengah daripada jumlah keseluruhan pengambilan babi global.


Padahal dalam beberapa teks Cina kuno, amalan mengambil babi ini sebenarnya dilarang. Kitab Konfusian dari Scottish yang berumur 3000 tahun lalu berkata: "Seorang lelaki tidak boleh makan daging babi dan anjing." Pelarangan babi terdapat juga dalam sebahagian kumpulan Hindu dan Kristian seperti Advent Hari Ketujuh dan Gereja Ortodoks Ethiopia.


- terjemahan dari republika.co.id

Kenali 6 Wanita Yang Tidak Layak Di Jadikan Calon Isteri Anda...

Monday, January 16, 2012


1. Al-Anaanah:
Banyak keluh kesah. Selalu merasa tidak cukup, apa yg diberi semua tidak cukup. Diberi rumah tidak cukup, diberi motor tidak cukup, diberi kereta tidak cukup, dll. Tidak redha dengan pembelaan dan peraturan yang diberi suami. Asyik ingin memenuhi kehendak nafsu dia saja, tanpa mengira perasaan suami, tidak hormat kepada suami apa lagi untuk berterima kasih pada suami. Bukannya hendak menolong suami, apa yg suami beri pun tidak pernah puas. Ada saja yg tidak cukup.


2. Al-Manaanah:
Suka mengungkit. Kalau suami melakukan perkara yang dia tidak berkenan maka diungkitlah segala hal tentang suaminya itu. Padahal suami sudah memberi perlindungan bermacam-macam padanya.


3. Al-Hunaanah:
Ingin pada suami yg lain atau berkenan kepad lelaki yang lain. Sangat suka membanding-bandingkan suaminya dengan suami / lelaki lain. tidak redha dengan suami yang ada.


4. Al-Hudaaqah:
Suka memaksa. Bila hendak sesuatu maka dipaksa suaminya melakukannya. Pagi, petang malam asyik menekan dan memaksa suami. Adakalanya dengan pelbagai ancaman seperti ingin lari dari rumah, ingin bunuh diri, ingin membuat malu suami, dll. Suami dibuat seperti kulinya, bukan sebagai pemimpinnya. Yang dipentingkan adalah kehendak dan kepentingan dia saja.


5. Al-Hulaaqah:
Sibuk bersolek atau tidur atau bersantai hingga lalai dengan ibadah-ibadah asas, seperti solat berjemaah, wirid zikir, mengurus rumah-tangga, berkasih sayang dengan anak2, dll.


6. As-Salaaqah:
Banyak bercakap, menggosip. Siang malam, pagi petang asik menggosip saja. Apa saja yang suami lakukan selalu tidak betul dimatanya. Zaman sekarang ni bergosip bukan sahaja bercakap di depan suami, tapi dengan telefon, SMS, internet, facebook dan macam-macam cara yang lain. Yang jelas isteri tu asyik menyusahkan suami dengan kata-katanya yang menyakitkan.

Pembebasan Anuar Perancangan UMNO ?

Sudah diduga sejak awal lagi, apabila mahkamah membuat keputusan untuk membebaskan DSAI dari tuduhan liwat, berbagai tafsiran bermain dalam fikiran kita. Pembebasan adalah suatu yang tidak sepatutnya berlaku dan tidak mungkin tetapi ke penjara adalah suatu yang sudah pasti dan dijangka.


Jika UMNO sudah merancang dari awal untuk membebaskan DSAI, sudah tentu mahkamah sudah membuang kes ini sejak dari mula perbicaraan lagi, tetapi oleh kerana UMNO yakin bahawa rakyat akan dapat ditipu dan diyakinkan dengan saksi-saksi dan bukti-bukti palsu mereka maka ianya tetap diteruskan. Tetapi dipertengahan jalan, UMNO sudah mula ternganga dan panik apabila semua hujah pendakwaraya, bukti dan saksi mereka berjaya dipertikai dan dipatahkan oleh peguambela DSAI.


Untuk mengelakan rasa malu, maka ianya diteruskan juga tetapi mereka mengubah skrip kerana perbicaraan yang mengambil masa terlalu lama sehingga hampir kepada PRU13, maka hakim yang mulanya diberikan skrip supaya memenjarakan DSAI diarahkan pula supaya mencari alasan yang meragukan untuk membebaskan DSAI kerana PRU13 sudah hampir. Dan dengan itu mereka cuba memperdaya dan menipu rakyat sekali lagi kononya mahkamah telah membuat keputusan yang adil dan tidak dipengaruhi oleh UMNO.


Sedangkan mereka lupa bahawa semua rakyat dan dunia sudah tahu yang kes fitnah liwat ini adalah direkacipta oleh puak-puak UMNO termasuk kes video sek itu. Tiba-tiba mereka buat muka selamba seolah-olah setuju juga dan terima dengan hati terbuka keputusan mahkamah ini, kononya. Sebenarnya mereka sudah tersepit kerana PRU13 sudah hampir. Jadi terpaksalah berlakun lagi. Golongan munafiq memang tidak punya sifat malu, muka mereka memang tebal.


Namun begitu, ramai yang ragu di atas pembebasan itu dan menunggu tindakan seterusnya dari pihak pendakwaraya samada akan mengemukakan rayuan atau sebaliknya sebelum rakyat membuat kesimpulan muktamad. Kini, segala keraguan sejak pembebasan hari itu menunjukan kebenaran bahawa pembebasan DSAI hanya satu lakunan dan muslihat UMNO dengan memperalatkan badan kehakiman itu. Kini rayuan telah pun difailkan di Mahkamah Rayuan atas arahan UMNO, mengapa?


1. UMNO merancangkan supaya Mahkamah Rayuan menolak rayuan tersebut sebelum PRU13 dan mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi, dengan itu UMNO akan bertempik sekali lagi menipu rakyat bahawa UMNO tidak mempengaruhi mahkamah dalam kes ini.


Rakyat yang bodoh dan tolol akan percaya dan terus mengundi UMNO, setelah menang PRU13, UMNO akan mengarahkan pendakwaraya supaya membuat rayuan di Mahkamah Persekutuan pula, dan keputusanya yang di skripkan oleh UMNO ialah, Mahkamah Persekutuan membatal kan keputusan yang dibuat oleh Mahkamah Tinggi serta Mahkamah Rayuan dan DSAI akan dipenjarakan. Rakyat ternganga kerana berjaya ditipu oleh UMNO atau:


2. Mahkamah Rayuan akan diarahkan oleh UMNO supaya melambat-lambatkan untuk membuat keputusan sehingga diadakan PRU13 dulu, setelah UMNO menang, maka Mahkamah Rayuan diarahkan oleh UMNO supaya membatalkan keputusan Mahkamah Tinggi dan DSAI di penjarakan. Berjaya lagi UMNO memperbodohkan Melayu UMNO.


Mereka tidak akan penjarakan DSAI sebelum PRU13 kerana tahu akan akibatnya.
Oleh itu UMNO akan pastikan mereka menang dalam PRU13 dulu dan selepas itu barulah tindakan melalui mahkamah diambil untuk sumbatkan DSAI ke penjara. Ketika itu rakyat tidak boleh berbuat apa-apa lagi. Kena tipu dan kena perdaya lagi orang Melayu oleh UMNO.


Tetapi sekiranya dalam PRU13 Putrajaya berjaya dirampas dari UMNO/BN, kedua-dua kes liwat 1 & 11 serta kes video sek DSAI akan dibuka semula tetapi di Mahkamah Syariah mengikut hukum Qazaf. Maka disini nanti kita akan melihat dan mendengar sendiri pengakuan Azizan Abu Bakar dan Saiful serta Datuk "Trio" samada berterus terang atau menghadapi hukuman sebat seperti yang digarispandukan oleh Islam.


Bukan itu saja banyak kes-kes besar yang melibatkan pemimpin UMNO Pusat dan Negeri juga akan dibuka fail semula di mahkamah untuk dibicarakan. Kes Altantuya, kematian di pejabat SPRM, PKFZ, Perwaja, kematian Norita Samsudin, kehilangan enjin kapalterbang, Al Maunah, Memali, pembelian kapal selam dan jet pejuang dan banyak lagi termasuk juga kehilangan wang Tabung Haji, wang zakat, baitulmal dan wakaf. Ketika itu barulah kita melihat bagaimana puak-puak UMNO yang selama ini menyokong dan percaya pada pemimpin mereka akan memaki hamun pula kerana baru sedar selama ini mereka ditipu hidup-hidup dan diperbodohkan oleh UMNO. Selain dari, mereka juga akan didedahkan dengan kekayaan dan harta milik pemimpin mereka selama ini yang tidak pernah rehat dari menyamun dan merompak harta rakyat dan negara. Nasi sudah menjadi bubur. Jika mereka ingin bubur menjadi nasi semula, pastikan UMNO/BN tersungkur pada PRU13 nanti. Jangan undi mereka lagi, cukup dan cukuplah tu.


Walaubagaimana pun ini boleh dianggap sebagai andaian penulis tetapi kita tunggu dan lihat permainan seterusnya oleh UMNO ini. Kita kena ingat, penasihat UMNO kini ialah APCO, iaitu golongan Yahudi yang dilaknat oleh Allah dan Rasul yang amat memusuhi umat Islam itu . Jadi, oleh kerana UMNO sudah percaya dan menjadi sekutu mereka, maka APCO akan menggunakan tipuhelahnya untuk memporakporandakan negara ini dengan menggunakan UMNO, apatah lagi hanya UMNO sahaja yang boleh diharapkan oleh Yahudi untuk mengikut telunjuk mereka. Mereka jugalah antara penasihat UMNO dalam menghadapi Pakatan rakyat, kebangkitan Islam dan juga DSAI selain dari penasihat setia UMNO iaitu seorang mentor tua yang sudah nyanyuk yang tunggu masa untuk mampus itu iaitu si Mahathir .


Ingatlah, jangan sekali-kali kita percaya kepada kenyataan pemimpin dan puak UMNO bahawa mereka tidak pernah mempengaruhi keputusan mahkamah, hakim adalah bebas dalam membuat keputusan. Hanya orang gila dan buta hati saja yang akan percaya. Lihat sahaja kes Linggam dan kes rampasan kuasa di Perak, bagaimana Hakim dipaksa oleh UMNO supaya mengikut skrip mereka. Bebasnya mahkamah hanyalah kepada kes-kes mat rempit, seorang ayah mencuri setin susu untuk anaknya yang kelaparan kerana ketiadaan wang, kes rompakan bank, mencuri kabel dan sebagainya tetapi tidak sesekali dalam kes yang melibatkan kepentingan pemimpin tertinggi UMNO dan kes yang boleh menggugat kekuasaan UMNO terutamanya kes-kes yang melibatkan pemimpin pembangkang. Jika kes-kes pembangkang itu dikira tidak menjejaskan kepentingan UMNO dan pemimpinya maka ianya UMNO akan membiarkan saja kepada mahkamah untuk membuat keputusan sendiri tanpa campurtangan dari mereka.


Inilah hakikat, kenyataan dan fakta yang telah dan sedang berlaku dalam negara kita dan akan terus berlaku selagi UMNO dibiarkan terus berkuasa. Yang menjadi mangsanya ialah rakyat yang tidak mampu untuk melawan dan bersuara. Rakyat dikunci mulut dan diikat tangan kakinya dengan undang-undang yang diluluskan oleh penguasa supaya rakyat hanya boleh angguk, patuh dan ikut sahaja.
Itulah sebenarnya wajah UMNO dulu, kini dan selamanya. UMNO adalah peguambela, pendakwaraya dan UMNO jugalah hakim yang menentukan segalanya. Mereka jadikah rakyat umpama haiwan belaan yang hanya ikut arahan dan diberikan makan apabila lapar.


Apa yang berlaku dan dilakukan oleh UMNO, biarkan dan jangan peduli. Ambil RM300, ambil RM500, ambil kain pelikat, kain batik, surah yasin dan duduk diam. Maka sebab itulah bangsa Melayu tidak pernah berubah sejak dulu hingga sekarang kerana diperbodohkan oleh pemimpin mereka yang mereka sendiri pilih. Biarlah merempat, biarlah anak tak ke sekolah dan biarlah makan pucuk ubi hari-hari, asalkan jangan lawan pemimpin mereka yang hidup dalam kemungkaran, kezaliman dan penipuan itu. Biarkan, biarkan, kami redha, biarlah pemimpin kami nak makan rasuah ke, nak rompak wang negara ke, nak rampas tanah orang Melayu ke, nak hina syariat Allah ke, nak fitnah orang ke, nak bunuh orang ke, nak gadai negara ni ke, biarkan, biarkan. Itulah dia jawapan dan yang ada dalam fikiran Melayu yang sokong UMNO.


Inilah jenis Melayu bodoh, tolol, tak ada nilai, tidak ada guna untuk agama dan negara. Itulah Melayu celaka lagi hina dibawah telunjuk dan menjadi lembu peliharaan UMNO.


Walauapa pun terjadi, pastikan PRU13 UMNO mesti ditumbangkan. Jika tidak bukan sahaja DSAI dan keluarganya tidak selamat dan tidak aman, malahan majoriti rakyat (kecuali puak UMNO) dan harta negara juga tidak akan selamat. Jika arak itu ibu segala kejahatan, UMNO pula adalah ibu segala kezaliman, penipuan dan kemungkaran.

http://www.siasahkini.blogspot.com

Jenazah Mujahidin Di Kencing Tentera Amerika Laknatullah....

Jurucakap Imarah Islam Afghanistan Dzabihullah Mujahid, mengutuk tentera salibis marinir AS yang mengencing jenazah mujahidin Taliban.Beberapa hari ini di youtube dan beberapa laman web internet beredar video yang menunjukkan empat orang tentara berseragam marine AS dan bersenjata mengencing jenazah tiga orang yang diduga mujahidin Taliban. Video itu mengundang kecaman dari berbagai pihak. Sambil kencing, seorang tentera marine itu mengeluarkan ejekan, “Semoga harimu indah, kawan.” Seorang tentara marine lainnya tertawa sambil mengeluarkan umpatan kotor.

Beredar luasnya video penghinaan tentara salib AS terhadap jenazah mujahidin Taliban semakin menyukarkan pemerintah salib AS yang sedang berjuang keras untuk mempertahankan maruahnya. Untuk menutupi kekalahan demi kekalahan telak selama perang satu dekad di Afghan, Washington tengah membujuk mujahidin Taliban agar mau ‘berunding’.
Dzabihullah Mujahid dalam pernyataannya mengungkapkan bahawa selama satu dekad jihad melawan salibis AS, tentara salibis AS sudah ratusan kali mengencing jenazah mujahidin Taliban. Video yang saat ini beredar hanyalah secuil bukti atas kebiadaban penjajah yang marah karena kalah di medan pertempuran.
Sementara itu The Council on American-Islamic Relations dalam surat pernyataan yang dikirim ke berbagai media massa, di antaranya Reuters menulis bahwa semua pihak yang terlibat dalam kejahatan dalam video tersebut harus dihukum seberat-beratnya sesuai peradilan militer AS dan hukum sivil AS yang berkait dengannya.
Organisasi perlindungan hak awam muslim Amerika juga menulis surat kepada menteri pertahanan Amerika, Leon Panetta. Dalam suratnya, organisasi HAM muslim tersebut menyatakan tindakan tentara marine AS tersebut adalah kejahatan terhadap hak asasi manusia.


p/s lihatlah wahai kaum muslimin yang banggakan amerika.....

Hukum Penggunaan Wang Zakat

Hukum Penggunaan Wang Zakat : Lampiran Khas1

1. Golongan yang berhak menerima harta zakat telah ditentukan Allah, ianya tidak diserahkan kepada pilihan manusia atau pemerintah semata-mata. Setiap yang telah ditentukan Syarak perlulah dilaksanakan sebagaimana dikehendaki Syarak. Ini menjadi amanah penting yang dipikul oleh individu atau institusi yang bertanggungjawab menguruskan harta zakat; memungut dan mengagihkannya.

Menjadi satu kaedah yang disepakati oleh para Fuqahak bahawa;

تَصَرُّفُ الإِمَامِ عَلَى الرَّعِيَّةِ مَنُوْطٌ بِالْمَصْلَحَةِ

“Tidak tanduk pemimpin dalam perkara yang berkait dengan rakyat terikat dengan maslahah (untuk rakyat)”

(al-Asybah wa an-Nazair, Imam as-Suyuti).

Mengulas kaedah ini, Imam Ibnu Nujaim berkata;

إذا كان فعل الإمام مبنيا على المصلحة فيما يتعلق بالأمور العامة لم ينفذ أمره شرعا إلا إذا وافقه،
فإن خالفه لم ينفذ


“Oleh kerana perlakuan/tindakan pemimpin bagi urusan-urusan awam mesti terbina di atas maslahah, tidak dilaksanakan arahannya –dari segi Syarak- melainkan jika arahan itu menepati maslahah. Maka jika ia menyalahai maslahah, tidak harus dilaksanakan”

(al-Asybah wa an-Nazair, Imam Ibnu Nujaim, halaman 138).

2. Khusus bagi pengurusan kewangan, Saidina ‘Umar pernah menegaskan;

إني أنزلت نفسي من مال الله تعالى بمنزلة ولي اليتيم.

“Sesungguhnya aku meletakkan diriku dalam pengurusan harta Allah sama seperti kedudukan penjaga harta anak yatim”.

Penjaga harta anak yatim adalah adalah pemegang amanah. Tidak harus ia membelanjakan harta itu sewenang-wenang seolah-olah harta itu miliknya, sebaliknya ia hendaklah menguruskan harta itu bagi pihak orang lain dengan penuh kejujuran agar ancaman Allah dalam ayat berikut tidak berlaku ke atasnya;

إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَى ظُلْماً إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي
بُطُونِهِمْ نَاراً وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيراً

(Surah an-Nisa’, ayat 10)

Menyentuh tentang pengurusan harta zakat, Imam an-Nawawi menegaskan; “Adalah dituntut ke atas pemerintah dan individu yang ditugaskan memungut zakat apabila diserahkan kepadanya urusan pengagihan harta zakat untuk memberi perhatian kepada memastikan dengan tepat orang-orang yang berhak terhadap harta tersebut, mengetahui bilangan mereka, kadar keperluan mereka dan kadar hak mereka”

(al-Majmu’, kitab az-Zakah, bab Qism as-Sadaqaat, 6/188).

3. Golongan yang berhak menerima zakat

Allah telah menghadkan orang-orang yang berhak menerima harta zakat kepada lapan golongan;

1. Untuk golongan fakir
2. Untuk golongan miskin
3. Untuk golongan muallaf yang hendak dijinakkan hatinya dengan agama
4. Untuk ‘amil-amil yang dilantik menguruskan zakat
5. Untuk hamba-hamba yang ingin memerdekakan dirinya
6. Untuk orang-orang yang dibelenggu oleh hutang
7. Untuk dibelanjakan bagi kemaslahan agama Allah (Fi Sabilillah)
8. Untuk orang-orang musafir yang terputus bekalan.

إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللَّهِ وَاِبْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ

“Sesungguhnya sedekah-sedekah (yakni zakat) itu hanyalah untuk orang-orang fakir, dan orang-orang miskin, dan amil-amil yang menguruskannya, dan orang-orang muallaf yang dijinakkan hatinya, dan untuk hamba-hamba yang hendak memerdekakan dirinya, dan orang-orang yang berhutang, dan untuk (dibelanjakan pada) jalan Allah, dan orang-orang musafir (yang keputusan) dalam perjalanan. (Ketetapan hokum yang demikian itu ialah) sebagai satu ketetapan (yang datangnya) dari Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana”.

(at-Taubah: 60)

4. Oleh kerana orang-orang yang berhak menerima zakat telah ditetapkan oleh Allah, tidak boleh sewenang-wenangnya kita harta zakat digunakan kecuali kepada kepada aspek-aspek yang ditentukan Syarak. Para ulamak menegaskan; Jika seorang telah tersalah memberikan zakatnya di mana ia membayar zakatnya kepada orang yang tidak layak menerima harta zakat, maka zakatnya tidak sah dan wajib diulangi.

(al-Fiqhul Wadhih, jil. 1, hlm. 514).

Kerana itu, amat penting diperhatikan kepada siapa kita salurkan zakat kita?

5. Pengertian Sabilillah

Jumhur ulamak terdahulu (termasuk ulamak-ulamak mazhab Syafi’ie) mengkhususkan Fi Sabilillah hanya kepada tentera-tentera Islam yang berperang di jalan Allah. Ini sebagaimana ditegaskan oleh Imam as-Syirazi dalam al-Muhazzab;

“Bahagian Fi Sabilillah diberikan kepada tentera-tentera yang berperang secara bersunguh-sungguh jika mereka tidak diberi gaji. Adapun tentera-tentera yang dibayar gaji oleh pemerintah, maka mereka tidak diberikan zakat kerana rezki dan keperluan mereka ditanggung oleh harta Negara (al-Fai’)”

(al-Muhazzab, Kitab az-Zakah).

6. Berkata Imam Nawawi ketika mensyarahkannya;

“Mengikut mazhab kami (yakni mazhab Syafi’ie), habuan fi Sabilillah yang disebut dalam ayat ialah dibelanjakan kepada tentera-tentera yang tidak diperuntukkan bagi mereka harta dari jabatan kerajaan di mana mereka berperang secara sukarela. Perdapat yang sama diutarakan oleh Abu Hanifah dan Malik”

(al-Majmu’, Imam an-Nawawi).

7. Namun terdapat para ulamak yang memperluaskan pengertian Fi Sabilillah ini kepada semua aktiviti dan usaha untuk kemaslahan Islam dan umat Islam. Di antara mereka, Imam al-Kasani yang menyebutkan dalam kitabnya yang terkenal (بدائع الصنائع):

Adapun firman Allah (وَفِي سَبِيلِ اللَّه): ia adalah ungkapan bagi semua usaha yang mendekatkan diri kepada Allah. Maka termasuk di dalamnya semua orang yang berusaha melaksanakan ketaatan kepada Allah dan berusaha di jalan kebaikan jika ia seorang yang memerlukan (harta zakat)”.

8. Menurut Imam Fakhruddin ar-Razi; Imam al-Qaffal telah menaqalkan dalam tafsirnya dari beberapa Fuqaha’ yang mengharuskan dibelanjakan zakat untuk semua bentuk kebaikan/kebajikan seperti membina benteng-benteng pertahanan, membangunkan masjid dan sebagainya kerana ungkapan Allah (وَفِي سَبِيلِ اللَّه) itu adalah umum”.

(Tafsir ar-Razi: 16/113, Lihat Fiqh az-Zakat, Dr. Yusuf al-Qaradhawi, jil. 2, hlm. 689).

9. Apa yang jelas dari kalimah yang digunakan Allah “Fi Sabilillah”, penggunaan harta zakat bagi tujuan ini hendaklah yang ada kaitan dengan agama dan ummah, bukan semata-mata kepentingan bersifat individu. Ini sebagaimana disentuh oleh Syeikh Rasyid Ridha dalam tafsirnya al-Manar; “Setelah dibuat kajian jelaslah bahawa yang dimaksudkan dengan Fi Sabilillah di sini ialah segala urusan kepentingan umum kaum muslimin yang dengannya tertegak urusan agama dan Negara. Ia bukan urusan kepentingan individu….”.

(Fiqhu az-Zakah, jil. 2, hlm. 692).

10. Ditegaskan juga oleh Syeikh Abdurraziq Nasir Muhammad (salah seorang ulamak al-Azhar, Mesir) dalam buku Fiqh Zakatnya; “Maksud kalimah Sabilillah ialah maslahah-maslahah umum yang melata manfaatnya kepada sekelian kaum muslimin, bukan yang khusus kepada individu tertentu sahaja”

(Fiqh az-Zakah Fi al-Mal wa al-Badan, halaman 139)
Hukum Penggunaan Wang Zakat. Lampiran Khas 2

Amil Zakat

Amil zakat bermaksud orang yang dilantik oleh pemerintah untuk menguruskan harta zakat. Mereka merangkumi;

- al-Hasyir: yang mengumpul data pemilik harta yang bakal dikenakan zakat.
- al-'Arif; yang meninjau orang-orang yang layak menerima zakat.
- al-Hasib; yang menguruskan pengiraan harta zakat.
- al-Katib; juru tulis/pencatat bagi hal berkait pengurusan zakat.
- al-Jabi; yang menjalankan pungutan zakat.
- al-Qassam; yang menjalankan pengagihan harta zakat.
- Hafizul-Mal; yang menyimpan atau mengawasi simpanan harta zakat.

Imam an-Nawawi menjelaskan dalam kitabnya al-Majmu'; diberikan kepada semua mereka di atas dari saham amil kerana semua mereka termasuk dalam pengertian amil-amil zakat, yakni mereka diberikan dari saham yang dinamakan saham amil iaitu 1/8 zakat.

(al-Majmu', Kitab az-Zakah, bab Qism as-Sadaqaat, 6/175).

Jawatan yang berhak mendapat saham amil tersebut hanyalah yang ada kaitan secara langsung dengan tugas-tugas pentadbiran zakat. Kerana itu, Imam an-Nawawi menjelaskan lagi; Di sisi ashabuna (yakni fuqahak mazhab Syafiie); "Tiada hak dalam harta zakat untuk sultan/pemerintah, gabenor wilayah dan qadhi (hakim), akan tetapi gaji mereka -jika mereka tidak bertugas secara sukarela- hendaklah diambil dari Baitul-Mal (dari harta khumus yang diperuntukkan bagi maslahah-maslahah negara) kerana tugas/pekerjaan mereka umum bagi maslahah sekelian kaum muslimin, berbeza dengan amil zakat (yang bertugas khusus untuk harta zakat, maka layak diberikan upah dari harta zakat)"

(al-Majmu', 6/175).

Menurut fuqahak; kadar zakat yang diberikan kepada amil-amil ialah yang bersesuaian dengan upah kerja/tugas mereka. Jika saham 1/8 yang diperuntukan untuk amil menyamai kos upah amil, diberikan semua saham itu kepada mereka. Jika saham itu melebihi kos upah tersebut, diberikan kepada mereka kos upah mereka dan yang selebihnya hendaklah dipulangkan kepada asnaf-asnaf yang lain.

Jika saham 1/8 itu tidak cukup untuk menampung kos upah mereka, para ulamak berbeza pandangan;

1. Sebahagian berpandangan; diambil dari bahagian asnaf-asnaf yang lain.
2. Sebahagaian berpandangan; ditampung dengan wang dari Baitul-Mal.

Menurut mazhab Syafiie; jika imam (pemerintah) ingin menetapkan upah bagi pegawai-pegawai pengurusan zakat semuanya diambil dari Baitul-Mal (tanpa melibatkan harta/wang zakat), hukumnya harus. Jika ini dilakukan, semua harta zakat diagihkan kepada asnaf-asnaf yang lain.

(al-Majmu', 6/175).

Merujuk kepada kes Dato Jamil Khir;

1. Menggunakan harta zakat untuk bayaran guaman bagi kes berkait dengan JAWI dan mengambilnya dari saham Amil adalah tidak tepat kerana kes itu tidak ada kaitan dengan tugas/peranan pengurusan zakat.

2. Kadar yang diberikan kepada amil bukanlah sewenang-wenangnya, tetapi bersesuaian dengan kadar upahnya sahaja iaitu dengan melihat kepada peranannya dalam pengurusan zakat. Dalam kes Jamil Khir, jumlah yang terbabit (bagi bayaran guaman itu) di luar logik jika hendak dianggap sebagai upah amil di samping ia tiada kaitan dengan pengurusan zakat sebagaimana disentuh tadi.

Nasrudin bin Hassan
Ketua Dewan Pemuda PAS

SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT

Sila gunakan browser firefox untuk melayari blog ini dengan sempurna. terima kasih


Assalamualaikum.. bismillahirahmanirahim.

" Segala bahan didalam blog ini di ambil, di olah dan ditulis dari pelbagai sumber. Kepada yang ingin mengambil apa2 jua bahan dalam blog ini dengan niat untuk mengembangsebarkan ilmu, tidak perlu meminta izin atau menyertakan link blog ini. Sebarkan dan panjangkanlah kepada semua demi kebaikkan ummah. Semoga info yang ada dapat memberi manfaat walaupun sedikit cuma, dan semoga dengan usaha sekecil ini pastinya tidak akan terlepas dari pandangan Allah.. insyaAllah.. Jika ada kesilapan dari setiap posting, tolong berikan nasihat dan komen. Maaf andai terlancar bahasa tersasar kata-kata. Saya hanya insan biasa yang tidak sunyi dari kesilapan. wallahualam."

PERHATIAN!!! BLOG INI TIDAK MEWAKILI MANA-MANA PARTI , NGO DAN SEBAGAINYA. SEGALA TULISAN DI ISI MENGIKUT CITARASA HAMBA SENDIRI DAN HAMBA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS KESELAMATAN DAN KERUGIAN PEMBACA DISEBABKAN BLOG INI..... SEKIAN

PERHATIAN !!!!!!

Sebarang artikle yang termaktub di dalam blog ini tidak semestinya menunjukkan sikap pengendali blog ini. Ambillah yang berfaedah dan tinggalkanlah yang sia - sia........

MENGAPA AKU BERKATA SYIAH RAFIDAH KAFIR ?

Sesungguhnya Allah telah memilih sahabat-sahabat untuk ku, Dia menjadikan mereka sebagai sahabat-sahabatku, mertua-mertuaku dan menantu-menantuku. Nanti akan muncul satu golongan selepas aku akan memburuk-buruk dan memaki hamun mereka.Sekiranya kamu menemui mereka, janganlah kamu mengahwini mereka, janganlah kamu makan dan minum bersama mereka, janganlah kamu berjemaah bersama mereka dan jangan kamu menyembahyangkan jenazah mereka. [Ali al-Muttaqi, Kanz al-‘Ummal, jil 11, m.s : 540 ]

Sabda Rasulullah S.A.W:

Sabda Rasulullah S.A.W:“Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?” Jawab mereka: “Orang yang muflis dalam kalangan kami ialah sesiapa yang tiada dirham dan tiada harta”. Sabda baginda: “Orang yang muflis dalam umatku ialah sesiapa yang datang pada Hari Kiamat nanti bersama solat, puasa, zakat, juga dia pernah memaki seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpah darah seseorang dan memukul seseorang. Lalu diberikan kepada orang ini dan itu pahalanya. Jika pahala-pahalanya habis sebelum sempat dilangsaikan kesalahannya, maka diambil dosa-dosa mereka dicampakkan ke atasnya lantas dicampakkan dia ke dalam neraka” (Riwayat Muslim).



Al - Hadis

DARIPADA Abu Said katanya:
Aku mendengar Rasulullah (s.a.w.) bersabda: siapa yang melihat (dan tahu) sebarang kemungkaran, maka hendaklah diubahkannya dengan tangannya (kuasanya), kalau tidak berkuasa, maka (ubahlah) dengan lidahnya, dan kalau tidak mampu juga, maka ubahlah dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman (HR Muslim).

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU
Hadis nabi saw : apabila matinya anak adam maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga... yaitu sadhoqah jariah , ilmu yang memberi manfaat dengannya , doa anak yang soleh.

WAKTU SOLAT

JOM INFAQ

JOM INFAQ

Membangun Bersama Islam

KLIK "LIKE" TANDA ANDA MENYOKONG KAMI

About Me

Foto Saya
SELAMA, PERAK DARUL RIZDUAN, Malaysia
Hamba Allah yang inginkan keredhoanNYA

Blog Archive


"tegakkanlah islam dalam dirimu,nescaya kamu akan melihat islam tertegak di tanah airmu" - Imam As-Syahid Hassan Al-Banna (Pengasas&Mursyidul Am Pertama Ikhwanul Muslimin)

berwaspada dari fitnah moden

berwaspada dari fitnah moden

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Haji saleh

Tok guru Haji saleh

Recent Comments

Footer 2

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ikut Melalui Email

Translate