Bolehkah Suami Melarang Istrinya Berpuasa Syawal?

Bolehkah Suami Melarang Istrinya Berpuasa Syawal?
Puasa (ilustrasi

REPUBLIKA.CO.ID, Apakah seorang suami melarang istrinya jika ia hendak melakukan puasa sunat seperti puasa enam hari Syawal ? Dan apakah perbuatan suami itu berdosa ?

Jawaban: Ada nash yang melarang seorang wanita untuk berpuasa sunat saat suaminya hadir di sisinya (tidak berpergian/safar) kecuali dengan izin suaminya, hal ini untuk tidak menghalangi kebutuhan biologisnya.

Dan seandainya wanita itu berpuasa tanpa seizin suaminya maka boleh bagi suaminya untuk membatalkan puasa istrinya itu jika suaminya ingin mencampurinya. Jika suaminya itu tidak membutuhkan hajat biologis kepada istrinya, maka makruh hukumnya bagi sang suami untuk melarang istrinya berpuasa jika puasa itu tidak membahayakan diri istrinya atau menyulitkan istrinya dalam mengasuh atau menyusui anaknya, baik itu berupa puasa Syawal yang enam hari itu ataupun puasa-puasa sunnat lainnya.

Membaca Alquran Saat Haid dan Nifas, Bolehkah ?

 Membaca Alquran Saat Haid dan Nifas, Bolehkah ?
Alquranul Karim (ilustrasi)


REPUBLIKA.CO.ID, Oleh: Syahruddin El-Fikri

Para ulama berbeda pendapat mengenai kebolehan Muslimah yang sedang haid atau nifas membaca Alquran.

Haid dan nifas adalah sesuatu yang identik dengan wanita secara umum, termasuk Muslimah. Namun, banyak yang tidak mengetahui apa dan bagaimana haid dan nifas itu?

Menurut sejumlah ulama, haid adalah darah yang keluar dari rahim dinding seorang wanita apabila telah menginjak dewasa (baligh). Dan haid ini pasti akan dialami seorang wanita pada masa-masa tertentu dalam setiap bulannya. Paling cepat satu hari dan paling lama 15 hari. Sedangkan yang normal sekitar enam hari atau seminggu.

Sedangkan nifas adalah darah yang keluar dari rahim seorang wanita karena melahirkan dan setelah melahirkan. Ia adalah sisa darah yang tersimpan pada masa hamil. Dan, masa yang paling lama menurut jumhur ulama adalah 40 hari.

Selama waktu itu, ia tidak diperkenankan mendirikan shalat dan berpuasa. Namun, bila darah telah berhenti sebelum 40 hari, maka ia berkewajiban segera mandi besar dan mengerjakan shalat.

Apakah wanita yang mengalami keguguran (janin) dari kehamilannya dan sudah tampak berbentuk manusia, dan setelah itu keluar darah juga dinamakan nifas? Para ulama berbeda pendapat mengenai masalah ini. Sedikitnya ada dua pendapat yang berkembang.

Pertama, darah yang keluar akibat keguguran dan setelah keguguran itu, dinamakan nifas, apabila usia kandungan berusia tiga bulan dan paling sedikit 81 hari. Wanita yang mengalami hal ini tidak wajib shalat dan puasa. Namun, bila keguguran itu terjadi pada bulan ramadlan, maka wanita tersebut memiliki kewajiban untuk membayar sisa puasa yang belum dikerjakan saat dia mengalami keguguran.

Kedua, jika wanita yang hamil keguguran dengan janin masih berbentuk daging dan belum tampak tubuh manusia, maka darah yang keluar setelah keguguran itu, tidak dinilai sebagai darah nifas. Wanita yang mengalami kondisi ini tetap harus melaksanakan shalat, puasa, sebagaimana kewajiban sebelumnya.

Dalam masa haid dan nifas itu, bolehkah seorang Muslimah membaca Alquran atau ayat-ayat Alquran? Para ulama berbeda pendapat mengenai kebolehan Muslimah yang sedang haid atau nifas membaca Alquran. Sebagian ulama mengharamkan, sebagian lagi membolehkan. Yang mengharamkan mengambil dalil (dasar hukum) surah Al-Waqiah [56] ayat 79. ''Tidak menyentuh (Alquran), kecuali hamba-hamba yang disucikan.''

Juga Hadis Nabi SAW; ''Janganlah kamu menyentuh Alquran kecuali dalam keadaan suci,'' (HR Al-Atsram).

Namun, empat Imam Mazhab (Maliki, Syafii, Hanafi, dan Hambali), berbeda pendapat mengenai kebolehan membaca Alquran. Mereka setuju, bahwa menyentuh Alquran tidak diperbolehkan, kecuali bagi orang-orang yang suci. Dengan alasan itu, maka orang yang dalam keadaan haid dan nifas tidak diperkenankan menyentuh Alquran.

Tapi, untuk membaca ayat Alquran, mereka membolehkannya, yakni membaca Alquran tanpa menyentuhnya. Misalnya, si wanita yang sedang haid atau nifas itu memiliki sejumlah hafalan ayat.

Sejumlah ulama Syafiiyah (ulama yang mengikuti mazhab Syafii), melarang wanita haid dan nifas membaca Alquran. Alasan yang dikemukakan, berdasarkan ayat Alquran surah Al-Waqiah [56]: 79 diatas. Menurut mereka, kalau menyentuhnya saja sudah dilarang, apalagi membacanya.

Sementara itu, sebagian ulama Hanafiyah berpendapat, membaca Alquran tetap diperbolehkan melalui hafalan atau cara lainnya, selama tidak menyentuh Alquran.

Sedangkan dalam masalah shalat dan puasa, seluruh ulama mazhab menyatakan tidak boleh (haram) bagi wanita yang sedang haid dan nifas untuk mengerjakan shalat dan puasa.Dasar hukumnya, hadis Nabi yang bersumber dari Fathimah binti Abi Hubaisy. ''Jika datang haid, maka janganlah engkau mengerjakan shalat.''

Dalam riwayat dari Aisyah Radiyallahu Anha; ''Kami hadis pada masa Rasulullah SAW, maka ketika itu kami diperintahkan untuk mengqadla puasa kami, tapi tidak diperintahkan untuk mengqadla shalat kami.'' (Muttafaqun 'Alaih).

Berdasarkan keterangan di atas, maka Muslimah yang sedang haid dan nifas, tidak boleh (haram) mendirikan shalat dan puasa. Namun, jika mereka haid dan nifas pada bulan Ramadhan, maka dia wajib mengqadla (mengganti, red) puasa yang telah ditinggalkan. Wa Allahu A'lam.


Larangan Bagi Muslimah Saat Haid dan Nifas

a. Shalat (baik wajib maupun sunnah).

b. Puasa (wajib maupun sunnah).

c. Menyentuh Alquran.

d. Membaca Alquran, kecuali tanpa menyentuhnya.

e. Berdiam diri dalam masjid.

f. Thawaf.

g. Berhubungan badan.

h. Thalak (cerai).

Subhanallah, Gubernur Ini Hafiz Alquran

Subhanallah, Gubernur Ini Hafiz Alquran
Tuan Guru H Muhammad Zainal Majdi
 
REPUBLIKA.CO.ID, Bagi Tuan Guru H Muhammad Zainal Majdi MA yang juga Gubernur Nusa Tenggara Barat (NTB), membaca dan berusaha menghafal Alquran penting sekali.
Menurutnya, untuk memahami tuntunan Nabi Muhammad SAW terkait dengan Alquran, maka menghafal Alquran termasuk bagian dari pengkhidmatan (berkhidmat) kepada Alquran.

''Jadi, jangan sampai menghafal ayat-ayat Alquran hanyalah sekadar iseng-iseng saja,'' paparnya. Tuan Guru yang hingga kini masih melanjutkan pendidikan program doktoral pada Universitas Al Azhar Mesir itu telah menghafal Alquran sejak nyantri di Pondok Pesantren Nahdlatul Wathan di Lombok Timur, kurang lebih selama enam tahun yakni selama menempuh pendidikan Tsanawiyah hingga Muallimin.

''Sesungguhnya tidak sulit menghafal Alquran itu. Kalau pun ada, itu terjadi pada muraja'ah (mengulang) atau istirja' (mengembalikan memori),'' jelasnya.
Tuan Guru telah meraih gelar doktor dari Universitas Al-Azhar Kairo, Mesir. Ia berhasil melalui ujian di Universitas Al Azhar dalam bidang tahfiz Alquran sebanyak 12 juz.
Ia mengakui, yang paling sulit adalah pada ujian lisan, karena harus langsung menjawab dan hampir tidak ada waktu untuk berpikir.

Lantas, kapan Tuan Guru memilih waktu tepat untuk menghafal Alquran di tengah kesibukannya sebagai orang nomor satu di Nusa Tenggara Barat?
''Selain ba'da shalat, saya sering memilih waktu di kendaraan dalam perjalanan ke berbagai daerah untuk menghafal Alquran mengikuti tilawah dari beberapa qori seperti Hudzaifi dan Abdul Basith.''

Ini Dia Mesir Era Baru yang Dicemaskan Israel

Ini Dia Mesir Era Baru yang Dicemaskan Israel
Presiden Mesir Muhammad Mursi
 
REPUBLIKA.CO.ID, Naiknya Mursi sebagai presiden Mesir menandai babak baru hubungan Kairo-Tel Aviv. Selama beberapa dekade di bawah kekuasaan rezim Mubarak, Mesir menjadi mitra dekat Israel. Berkat rezim diktator itu, Israel mendapat pasokan gas murah. Tidak hanya itu, Mubarak juga menjadi mediator berbagai perundingan antara Israel dan bangsa-bangsa Arab yang selalu berakhir dengan pemberian poin lebih besar bagi Tel Aviv.
Tapi, itu cerita lama sebelum revolusi rakyat menumbangkan rezim boneka Barat di negeri seribu menara itu. Kini, Mesir baru di bawah kepemimpinan Mursi mulai mengubah arah yang membuat Israel ketar-ketir. Baru hitungan minggu menjabat sebagai presiden, Mursi sudah menempatkan sejumlah pasukan yang disertai persenjataan berat di perbatasan Israel-Mesir.Terang saja tindakan ini memicu kekhawatiran Tel Aviv. Rezim Zionis mendesak Mesir segera menarik senjata-senjata beratnya dari wilayah gurun Sinai. Radio Israel melaporkan bahwa Israel terus memantau tindakan Mesir di wilayah Sinai dengan penuh kekhawatiran.
Sebelumnya, Koran Zionis Haarezt Jumat (17/8) mengungkapkan bahwa sekelompok pasukan militer Mesir masuk ke wilayah Sinai dengan persetujuan Israel, namun pengerahan sejumlah pasukan lainnya ke wilayah tersebut tanpa kesepakatan dengan Tel Aviv. Koran rezim Zionis menegaskan, berdasarkan perjanjian damai Camp David, Kairo tidak diperbolehkan mengirim tank ke sejumlah wilayah Sinai dan el-Arish. Namun beberapa hari lalu Mesir telah mengerahkan puluhan tank ke wilayah itu. Bahkan Kairo bersikeras tetap menempatkan pasukannya di Sinai hingga operasi militer di wilayah tersebut selesai. Pasca tewasnya 16 pasukan penjaga perbatasan Mesir di Sinai, Kairo mengerahkan pasukannya ke wilayah itu untuk menumpas milisi bersenjata.
Sejumlah pakar politik Mesir menilai Israel sebagai pihak yang bertanggung jawab atas penyerangan di perbatasan itu. Cara itu ditempuh Tel Aviv untuk mencegah berlanjutnya hubungan antar Mesir dan Palestina. Dengan demikian, Israel dapat melanjutkan blokadenya atas Jalur Gaza.
Panik menyikapi kondisi terbaru tersebut, rezim Zionis menempatkan sistem anti rudalnya di wilayah yang berbatasan dengan Mesir. Juru bicara militer Israel Senin (20/8) mengatakan, Israel dalam koridor program anti-rudal Iron Dome menempatkan rudal pelacaknya di dekat kota Eilat, di perbatasan bersama dengan Mesir. Jubir militer Israel ini mengklaim, langkah tersebut ditujukan untuk mempertahankan diri dari serangan roket dan rudal di perbatasan kolektif ini.
Sementara itu, Menteri Luar Negeri Israel Avigdor Lieberman mengatakan, penempatan tank-tank militer Mesir di Gurun Sinai adalah pelanggaran nyata terhadap perjanjian Camp David.
Dalam situasi panik itu, Israel semakin murung menyikapi perubahan besar di kawasan Timur Tengah dan Afrika Utara. Dukungan Mesir terhadap Iran sebagai tuan rumah KTT GNB ke-16 menorehkan luka baru bagi Israel.

Mursi Enggan Sebut Israel Sebagai Negara

Mursi Ogah Sebut Israel Sebagai Negara
Presiden Mesir Muhammad Mursi

REPUBLIKA.CO.ID, YERUSALEM -- Presiden Mesir, Muhammad Mursi menegaskan dirinya enggan menyebut Israel sebagai sebuah negara. Kendati demikian, Mursi menyatakan bakal menghormati perjanjian damai Camp David pada 1979 silam.

Mursi yang terpilih menjadi Presiden Mesir pada Juni lalu menyempatkan diri menggelar jumpa pers. The Telegraph, Selasa (28/8), melaporkan dalam jumpa pers itu Mursi membantah dirinya menentang Amerika Serikat dan Israel.

"Mesir menjalankan peran dengan tidak mengancam siapapun dan tidak boleh ada keprihatinan internasional dengan kehadiran pasukan keamanan kami di Semenanjung Sinai," tegas Mursi.

Presiden 61 tahun itu berjanji bakal membasmi kelompok militan di Semenanjung Sinai. Ia juga menegaskan Mesir akan tetap mempertahankan batas kedua Mesir dan Israel dilakukan sesuai perjanjian damai itu

sumber : ROL

Seorang Ibu Di Thailand Dituduh Membunuh Dan Memakan Anaknya Sendiri.....

 

 

Chiang Mai – Ada seorang ibu dari 2 kanak-kanak, yang dituduh membunuh dan memakan anaknya sendiri. Kedua-dua buah hatinya itu masing-masing berusia 1 tahun dan 5 tahun. Wanita dari Suku Musur yang tidak diketahui identitinya ini tinggal di wilayah Mae Ai, Thailand.

Pihak polis tempatan mengatakan bahawa wanita ini memang ditemui sedang tertidur dengan potongan tubuh di sisinya, dan ternyata bahagian tubuh itu adalah potongan tubuh kedua-dua anaknya. Namun, polis belum menemui bukti apakah sang ibu juga memakan kedua-dua anaknya itu. Untuk mencari kebenaran tentang kejadian tersebut, pihak polis cuba mengajukan beberapa soalan berkaitan, tetapi wanita ini tidak memberikan jawapan sama sekali.

Menurut keterangan sang suami, ibu dari kedua-dua anaknya ini ternyata mengalami gangguan jiwa sejak 2007 lalu. Suaminya menambah bahawa isterinya juga sudah berhenti mengambil ubat sejak 2 bulan yang lalu. Sebelum waktu kejadian, sang isteri sedang dalam keadaan normal. Suaminya berkata pada sang isteri bahawa dia harus pergi keluar bandar selama beberapa hari untuk membeli ubat-ubatan yang diperlukan oleh sang isteri. Namun, dia tidak pernah menduga kalau akibatnya akan separah ini. Khabarnya, sakit yang dialami sang isteri menimbulkan halusinasi yang tidak terkawal.

Bangkok Post menuliskan bahawa sebelum dia membunuh kedua-dua anaknya, sang ibu ini berhalusinasi ada seorang wanita yang datang untuk melukainya. Hembusan berita demi berita yang belum dapat dipastikan kebenarannya, membuat pihak polis yang mengendalikan kes ini angkat bicara. Mereka menyeru para warga dan media untuk tidak menyebarkan berita yang tidak benar, malah seharusnya mereka berempati terhadap masalah yang sedang dialami oleh keluarga kecil ini.

Proses undang-undang tidak dapat dijalankan walaupun sang ibu sudah dituduh telah melakukan pembunuhan sadis terhadap kedua-dua anaknya. Gangguan mental yang dialaminya dianggap tidak layak untuk sang ibu membela dirinya dalam perbicaraan, sehingga polis menghantarnya ke Rumah Sakit prung Suan terlebih dahulu untuk menjalankan beberapa siri rawatan. (Yk)
 
sumber : malaysiasensasi.net

Hikmah,Berapa Harga Segelas Air...

 

Suatu ketika, Khalifah Harun Al-Rasyid duduk gelisah. Untuk meringankan beban fikirannya, ia mengundang ulama terkemuka pada masanya, Abu As-Sammak. "Nasihatilah aku!" Pinta Khalifah.

Pada saat yang sama, pelayan membawa segelas air untuk Khalifah. Sebelum minum, Abu As-Sammak berkata, "Tunggu sebentar. Seandainya dalam keadaan sangat haus, sedangkan segelas air ini tidak kau peroleh, berapakah harga yang kau siap bayar? Jawablah dengan jujur! "

"Setengah dari kekayaanku," jawab Khalifah.

Sang ulama pun mempersilakan khalifah minum. Selesai minum, Abu As-Sammak bertanya lagi, "Seandainya air tadi mendesak untuk dikeluarkan, tapi kau tak mampu mengeluarkannya, berapakah yang akan engkau bayarkan agar ia keluar?"
 
Khalifah menjawab, "Setengah dari kekayaanku."

"Kalau demikian, sedarilah bahawa seluruh kekayaan dan kuasa yang ada di sisimu, nilainya hanya segelas air. Tidak wajar diperebutkan dan dipertahankan tanpa hak. Ketahuilah, betapa banyak nikmat Allah selain segelas air itu yang telah engkau nikmati sehingga tidak wajar jika engkau tidak mensyukurinya, "nasihat Abu As-Sammak kepada Harun Al-Rasyid.

Dialog ringkas di atas memberikan pelajaran berharga. Pertama, hendaklah para penguasa negeri (umara) dalam semua peringkat untuk sentiasa meminta dan mendengar nasihat para ulama. Selagi para umara masih mendengar nasihat ulama, negeri ini akan selamat dari murka Allah.

Kedua, nilai segelas air. Air sangat berharga dalam kehidupan manusia. Manusia akan mati jika kekurangan cecair (dehidrasi). Air adalah awal dan sumber kehidupan alam semesta. Allah turunkan air yang tidak masin dengan kadar yang tertentu agar mendatangkan kebaikan kepada manusia dan alam semesta. (Surah Al-Waqi'ah [56]: 68-70).

Bumi yang kering akan kembali subur, binatang yang kehausan dan kepanasan akan tersenyum dengan air, dan tanam-tanaman akan tumbuh dengan subur serta rezeki akan melimpah tumbuh dari perut bumi. (Surah [2]: 22, [7]: 57, dan [14]: 32).

Bila makan dan minum yang paling nikmat? Yakni, ketika lapar dan haus. Itulah sebabnya Allah SWT mewajibkan kita puasa. Salah satunya, agar enak makan dan minum. Tetaplah lapar, kerana hanya orang lapar yang mengerti erti sebutir nasi. Tetaplah haus kerana hanya orang haus yang mengerti erti setetes air. Itulah makna bersyukur sebagai salah satu destinasi puasa. (Surah [2]: 185).

Meskipun lapar dan haus, makan dan minumlah mengikut keperluan (keperluan) dan jangan berlebihan. (Surah [2]: 60, [7]: 31, [20]: 81). Bagi yang tidak enak makan, tak perlu minum ubat nafsu makan. Tapi cukup dengan berpuasa, nescaya baik akibatnya (Surah [2]: 184).

Makna berikutnya, makan yang enak adalah ketika makan bersama orang-orang lapar, baik kerana puasa mahupun kemiskinan. Memberi hidangan berbuka akan dibalas dengan pahala orang yang berpuasa. Begitu juga memberi makan anak yatim dan dhuafa. (Surah [76]: 8-10).

Jangan makan bersama orang yang kenyang. Sebab, kenikmatan akan hilang dan akhirnya makanan dibuang-buang. Itulah kekufuran (QS [2]: 152) dan perbuatan syaitan (Surah [17]: 26).
sumber republika.co.id

MISTERI Islamnya Neil Armstrong Terkubur Dengan Jasadnya....

Adakah benar Neil Armstrong mualaf?


 
Berita mengenai angkasawan Amerika Syarikat, Neil Armstrong menjadi mualaf selepas mendengar suara azan di bulan, dibantah lelaki itu. Armstrong menyatakan dia tidak pernah mendengar suara azan ketika berada di bulan, apatah lagi mengucapkan dua kalimah syahadat sebagai syarat masuk Islam.

Ya, bersama dua rakannya Buzz Aldrin dan Michael Collins, Armstrong disebut-sebut berjaya mendarat dan berjaya menjejakan kaki di bulan. Lewat misi Apollo 11, trio angkasawan NASA itu mencatatkan namanya di dalam buku-buku sejarah sebagai manusia pertama yang menjejakkan kaki di bulan tersebut. Tapi, di sebalik kejayaan tersebut, ada cerita yang masih menyisakan misteri, yakni kisah Armstrong menjadi muslim setelah mendengar suara azan ketika berada di orbit bumi.
 
Entah dari mana khabar bila sekembali dari bulan Armstrong terus menjadi umat Nabi Muhammad SAW. Selain itu sepanjang hidupnya, Armstrong terkenal sebagai seorang yang tertutup kepada media. Tapi dugaan ia menjadi muslim bermula ketika Armstrong melawat Mesir pada 1970.

Di masa bercuti di negeri para nabi tersebut, Armstrong didakwa mendengar suara azan. Ia disebut-sebut mendengar panggilan solat bagi umat Islam itu ketika sedang makan di sebuah restoran di Kaherah. Kepada seorang pelayan restoran tersebut, Armstrong yang meninggal dunia pada usia 82 tahun, Ahad (26/8) kelmarin, mengaku mendengar suara serupa ketika sedang di bulan. Setelah itu ia didakwa memeluk Islam. (Baca: Neil Armstrong Tutup Usia).

Malangnya, ayah tiga anak itu tidak mengklarifikasi khabar tersebut. Armstrong tidak membenarkan atau menafikan khabar tersebut. Sejumlah media, seperti answering-islam.org, Jurnal Arabia, dan wiki-islam menulis berita kontroversi Armstrong masuk Islam adalah hoax alias cerita bohong. Mereka menuding khabar tersebut adalah cara Barat untuk memperbodohkan umat Islam di seluruh dnia.

Namun, ketika berbincang dengan angkasawan Malaysia, Zaid Zahari di sebuah acara televisyen, Armstrong akhirnya buka suara. Ia mengaku membatah semua khabar tersebut. Ia menyatakan tidak pernah mendengar suara azan di bulan. Ia juga menegaskan dirinya bukan seorang muslim. "Satu-satunya perkara yang sukar dalam misi Apollo adalah berupaya membantah kebenarannya," kata Armstrong.

Sayangnya, tak sedikit umat Islam yang terlanjur percaya dengan hoax tersebut. Tak pelak, kisah Armstrong mendengar azan dan menjadi mualaf pun tetap menjadi misteri yang bakal terkubur rapat seiring upacara pengkebumiannya yang digelar secara tertutup, Jumaat (31/8) ini. Sumber republika.co.id

Ini dia soalan cepumas yang sekog pun ulamak UMNO takleh nak jawab!!!

 

Oleh TOK SENAPI

Berkatalah otai besaq UMNO yang mengisytiharkan BN sebagai Parti Setan baru-baru ini, Mahathir bin Md Iskandar bahawa, "Saya tidak tolak hudud tapi saya tolak hudud PAS." Katanya lagi, hudud PAS tak adil.

Ucapan ini bukan kali pertama TS dengaq tapi dah berkali-kalai sejak dia jadi PM lagi. Apabila ditanya wartawan, tang mana yang kata hudud PAS tu tak adil? Maka jawab Mahathir, kalau orang Islam mencuri kena potong tangan, orang kapiaq mencuri kena penjara atau denda. Adil bagi Mahathir, kalau dah mencuri dua-dua tu (Muslim dan kafirin) kena potong tanganlah.

Kalau macam tu penilaian mengenai konsep 'adil' Mahathir Md Iskandar, maka banyaklah perkara yang Allah tentukan dalam dunia ini 'tak adil'. Muslim kena solat, kafirin tak payah, waktu Muslim solat kafirin dok relax tengok tv. Muslim kena posa, kafirin tak payah. Waktu Muslim posa, kafirin enak-enak jamah makanan. Haktu rupanya penilaian 'keadilan' menurut fikrah UMNO.

TS nak tambah lagi... kat akhirat esok Muslim yang beriman masuk syurga, puak-puak kapiaq masuk neraka. Mahathir nak kata apa? Takkan dia nak tepuk dai, ihh tak adil sungguh... ada yang masuk syurga ada yang masuk neraka... Adakah maksud keadilan UMNO ialah dua-dua pihak (mungkin MCA dan UMNO) pakat dok sekali dalam kawah kat akhirat esok??? (ni soalan bukan tuduhan)

TS rasa macam tak guna nak nasihat otai besaq UMNO tu, cuma nak nasihat orang bawah2 UMNO... nak habag bagi hukum Allah itu adalah teramat adil. Umat Islam yang terhukum, bertaubat maka dosanya akan terhapus dengan hukuman tersebut. Maknanya kat akhirat esok dah tak kena. Manakala bukan Muslim pulak... kalau tak dihukum mengikut hudud pun tapi hukum ikut Penal Code, kat akhirat esok depa tetap masuk neraka lantaran kekufurannya.

Ada satu soalan cepumas yang telah ditanya kepada Mahathir dan UMNO sejak 22 tahun lalu sampai laa ni tak jawab-jawab ialah....

"Kalau hudud yang PAS buat tu tak betoi, mana dia draf hudud UMNO yang betoi tuu?".

Sekog pun ulamak ulamak takleh jawab soalan ni...

Samsung Bayar Denda $1 Billion kepada Apple Menyebabkan Apple Sakit Kepala......

 
pagi ini lebih daripada 30 trak yang dipenuhi dengan syiling 5 sen tiba di ibu pejabat Apple di California. Pada mulanya, yang syarikat keselamatan yang melindungi kemudahan berkata ia telah dialihkan ke tempat yang salah, tetapi minit kemudian, Tim Cook (Ketua Pegawai Eksekutif Apple) menerima panggilan dari Samsung Ketua Pegawai Eksekutif menjelaskan bahawa mereka akan membayar $ 1000000000 dolar untuk denda baru-baru ini dengan yang diutuskan terhadap Selatan syarikat Korea dengan cara ini.

bahagian lucu adalah bahawa dokumen yang ditandatangani tidak menetapkan kaedah pembayaran tunggal, jadi Samsung berhak untuk menghantar kepada pencipta iPhone sedolar bilion seperti yang mereka fikirkan terbaik.

Lee Kun-Hee berkata, taktik kotor, menyebabkan Pihak Apple sakit kepala kerana mereka perlu untuk memohon untuk mengira semua wang itu, dan memeriksa jika ia adalah lengkap dan cuba untuk mencari bank bagi mengira semua duit yang telah dihantar oleh pihak Samsung.


Lee Kun-hee, Pengerusi Samsung Electronics, memberitahu media bahawa, syarikat itu tidak akan takut oleh sekumpulan "Geeks dengan gaya" dan bahawa jika mereka mahu bermain kotor, mereka juga tahu bagaimana untuk melakukannya.

Anda boleh menggunakan syiling anda untuk membeli minuman di mesin sedikit untuk hidup atau mencairkan syiling untuk membuat komputer, itu bukan masalah saya, saya sudah membayar mereka dan memenuhi undang-undang.

Sejumlah 20000000000 syiling, telah disampaikan dan berharap untuk menamatkan persengketaan pada minggu ini.

Mari kita lihat bagaimana Apple akan bertindak balas terhadap ini????
Sumber di sini.


Read more: http://kafesantai.blogspot.com

MALAYSIA KU NEGARA ISLAM : Pesta Seks malam ini sampai jam 2 pagi

Pemuda pas marah. Alasan dorang marah tue ialah ;
Pemuda PAS hari ini mengecam keras pesta bikini ‘Wet and Mad Wednesday’ yang dipromosikan secara terbuka anjuran kelab malam The Pool di Jalan Ampang, Kuala Lumpur dan diadakan pada malam ini.
Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) Nik Abduh Nik Aziz berkata, pihaknya menganggap acara ini sebagai pesta seks kerana penganjur tanpa segan silu turut menggalakkan wanita berpakaian seksi dengan mensyaratkan kod berpakaian ghairah termasuk pakaian renang.
“DPPM menganggap acara ini sebagai pesta seks secara terbuka dan terang-terangan yang wajib ditentang oleh semua umat Islam. “Lebih menyedihkan kerana aktiviti ini bukan dianjurkan di negara Barat, tetapi ia sudah bertapak di negara ini.
“DPPM menganggap penganjur telah menghina agama Islam serta mencarik adab serta norma kehidupan manusia. -FMT-



Umat islam majoriti memang menentangnya. Aku tak berani guna word semua umat islam malaysia. Sebab memang wujud umat islam yang menyokong aktiviti2 seperti di atas kerana ada sebab2 tersendiri.

Tetapi belum tentu orang bukan islam akan sokong pembantahan oleh pemuda pas ini. Sudah tentu aku senada dengan pemuda pas tetapi aku berharap agar pas lebih terbuka dalam menyuarakan satu2 bantahan.

Pandangan ikhlas aku ;

1. Siasat dulu siapa penganjur event neh. Event neh dipercayai sedang berlangsung.. dijadualkan malam neh. Dorang sedang seronok berbikini2 tue..

2. Lepas dah siasat penganjurnya.. jika penganjurnya bukan islam.. boleh larh cuba sedaya upaya memastikan event neh TIDAK dihadiri oleh orang islam. Jika penganjurnya orang islam, boleh larh tutup terus kelab tersebut.. kan?

3. Jika penganjur tersebut bukan islam secara sengaja membenarkan orang2 islam terlibat dalam event tersebut, pun boleh juga ditahan dan tutup terus kelab dia..

4. Walaupun aku sangat bersetuju event seperti neh tidak juga patut dihadiri oleh orang2 bukan islam tetapi buat masa sekarang aku rasa malu nak cakap begitu.. sebab apa? Daripada aku larang orang bukan islam hadir ke event neh baik aku cari jalan untuk pastikan umat islam yang menonong keluar kat tv, majalah dan sebagainya jaga akhlak, pakaian dan imej mereka terlebih dahulu.

Dalam pada kita pongpang2 nak membanteras aktiviti tidak bermoral bukan islam kadangkala kita terlupa aka tak sedar diri yang umat islam sendiri masih banyak yang terabai.

Selesaikan kes ikut tingkat keutamaan. Bukan pula aku menyokong kepada aktiviti2 seperti neh bahkan aku percaya orang2 bukan islam yang mempunyai kepercayaan atau ada agama juga tidak akan bersetuju dengan event seperti itu.. tetapi macam aku sebut tadi.. selesaikan kes ikut tingkat keutamaan..

Jika ada umat islam yang lalai bertembung dengan bukan muslim yang liar.. siapa yang perlu kita pimpin dulu? Faham bukan? Walaupun kelab malam itu tidak patut menganjurkan pesta maksiat tetapi jika ia menganjurkan untuk orang2 bukan islam.. apa jek kita nak cakap?

Mereka bukan islam so pesta bikini ke seks bebas ke apa ke nak kesah apa ? Halal atau haram tidak terpakai untuk mereka bukan? Sama macam kes babi dan arak. Kita tak boleh makan babi, tak boleh minum arak, tetapi larangan tersebut tidak terpakai untuk masyarakat bukan beragama islam. Ia khusus untuk orang islam semata2.

Jika pas boleh mengasingkan hudud dengan mengatakan ia hanya untuk orang islam semata2, apa sebab pas tak boleh berfikir bahawa halal dan haram dalam islam itu juga terpakai untuk orang islam semata2?

Ya, aku tak nafikan sama sekali. Bila bala datang, ia datang kepada seme. Bukan kepada orang bukan islam jek yang kena bahkan kepada orang2 islam itu juga. Tetapi aku cadangkan agar kita selesaikan kes ikut tingkat keutamaan. Masih ada banyak perkara kritikal yang membelenggu umat islam.. kita sedang dipandang enteng kerana cakap tak serupa bikin..

Kita melarang + menegur orang bukan islam yang berbikini tetapi dalam waktu yang sama orang2 islam kita pun telah terkantoi banyak kali berbikini.. kenapa tidak kita tangkap dan tahan mereka untuk diberikan pengajaran?

Perkara dah lepas?

Tidak dilakukan dalam disko?

Tidak dibuat dalam satu acara / keramaian?

Itu ke alasan kita? Kalau diperhatikan betul2, punca utama event neh dilarang adalah disebabkan pakaian bukan? Menurut anda, bagaimanakah pakaian sesetengah umat islam di malaysia? Pakaian artis2 islam kita? Tolong larh berkata2 yang benar..

Jika dari awal lagi kita sudah ambil langkah pencegahan, langkah untuk menguatkuasakan peraturan2 tertentu, nescayalah bantahan kali neh sudah semestinya relevant dan kena pada tempat..

Sejujurnya aku tak pasti sejauh mana umat islam bakal terlibat dalam event neh. Jika ada, aku mohon JAKIM atau sesiapa yang berkuasa dalam jabatan agama, pergi tangkap. Jika tiada, aku berharap kita belajarlah berlapang dada sementara kita sedang dalam usaha menguatkan jemaah kita..

Ingatlah, suasana seperti neh bukan suasana yang baru..ia dah lama diwujudkan sejak bn mentadbir negara neh. Dan sesuatu seperti neh sebenarnya perlukan strategi yang TEPAT supaya kita tidak dilihat terlalu menekan sesuatu perkara yang bukan pada tempatnya. Sekian.


Read more: http://amenoworld.blogspot.com

GAMBAR TER"HOT" MADE IN INDIA

 












Apa Pandangan Hangpa Dengan Nasihat Akhil Hayy untuk artis- Jangan dipergunakan oleh ahli politik

 


KUALA LUMPUR: Pendakwah bebas Ustaz Akhil Hayy menasihati golongan artis yang baru berhijrah dan kembali mendekati agama Islam supaya berhati-hati agar tidak dipergunakan oleh ahli politik yang tidak bertanggungjawab.

Akhil atau nama sebenarnya Akhil Abdul Hai berkata, keadaan itu sering berlaku tanpa disedari bagi kebanyakan artis yang baru berhijrah di mana ia bermula dengan jemputan menghadiri sesebuah taklimat untuk berkongsi kisah perubahan diri masing-masing.

"Kalau saya cakap, pasti ada pihak yang marah nanti. Tetapi ia pernah berlaku kepada diri saya ketika mula-mula penghijrahan saya dulu di mana ada sesetengah pihak yang menggunakan saya kononnya untuk ditemu bual dalam sesebuah taklimat.

"Lain pula jadinya apabila majlis taklimat yang dianjurkan itu akan berubah menjadi kempen menyerang mana-mana parti yang tidak disukai mereka.

"Memang digalakkan untuk berkongsi pengalaman hijrah kita kerana ia juga salah satu permulaan dakwah, tetapi kita mesti bijak menyampaikan kata-kata tanpa sebarang pengaruh daripada persekitaran yang mungkin menekankan isu-isu politik," katanya.

Tambah Akhil, tidak salah sekiranya seseorang artis itu menyokong mana-mana parti politik sama ada Umno, Parti Keadilan Rakyat (PKR) atau PAS kerana ia adalah hak masing-masing.

Bagaimanapun, golongan artis yang berhijrah ini diminta untuk berhati-hati dan berfikirlah adakah motif penghijrahan itu untuk mendalami ilmu-ilmu agama yang tercicir dahulu atau mahu memperjuangkan politik?

"Saya rasa, usahlah kita beria-ia berkempen tentang hal politik kerana itu bukanlah kepakaran kita.

"Walaupun Islam ada perjuangan politiknya, tetapi sebagai umat Islam yang kembali ke fitrah asal, biarlah kita mendalami ilmu agama terlebih dulu sebelum ingin berdakwah atau membetulkan kesalahan orang lain.

"Saya faham, apabila sudah berubah ke landasan yang betul, terdapat satu semangat dan ketenangan yang membuatkan seseorang itu begitu berkobar-kobar mahu berkongsi perasaan itu.

“Saya juga begitu, tetapi seperti yang saya katakan, dalami ilmu agama Islam itu secukup-cukupnya sebelum melangkah ke fasa lain pula," ujarnya.

8 kemungkaran di hari raya

Hari raya 'Aidil Fitri adalah hari yang selalu dinanti-nanti kaum muslimin. Tak ada satu pun di antara kaum muslimin yang ingin kehilangan moment berharga tersebut. Selain itu di negeri kita, selain memeriahkan Idul Fithri atau lebaran, tidak sedikit pula yang berangkat mudik ke kampung halaman. Di antara alasan mudik adalah untuk mengunjungi kerabat dan saling bersilaturahim. Namun ada beberapa perkara yang perlu dikritik ketika itu, iaitu beberapa amalan yang keliru dan mungkar. Satu sisi, amalan tersebut hanyalah tradisi yang memang tidak pernah ada dalil yang menyokong dalam Islam dan ada pula yang termasuk maksiat.



Pertama: Tasyabbuh (meniru-niru) orang kafir dalam berpakaian. Terutama kita lihat bagaimana model pakaian muda-mudi saat ini ketika hari raya, tidak mencerminkan bahawa mereka muslim ataupun bukan. Sukar membezakan ketika melihat pakaian yang mereka kenakan. Sungguh Rasulullah shallallahu'alaihi wa sallam telah bersabda,


من تشبه بقوم فهو منهم



"Barangsiapa yang menyerupai suatu kaum, maka dia termasuk bahagian daripada mereka" [1] Menyerupai orang kafir (tasyabbuh) ini terjadi dalam hal pakaian, penampilan dan kebiasaan. Tasyabbuh di sini diharamkan berdasarkan dalil Al-Quran, As Sunnah dan kesepakatan para ulama (ijma '). [2]



Kedua: Mendengar dan bermain muzik / nyanyian / nasyid di hari raya. Imam Al Bukhari membawakan dalam Bab "Siapa yang menghalalkan khomr dengan selain namanya" sebuah riwayat dari Abu 'Amir atau Abu Malik Al-Asy'ari telah menceritakan bahawa dia tidak berdusta, lalu beliau menyampaikan sabda Nabi shallallahu' alaihi wa sallam,



ليكونن من أمتى أقوام يستحلون الحر والحرير والخمر والمعازف, ولينزلن أقوام إلى جنب علم يروح عليهم بسارحة لهم, يأتيهم - يعنى الفقير - لحاجة فيقولوا ارجع إلينا غدا. فيبيتهم الله ويضع العلم, ويمسخ آخرين قردة وخنازير إلى يوم القيامة



"Sungguh, benar-benar akan ada di kalangan umatku sekelompok orang yang menghalalkan zina, sutera, khamr, dan alat muzik. Dan beberapa kumpulan orang akan singgah di lereng gunung dengan binatang ternak mereka. Seorang yang fakir mendatangi mereka untuk satu keperluan, lalu mereka berkata, 'Kembalilah kepada kami esok hari.' Kemudian Allah mendatangkan siksaan kepada mereka dan menimpakan gunung kepada mereka serta Allah mengubah sebahagian mereka menjadi kera dan babi hingga hari kiamat. "[3] Jika dikatakan menghalalkan musik, berarti muzik itu haram. [4]



Ibnu Mas'ud berkata, "Nyanyian menumbuhkan kemunafikan dalam hati sebagaimana air menumbuhkan sayuran." Fudhail bin Iyadh mengatakan, "Nyanyian adalah mantera-mantera zina." Adh Dhohak mengatakan, "Nyanyian itu akan merosakkan hati dan akan mendatangkan kemurkaan Allah." [ 5]



Imam Asy Syafi'i rahimahullah berkata, "Nyanyian adalah suatu hal yang sia-sia yang tidak kusukai kerana nyanyian itu adalah seperti kebatilan. Siapa saja yang sudah kecanduan mendengar nyanyian, maka persaksiannya tertolak. "[6] Ibnu Taimiyah rahimahullah mengatakan," Tidak ada satu pun daripada empat ulama mazhab yang berselisih pendapat mengenai haramnya alat muzik. "[7]



Ketiga: Wanita berhias diri ketika keluar rumah. Padahal seperti ini diharamkan di dalam agama ini berdasarkan firman Allah,



وقرن في بيوتكن ولا تبرجن تبرج الجاهلية الأولى



"Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu ber-tabarruj seperti orang-orang jahiliyyah pertama." (QS. Al Ahzab: 33). Abu 'Ubaidah mengatakan, "Tabarruj adalah menampakkan kecantikan dirinya." Az Zujaj berkata, "Tabarruj adalah menampakkan perhiasaan dan setiap perkara yang boleh mendorong syahwat (godaan) bagi kaum lelaki." [8] Seharusnya berhias diri menjadi penampilan istimewa si isteri di hadapan suami dan ketika di rumah sahaja, dan bukan di hadapan khalayak ramai.



Keempat: Berjabat tangan dengan wanita yang bukan mahrom. Fenomena ini merupakan musibah di tengah kaum muslimin apatah lagi di hari raya. Tidak ada yang selamat dari musibah ini kecuali yang dirahmati oleh Allah. Perbuatan ini dilarang berdasarkan sabda Rasulullah shallallahu'alaihi wa sallam,



كتب على ابن آدم نصيبه من الزنى مدرك ذلك لا محالة فالعينان زناهما النظر والأذنان زناهما الاستماع واللسان زناه الكلام واليد زناها البطش والرجل زناها الخطا والقلب يهوى ويتمنى ويصدق ذلك الفرج ويكذبه



"Setiap anak Adam telah ditakdirkan bahagian untuk berzina dan ini suatu yang pasti terjadi, tidak boleh tidak. Zina kedua-dua mata adalah dengan melihat. Zina kedua telinga dengan mendengar. Zina lisan adalah dengan berbicara. Zina tangan adalah dengan meraba (menyentuh). Zina kaki adalah dengan melangkah. Zina hati adalah dengan menginginkan dan berangan-angan. Lalu kemaluanlah yang nanti akan membenarkan atau mengingkari yang demikian. "[9] Jika kita melihat pada hadis di atas, menyentuh lawan jenis-yang bukan isteri atau bukan mahrom-diistilahkan dengan zina. Hal ini bererti menyentuh lawan jenis adalah perbuatan yang haram kerana berdasarkan kaedah usul 'apabila sesuatu dinamakan dengan sesuatu lain yang haram, maka menunjukkan bahawa perbuatan tersebut juga haram'. "[10]



Lihat pula bagaimana contoh dari suri tauladan kita sendiri. Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda,



إني لا أصافح النساء إنما قولي لمائة امرأة كقولي لامرأة واحدة أو مثل قولي لامرأة واحدة



"Sesungguhnya aku tidak akan bersalaman dengan wanita. Perkataanku terhadap seratus wanita adalah seperti perkataanku kepada seorang wanita, atau seperti perkataanku untuk satu wanita. "[11]



Kelima: Mengkhususkan ziarah kubur pada hari raya 'ied. Kita memang diperintahkan untuk ziarah kubur sebagaimana sabda Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam,



فزوروا القبور فإنها تذكر الموت



"Sekarang ziarah kuburlah kerana itu akan lebih mengingatkan kematian." [12] Namun tidaklah tepat diyakini bahawa setelah Ramadhan adalah masa terbaik untuk menziarahi kubur orang tua atau kerabat (yang dikenali dengan "nyadran"). Kita boleh setiap saat melakukan ziarah kubur agar hati kita semakin lembut kerana mengingat kematian. Masalahnya, jika seseorang mengkhususkan ziarah kubur pada waktu tertentu dan meyakini bahawa setelah Ramadhan (saat Aidil Fitri) adalah masa utama untuk nyadran atau nyekar. Ini sungguh suatu kekeliruan kerana tidak ada asas dari ajaran Islam yang menuntunkan hal ini.



Keenam: Tidak sedikit dari yang memeriahkan Aidil Fitri meninggalkan solat lima waktu kerana sibuk bersilaturahmi. Kaum lelaki pun tidak memperhatikan solat berjemaah di masjid. Demi Allah, sesungguhnya ini adalah salah satu bencana yang amat besar. Padahal Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam telah bersabda,



العهد الذى بيننا وبينهم الصلاة فمن تركها فقد كفر



"Perjanjian antara kami dan mereka (orang kafir) adalah mengenai solat. Barangsiapa meninggalkannya maka dia telah kafir. "[13]



'Umar bin Khottob rahimahullah pernah mengatakan di akhir-akhir hidupnya,



لا إسلام لمن ترك الصلاة



"Tidaklah disebut muslim orang yang meninggalkan solat." [14]



Ibnul Qayyim rahimahullah mengatakan, "Kaum muslimin tidaklah berselisih pendapat (sepakat) bahawa meninggalkan solat wajib (solat lima waktu) dengan sengaja adalah dosa besar yang paling besar dan dosanya lebih besar dari dosa membunuh, merampas harta orang lain, zina, mencuri, dan minum minuman keras. Orang yang meninggalkannya akan mendapat hukuman dan kemurkaan Allah serta mendapatkan kehinaan di dunia dan akhirat. "[15]



Adapun mengenai hukum solat jemaah, menurut pendapat yang kuat adalah wajib bagi kaum lelaki. Di antara yang menunjukkan bahawa solat jemaah itu wajib adalah sabda Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam,



والذى نفسى بيده لقد هممت أن آمر بحطب فيحطب, ثم آمر بالصلاة فيؤذن لها, ثم آمر رجلا فيؤم الناس, ثم أخالف إلى رجال فأحرق عليهم بيوتهم



"Demi Dzat yang jiwaku berada di tangan-Nya, ingin kiranya aku memerintahkan orang-orang untuk mengumpulkan kayu bakar, kemudian aku perintahkan mereka untuk menegakkan solat yang telah dikumandangkan azannya, lalu aku memerintahkan salah seorang untuk menjadi imam, lalu aku menuju orang-orang yang tidak mengikuti solat jemaah, kemudian aku bakar rumah-rumah mereka ". [16]



Imam Asy Syafi'i rahimahullah mengatakan,



وأما الجماعة فلا ارخص في تركها إلا من عذر



"Adapun solat jemaah, aku tidak memberi keringanan bagi seorang pun untuk meninggalkannya kecuali bila ada uzur." [17]



Ketujuh: Begadang saat malam 'Aidil Fitri untuk takbiran hingga pagi sehingga kadang tidak mengerjakan solat subuh dan solat' ied di pagi harinya. Diriwayatkan dari Abi Barzah, beliau berkata,



أن رسول الله - صلى الله عليه وسلم - كان يكره النوم قبل العشاء والحديث بعدها



"Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam membenci tidur sebelum solat' Isya dan berbual selepas itu." [18]



Ibnu Baththal menjelaskan, "Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam tidak suka begadang selepas solat' Isya kerana beliau sangat ingin melaksanakan solat malam dan khuatir jika sampai luput dari solat subuh berjemaah. 'Umar bin Al-Khattab sampai-sampai pernah memukul orang yang begadang setelah solat Isyak, beliau berkata, "Apakah kalian sekarang begadang di awal malam, nanti di akhir malam tertidur lelap?!" [19]



Takbiran yang dilakukan juga sering mengganggu kaum muslimin yang hendak berehat padahal hukum mengganggu sesama muslim adalah terlarang. Rasulullah shallallahu'alaihi wa sallam bersabda,



المسلم من سلم المسلمون من لسانه ويده



"Muslim (yang baik) adalah yang tidak mengganggu muslim yang lain dengan lisan dan tangannya." [20] Ibnu Baththal berkata, "Yang dimaksudkan dengan hadis ini adalah dorongan agar seorang muslim tidak menyakiti kaum muslimin yang lain dengan lisan, tangan dan seluruh bentuk menyakiti lain . Al Hasan Al Bashri mengatakan, "Orang yang baik adalah orang yang tidak menyakiti walaupun itu hanya menyakiti seekor semut". "[21] Perhatikanlah perkataan yang sangat bagus dari Al Hasan Al Basri. Seekor semut kecil saja dilarang disakiti, lantas bagaimana dengan manusia yang punya akal dan perasaan disakiti dengan suara bising atau mungkin lebih dari itu?!



Kelapan: Memeriahkan 'Idul Fithri dengan mercun. Selain mengganggu kaum muslimin lain sebagaimana dijelaskan di atas, mercun juga adalah suatu bentuk pembaziran. Kerana pemborosan kata Ibnu Mas'ud dan Ibnu 'Abbas adalah menginfakkan sesuatu bukan pada jalan yang benar. Qotadah mengatakan, "Yang namanya tabdzir (pembaziran) adalah mengeluarkan nafkah dalam berbuat maksiat pada Allah, pada jalan yang keliru dan pada jalan untuk berbuat kerosakan." [22] Allah Taala berfirman,



ولا تبذر تبذيرا إن المبذرين كانوا إخوان الشياطين



"Dan janganlah kamu menghambur-hamburkan (hartamu) secara boros. Sesungguhnya pemboros-pemboros itu adalah saudara-saudara syaitan. "(Surah Al Isro ': 26-27). Ibnu Katsir mengatakan, "Allah ingin membuat manusia menjauhi sikap boros dengan mengatakan:" Dan janganlah kamu menghambur-hamburkan (hartamu) secara boros. Sesungguhnya pemboros-pemboros itu adalah saudara-saudara syaitan ". Dikatakan demikian kerana orang yang bersikap boros menyerupai setan dalam hal ini. [23]



Akhir kata: "Aku tidak bermaksud kecuali (mendatangkan) perbaikan selama aku masih berkesanggupan. Dan tidak ada taufik bagiku melainkan dengan (pertolongan) Allah. Hanya kepada Allah aku bertawakal dan hanya kepada-Nya-lah aku kembali. "(QS. Hud: 88)



Segala puji bagi Allah yang dengan nikmat-Nya segala kebaikan menjadi sempurna.



sumber muslim.or.id

MALAYSIA AMAN SENTOSA : Gadis 16 tahun di paksa membuka pakaian!!

 



GEORGE TOWN: Sebuah klip video yang menunjukkan empat gadis memaksa seorang pelajar 16 tahun membuka pakaian dan menayangkan payudara serta bahagian sulit yang diedarkan secara meluas di sini dan utara Perak.

Insiden itu terjadi di sebuah sekolah di Bukit Gantang, Perak sekitar sebulan yang lalu.

Selama serangan itu, kamera menyerlahkan pada dada dan bahagian peribadi mangsa, yang awalnya mengenakan kemeja-T dan seluar panjang.

Gadis-gadis, dipercayai pelajar sekolah menengah, juga terlihat tertawa saat mereka menendang kepala mangsa, wajah, bahu dan bahagian peribadinya di sebuah tangga dari sebuah bangunan.

Sebuah akhbar harian Cina melaporkan bahawa salah satu gadis-gadis itu menggunakan kata-kata kesat, sementara mangsa terdengar menangis kesakitan selama serangan itu. Satu suara laki-laki juga terdengar di latar belakang video.

Laporan itu mengatakan insiden itu mungkin terjadi di tingkat dua tangga sebagai tetingkap biasa dilihat di latar belakang.

Akhbar Harian melaporkan bahawa Seorang pelajar telah menemui klip video itu di handphone-nya.

Namun, dia menolak untuk mendedahkan bagaimana ia memperoleh klip tersebut.
 
sumber : u.blogspot.com

PERAYAAN SYIAH IRAN YANG PALING BODOH....

 









sila like page ini 'Say No To Syiah'


Upacara sempena sambutan ulangtahun Revolusi Iran 1979. Beginilah cara mereka menyambut 'kepulangan' tokoh Revolusi Syiah dan wakil Imam Mahdi Syiah (Messiah Dajjal) - Khomeini dari Perancis untuk mengasaskan kerajaan wilayah al-faqih di Iran pada tahun 1979. 'Kepulangan' Naib Imam (penghubung penganut Syiah dengan Messiah Dajjal mereka) ini disambut dengan 'penuh penghormatan' dan lakonan yang menggelikan hati..

Khomeini digelar sebagai 'The Man of The Year' oleh majalah terkenal milik Yahudi - Times setelah berjaya menggulingkan Shah Iran yang sebenarnya waktu itu kehilangan seluruh sokongan rakyat. Kejatuhan Shah Iran direncana bersama oleh pihak Barat (Amerika dan Britain) dengan pihak Revolusi Khomeini - bekas presiden Bani Sadr di tempat persembunyian Khomeini di Perancis. Revolusi ini mendapat liputan dan publisiti yang meluas media-media utama dunia khususnya media Barat milik Yahudi termasuk BBC.

Barat bertanggungjawab mempopularkan revolusi ini bagi menutup kerjasama rahsia mereka bersama kelompok Revolusioner di Iran yang dilakukan menerusi General Huyser, pegawai CIA Amerika di Iran. Ini kerana Shah Jehan telah melakukan dosa terhadap Amerika. Antaranya, Shah Jehan melanggar pantang larang Amerika dengan bertindak menjalinkan hubungan dengan Russia, musuh utama Amerika di Asia Tengah. Bagi menutup kerjasama ini juga Khomeini telah membunuh sekelian ramai pegawai tentera Shah Jehan yang telah belot dan memihak kepada kelompok Revolusioner pimpinan Khomeini selepas Revolusi Iran berjaya. Setelah berjaya mengasaskan kerajaannya, Khomeini telah ditentang oleh sebahagian tokoh besar agama Syiah yang melabelkan beliau sebagai diktator dan kejam. Khomeini dituduh mengasaskan sebuah sistem yang telah meletakkan beliau sebagai penguasa mutlak di Iran dan menyekat orang lain berkuasa. Kerajaan Revolusi Iran era Khomeini juga telah terlibat dalam skandal Iran-Contra yang mendedahkan pihak Amerika telah menghantar senjata ke Iran menerusi Israel semasa perang Iran-Iraq 1980-1988 dahulu. Skandal berkenaan tidak pernah luput dalam sejarah dunia moden kerana mendedahkan tembelang sebenar Iran adalah kawan rapat Israel dan bukannya musuh kepada Israel.

PENJELASAN DARI SYEIKH AL-YAQOUBI MENGENAI PENDIRIAN DR RAMADHAN ALBOUTI TENTANG ISU SYRIA!

 


Transkrip terjemahan daripada seorang ulama yang disegani, Sheikh Muhammad al-Yaqoubi mengenai isu Ulama Syeikh Dr Bouti yang menyokong rejim zalim Syria. Isu ini telah lama berlegar dan menyebabkan fitnah di kalangan umat Islam yang mengenali beliau. Sangat banyak iktibar yang boleh diambil dari sini dan ianya boleh menjadi kayu ukur bagi masyarakat awam dalam melihat dan menilai isu ini.

Semoga Allah merahmati kedua-dua ulama' ini. Hafizahumullah.
--------------------------------------------------------------------------------

Adakah Syeikh Dr. Buti seorang mujtahid dalam menyokong rejim Syria?

Daripada Yang Mulia Sheikh Muhammad Al-Yaqoubi

Soalan:

Yang Dikasihi Shaykh Muhammad al-Yaqoubi,

Yang mana satu antara dua kategori berikut Dr. Bouti dikategorikan, berdasarkan pendiriannya terhadap rejim Syria:

a) Ulama yang telah melakasanakan ijtihad dan membentuk satu pendapat, yang pada pandangan beliau adalah demi kepentingan umat Islam, tetapi dia telah membuat kesilapan dalam ijtihad ini dan ganjaran pahala buatnya untuk ijtihadnya . Walau bagaimanapun, ia adalah perlu bagi ulama lain untuk memberitahu kebenaran dan pandangan yang benar dan pada masa yang sama, orang-orang yang memperkecilkan dia berdosa terhadapnya.

b) Atau adakah beliau seorang ulama yang telah memungkiri (a) yang telah menjadi ejen Nusairi dan juga beliau telah mejadi musuh kepada Islam dan juga menjadi penyokong musuh Islam? Oleh itu perlu bagi setiap ulama untuk mendedahkan beliau dan memberi amaran terhadapnya secara sepakat dan meletakkan satu pengakhiran kepada konflik di antara mereka yang menyokongnya dan mereka yang menentangnya?

(a)- (kita mengharap supaya ia tidak berlaku dan semoga Allah SWT memberi jaminan keselamatan kepadanya)

Atau jika ianya adalah dilema antara kedua-dua kedudukan, maka adakah lebih baik untuk berdiam diri [mengenai Dr Buti] dan mengambil pendapat yang baik selaku seorang Muslim? Dan adakah ianya satu dosa untuk memperkecilkan beliau dalam kes ini?

Kami meminta Sheikh untuk memberikan jawapan yang menyeluruh – moga moga diberi ganjaran untuknya sehingga pada hari kiamat; kerana orang awam sangat resah untuk jawapan yang meyakinkan daripada seorang ulama yang soleh seperti anda. Semoga Allāh SWT memberi jaminan keselamatan pada Sheikh dan meningkatkan pangkat keturunan terdahulu Sheikh dalam syurga yang tertinggi.
---------
Jawapan:

Segala puji bagi Allah SWT, salam dan rahmat ke atas sebaik-baik ciptaan, penghulu kami Muhammad SAW dan ke atas keluarga dan sahabat-sahabatnya.

Terdapat syarat-syarat, kaedah-kaedah dan peraturan-peraturan yang mengawal ijtihad dan terdapat perbezaan yang besar antara apa yang dianggap sebagai ijtihad yang diterima dan paten antithesis (pendapat yang ditolak kerana bertentangan dengan prinsip); perbezaan antara ijtihad yang diterima dan pendapat yang aneh ialah Ijtihad orang-orang yang diterima akan diberi ganjaran walaupun mereka telah tersilap dalam penghakiman mereka, tetapi hanya pada keadaan bahawa kesilapan mereka jatuh dalam kaedah-kaedah yang boleh diterima undang undang penafsiran (Tambahan : Al-Quran dan Sunnah)

Oleh itu, tidak semua orang yang menjalankan ijtihad akan diberi ganjaran untuk tindakannya. Malah, sesetengahnya mungkin mendapat dosa berbuat demikian. Sebagai contoh, dalam kes yang buta huruf atau orang biasa yang tidak mempunyai alat-alat yang diperlukan, kemahiran dan pengetahuan untuk ijtihad, dan dia berijtihad dalam hal-hal agama, maka dia hendaklah dikecam dan didisiplinkan. Begitu juga, seorang mufti yang memberikan fatwa berdasarkan pendapat yang tidak menepati kayu ukurnya atau pendapat yang tidak sahih. Dia perlu dikritik dan ditegur. Jika dia tidak berhenti, dia hendaklah diharamkan daripada mengeluarkan fatwa. Ulama mengatakan,

Tidak semua perbezaan adalah layak dipertimbangkan,
Kecuali suatu perbezaan yang layak diberikan merit.

Adapun hadith yang bercakap tentang hakim, telah dinyatakan; supaya mujtahid yang tidak berkelayakan tidak dimasukkan. Kerana ianya bercakap berkenaan mujtahid yang mempunyai alat dan layak untuk memperolehi keputusan dalam isu di tangan. Dalam zaman kita, kita bercakap tentang ijtihad yang terhad, bukan ijtihad umum. Di sini, 'terhad' ertinya menjalankan ijtihad dalam isu tertentu yang tidak disebut dalam teks awal; oleh "terhad" di sini kita maksudkan terhad kepada isu tertentu bukan kepada undang-undang mazhab.

Untuk mendapatkan jawapan kepada soalan tertentu, mujtahid mesti memperolehi syarat ijtihad, seperti sumber perundangan, mengetahui pelbagai pendapat dan cekap dalam pemeriksaan dan analisis prinsip-prinsip dan kaedah-kaedah. Kita tidak mempertikaikan bahawa Dr. Buti mempunyai kualiti dan kemampuan ini - jika dia tidak mempunyainya, tidak ada orang lain yang akan mempunyainya.

Walau bagaimanapun, ada lagi syarat yang diperlukan untuk membuat fatwa, sains fatwa diperlukan di sini, ianya sesuatu yang merangkumi pengetahuan masa, tempat dan persekitaran penyoal. Kerana, "seseorang yang tidak memahami zaman dia hidup bukanlah seorang ulama" dan dia tidak dibenarkan untuk mengeluarkan fatwa. Warzāzātī [d.1166 AH] berkata dalam komentarnya terhadap Lāmiyah Zaqqāq [Didactic Poetry mengenai prosedur mahkamah]: "Penghakiman dan fatwa, masing-masing adalah kraf yang perlu dipelajari. Setakat pengetahuan tentang fiqh tidak mencukupi. Kerana memahami semuanya seperti qađā dan fatwa, adalah kelebihan yang melebihi pengetahuan pendapat fiqh, kerana ia memerlukan keupayaan ciri-ciri untuk menyiasat dan memperolehi. Ibn 'Arafah berkata bahawa "ia adalah keupayaan untuk teliti dan memeriksa juzuk dan secara spesifik memahami semua sifat-sifatnya, yang kehadiran atau ketiadaan mereka boleh menukar sesuatu hukum".

Saya tidak menganggap pendapat Dr Buti, semoga Allāh SWT melindunginya, sebagai suatu kesilapan yang boleh mendapatkan pahala. Kerana, beliau tidak layak untuk ijtihad dalam perkara ini [rejim Syria,]. Beliau telah tersilap pada masa lalu untuk menunjukkan pemahaman beliau terhadap masa dan keadaan di mana kita hidup. Beliau jatuh dalam kesilapan itu pada masa lalu dan ia bukannya satu perkara baru. Satu contoh yang paling terkini adalah fatwa yang beliau keluarkan sepuluh tahun lalu, yang muncul dalam majalah perubatan, Doktor anda [tabībak] dimana dia membenarkan suami melihat video lucah dengan niat untuk memperbaiki hubungan pasangan dengan isteri. Fatwa ini menerima banyak bantahan dan ia menunjukkan kekurangan Shaykh tentang pengetahuan hal ehwal semasa dan terlupa peraturan-peraturan undang-undang dan etika yang diperlukan mufti.

Terdapat beberapa sebab-sebab pendirian syeikh dan mungkin dua berikut adalah yang paling buruk.

Yang pertama dia tidak mempunyai maklumat keadaan, kecuali hanya dari satu sisi, iaitu sisi rejim. Jadi dia percaya apa yang dia dengar pertama kali, seolah-olah dia adalah orang yang dinyatakan oleh Ibn Tathriyah:

My love for her stroke me before I experienced love,
It chanced upon a vacant heart and dwelled in it.
(mohon maaf kerana tidak menterjemah puisi yang agak tinggi ini)

Ibn Abi Zayd al-Qayrawānī berkata dalam Epistle beliau, dan ia pada asalnya dikatakan oleh Tuan Ali, semoga Allāh SWT memuliakan wajahnya yang diberkati, "hati yang mudah menerima merit dan kebaikan adalah hati di mana kejahatan tidak pernah terlintas sebelumnya".

Jadi inilah sebab mengapa Dr. Bouti tidak menerima sebarang laporan mengenai Revolusi daripada sumber-sumber lain selepas dia telah menerima propaganda rejim. Ini adalah kerana hubungan rapat beliau dengan beberapa pegawai kanan rejim. Ianya telah mempengaruhi keputusan beliau dan dengan itu, beliau melihat segala-galanya dari prisma rejim dan mengulangi propaganda mereka itu tanpa beliau menyedari hakikatnya. Biasanya seorang yang baik dan benar adakala merasakan semua orang lain juga adalah baik dan benar seperti dirinya sendiri. Ini adalah hasil daripada bertahun persahabatan dan hubungan yang baik dengan orang kuat di dalam rejim itu.

Yang kedua ialah permusuhan beliau dengan Salafi dan Ikhwan Muslimin ke titik bahawa dia telah memilih sisi musuh Allāh untuk mengalahkan mereka! Beliau percaya propaganda rejim bahawa semua yang memberontak adalah Wahabi, yang akan membakar dan merobohkan makam orang-orang Alim Islam, seperti yang mereka lakukan di Libya. Memang benar, Salafi dan Ikhwan adalah antara yang pertama untuk menyertai revolusi (kebangkitan); ia adalah disebabkan oleh ideologi revolusioner yang meluas dan biasa dalam wacana mereka; manakala mereka juga popular di kalangan pencari ilmu. Namun, revolusi ini adalah revolusi orang Sunni agama Islam, yang tertakluk kepada pemerintahan diktator kejam, dan penindasan dan penyeksaan zalim.

Walaupun kita berbeza dengan Salafi mengenai beberapa isu; dan kita berbeza dengan Ikhwan dalam beberapa pandangan politik mereka, tetapi Islam menyatukan kita dan sekarang Jihad menentang rejim menyatukan kita. Kita tidak boleh bayangkan diri kita menyebelahi musuh-musuh Allah terhadap mereka. Revolusi ini bukan revolusi MEREKA, walaupun mereka adalah antara yang pertama untuk menyertai. Kami menyertai revolusi ini dari awal, ramai ulama, imam, sufi, dan orang biasa menyertai revolusi kerana pendirian kami dan pernyataan kami.

Briged Sufi juga telah dibentuk untuk melawan rejim. Dan bersama briged yang mengguna nama Taqiyuddin Ibn Taimiyyah itu juga terdapat satu pasukan dalam nama Muhiyuddin Ibn Arabi. Ini adalah kepelbagaian revolusi yang merupakan satu fakta yang kita perlu terima, sama ada kita suka atau tidak.

Dr Bouti mesti memahami perkara ini dan tidak harus menghadkan revolusi untuk kumpulan tertentu atau briged tertentu. Malah, tidak ada sebuah bandar atau kampung di Syria, yang belum menghantar lelaki berani dan askar berani untuk melawan jenayah, rejim zalim dan kejam. Tiada bandar atau kampung juga telah terlepas dibunuh tanpa belas kasihan oleh rejim ini atau terlepas daripada penindasan rejim ini.

Kami mengkritik Shaykh kerana beliau tidak bersama-sama dan menyokong revolusi. Kalaulah dia memilih untuk berdiam diri, kita akan menerima perkara tersebut dari beliau dan kita akan menerima ia sebagai satu kesilapan penghakiman dan akan memutuskan bahawa dia juga mendapat pahala, kerana ia adalah satu ijtihad yang diterima, walaupun pada hakikat ianya adalah salah. Tetapi beliau telah melampaui batas tersebut malah aktif bersubahat dan membantu raksasa, pembunuh dan penjenayah dengan memuji mereka dan bercakap berpihak kepada mereka. Dengan berbuat demikian, beliau telah melanggar sempadan ijtihad yang boleh diterima dan diberi ganjaran.

Begitu juga, kita tidak mempersoalkan niatnya atau keadaan pemikirannya, kerana kita tidak mempunyai keraguan bahawa dia adalah seorang yang baik. Kita tahu syekh dan ibadah beliau dan zuhudnya, dirinya menghalang dari keinginan dunia dan usaha beliau untuk mendapatkan keredhaan Allah swt; cintanya bagi orang-orang yang soleh dan keikhlasan beliau untuk berkhidmat kepada Islam. Walau bagaimanapun, ini hanya sebahagian daripada apa yang diperlukan bagi ulama fatwa, seperti yang kami terangkan tadi. Salah satu ciri-ciri yang paling penting mujtahid mesti mempunyai kecerdasan akal yang tajam dan kebijaksanaan.

Kerana pengetahuan kita mengenai niat baik syeikh dan keikhlasan beliau dalam Islam, kita hanya menyalahkannya, tetapi tidak menghukum beliau sebagai murtad. Ia juga kerana ini, kami telah menyampaikan pandangan kami dengan menghormati beliau dan tidak menyetujui orang-orang lain yang memperkecilkan beliau, dan kami juga tidak menggalakkan penghinaan kepada beliau. Walau bagaimanapun, prihatin berkenaan tidak bermakna bahawa kita harus berdiam diri tentang kesilapan beliau. Pengetahuan adalah harta di kalangan ulama dan tiada satu ulama pun yang boleh memonopolinya.

Shaykh Muhammad al-Yaqoubi

(Penterjemah : Bro Muaz -Pengunjung RMBRS)

SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT

Sila gunakan browser firefox untuk melayari blog ini dengan sempurna. terima kasih


Assalamualaikum.. bismillahirahmanirahim.

" Segala bahan didalam blog ini di ambil, di olah dan ditulis dari pelbagai sumber. Kepada yang ingin mengambil apa2 jua bahan dalam blog ini dengan niat untuk mengembangsebarkan ilmu, tidak perlu meminta izin atau menyertakan link blog ini. Sebarkan dan panjangkanlah kepada semua demi kebaikkan ummah. Semoga info yang ada dapat memberi manfaat walaupun sedikit cuma, dan semoga dengan usaha sekecil ini pastinya tidak akan terlepas dari pandangan Allah.. insyaAllah.. Jika ada kesilapan dari setiap posting, tolong berikan nasihat dan komen. Maaf andai terlancar bahasa tersasar kata-kata. Saya hanya insan biasa yang tidak sunyi dari kesilapan. wallahualam."

PERHATIAN!!! BLOG INI TIDAK MEWAKILI MANA-MANA PARTI , NGO DAN SEBAGAINYA. SEGALA TULISAN DI ISI MENGIKUT CITARASA HAMBA SENDIRI DAN HAMBA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS KESELAMATAN DAN KERUGIAN PEMBACA DISEBABKAN BLOG INI..... SEKIAN

PERHATIAN !!!!!!

Sebarang artikle yang termaktub di dalam blog ini tidak semestinya menunjukkan sikap pengendali blog ini. Ambillah yang berfaedah dan tinggalkanlah yang sia - sia........

MENGAPA AKU BERKATA SYIAH RAFIDAH KAFIR ?

Sesungguhnya Allah telah memilih sahabat-sahabat untuk ku, Dia menjadikan mereka sebagai sahabat-sahabatku, mertua-mertuaku dan menantu-menantuku. Nanti akan muncul satu golongan selepas aku akan memburuk-buruk dan memaki hamun mereka.Sekiranya kamu menemui mereka, janganlah kamu mengahwini mereka, janganlah kamu makan dan minum bersama mereka, janganlah kamu berjemaah bersama mereka dan jangan kamu menyembahyangkan jenazah mereka. [Ali al-Muttaqi, Kanz al-‘Ummal, jil 11, m.s : 540 ]

Sabda Rasulullah S.A.W:

Sabda Rasulullah S.A.W:“Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?” Jawab mereka: “Orang yang muflis dalam kalangan kami ialah sesiapa yang tiada dirham dan tiada harta”. Sabda baginda: “Orang yang muflis dalam umatku ialah sesiapa yang datang pada Hari Kiamat nanti bersama solat, puasa, zakat, juga dia pernah memaki seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpah darah seseorang dan memukul seseorang. Lalu diberikan kepada orang ini dan itu pahalanya. Jika pahala-pahalanya habis sebelum sempat dilangsaikan kesalahannya, maka diambil dosa-dosa mereka dicampakkan ke atasnya lantas dicampakkan dia ke dalam neraka” (Riwayat Muslim).



Al - Hadis

DARIPADA Abu Said katanya:
Aku mendengar Rasulullah (s.a.w.) bersabda: siapa yang melihat (dan tahu) sebarang kemungkaran, maka hendaklah diubahkannya dengan tangannya (kuasanya), kalau tidak berkuasa, maka (ubahlah) dengan lidahnya, dan kalau tidak mampu juga, maka ubahlah dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman (HR Muslim).

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU
Hadis nabi saw : apabila matinya anak adam maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga... yaitu sadhoqah jariah , ilmu yang memberi manfaat dengannya , doa anak yang soleh.

WAKTU SOLAT

JOM INFAQ

JOM INFAQ

Membangun Bersama Islam

KLIK "LIKE" TANDA ANDA MENYOKONG KAMI

About Me

Foto Saya
SELAMA, PERAK DARUL RIZDUAN, Malaysia
Hamba Allah yang inginkan keredhoanNYA

Blog Archive


"tegakkanlah islam dalam dirimu,nescaya kamu akan melihat islam tertegak di tanah airmu" - Imam As-Syahid Hassan Al-Banna (Pengasas&Mursyidul Am Pertama Ikhwanul Muslimin)

berwaspada dari fitnah moden

berwaspada dari fitnah moden

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Haji saleh

Tok guru Haji saleh

Recent Comments

Footer 2

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ikut Melalui Email

Translate