Kecam campur tangan


TRIPOLI - Pemimpin Libya, Muammar Gaddafi mengecam campur tangan negara asing dalam urusan dalaman negara Afrika Utara dan bersumpah melancarkan serangan balas terhadap pasukan Tentera Bersekutu semalam selepas membedil lebih 110 peluru berpandu ke atas negara itu, kelmarin.

"Kami akan berjuang untuk setiap persegi tanah air kami. Kami akan berjuang sehingga ke titisan darah terakhir kami," katanya dalam ucapan pendeknya semalam yang disiarkan stesen televisyen tempatan.

Selain itu, Gaddafi turut didakwa telah membuka depot senjata api dan mengagihkan senjata-senjata kepada penyokong setianya untuk mempertahankan Libya daripada kuasa Barat.

Agensi media tempatan melaporkan, Gaddafi menganggap serangan yang dilakukan oleh pasukan Tentera Bersekutu, yang merangkumi tentera Amerika Syarikat (AS), Britain dan Perancis, menyerupai melakukan perang dingin terhadap Islam dan beliau berjanji akan memberi hukuman setimpal kepada rakyat Libya yang berpihak kepada negara asing.

"Kami akan berjuang dan menghukum setiap pengkhianat Libya yang bekerjasama dengan negara asing," katanya lagi.

Gaddafi turut mengungkit campur tangan AS di Vietnam dan Iraq serta Somalia dan kempen yang masih berlangsung untuk menangkap atau membunuh pemimpin al-Qaeda, Osama bin Laden, adalah contoh jenis kekalahan yang mereka akan hadapi lagi sekali di Libya.

sinarharian

p/s antara amerika dan gaddafi aku benci amerika lagi , kalau gaddafi nak serang bilik tentera bersekutu aku sokong gaddafi lagi....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan