:: SAHABAT YANG PATUT DIPILIH ::

 
Al-Qamah dalam wasiat kepada anaknya ketika menjelang wafatnya:

" wahai anakku,jika engkau perlu bersahabat dengan seseorang,maka bersahabatlah dengan orang yang jika engkau berkhidmat kepadanya,dia memeliharamu,jika engkau menemaninya dia menghiasimu,dan jika engkau kehilangan kehidupan,dia mengasihimu."

" Bersahabatlah dengan orang yang jika engkau hulurkan tanganmu untuk kebaikkan,dia menyambutnya,jika dia melihat kebaikan padamu,dia menghitungnya,dan jika melihat kejelekan padamu,dia menutupinya ".

" Bersahabatlah dengan orang yang jika engkau meminta kepadanya,dia memberi,jika engkau diam,dia datang padamu,dan jika engkau ditimpa musibah dia menolongmu ".

" Bersahabatlah dengan orang yang jika engkau berkata,dia membenarkan perkataanmu,jika engkau berusaha mencapai sesuatu dengan tipu daya,dia menasihatimu,dan jika kamu berselisih dengannya,dia lebih mengutamakanmu.."
Lihat seterusnya..
 
❝ Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi neraka jahannam) kebanyakkan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati,tetapi tidak dipergunakan untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakan untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan