Karomah Syeikhul Hadith Maulana Muhammad Zakariyya Kandhalawi raht


Surat ini dari Syeikhul hadith Maulana Muhammad Zakariyya Kandhalawi rah kepada Syeikhul Hadith Maulana Yunus Jaunpuri.Surat ini diberikan oleh Syeikhul Hadith Maulana Yusuf Motala kepada muridnya (beliau telah mohon pada saya untuk rahsiakan namanya) kemudian beliau amanah kepada saya untuk terjemahkannya.Lalu saya telah meminta Maulana Zaharuddin Nawi untuk menterjemahkannya kerana tulisan Maulana yang sangat ringkas (tulisan tangan) memerlukan seseorang yang berkemahiran yang tinggi untuk menterjemahkannya.

Terjemahan surat itu seperti berikut :

Dari Syeikhul hadith Maulana Muhammad Zakariyya Kandhalawi rah kepada Syeikhul Hadith Maulana Yunos Jounpuri hafidzahullah.

Umurkan masih baru-baru apa yang dia tahu tentang ishq.Tentang hati yang tidak tenang tu anggap sahaja satu shikwa (aduan) atau shokwa (kekuatan).Kamu itukan baru tahun pertama mengajar daurah. Aku yang banyak dosa inikan sudah mengajar Daurah Hadith tahun yg ke-41.Manakala mengajar hadith itu sendiri sudah tahun yang ke-47.

Semoga Allah memberkati umur kamu dan memberkati kerja kamu sehingga tempoh yang panjang.Nanti bila dah sampai umur 47 tahun,Inshallah kamu akan menjadi lebih alim daripada aku.

Sekian

Zakariyya
27 rejab 1387h/1967.

Simpan kertas ini baik-baik dalam mana-mana buku
Selepas 40 tahun baca semula.

p/s :

Hal ini menunjukan salah satu daripada bentuk karomah Syeikhul Hadith Maulana Muhammad Zakariyya Kandhalawi rah bahawa doa guru beliau telah di makbulkan oleh Allah swt.Maka setelah itu, Syeikhul Hadith Maulana Yunos Jounpuri hafidzahullah hidup lebih daripada 40 tahun selepas surat itu diberikan.
Syeikhul Hadith Maulana Yunos Jaunpuri hafidzahullah sedang mengerjakan solat di dalam perpustakaan miliknya.Gambar ini insan sahabat saya yang menziarahi beliau di Madrasah Mazahirul Ulom,Shaharanpur, pertengahan tahun ini.Ya Allah,lanjutkan usia ulama dan auliyyamu ini supaya umat dapat ambil istifadah sepenuhnya daripada beliau.Menurut sahabat saya lagi,dalam perpustakaan peribadi beliau,terdapat kitab-kitab hasil takrir dari guru beliau yang belum di cetak,masih bertulisan tangan lagi.
Guru saya pernah mengatakan kepada saya bahawa Hadrat Ji,Maulana Inamul Hasan Kandhalawi rah pernah mengatakan bahawa jika umat Islam hendak lihat auliyya Allah pada zaman ini,maka lihatlah Syeikhul Hadith Maulana Yunos Jounpuri hafidzahullah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan