Jaminan kesihatan semasa di zaman Khilafah ‘Abbasiyah
Abu Bakar Muhammad bin Zakaria al-Razi,
atau dikenali sebagai Rhazes di dunia Barat, merupakan salah seorang pakar sains
yang hidup antara tahun 251-313 H/865-925 M. Dia hidup pada zaman Khilafah
Abbasiyah, bertepatan pada era lapan Khalifah. Mulai dari Khalifah al-Muntashir
(861-862 M) hingga Khalifah al-Muqtadir (902-932 M).
Sebagai ilmuan sekaligus doktor,
ar-Razi memberikan panduan kepada murid-muridnya, bahawa tujuan utama para
doktor adalah menyembuhkan orang sakit lebih besar berbanding niat untuk
mendapatkan upah atau ganjaran material yang lain. Mereka diminta memberikan
perhatian kepada orang fakir, sebagaimana orang kaya mahupun pejabat negara.
Mereka juga harus mampu memberikan motivasi kesembuhan kepada pesakitnya,
walaupun mereka sendiri tidak yakin. Kerana keadaan fizikal pesakit banyak
dipengaruhi oleh keadaan psikologinya ('Abdul Mun'im Shafi, Ta'lim at-Thibb'
Inda al-Arab, hal. 279).
Perhatian di bidang kesihatan seperti
ini tidak hanya terhad di bandar-bandar besar, bahkan di seluruh wilayah Islam,
hingga sampai ke pelosok, bahkan di dalam penjara-penjara sekalipun. Pada era
itu, sudah ada polisi Khilafah dengan rumah sakit keliling. Rumah sakit seperti
ini masuk dari desa ke desa. Perlu dicatat di sini, Khilafah saat itu
benar-benar memberikan perhatian di bidang kesihatan dengan perkhidmatan nombor
satu, tanpa membezakan persekitaran, strata sosial dan tahap
ekonomi.
Wazir Ali bin Isa al-Jarrah, yang
menjadi wazir di masa Khalifah al-Muqtadir (908-932 M) dan al-Qahir (932-934 M),
dan dikenali sebagai wazir yang adil dan ahli hadis yang jujur, juga penulis
yang produktif , pernah menghantar surat kepada kepala doktor di Baghdad, "Aku
berfikir tentang orang-orang yang berada dalam tahanan. Jumlah mereka banyak,
dan tempatnya pun tidak layak. Mereka boleh diserang penyakit. Maka, anda harus
menyediakan doktor-doktor yang akan memeriksa mereka setiap hari, membawa
ubat-ubatan dan minuman untuk mereka, berkeliling ke seluruh bahagian penjara
dan merawat mereka yang sakit. "(Ibn Qifthi, Tarikh al-Hukama ', hal.
148)
Wazir Ali sendiri dikenali kaya raya.
Pendapatannya 700.000 dinar satu bulan. Tetapi, dari 700,000 Dinar itu, ia
infakkan untuk kemaslahatan umat sebanyak 680.000 dinar. Termasuk untuk wakaf
dan lain-lain.
Para Khalifah dan penguasa kaum Muslim
di masa lalu, bukan hanya bergantung anggara negara. Kerana mereka juga ingin
mendapatkan pahala yang mengalir, maka mereka pun mewakafkan sebahagian besar
harta mereka untuk membiayai rumah-rumah sakit, rawatan dan perubatan
pesakitnya. Di masa itu, dikenal istilah Waqf Khida 'al-Maridh (wakaf mengubah
persepsi pesakit). Sebagai contoh, Saifuddin Qalawun (673 H/1284 M), salah
seorang penguasa di zaman Abbasiyah, mewakafkan hartanya untuk memenuhi bayaran
tahunan rumah sakit, yang ditubuhkan di Kaherah, iaitu rumah sakit al-Manshuri
al-Kabir.
Dari wakaf ini juga gaji pekerja rumah
sakit ini dibayar. Bahkan, ada pegawai yang secara khusus ditugaskan untuk
berkeliling di rumah sakit setiap hari. Tujuannya untuk memberikan motivasi
kepada para pesakit, dengan suara lirih yang boleh didengar oleh pesakit,
walaupun tidak melihat orangnya. Bahkan, al-Manshur al-Muwahhidi, mengkhususkan
hari Jumaat, selepas menunaikan solat Jumaat, untuk mengunjungi rumah sakit,
khusus memberikan motivasi kepada pesakit.
Di antara motivasi para penguasa kaum
Muslim kepada pesakit yang terkenal adalah ungkapan Wazir Ali al-Jarrah,
"Mushibatun qad wajaba ajruha khairun min ni'matin la yu'adda syukruha (Musibah
yang pahalanya sudah ditetapkan lebih baik berbanding dengan nikmat yang
syukurnya tidak ditunaikan). Sumber globalmuslim.web.id
Tiada ulasan:
Catat Ulasan