YANG MASIH PANAS...

Rosmah Mansor Bakal Bertanding Di Pahang...???



Rosmah Mansor, isteri Perdana Menteri, Najib Razak dipercayai sedang mengintai salah satu kerusi Parlimen yang sesuai di Pahang untuk ditandinginya dalam pilihanraya umum akan datang ini.

Meskipun Rosmah berasal dari Negeri Sembilan, tetapi kedudukan politik di negeri itu yang agak bergelora serta persepsi rakyat yang berbagai terhadap dirinya menye


babkan tiada kawasan yang dirasakan selamat untuknya di negeri kelahirannya itu. Berbeza dengan Pahang yang masih kuat kedudukan UMNOnya serta penerimaan rakyat yang lebih positif, Rosmah diyakini lebih mudah menang jika bertanding di salah satu kerusi Parlimen di negeri itu.

Kedudukan Najib sebagai PM yang berasal dari Pahang juga turut membantu penerimaan yang positif terhadap kemungkinan Rosmah bakal menjadi salah seorang calon Parlimen mewakili BN di negeri itu.

Sumber-sumber yang dekat dengan pimpinan UMNO bagaimanapun menyebut, kedudukan isteri PM itu masih lagi di peringkat penilaian ketika itu. Ada pihak yang menyokong dan ada pula yang kurang senang dengan perkhabaran itu.

Meskipun agak janggal bagi seorang isteri PM bertanding dalam pilihanraya umum tetapi kemasukan Rosmah sebagai Ahli Parlimen dan kemungkinan dilantik menganggotai kabinet dipercayai mampu menambah kukuh kedudukan Najib jika BN sekadar memperolehi kemenangan tipis dalam pilihanraya umum nanti.

Membawa Rosmah dalam kancah yang lebih luas dalam politik dan pentadbiran juga dilihat sebagai persiapan Najib untuk menghadapi masalah dalaman UMNO selepas piliharaya nanti terutama jika BN sekadar mampu menang tipis sahaja iaitu menyekat kemaraan Muhyiddin Yassin yang mungkin menggunakan kaedah sama seperti yang dialami oleh Pak Lah selepas pilihanraya 2008 lalu.

Tindakan Najib memangku jawatan Menteri Pembangunan Wanita dan Masyarakat sejak Shahrizat meletakkan jawatan, beberapa bulan lalu turut dikaitkan sebagai agenda Najib untuk memberikan jawatan itu kepada Rosmah selepas pilihanraya nanti.

Dalam konteks ini, Rosmah yang dikenali berwatak agak keras serta lebih vokal, dipercayai akan memainkan peranannya untuk menghalang kemaraan Muhyiddin dan seterusnya memastikan Najib terus kekal sebagai PM meskipun jika BN sekadar menang lebih tipis daripada 2008.

UMNO Pahang difahamkan sudah menerima mesej berkaitan kedudukan Rosmah ini tetapi belum diputuskan kawasan mana yang sesuai untuk ditandingi oleh Rosmah itu.

Beberapa pihak dalam UMNO pula tidak merasakan sesuatu yang janggal jika Rosmah bertanding dalam pilihanraya akan datang ini dan diberikan pula jawatan penting dalam kabinet kerana isteri PM itu dilihat berkemampuan, berwibawa dan mempunyai visi dalam pelbagai peranan yang dimainkannya selama ini.

Dari segi persepsi politik pula, kemasukan Rosmah dalam politik juga dilihat selaras dengan pendekatan dalam pembangkang yang turut membenarkan anak dan isteri pemimpin mereka turut bertanding dalam pilihanraya.

Dalam PKR misalnya, selain Anwar bertanding dalam pilihanraya, anaknya Nurul Izzah juga turut bertanding. Malahan isteri Anwar, Wan Azizah selaku Presiden PKR juga dikhabarkan akan kembali bertanding dalam pilihanraya akan datang ini atas desakan akar umbi PKR sendiri.

Dalam DAP pula, selain Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng yang bertanding dalam pilihanraya, isteri Lim Guan Eng iaitu Betty Chew juga merupakan ADUN di Melaka. Lebih dari itu, Karpal Singh dan anaknya Gobind Singh Deo juga merupakan anak-beranak yang mewakili DAP bertanding dalam pilihanraya lalu.

Cuma dalam Pas belum wujud fenomena itu tetapi dalam pilihanraya umum akan datang ini, selain Nik Aziz Nik Mat yang dipercayai terus kekal menjadi calon, anaknya Nik Abduh yang kini menjadi Timbalan Ketua Pemuda Pas juga disebut-sebut sebagai salah seorang calon pilihanraya.

Sekiranya PKR, Pas dan DAP membenarkan anak dan isteri pemimpin mereka terus bertanding dalam pilihanraya akan datang ini, kehadiran Rosmah sebagai calon BN dijangka tidak akan menjadi isu besar kerana UMNO akan turut memainkan isu yang sama untuk menyerang pembangkang sekiranya kedudukan Rosmah sebagai calon dipertikaikan.

Bagaimanapun yang membimbangkan UMNO ialah berkenaan isu-isu peribadi terutama berkaitan perbelanjaan dan pembelian barang-barang mewah yang pernah dikaitkan dengan Rosmah akan menjadi isu utama dan diperbesar-besarkan oleh PR dalam kempen pilihanraya nanti mampu menghakis keyakinan pengundi terhadap BN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT

Sila gunakan browser firefox untuk melayari blog ini dengan sempurna. terima kasih


Assalamualaikum.. bismillahirahmanirahim.

" Segala bahan didalam blog ini di ambil, di olah dan ditulis dari pelbagai sumber. Kepada yang ingin mengambil apa2 jua bahan dalam blog ini dengan niat untuk mengembangsebarkan ilmu, tidak perlu meminta izin atau menyertakan link blog ini. Sebarkan dan panjangkanlah kepada semua demi kebaikkan ummah. Semoga info yang ada dapat memberi manfaat walaupun sedikit cuma, dan semoga dengan usaha sekecil ini pastinya tidak akan terlepas dari pandangan Allah.. insyaAllah.. Jika ada kesilapan dari setiap posting, tolong berikan nasihat dan komen. Maaf andai terlancar bahasa tersasar kata-kata. Saya hanya insan biasa yang tidak sunyi dari kesilapan. wallahualam."

PERHATIAN!!! BLOG INI TIDAK MEWAKILI MANA-MANA PARTI , NGO DAN SEBAGAINYA. SEGALA TULISAN DI ISI MENGIKUT CITARASA HAMBA SENDIRI DAN HAMBA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS KESELAMATAN DAN KERUGIAN PEMBACA DISEBABKAN BLOG INI..... SEKIAN

PERHATIAN !!!!!!

Sebarang artikle yang termaktub di dalam blog ini tidak semestinya menunjukkan sikap pengendali blog ini. Ambillah yang berfaedah dan tinggalkanlah yang sia - sia........

MENGAPA AKU BERKATA SYIAH RAFIDAH KAFIR ?

Sesungguhnya Allah telah memilih sahabat-sahabat untuk ku, Dia menjadikan mereka sebagai sahabat-sahabatku, mertua-mertuaku dan menantu-menantuku. Nanti akan muncul satu golongan selepas aku akan memburuk-buruk dan memaki hamun mereka.Sekiranya kamu menemui mereka, janganlah kamu mengahwini mereka, janganlah kamu makan dan minum bersama mereka, janganlah kamu berjemaah bersama mereka dan jangan kamu menyembahyangkan jenazah mereka. [Ali al-Muttaqi, Kanz al-‘Ummal, jil 11, m.s : 540 ]

Sabda Rasulullah S.A.W:

Sabda Rasulullah S.A.W:“Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?” Jawab mereka: “Orang yang muflis dalam kalangan kami ialah sesiapa yang tiada dirham dan tiada harta”. Sabda baginda: “Orang yang muflis dalam umatku ialah sesiapa yang datang pada Hari Kiamat nanti bersama solat, puasa, zakat, juga dia pernah memaki seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpah darah seseorang dan memukul seseorang. Lalu diberikan kepada orang ini dan itu pahalanya. Jika pahala-pahalanya habis sebelum sempat dilangsaikan kesalahannya, maka diambil dosa-dosa mereka dicampakkan ke atasnya lantas dicampakkan dia ke dalam neraka” (Riwayat Muslim).



Al - Hadis

DARIPADA Abu Said katanya:
Aku mendengar Rasulullah (s.a.w.) bersabda: siapa yang melihat (dan tahu) sebarang kemungkaran, maka hendaklah diubahkannya dengan tangannya (kuasanya), kalau tidak berkuasa, maka (ubahlah) dengan lidahnya, dan kalau tidak mampu juga, maka ubahlah dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman (HR Muslim).

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU
Hadis nabi saw : apabila matinya anak adam maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga... yaitu sadhoqah jariah , ilmu yang memberi manfaat dengannya , doa anak yang soleh.

WAKTU SOLAT


Membangun Bersama Islam

Kisah Sahabat

About Me

Blog Archive


Banner Tukar Link
SPEEDCOUNTER.NET - Kostenloser Counter!

"tegakkanlah islam dalam dirimu,nescaya kamu akan melihat islam tertegak di tanah airmu" - Imam As-Syahid Hassan Al-Banna (Pengasas&Mursyidul Am Pertama Ikhwanul Muslimin)

berwaspada dari fitnah moden

berwaspada dari fitnah moden

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Haji saleh

Tok guru Haji saleh

Recent Comments

Footer 2

Photobucket

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Translate