YANG MASIH PANAS...

Kapal Selam Malaysia : Kenyataan Panglima Tentera Laut, Menunjukkan Kerajaan Umno BN Membazir Pembelian Kapal Selam Scorpene !


Scorpene: Konon boleh guna dalam operasi SAR, kini Menteri kata tidak sesuai
Kenyataan yang dikeluarkan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) yang menyebut kapal selam Scorpene dibeli Kerajaan mempunyai kemampuan dalam operasi mencari dan menyelamat (SAR) hanya alasan untuk menghalalkan pembaziran serta menutup skandal rasuah pembeliannya, pada 3 September 2009.

Penyelaras Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shaharin, berkata kenyataan itu jelas dilaporkan dalam laporan Agence France-Presse (AFP) bertarikh sama menyebut “Pegawai-pegawai Tentera Laut berkata kapal selam itu akan berada di negeri Sabah, di pulau Borneo, yang mana ia akan menjalani penalaan teliti sebelum boleh digunakan dalam operasi mencari dan menyelamat.”

“Apabila kes ini muncul beberapa negara menghantar kapal selam untuk operasi SAR.

Saya dan juga beberapa pimpinan politik seperti Lim Kit Siang membangkitkan persoalan kenapa tidak digunakan kapal selam negara yang dibeli dengan harga amat tidak munasabah tingginya.

“Menteri menjawab Scorpene milik negara tidak sesuai untuk operasi SAR,” katanya dalam kenyataan media.

Terdahulu, ketika tercetusnya isu Scorpene bernilai RM7 bilion itu, pemimpin Barisan Nasional (BN) menggunakan pelbagai alasan bagi menutup skandal pembelian kapal selam yang dianggap terlalu mahal jika dibandingkan kapal selam negara lain yang mempunyai spefikasi sama.

Skandal rasuah itu juga dikatakan mempunyai kaitan dengan pembunuhan jurubahasa dari Mongolia, Altantuya Shaariibuu yang juga kekasih kepada rakan karib Perdana Menteri, Abdul Razak Baginda.

Dalam pembelian itu, Abdul Razak Baginda juga memperoleh komisyen bernilai RM540 juta melalui syarikat Perimekar Sdn Bhd.

selangorku

                             TLDM ulangi sebab tidak hantar KD Tun Razak

Panglima Tentera Laut, Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar mengulangi kenyataan pihak TLDM sebelum ini yang mempertahankan tindakan untuk tidak menghantar kapal selam KD Tunku Abdul Rahman dan KD Tun Razak untuk operasi mencari pesawat MH370.

Menurutnya, keputusan itu dibuat kerana kapal selam menggunakan diesel itu mempunyai keupayaan mencari dan menyelamat yang terhad.

"Saya tidak boleh menghantar kapal selam semata-mata untuk show off (menunjuk-nunjuk) sedangkan langkah tersebut langsung tidak efektif dari segi kos," katanya dalam laporan Utusan Malaysia.

"Tentera laut Australia juga sependapat dengan TLDM sebab itu mereka tidak mengatur gerak kapal selam diesel jenis Collins mereka.

"Namun sudah tentu kita menghargai dan berterima kasih kepada Britain kerana menghantar HMS Tireless.

"Kapal selam nuklear memiliki keupayaan berbeza berbanding kapal selam diesel.

"HMS Tireless boleh menyelam sehingga 90 hari bergantung kepada bekalan makanan tanpa perlu timbul pada kedalaman melebihi kapal selam diesel elektrik tetapi persoalan sama ada ia dapat membantu mencari serpihan kotak hitam MH370 adalah perkara kedua," katanya lagi dalam laporan Utusan Malaysia itu.

Sementara itu, Pengarah Pusat Teknologi Wayarles Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Profesor Dr Tharek Abdul Rahman berkata, kotak hitam yang telah tamat tempoh masih dapat dicari menggunakan peralatan sonar berfrekuensi rendah.

Alat itu juga katanya dapat mengesan badan pesawat yang saiznya lebih besar berbanding kotak hitam.

"Ini akan memudahkan pencarian sebab badan kapal terbang dibuat daripada besi yang peralatan sonar dapat membezakan pantulan daripada objek-objek lain dalam air," kata seperti dilapor Utusan, hari ini.



                                    MH370: Tiada kapal selam digunakan

Tiada kapal selam digunakan dalam operasi mencari dan mengesan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 yang hilang, kata Panglima Tentera Laut, Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar.

Katanya, ini kerana kapal selam tidak sesuai melakukan tugas itu kerana ia hanya dilengkapi sistem sonar pengesan yang terhad dan tidak berupaya mengesan objek statik di dasar laut.

"Sonar yang dipasang pada kapal selam tidak mampu mengesan atau menjejak apa-apa objek yang berada di paras laut, ia hanya mampu mengesan objek yang bergerak atau yang mengeluarkan bunyi," katanya dalam sidang media selepas melawat Pusat Kawalan Trafik Udara, Jabatan Penerbangan Awam di Subang, di sini hari ini.

Turut melawat pusat itu ialah Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, yang juga Menteri Pertahanan.

Abdul Aziz berkata, bagi mengesan objek di dasar laut ia selalunya dilakukan kapal yang dilengkapi sistem sonar lebih berkeupayaan tinggi dalam mengesan objek di paras laut seperti kapal selam penyelamat, kapal hidrografi dan kapal pengesan periuk api.

Katanya, kapal yang mempunyai kelengkapan itu dikerahkan ke kawasan operasi termasuk kapal MV Mega Bakti, KD Perantau dan KD Mahameru milik Tentera Laut Diraja Malaysia selain MV Swift Rescue milik Tentera Laut Singapura.

"Jadi saya harap selepas ini tidak ada lagi tohmahan ataupun pertanyaan mengenai kenapa kapal selam tidak digunakan dalam operasi mencari MH370 ini," katanya.

Pada Sabtu lalu, penerbangan Malaysia Airlines (MAS) MH370 dari Kuala Lumpur ke Beijing membawa 227 penumpang termasuk dua bayi dan 12 anak kapal hilang dari imbasan radar pada 1.30 pagi, kira-kira sejam selepas berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL (KLIA) di Sepang.

Pesawat itu membawa penumpang terdiri daripada warga 14 negara dengan lebih separuh merupakan warga China dan 38 rakyat Malaysia.

- BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT

Sila gunakan browser firefox untuk melayari blog ini dengan sempurna. terima kasih


Assalamualaikum.. bismillahirahmanirahim.

" Segala bahan didalam blog ini di ambil, di olah dan ditulis dari pelbagai sumber. Kepada yang ingin mengambil apa2 jua bahan dalam blog ini dengan niat untuk mengembangsebarkan ilmu, tidak perlu meminta izin atau menyertakan link blog ini. Sebarkan dan panjangkanlah kepada semua demi kebaikkan ummah. Semoga info yang ada dapat memberi manfaat walaupun sedikit cuma, dan semoga dengan usaha sekecil ini pastinya tidak akan terlepas dari pandangan Allah.. insyaAllah.. Jika ada kesilapan dari setiap posting, tolong berikan nasihat dan komen. Maaf andai terlancar bahasa tersasar kata-kata. Saya hanya insan biasa yang tidak sunyi dari kesilapan. wallahualam."

PERHATIAN!!! BLOG INI TIDAK MEWAKILI MANA-MANA PARTI , NGO DAN SEBAGAINYA. SEGALA TULISAN DI ISI MENGIKUT CITARASA HAMBA SENDIRI DAN HAMBA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS KESELAMATAN DAN KERUGIAN PEMBACA DISEBABKAN BLOG INI..... SEKIAN

PERHATIAN !!!!!!

Sebarang artikle yang termaktub di dalam blog ini tidak semestinya menunjukkan sikap pengendali blog ini. Ambillah yang berfaedah dan tinggalkanlah yang sia - sia........

MENGAPA AKU BERKATA SYIAH RAFIDAH KAFIR ?

Sesungguhnya Allah telah memilih sahabat-sahabat untuk ku, Dia menjadikan mereka sebagai sahabat-sahabatku, mertua-mertuaku dan menantu-menantuku. Nanti akan muncul satu golongan selepas aku akan memburuk-buruk dan memaki hamun mereka.Sekiranya kamu menemui mereka, janganlah kamu mengahwini mereka, janganlah kamu makan dan minum bersama mereka, janganlah kamu berjemaah bersama mereka dan jangan kamu menyembahyangkan jenazah mereka. [Ali al-Muttaqi, Kanz al-‘Ummal, jil 11, m.s : 540 ]

Sabda Rasulullah S.A.W:

Sabda Rasulullah S.A.W:“Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?” Jawab mereka: “Orang yang muflis dalam kalangan kami ialah sesiapa yang tiada dirham dan tiada harta”. Sabda baginda: “Orang yang muflis dalam umatku ialah sesiapa yang datang pada Hari Kiamat nanti bersama solat, puasa, zakat, juga dia pernah memaki seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpah darah seseorang dan memukul seseorang. Lalu diberikan kepada orang ini dan itu pahalanya. Jika pahala-pahalanya habis sebelum sempat dilangsaikan kesalahannya, maka diambil dosa-dosa mereka dicampakkan ke atasnya lantas dicampakkan dia ke dalam neraka” (Riwayat Muslim).



Al - Hadis

DARIPADA Abu Said katanya:
Aku mendengar Rasulullah (s.a.w.) bersabda: siapa yang melihat (dan tahu) sebarang kemungkaran, maka hendaklah diubahkannya dengan tangannya (kuasanya), kalau tidak berkuasa, maka (ubahlah) dengan lidahnya, dan kalau tidak mampu juga, maka ubahlah dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman (HR Muslim).

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU
Hadis nabi saw : apabila matinya anak adam maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga... yaitu sadhoqah jariah , ilmu yang memberi manfaat dengannya , doa anak yang soleh.

WAKTU SOLAT


Membangun Bersama Islam

Kisah Sahabat

About Me

Blog Archive


Banner Tukar Link
SPEEDCOUNTER.NET - Kostenloser Counter!

"tegakkanlah islam dalam dirimu,nescaya kamu akan melihat islam tertegak di tanah airmu" - Imam As-Syahid Hassan Al-Banna (Pengasas&Mursyidul Am Pertama Ikhwanul Muslimin)

berwaspada dari fitnah moden

berwaspada dari fitnah moden

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Haji saleh

Tok guru Haji saleh

Recent Comments

Footer 2

Photobucket

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Translate