YANG MASIH PANAS...

Menteri Bermasalah : Akhirnya Umno Mengakuinya

Sandiwara terbaru skandal ‘lembUMNO’ bernilai RM250 juta menyaksikan ahli perniagaan Datuk Shamsulbahrin Ismail diheret ke mahkamah atas dua pertuduhan kononnya menipu Pengerusi Pusat Fidlot Nasional (NFC) Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail.

Perkembangan terbaru itu sekaligus telah menyelematkan Mohamad Salleh yang juga suami kepada Datuk Seri Sharizat Jalil, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat merangkap Ketua Wanita Umno Malaysia.

Shamsulbahrin yang juga Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Shamsubahrin Ismail Resouces Sdn Bhd bagaimanapun mengaku tidak bersalah terhadap dua pertuduhan itu di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur.


Pengakuan Shamsulbahrin itu dibuat di hadapan Hakim Ahmad Zamzani Mohd Zain petang Jumaat lepas.

Shamsulbahrin, 45, dari Bukit Jelutong, Shah Alam, dibenarkan bebas dengan ikat jamin sebanyak RM300,000 dengan seorang penjamin.

Mahkamah mengarahkan beliau menyerahkan pasport kepada mahkamah.

Sebutan semula kes ditetapkan pada 31 Januari tahun depan.

suami Sharizat mengaku ditipu oleh Shamsulbahrin ketika membuat proses pembayaran perkhidmatannya di sebuah restoran dekat Bukit Tunku sekitar 6 petang pada 20 November lepas.

Tidak cukup dengan itu, Shamsulbahrin ditahan pada 21 Disember lepas atas dakwaan cuba menyogok beberapa pegawai kanan polis yang mengendalikan siasatan NFC dengan wang berjumlah kira-kira RM1.7 juta bagi mengelak daripada ditahan.

Shamsulbahrin masih lagi ditahan reman sehingga dibicarakan di Mahkamah pada Jumaat.

NFC mencetuskan kontroversi apabila Laporan Ketua Audit Negara pada Oktober mendedahkan penyelewengan duit rakyat dikaitkan dengan kemewahan suami dan anak-anak keluarga Sharizat.

Itu, belum termasuk pendedahan pihak oposisi mengenai pembelian kondo mewah di Bangsar, Kuala Lumpur dan terbaru di Singapura yang mencecah jutaan ringgit.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) baru memulakan siasatan, itupun selepas skandal ini riuh di Parlimen, media alternatif hatta pelbagai lapisan masyarakat.

Skandal berprofil tinggi itu telah mendorong beberapa pemimpin Umno BN termasuk bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri memberi isyarat supaya Sharizat melepaskan jawatan dalam kabinet Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak serta parti Umno.

Sharizat dalam reaksi terbaru berkata, “”siapa Menteri Umno yang tidak bermasalah?”

Difahamkan, reaksi itu ditujukan kepada Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin (bekas Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani) dan Datuk Seri Noh Omar. -END

Apa Hukum Menyambut Tahun Baru Masihi?

Berbalik kepada sambutan tahun baru yang bakal diadakan tidak lama lagi, terutama sekali sambutan diperingkat negeri dan negara. Soalnya sekarang, apakah hukum menyambut tahun baru masihi?


HUKUM SAMBUTAN TAHUN BARU MASIHI


Ustaz Zaharuddin menyatakan hukumnya adalah HARUS secara bersyarat, iaitu;




a) Sambutan tersebut dilakukan atas asas ‘Uruf atau ‘Adat dan bukannya di anggap sebagai suatu upacara keagamaan.
b) Tiada percampuran rambang lelaki dan wanita yang bukan mahram yang dikebiasaan membawa kepada maksiat
c) Tidak dicampur adukkan dengan hiburan-hiburan yang bertentangan dengan kehendak Islam.
d) Kandungan majlis sambutan ini juga mestilah bertepatan dengan kehendak syara’ – anjurkan majlis ilmu.


Namun hakikat hari ini sambutan tahun baru tidak lengkap kalau tiada konsert-konsert hiburan, samada di kaca TV ataupun di tempat sambutan tahun baru. Justeru itu ia lebih membawa keburukan apabila berlakunya pergaulan bebas, ada yang mabuk dan bertindak liar merosakkan harta benda awam serta mengancam petugas-petugas keselamatan yang berkawal.



Sehubungan itu, lebih baik kita mengelakkan diri daripada terlibat dalam sambutan tahun baru yang diketahui bercampur aduk dengan program-program maksiat dan HARAM.

Baca pandangan penuh Ustaz Zaharuddin di bawah.

Pertamanya, sebagai umat Muhammad SAW, kita di ajar untuk mengira peredaran hari menggunakan bulan Islam, ia terlebih afdhal. Pengiraan zakat perlu menggunakan bulan Islam bagi mengetahui "hawl" (tempoh wajibnya) sudah sampai atau belum. Justeru, secara umumnya adalah lebih baik untuk kita mengingati bulan Islam ini bagi terus menjaga identiti Islam yang tersendiri. Islam juga telah meletakkan dua hari raya yang patut disambut dan dirayakan oleh Umat Islam iaitu Eidil Fitri dan Eid Adha.

Oleh itu, sebarang sambutan majlis lain mestilah tidak menyerupai sambutan perayaan dua hari raya Islam tadi. Islam juga terbuka dalam menilai sambutan keraian yang tidak bersifat keagamaan, diterima adat dan tiada unsur yang bercanggah dengan hukum dalam sambutannya.
Tidak dinafikan bahawa terdapat para ulama yang mengharamkan sama sekali sambutan tahun baru dalam apa jua bentuk. Namun, menyambut tahun baru Masehi (yang mengikut kiraan Gregorian calendar ciptaan Pope Gregory), menurut pandangan saya, ia adalah HARUS secara bersyarat serta bergantung kepada cara sambutan dan keraian yang dibuat.

Walaupun kalendar masehi adalah ciptaan bukan Islam, namun melihat kepada penerimaan kalendar moden ini, ia tidak lagi kelihatan bersangkut paut dengan agama malah amat ramai yang tidak lagi mengetahui dan ambil endah tentang asal usulnya, apatah lagi kaitannya dengan mana-mana agama. Ia sudah dikira sebagai sebuah kalendar moden yang diterima di atas asas adat dan kebiasaan. Namun begitu, syarat-syarat seperti berikut mestilah diambil perhatian dalam sambutannya:-


* Sambutan tersebut dilakukan atas asas ‘Uruf atau ‘Adat dan bukannya di anggap sebagai suatu upacara keagamaan. Jika ia diasaskan atas dasar ibadah maka ia perlu mempunyai sandaran dalil yang jelas. Bagaimanapun jika menyambutnya atas asas adat dan diisi dengan progam yang boleh membawa kesedaran keagamaan dan kebaikan, maka saya masih berpendapat ia adalah HARUS kerana ia termasuk di bawah umum kelebihan majlis ilmu.
Justeru, sambutan tahun baru menurut adat setempat adalah HARUS DENGAN SYARAT berdasarkan penerimaan Islam terhadap adat yang tidak bercanggah dengan Islam. Kaedah Islam yang menerima adat seperti ini adalah " Al-‘Adat Muhakkamah"

Ertinya : "Adat yang tidak bercanggah dengan Syara' boleh menentukan hukum sesuatu perbuatan dan tindakan". (Rujuk Al-Madkhal al-Fiqhi Al-‘Am, Syeikh Mustafa Az-Zarqa, 2/885 ; Syarh alQawaid al-Fiqhiyyah, Syeikh Ahmad Az-Zarqa, ms 219).

Terdapat satu keadah lain berbunyi : " Innama tu'tabaru al-‘Adat iza attaradat aw ghalabat"
Ertinya : Sesungguhnya diiktiraf sebagai adat (yang tidak bercanggah) apabila ianya berterusan dilakukan dan dilakukan oleh majority". (Al-Qawaid al-Fiqhiyyah, Ali Ahmad An-Nadawi, ms 65)
* Tiada percampuran rambang lelaki dan wanita yang bukan mahram yang dikebiasaan membawa kepada maksiat. Bagaimanapun, syarat ini hampir mustahil untuk dijaga pada zaman ini kecuali jika dianjurkan oleh badan agama yang disertai mereka yang mempunyai ilmu agama yang baik dan bukan terbuka sebagaimana sambutan besar-besaran umum. Tatkala itu, sambutan akan menjadi haram jika syarat ini tidak dijaga.

* Tidak dicampur adukkan dengan hiburan-hiburan yang bertentangan dengan kehendak Islam. Seperti lagu-lagu memuji muja kekasih, wanita, arak. Tidak kira samada ianya lagu biasa atau nasyid (terutamanya dengan kebanjiran kumpulan nasyid hari ini tersasar dari tujuan asal mereka sehingga memperkenalkan lagu-lagu memuji-muja wanita sebagai kekasih).
* Kandungan majlis sambutan ini juga mestilah bertepatan dengan kehendak syara'. Majlis sambutan tahun baru dengan penganjuran majlis ilmu sebagai mengambil sempena cuti umum adalah diharuskan pada pandangan saya.

SELAMAT TAHUN BARU 2012

PERHATIAN!!! BERITA INI MENGESAHKAN BAHAWA UMNO/BN TIDAK MUNGKIN AKAN BERKUASA LAGI DI P.PINANG.

Thursday, December 29, 2011

SAH ! Umno BN Pulau Pinang Hancor !!!

Laporan terkini Ketua Pemuda MCA Pulau Pinang, Eng Hiap Boon meletak
jawatan daripada semua jawatan parti, dan KELUAR BN bersama-sama 439 ahli. Akan ada lagi ahli dari BN akan keluar parti dalam masa terdekat...

Laporan KEHANCURAN BN di Pulau Pinang sudah dilaporkan 2 hari lepas oleh blog Reformis Anak Muda, yang mana Pembangkang Pulau Pinang sudah menemui jalan kehancuran apabila suara lantang Pengerusi Umno Pulau Pinang, Zahid Hamidi yang mahukan Umno memegang jawatan Pengerusi BN Pulau Pinang telah DICAMPAK begitu sahaja oleh Gerakan.

Parti Melayu Umno terpaksa melutut dengan Pengerusi Jawatankuasa Kerja BN Pulau Pinang, Datuk Dr. Teng Hock Nan yang telah dilantik sebagai pengerusi baru BN Pulau Pinang.

Zahid Hamidi pernah lantang meminta supaya Umno menjadi Pengerusi Bn negeri, kerana hanya wakil Umno telah memenangi semua kerusi yang dikuasai BN di Pulau Pinang dalam pilihan raya umum lepas.

"Parti Gerakan tidak ada satu kerusi pun di Pulau Pinang," tegas Zahid.

Pergolakan Bn Pulau Pinang itu menunjukkan bahawa ‘Bangkai’ mereka sebenarnya amat membusukkan… dan kerana itu, mereka cuba menutup isu ini dengan ‘kononnya’ ramai ahli PR keluar di Pulau Pinang baru-baru ini.

Ismail mengoyak gambar Koh Tsu Koon
Beberapa waktu yang lepas, Ketua Umno Bahagian Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail yang pernah mengatakan 'orang Cina sebagai Pendatang' sebelum ini, sebagai punca desakan dalaman dalam Umno sendiri dan punca pergolakan ini berlaku.

Pergolakan ini menggambarkan masalah besar Bn yang dijangkakan turut mencetuskan 'konflik kepentingan' BN di seluruh negara kelak.

KECOH FASAL MELAYU AKAN HILANG KUASA

Tapi… apa boleh buat… Umno Pulau Pinang hanya pandai melalak terlolong di Pulau Pinang yang mengatakan ke seluruh dunia, bahawa Melayu akan hilang kuasa…. Tetapi hakikatnya UMNO yang akan hilang kuasa!!!

Bila Hampir Pilihanraya, Utusan Malaysia memainkan propaganda Nasib Bangsa Melayu yang bertujuan, hanya untuk menakut-nakutkan pengundi Melayu tatkala kuasa UMNO dalam politik tanahair kian terhakis.

BUKTI MELAYU TAK AKAN HILANG KUASA, MELAYU UMNO HILANG KUASA


Kenapa surat khabar tak keluarkan fakta dibawah ini?

PRU11 - BN 198 kerusi, BA 21 kerusi, MP Melayu 123
PRU12 - BN 140 kerusi, PR 81 kerusi, MP Melayu 130

*Kerusi MELAYU PRU 12 = UMNO-77, PAS & PKR 53 (Sekarang Umno 77, Pakatan Rakyat 48, KATAK 5)


Oleh itu, pastikan PAS menang kerana PAS akan letak calon di kerusi Melayu, PKR dan DAP kerusi campuran dan sebab itulah PAS paling sedikit menang kerusi sebab MELAYU selalu ditipu. . . .

SUMBER

Gambar Perlaksanaan Hukum Hudud

Di bawah ini penulis sertakan gambar hukum rejam bagi penzina yang dilaksanakan di Somalia. Gambar ini Penulis menerima melalui email beberapa hari yang lalu.


Penzina Diletakan Ke dalam Tanah (Mungucap Kalimah)




Penzina Direjam Dengan Batu




Manyat Penzina Ditarik Keluar



Sedikit Huraian Berkaitan Hukum Zina:

Perzinaan ialah persetubuhan yang dilakukan oleh seseorang lelaki dan wanita di luar nikah yang sah, atas dasar disengajakan dan keduanya mengetahui, bahawa persetubohan itu dilarang keras oleh agama.

Firman Allah swt :

“Perempuan dan lelaki yang berzina, maka rotanlah mereka oleh mu, tiap-tiap seorangdari keduanya sebanyak seratus kali rotan. Dan kamu tidak boleh merasa sayang kepada keduanya dalam perkara agama (hukum ) Allah, jika kamu beriman kepada Allah dan Hari Kiamat, dan hendaklah hukuman keduanya itu disaksikan oleh segulongan orang-orang yang mukmin.” (An-Nur : 2)

Hadis Nabi saw :

Dari Ubadah bin Samit ra dari Nabi saw ia bersabda,” Ambillah oleh mu (peraturan) daripada aku, Ambillah daripada aku, sesungguhnya Allah telah memberikan jalan untuk mereka, iaitu perawan dan jejaka, hukumannya di rotan sebanyak 100 kali rotan dan dibuang daerah selama 1 tahun. Janda sama duda, hukumnya dirotan sebanyak 100 kali rotan serta direjam.” (Riwayat Muslim dan Abu Daud)

Di dalam Tafsir Khazin menyatakan, “Telah ijmak (sepakat) seluroh ulama, bahawa perawan/jejaka yang berzina di jatuhi hukuman rotan sebanyak 100 kali, sedangkan ‘Mushan’ yang berzina dijatuhi hukuman Rejam (didera dengan batu).”

Berkata pengarang Kitab I’anah At-Talibin disyaratkan Ihshan (Muhshan) dalam perkara Had ini :

a) Baligh
b) Berakal
c) Merdeka
d) Talah merasakan persetubuhan yang halal (telah pernah kahwin)

P/S : Perlaksanaan hukum tidak akan sempurna jika amalan Dakwah ditinggalkan. Bahkan dengan dakwah ianya akan membawa manusia kepada takwa dan melalui takwa manusia akan menghindari zina. Jika terjebak dengan zina pasti akan diiringi dengan taubat dan tangisan serta rela untuk dihukumkan.

Wallahu'alam

Menteri Bermasalah...Hanya Boleh Ditahan/Ditangkap Apabila Pakatan Rakyat Memerintah SAHAJA

dato' jamil khir terkenal dengan panggilan 'menteri agama'. beliau didapati telah menggunakan wang zakat untuk upah guaman nya. wang zakat telah disalah gunakan oleh beliau atas kapasiti 'menteri agama'. mungkin bayaran guaman untuk beliau tersebut termasuk dalam 'asnaf' yg berhak menerina bantuan duit zakat.







shahrizat adalah menteri wanita yang lebih dikenali sebagai' kak beb'. kecantikan beliau menyebabkan najib tergoda sahingga lupa shahrizat 'ambil' duit negara melalui suami nya sejumlah RM250 juta je. tiada siapa boleh sentuh wanita kesayangan najib. adakah kak rosmah tidak cemburu.


pada rakyat malaysia tidak perlu menjerit agar mereka ditangkap oleh polis atau SPRM. mereka berdua ini dan yang lain lain, hanya boleh ditahan/ditangkap apabila Pakatan Rakyat memerintah SAHAJA. bersabar lah wahai rakyat malaysia, selagi UMNO dudok kat petrajaya, jangan mimpi mereka ini didapati bersalah. sabar dan berdoa agar kita pindah ke putrajaya, insyaallah.

Wang Zakat : Kenapa Redzuan Ditangkap,Sedangkan Menteri Agama Dibiarkan Bebas?

Berita yang dipaparkan dibawah ini ialah laporan tentang seorang amil, Redzuan Mohd Said yang telah diburu oleh pihak Polis kerana menghilangkan diri dengan membawa wang kutipan zakat berjumlah RM18,000 pada Ogos lalu.


Disebabkan malu wajahnya disiarkan di akhbar, Ridzuan yang juga merupakan seorang bekas Imam disebuah Masjid di Kulaijaya akhirnya telah menyerah diri kepada Polis bagi membantu kes penipuan wang zakat itu dan kemudiannya ditahan reman untuk membantu siasatan.

Redzuan yang kemudiannya memulangkan wang tersebut telah dihukum empat tahun penjara dan tiga sebatan atas kesalahannya itu.

Itu situasi yang dihadapi oleh rakyat marhaen yang menyalahgunakan atau melarikan wang zakat..

Namun situasinya amat berbeza dengan seorang pemimpin dari UMNO yang telah disahkan menyalahguna wang zakat oleh Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara dan juga Ketua Audit Negara (lihat dokumen di bawah)
..............................................................

23 Jun 2011 yang lalu… Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom Khamis menafikan laporan Harakahdaily yang kononnya wang zakat digunakan untuk membiayai yuran guaman beliau dan Ketua Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan, Datuk Che Mat Ali.

Beliau berkata setiap kementerian mempunyai peruntukan bagi yuran guaman untuk kes-kes tertentu.

"Tidak timbul isu kononnya wang berjumlah RM32,000 yang didakwa wang zakat digunakan untuk membiayai yuran guaman bagi kes Qazaf membabitkan Jawi dan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim," katanya kepada pemberita di sini Khamis - BERNAMA

Patutlah Jamil Khir nafikan.. memang benar bukannya RM32,000 tapi RM63,500.00 telah digunakan.. lihat dokumen yang disertakan..


Surat yang mendedahkan penyalahgunaan wang Zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan ini telah ditulis oleh Dato Seri Azmi Khalid, Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara merangkap Ahli Parlimen Kawasan Padang Besar kepada Ahli Parlimen Pakatan Rakyat.

Bersamanya disertakan dokumen atau surat dari Ketua Audit Negara yang secara jelas menyatakan dalam satu pemeriksaan audit yang dijalankan di MAIWP terhadap perbelanjaan bagi kos guaman RM63,500.00 ianya melibatkan Jamil Khir Menteri di Jabatan Perdana Menteri.
..............................................................

Jangan kata hendak diburu.. disentuhpun tidak!

Tak perlu dihebahkan oleh media dimana tempat tinggal dan bagaimanakah rupanya, namun hingga kini tiada tindakan yang dikenakan terhadapnya..

Walaupun aku bukan penyokong Yahudi.. tapi aku kagum dengan ayat dari pemimpin Yahudi ini..

"There are no two states of Israel, just one state,'' kata Shimon Peres, pengganti Katsav's sebagai Presiden. "There are no two kinds of citizens here. . . . All are equal in the eyes of the law.''

So.. There are no two states of Malaysia, just 1Malaysia.. but are we have two kinds of citizens and law here?

http://sedakasejahtera.blogspot.com

Najib Kecut Dengan Sharizat

Nampaknya Datuk Seri Shahrizat Abd Jalil Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat merangkap Ketua Wanita Umno Malaysia masih belum mahu meletak jawatan walaupun didesak oleh banyak pihak termasuk dari Umno sendiri. Shahrizat seolah-olah mencabar balik pihak-pihak yang mendakwanya apabila beliau menyebut bukan beliau sahaja pemimpin Umno yang bermasaalah. Maksudnya,… ada ramai lagi !,..Berapa ramai ye? dan siapa antaranya? Berani dan sanggupkah Shahrizat mendedahkannya? Bila Shahrizat nak dedah?


Persoalan ini akan terus bermain di kepala kita ! Mungkin Shahrizat menunggu masa dan ketika yang sesuai ,, mungkin setelah beliau benar-benar diasak !! Tetapi persoalanya pula,..beranikah Najib mendesak Shahrizat ? Sejak isu ini panas, Najib belum lagi membuat sebarang kenyataan atau pendirian . Keengganan Najib mengambil sebarang tindakan kepada menteri wanita ini boleh menimbulkan banyak persepsi kerana penyelewengan dalam projek NFC ini melibatkan wang rakyat yang cukup besar iaitu – RM 250 juta.


Apakah jika Shahrizat dipecat, Najib takut Shahrizat akan mendedahkan banyak lagi lain-lain penyelewengan yang melibatkan pemimpin Umno? Atau yang melibatkan keluarga Najib sendiri? Tidak mustahil !! Inilah yang dikatakan ditelan mati emak diluah mati bapak ! Di darat harimau nak menerkam di sungai pula buaya menanti !! Yang pasti Najib dan Umno akan hilang kepercayaan. Kekotoran di badan Umno tak sempat dibersihkan !!


Oleh : rahimothman

MAMAK SETAN

DEY MACHA!!!
BOLEH CUBA BAYANGKAN
KALAU MAMAT NI
TUNJUK JARI TENGAH KAT GAMBAQ NAJIB
PANGLIMA PERANG UMPORNO DAH TENTU KECOH
TAPI KALAU BAB HINA ISLAM
SEKOQ PUN TAK BERANI NAK SOUND
KAH! KAH! KAH!

ITULAH PERJUANGAN UMPORNO
HANYA MEMBELA ORANG UMPORNO
DEMI SESUAP NASI
BILA ISLAM DIHINA DIAM MENYEPI
KAH! KAH! KAH!



Read more: http://biaqpila.blogspot.com

Bertuah Ke Kawin Pada Pukul 11.11 Pagi Pada Tarikh 11.11.2011

[kosmo] DHAKA - Seorang lelaki Bangladesh yang berkahwin pada 11.11.2011 pada pukul 11.11 pagi akhirnya bercerai dengan isterinya beberapa minit selepas majlis perkahwinan mereka berlangsung.

Lelaki Bangladesh itu, Shawkat Ali Khan berkata, dia tidak mengetahui kenapa isterinya itu bertindak keluar dari majlis perkahwinan mereka.

Namun, pasangannya itu, Farzana Yasmin berkata, dia berasa marah ekoran permintaan keluarga Shawkat yang mahu hantaran perkahwinan termasuk sebuah peti sejuk dan sebuah televisyen.

Amalan hantaran perkahwinan oleh pengantin wanita telah dilarang di Bangladesh.

"Untuk menjadikan majlis tersebut istimewa, saya mengeluarkan kad mahal, mengundang rakan dan saudara-mara untuk menyertai majlis perkahwinan," kata Shawkat yang berusia 32 tahun.

Menurutnya, majlis itu diadakan pada pukul 11.11 pagi pada 11.11.2011.

"Majlis itu berlangsung di sebuah masjid tepat pada waktu itu," katanya yang merupakan seorang guru besar.

Dia percaya 11 merupakan nombor yang bertuah.

"Kami telah merancang parti selepas perkahwinan dua hari kemudian.

"Saya menunggu majlis yang mempunyai nombor tersebut selama bertahun-tahun lamanya.

"Saya tidak mengetahui bahawa ia akan berakhir," tambahnya.

Farzana yang berusia 27 tahun dipuji oleh ramai penduduk Bangladesh kerana pendiriannya berhubung hantaran perkahwinan itu.

Amalan hantaran dalam perkahwinan itu dikritik kerana keluarga pengantin perempuan perlu memberikan hadiah yang mewah kepada si suami.

Ketua polis tempatan, Babul Akhter menyokong dakwaan Farzana dengan menyatakan perkahwinan tersebut berkecai berhubung ekoran tuntutan hantaran yang dibuat oleh ibu saudara Shawkat semasa majlis perkahwinan berlangsung.

Namun, Shawkat menafikan dakwaan tersebut dengan menyatakan dia berkemampuan untuk tidak menerima hantaran itu. - Agensi

P/s: Alahai. Inilah bahananya apabila orang Islam lebih mementingkan adat yang menyusahkan. Islam itu mudah. Mengapa kita meyusahkan diri sendiri?

"Biar mati anak jangan mati adat" bagi aku tak releven sebab kalau anak mati sape yang nak menjaga adat...fikir-fikir lah..bagi aku biar mati adat jangan mati anak lebih releven...


Read more: http://kafesantai.blogspot.com

Raja Azmi Mengamuk Gara-Gara Filem Dalam Botol Tak Dapat Anugerah.....

Pengarah kontroversi, Raja Azmi mengejutkan beberapa jemputan yang hadir ke majlis perasmian Festival Filem Malaysia ke-24 (FFM 24), malam tadi apabila beliau secara tiba-tiba bangun dari tempat duduknya dalam keadaan tidak berpuas hati sebelum meninggalkan majlis tersebut.


Tindakannya itu telah menarik perhatian beberapa penggiat seni dan media yang berada di sekelilingnya kerana pengarah ‘…Dalam Botol’ ini bercakap dalam nada yang kuat seolah-olah beliau sedang memarahkan sesuatu. Antara perkataan yang didengari oleh para media yang hadir ialah “Tak faham, tak faham…Festival filem ini. Kelakarlah, kelakar.”


Difahamkan, tindakannya itu dipercayai gara-gara tidak berpuas hati dengan keputusan Malam Anugerah Gemilang Cipta di mana filem terbitannya, ‘…Dalam Botol’ tidak berjaya membawa pulang sebarang anugerah pada malam itu.


Insiden tersebut berlaku ketika nama Presiden GAFIM merangkap Pengarah FFM 24, Jurey Latiff Rosli diumumkan sebagai pemenang Pengarah Harapan pada malam itu. Tindakan wanita kontroversi ini lebih berani apabila beliau membebel tidak berpuas hati ketika berselisih dengan Jurey yang sedang turun untuk mengambil anugerah.



‘…Dalam Botol’ tercalon dalam tiga kategori pada malam tadi iaitu Poster Terbaik, Pelakon Harapan Lelaki menerusi Arja Lee serta Pengarah Harapan (Khir Rahman). Filem ini mempunyai satu lagi kategori pada Malam Anugerah Gemilang Perdana yang akan berlangsung pada 20 November ini iaitu Pelakon Pembantu Wanita Terbaik menerusi Fauziah Datuk Ahmad Daud. - gua.com

Pak Haji nih kaki bohong !

Friday, 18 November 2011

(Masdar Wahid)

KUALA LUMPUR: Berbohong dan mungkir janji menjadi amalan Datuk Seri Najib Razak sepanjang mentadbir negara ini, kata Timbalan Setiausaha Agung KEADILAN, Ignatius Darell Leiking.

Merujuk penahanan 10 lelaki di Sabah mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), beliau berkata tindakan itu mengesahkan sandiwara politik Najib selama ini, sekaligus memanjangkan senarai pembohongan Presiden Umno itu.

“Ini membuktikan Perdana Menteri mengkhianati janji yang dibuatnya sendiri selain tidak konsisten dengan dasarnya,” kata beliau kepada Keadilan Daily, hari ini.

Beliau mengulas tangkapan terbaru terhadap sekumpulan lelaki di Sabah mengikut ISA walaupun Najib pada 16 September lalu berkata akta itu sudah dimansuh.

Sekurang-kurangnya 10 lelaki di Sabah ditahan ISA yang dilaksanakan pasukan khas Bukit Aman hasil maklumat risikan, lapor Berita Harian dan The New Straits Times.

Mereka ditahan mengikut ISA kerana akta berkenaan belum dimansuh bagi membantu siasatan,” sumber kedua-dua akhbar itu dipetik sebagai berkata.

“Sepatutnya mangsa terbaru ISA diberi peluang membela diri kerana seseorang itu tidak bersalah selagi tidak dibuktikan di mahkamah,” kata Ignatius lagi.

Najib sepanjang mengambil alih tampuk pemerintahan daripada Tun Abdullah Badawi kerap menjanjikan pelbagai dasar baru bagi meraih populariti politik sedangkan pelaksaaannya

Antaranya, pentadbiran Najib mendakwa hanya RM181.9 juta pinjaman bagi ternakan lembu kebangsaan diberi kepada syarikat milik keluarga Datuk Seri Shahrizat Jalil, sebaliknya KEADILAN membuktikan pinjaman RM250juta sudah pun diberi.

Najib berbohong apabila menafikan Datin Seri Rosmah Mansor tiada pejabat di Putrajaya sedangkan laman sesawang rasmi kerajaan membuktikan wujud Pejabat First Lady of Malaysia (FLOM)

Pada 7 Jun 2010, Najib berbohong kononnya tidak melulus lesen judi sukan kepada syarikat Ascott Sport dan Berjaya Group tetapi kedua-dua syarikat pada 11 Jun 2010 mengesahkan mereka sudah mendapat kebenaran dari Kementerian Kewangan.

Pada Ogos 2011, Najib menubuh Jawatankuasa Penambahbaikan Parlimen (PSC) bertujuan mengkaji peraturan pilihan raya termasuk penggunaan dakwat kekal tetapi kemudian menyarakan PSC tidak terikat dengan pembubaran Parlimen.

-Batu vs Kayu

HUKUM T A L Q I N

Oleh AQIDAH AHLUSSUNNAH: ALLAH ADA TANPA TEMPAT

Disunnahkan melakukan talqin setelah mayit dikuburkan dengan sempurna. Al-Imam an-Nawawi dalam kitab al-Majmu’ Syarh al-Muhadzdzab dan dalam kitab al-Adkar menuliskan tata cara melakukan talqin terhadap mayit yang telah dikuburkan[1]. Yaitu dengan mengatakan:



يَا عَبْدَ اللهِ يَا ابْنَ أَمَةِ اللهِ -ثَلاَثَ مَرَّاتٍ- اُذْكُرِ العَهْدَ الَّذِيْ خَرَجْتَ عَلَيْهِ مِنَ الدُّنْيَا شَهَادَةَ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُوْلُ اللهِ وَأَنَّكَ رَضِيْتَ بِاللهِ رَبًّا وَبِالإِسْلاَمِ دِيْنًا وَبِمُحَمَّدٍ نَبِيًّا وَبِالقُرْءَانِ إِمَامًا.



“Wahai hamba Allah, wahai anak seorang perempuan hamba Allah -dengan disebut nama mayit dan nama ibunya, jika tidak diketahui nama ibunya maka dinisbahkan ke Hawwa’- (diucapkan sebanyak tiga kali), ingatlah perjanjian yang engkau yakini di dunia sampai engkau meninggal dunia; yaitu bersaksi bahwa tiada tuhan yang berhak disembah selain Allah dan bersaksi bahwa Muhammad adalah utusan Allah dan bahwa engkau menerima dengan sepenuh hati Allah sebagai Tuhanmu, Islam sebagai agamamu, Muhammad sebagai Nabimu dan al-Qur’an sebagai pemandu dan pembimbingmu”.



Jika mayit tersebut seorang perempuan maka permulaan kalimat talqin adalah dengan mengucapkan “Ya Amatallah ibnata Amatillah...”. Artinya, “Wahai perempuan hamba Allah, anak seorang perempuan hamba Allah...”, kemudian disebutkan nama mayit tersebut dan nama ibunya, jika tidak diketahui nama ibunya maka dinisbahkan kepada Hawwa’. Kalimat ini diucapkan sebanyak tiga kali. Setelah itu kemudian membacakan kalimat di atas dengan mengganti lafazh “Udzkur” menjadi “Udzkuri”, mengganti lafazh “Kharajta” menjadi “Kharajti”, menganti lafazh “Annaka” menjadi “Annaki”, dan mengganti lafazh “Radlita” menjadi “Radliti”.



Hadits yang menjelaskan anjuran talqin terhadap mayit adalah hadits Nabi yang diriwayatkan oleh al-Hafizh ath-Thabarani. Al-Hafizh Ibn Hajar al-'Asqalani dalam kitab at-Talkhish al-Habir menuliskan sebagai berikut:



وَرَدَ بِهِ الْخَبَرُ عَنِ النَّبِيِّ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلّمَ. الطَّبَرَانِيُّ عَنْ أَبِيْ أُمَامَةَ: إِذَا أَنَا مِتُّ فَاصْنَعُوْا بِيْ كَمَا أَمَرَنَا رَسُوْلُ اللهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلّمَ أَنْ نَصْنَعَ بِمَوْتَانَا، أَمَرَنَا رَسُوْلُ اللهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلّمَ فَقَالَ: "إِذَا مَاتَ أَحَدٌ مِنْ إِخْوَانِكُمْ فَسَوَّيْتُمْ التُّرَابَ عَلَى قَبْرِهِ، فَلْيَقُمْ أَحَدُكُمْ عَلَى رَأْسِ قَبْرِهِ، ثُمَّ لْيَقُلْ: يَا فُلاَنُ ابْنَ فُلاَنَةٍ، فَإِنَّهُ يَسْمَعُهُ وَلاَ يُجِيْبُ، ثُمَّ يَقُوْلُ يَا فُلاَنُ ابْنَ فُلاَنَةٍ، فَإِنَّهُ يَسْتَوِيْ قَاعِدًا، ثُمَّ يَقُوْلُ: يَا فُلاَنُ ابْنَ فُلاَنَةٍ، فَإِنَّهُ يَقُوْلُ: أَرْشِدْنَا يَرْحَمُكَ اللهُ، وَلكِنْ لاَ تَشْعُرُوْنَ، فَلْيَقُلْ: اُذْكُرْ مَا خَرَجْتَ عَلَيْهِ مِنَ الدُّنْيَا شَهَادَةَ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ وَأَنَّكَ رَضِيْتَ بِاللهِ رَبًّا وَبِالإِسْلاَمِ دِيْنًا وَبِمُحَمَّدٍ نَبِيًّا وَبِالقُرْءَانِ إِمَامًا، فَإِنَّ مُنْكَرًا وَنَكِيْرًا يَأْخُذُ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا بِيَدِ صَاحِبِهِ وَيَقُوْلُ: انْطَلِقْ بِنَا مَا يُقْعِدُنَا عِنْدَ مَنْ لُقِّنَ حُجَّتَهُ، قَالَ: فَقَالَ رَجُلٌ: يَا رَسُوْلَ اللهِ فَإِنْ لَمْ يَعْرِفْ أُمَّهُ ؟ قَالَ: "يَنْسِبُهُ إِلَى أُمِّهِ حَوَّاء، يَا فُلاَنُ ابْنَ حَوَّاء"، وَإِسْنَادُهُ صَالِحٌ، وَقَدْ قَوَّاهُ الضِّيَاءُ فِيْ أَحْكَامِهِ.



“Talqin mayit setelah dikuburkan terdapat dalam hadits Nabi. Ath-Thabarani meriwayatkan dari Abu Umamah: Jika aku meninggal, lakukanlah kepadaku apa yang Rasulullah perintahkan untuk kita lakukan terhadap orang-orang yang meninggal di antara kita. Rasulullah memerintahkan kita, beliau berkata: Jika salah seorang saudara kalian meninggal lalu kalian timbunkan tanah di atas kuburnya, maka hendaklah salah seorang dari kalian berdiri di dekat kepalanya, lalu mengatakan: Wahai Fulan anak Fulanah, sungguh dia mendengar tetapi tidak bisa menjawab. Kemudian hendaklah ia mengatakan lagi: Wahai Fulan anak Fulanah, sungguh dia akan bergerak dan duduk. Kemudian hendaklah ia mengatakan lagi: Wahai Fulan anak Fulanah, sungguh dia akan mengatakan: Berilah kami petunjuk, semoga anda dirahmati oleh Allah, tetapi kalian tidak melihat itu semua. Kemudian hendaklah ia mengatakan:



اُذْكُرْ مَا خَرَجْتَ عَلَيْهِ مِنَ الدُّنْيَا شَهَادَةَ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ وَأَنَّكَ رَضِيْتَ بِاللهِ رَبًّا وَبِالإِسْلاَمِ دِيْنًا وَبِمُحَمَّدٍ نَبِيًّا وَبِالقُرْءَانِ إِمَامًا.



Maka Malaikat Munkar dan Nakir, masing-masing akan memegang tangan temannya mengajaknya pergi dan mengatakan: Marilah kita pergi, untuk apa kita duduk di dekat orang yang sudah diajarkan hujjahnya. Abu Umamah berkata: Salah seorang bertanya kepada Nabi: Wahai Rasulullah, Jika ia tidak mengetahui ibunya? Rasulullah menjawab: “Hendaklah ia nasabkan kepada ibunya; Hawwa', Wahai Fulan ibn Hawwa’”. Sanad hadits ini Shalih dan al-Hafizh adl-Dliya' menganggapnya kuat dalam kitab Ahkam-nya”[2].



Penjelasan yang sama tentang talqin seperti yang telah dituliskan oleh al-Hafizh Ibn Hajar ini, dituliskan pula oleh al-Hafizh Murtadla az-Zabidi dalam kitab Ithaf as-Sadah al-Muttaqin Bi Syarh Ihya’ ‘Ulumiddin[3].



Talqin ini diperlukan karena setelah dikuburkan mayit akan menghadapi pertanyaan dua Malaikat; Munkar dan Nakir. Al-Imam Abu Dawud meriwayatkan dalam kitab Sunan, juga al-Imam al-Baihaqi meriwayatkannya dengan sanad yang hasan dari sahabat ‘Utsman ibn 'Affan, bahwa ia berkata: “Setiap Rasulullah selesai menguburkan mayit, beliau berdiri di dekatnya kemudian mengatakan:



اِسْتَغْفِرُوْا لأَخِيْكُمْ، وَاسْأَلُوْا اللهَ لَهُ التَّـثْبِيْتَ فَإِنَّهُ الآنَ يُسْأَلُ (رواه أبو داود والبيهقيّ)



“Mohonkanlah ampunan untuk saudara kalian, dan mintakan kepada Allah agar dikuatkan karena dia sekarang ditanya oleh Munkar dan Nakir”. (HR. Abu Dawud dan al-Baihaqi)



Dalam hadits di atas telah disebutkan bahwa Malaikat Munkar dan Nakir, masing-masing akan memegang tangan satu sama lainnya untuk mengajak sama-sama pergi. Kemudian salah satunya mengatakan: Marilah kita pergi, untuk apa kita duduk di dekat orang yang sudah diajarkan hujjahnya. Dengan demikian faedah dari talqin adalah agar mayit akan terbebas dari pertanyaan dua Malaikat; Munkar dan Nakir dan diselamatkan dari siksa kubur.[4]



Talqin ini disunnahkan bagi mayit yang sudah baligh. Al-Imam an-Nawawi dalam kitabnya al-Adzkar, menuliskan:



وَأَمَّا تَلْقِيْنُ الْمَيِّتِ بَعْدَ الدَّفْنِ، فَقَدْ قَالَ جَمَاعَةٌ كَثِيْرُوْنَ مِنْ أَصْحَابِنَا بِاسْتِحْبَابِهِ، وَمِمَّنْ نَصَّ عَلَى اسْتِحْبَابِهِ: الْقَاضِي حُسَيْنٌ فِيْ تَعْلِيْقِهِ، وَصَاحِبُهُ أَبُوْ سَعْدٍ الْمُتَوَلِّي فِيْ كِتَابِهِ "اَلتِّـتِمَّةُ"، وَالشَّيْخُ الإِمَامُ الزَّاهِدُ أَبُوْ الْفَتْحِ نَصْرُ بْنُ إِبْرَاهِيْمَ بْنِ نَصْرٍ الْمَقْدِسِيُّ، وَالإِمَامُ أَبُوْ القَاسِمِ الرَّافِعِيُّ وَغَيْرُهُمْ، وَنَقَلَهُ الْقَاضِي حُسَيْنٌ عَنِ الأَصْحَابِ" ثُمَّ قَالَ: "وَسُئِلَ الشَّيْخُ الإِمَامُ أَبُوْ عَمْرِو بْنُ الصَّلاَحِ رَحِمَهُ اللهُ عَنْ هذَا التَّلْقِيْنِ، فَقَالَ فِيْ فَتَاوِيْهِ: التَّلْقِيْنُ هُوَ الَّذِيْ نَخْتَارُهُ وَنَعْمَلُ بِهِ، وَذَكَرَهُ جَمَاعَةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا الْخُرَاسَانِيِّيْنَ .



“Adapun mengenai talqin mayyit setelah dimakamkan, sekelompok besar dari Ashhab asy-Syafi’i (tokoh-tokoh besar madzhab Syafi’i) menyatakan bahwa hal itu sunnah hukumnya. Mereka yang menegaskan kesunnahan tersebut, di antaranya adalah: al-Qadli Husein dalam Ta'liq-nya, muridnya; Abu Sa'd al-Mutawalli dalam kitabnya at-Titimmah, Syekh al-Imam az-Zahid Abu al-Fath Nashr ibn Ibrahim ibn Nashr al-Maqdisi, al-Imam Abu al-Qasim ar-Rafi'i dan lainnya, al-Qadli Husein menukil kesunnahan ini dari para Ashhab asy-Syafi'i”. Kemudian an-Nawawi mengatakan: “Al-Imam Abu 'Amr Ibn ash-Shalah pernah ditanya tentang talqin ini, dan beliau menjawab dalam kumpulan fatwanya: Talqin ini yang kita pilih dan kita amalkan, dan telah diterangkan oleh Ashhab asy-Syafi'i yang ada di Khurasan”[5].



Bahkan Ibn Taimiyah dalam al-Fatawa menyebutkan bahwa talqin mayit setelah dikuburkan hukumnya boleh, dan beberapa sahabat Rasulullah telah memerintahkan untuk dilakukan talqin tersebut, seperti sahabat Abu Umamah. Demikian pula dengan murid Ibn Taimiyah; Ibn al-Qayyim juga menyebutkan hal yang sama dalam kitabnya ar-Ruh.







[1] al-Majmu’ Syrah al-Muhadzdzab, j. 5, h. 266-267. Lihat pula al-Adzkar, h. 162

[2] at-Talkhish al-Habir, j. 2, h. 135

[3] Ithaf as-Sadah al-Muttaqin, j. 10, h. 368

[4] Ini adalah rahmat yang Allah berikan kepada orang yang ditalqin tersebut, seperti halnya orang yang diberikan oleh Allah karunia mati syahid karena dibunuh secara zhalim atau karena kerobohan bangunan atau karena kebakaran dan semacamnya. Orang semacam ini tidak akan dikenai siksa kubur atau siksa akhirat meskipun ia pada masa hidupnya banyak melakukan maksiat dan dosa besar kepada Allah.

[5] al-Adzkar, h. 162-163

MAT SABU DEDAHKAN MENGAPA MUHYIDDIN BELA SHAHRIZAT

Kalau Shahrizat letak jawatan, Muhyiddin pun sama



Abdul Aziz Mustafa


KUALA LUMPUR, 16 Nov: Jawapan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin kepada desakan supaya Datuk Seri Shahrizat Jalil meletak jawatan mengundang rasa kasihan Mohamad Sabu.

"Kasihan sungguh pada Muhyiddin apabila membaca jawapannya itu. Nampak tak berdaya sungguh beliau hendak memikirkan jawapan yang meyakinkan kepada tuntutan supaya Shahrizat meletak jawatan.

"Maklumlah, Muhyiddin tentu tahu beliau juga perlu meletak jawatan kerana beliau adalah Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani ketika projek lembu itu diserahkan kepada keluarga Shahrizat," kata Timbalan Presiden PAS itu.

Mohamad percaya, Muhyiddin juga tentu tahu bahawa Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Bung Moktar Radin tidak akan berani menuntut Shahrizat meletak jawatan tanpa restu secara diam-diam orang atasan.

"Sebab itu nampak bingkas sungguh Muhyiddin memberikan jawapan sedangkan sebelum ini beliau membisu mengenai isu NFC (Pusat Fidlot Kebangsaan) itu," kata beliau.

Mohamad tidak percaya Bung Moktar berani melakukan sesuatu yang menimbulkan kemarahan seluruh kepimpinan tertinggi Umno.

Tindakan seperti itu boleh membunuh kerjaya politiknya, kata beliau lagi.

"Kalau tidak ada restu, saya tidak percaya dia berani tunjuk hero minta Shahrizat berundur.

"Bukan Shahrizat sahaja yang terasa sakitnya. Muhyiddin lebih terasa lagi," kata Mohamad.

Isnin lalu, ketika berucap dalam sidang Dewan Rakyat, timbalan pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan Barisan Nasional (BNBBC) itu menuntut Shahrizat meletakkan jawatannya sebagai Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat berikutan penglibatan keluarganya dalam NFC.

Ketika menjawab tuntutan itu, Muhyiddin berkata, Ketua Wanita Umno itu tidak perlu meletakkan jawatan dalam kabinet dan parti kerana beliau tidak terlibat secara langsung dalam projek penuh kontroversi yang diuruskan oleh anggota keluarganya itu.

"Seruan Bung itu saya fikir tak perlulah sangat. Soal-soal sebegini khusus di kalangan kita sama kita (sesama Umno) kerana ia tidak secara langsung menyatakan Shahrizat terlibat.

"Sebenarnya, ini soal operasi perniagaan yang diuruskan oleh keluarga tetapi Shahrizat sendiri tidak terlibat," katanya.

Sebelum ini, beberapa blog dan laman sosial ahli-ahli Umno menuduh Muhyiddin mahu menjatuhkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Setiausaha Umno Bahagian Bandar Tun Razak, Zaharin Mohd Yasin pernah menuduh Timbalan Presiden Umno itu membuka jalan kepada kemenangan pembangkang.

Selepas itu, katanya, "Muhyiddin Yasin akan minta PM Najib letak jawatan saperti yang pernah dia lakukan kepada (Tun) Abdullah Hj Ahmad (Badawi)".

Zaharin, yang menuduh Muhyiddin sebagai "anak paria", "penyamun besar" dan "perosak Umno", mendakwa beliau mempunyai maklumat bahawa Muhyiddin terbabit hendak menjatuhkan Najib./Harakahdaily

Orang Asli Marah Gara-Gara Di Hina Oleh Menteri Besar UMNO.....

Kira-kira 100 Orang Asli daripada 68 perkampungan sekitar Negeri Sembilan berhimpun di bangunan setiausaha kerajaan negeri di Seremban bagi menuntut menteri besar memohon maaf kerana menyamakan kampung mereka dengan "setinggan".

Menamakan diri mereka Jaringan Kampung-Kampung Orang Asli Negeri Sembilan (JKKOANS), kumpulan itu mendakwa kenyataan Datuk Seri Mohamad Hasan pada 21 September lalu sebagai "menghina" dan "tidak sensitif".

"Mohamad Hasan tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan seperti ini kerana ia amat mengguris hati kami dan juga mendedahkan lagi kehidupan kami dan anak-anak kami kepada rasa tidak hormat masyarakat luar kepada kami," kata penyelaras JKKOANS Langkap Kessu.

Mohamad dilaporkan berkata, perkampungan Orang Asli sebelum ini dibina di atas tanah hutan simpan atas ihsan negeri dan secara tidak langsung bermakna "kampung setinggan" dan mereka tidak mempunyai hak ke atasnya.

Justeru, katanya, kerajaan negeri membuat kajian bersama Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA) dan mengenal pasti semua kampung Orang Asli untuk diberi hak milik tanah kepada pemilik rumah.

Langkap menyangkal kenyataan itu atas alasan nenek moyang mereka berkurun lama menduduki wilayah tanah adat itu, malah perkampungan mereka lebih awal daripada rizab hutan simpan.

Teriak, sorak 3 jam
Tambahnya, kenyataan Mohamad juga bercanggah dengan kebebasan asas yang termaktub dalam Perkara 5 (hak untuk hidup), Perkara 8 (kesamarataan di sisi undang-undang) dan Perkara 13 (hak kepada harta benda) Perlembagaan Persekutuan.

"Oleh yang demikian bukan Orang Asli yang menceroboh rizab hutan simpan tetapi pihak-pihak yang berkenaan yang mencerobohi wilayah tanah adat kami," kata Langkap.

"Kami mengakui bahawa kami miskin dari segi wang ringgit namun demikian bukan bererti kerajaan negeri atau kerajaan pusat harus membuat sesuatu atas nama untuk membangunkan kami tanpa menghormati apakah pandangan dan keputusan kami dalam perkara itu."

Sebelum itu, Orang Asli yang menunggu Mohd Hasan menghadiri mesyuarat Exco lebih tiga jam berteriak, bersorak dan membawa banyak kain rentang.

Beberapa slogan - seperti "Jangan ganggu kami", Jangan menghina asal usul nenek moyang kami dengan perkataan setinggan" dan "Di mana nenek moyang kami dikuburkan, di situ wilayah tanah adat kami" - kelihatan dipamerkan.

Sementara itu, ketika menerima memorandum tersebut Mohd Hasan berkata kepada Langkap bahawa beliau akan membaca kandungannya terlebih dahulu.

POPULARITI HAJI NAJIB MENINGKAT, PAKATAN RAKYAT JANGAN MELATAH

Khamis, 17 November 2011

Oleh: WFAUZDIN NS

SEMENJAK semalam media pun heboh memperkatakan bahawa populariti PM Haji Najib meningkat semenjak tahun 2009 mengalahkan populariti pimpinan utama Pakatan Rakyat. Ini kajian yang dibuat oleh satu unit media dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).


Tahniah lah kepada Haji Najib di atas populariti yang beliau perolehi itu. Memang beliau popular pun dalam banyak segi malahan populariti beliau sampai ke Peranchis dan Monggolia. Jadi, tidaklah menghairankan sangat jika di negara ini beliau lebih popular apatah lagi semenjakl bergelar Tuan Haji.


Apa yang mahu disebut di sini, setinggi mana pun populariti beliau sekarang jangan di antara pimpinan kita di dalam Pakatan Rakyat cuba-cuba untuk mencabar beliau membubarkan Parlimen. Sememangnya itulah yang diharapkan sangat oleh Haji Najib kerana sebelum ini bila media hebahkan beliau hebat dan semakin mendapat sokongan, pasti ada pemimpin pembangkang yang mencabarnya membubarkan Parlimen. Jika dahulu, memang beliau takut dengan cabaran kita. Tapi bukan kali ini dan jangan kita terperangkap.


Beliau sekarang menanti kita mencabarnya untuk membubarkan Parlimen kerana beliau tahu Jawatankuasa Pilihan Khas yang sedang bertungkus lumus untuk membersihkan SPR itu belum selesai tugas mereka. Mereka telah susun banyak strategi kotor dan jika mereka lambat-lambatkan Pilihanraya Umum, sedikit demi sedikit taktik mereka akan dapat dikesan oleh Jawatankuasa tersebut. Maka, Haji Najib sekarang sedang berkira-kira untuk membubarkan Parlimen secepat mungkin sebelum Jawatankuasa Pilihan Khas itu selesai melaksanakan tugas mereka.


Sehubungan itu, kita jangan jadi bodoh terperangkap dengan media yang akan provokasi kita untuk mencabar Haji Najib bubarkan Parlimen. Biarkan mereka mengagung-agungkan Haji Najib melangit sekali pun, kita terus fokus kepada membantu Jawatankuasa Pilihan Khas yang sedang bersidang sekarang.


Saya setuju dengan kenyataan SAMM yang bersedia untuk menggerakkan BERSIH 3.0 sekiranya Haji Najib menipu rakyat sekali lagi dengan mengadakan Pilihanraya disaat Jawatankuasa Pilihan Khas itu sedang menjalankan tanggungjawab mereka. Kita mesti pegang pendirian bahawa Pilihanraya Umum mesti dilaksanakan setelah semua tugas Jawatankuasa Pilihan Khas itu selesai dan telah diambil tindakan oleh kerajaan. Jika tidak, kita kena cari lagi T-Shirt KUNING yang baru./wfauzdin.blogspot.com

Bung Mokhtar (Video) : Syarizat Menyusahkan UMNO

15/11/2011

SEBELUM ini kita sudah lihat bagaimana Khairy Jamaluddin bertindak meng "kantoi" kan Ketua Wanita Umno, Shahrizat Jalil berhubung skandal projek lembu nasional rujuk sini [Khairy bongkar rahsia]


Satu persatu skandal Shahrizat akan didedahkan untuk menamatkan karier politik beliau. Kalah bertanding pilihanraya tapi boleh jadi menteri, sudah tentu beliau memiliki ramai "musuh dalaman" yang cemburu kerana beliau "makan sorang".


Bung Mokhtar, Ahli Parlimen BN Kinabatangan, siang tadi dilihat bijak menyambut "bola tanggung" yang dilambung oleh Khairy, Ketua Pemuda Umno bagi melengkapkan gerakan menghumban Shahrizat dari kerusi empuk Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat [Mkini].



Mereka nak bergaduh, nak cantas-mencantas itu mereka punya pasal. Fakta yang penting di sini ialah wang rakyat RM257 Juta telah disalah gunakan dengan memberi projek lembu nasional kepada keluarga menteri.


Menteri yang dapat projek ini pula telah gagal melaksanakannya kerana dilihat tiada kelayakkan. Mana tidaknya, orang yang menguruskan projek ini tidak tahu bahawa lembu tidak perlu tinggal dalam kondominium mewah RM9.8 juta.


Berikut video rakaman kenyataan Bung Mokhtar itu. Ramai ahli parlimen Barisan Nasional yang turut menyokong kenyataan beliau. Bung Mokhtar juga mengugut akan menimbulkan isu ini setiap kali sidang parlimen berlangsung.



sumber: http://milosuam.blogspot.com

Hargailah Isteri Anda....

Mulianya seorang isteri disisi Allah...
Dan betapa berharganya wanita yang bergelar isteri ini pada keluarga, suami dan anak-anak. Rugi dan binasalah para suami yang tidak
tahu menghargai isteri mereka kerana isteri inilah yang akan membantu mereka di akhirat kelak. Biarlah seburuk mana isteri anda,
sayangilah mereka, didiklah mereka..

Alangkah beruntungnya seorang wanita yang ada rahim kerana dia bekerja untuk Allah swt .. jadi 'kilang' manusia. Tiap-tiap bulan dia diberi
cuti bergaji penuh...7 sehingga 15 hari sebulan dia tak wajib sembahyang tetapi Allah anggap diwaktu itu sembahyang terbaik darinya.
Cuti bersalin juga sehingga 60 hari , Bila dah bersalin tu, susukanlah anak...jgn takut "kendur" atau menggelebeh pulak..Dan bagi Si suami
janganlah berebut dengan anak untuk menyusu pulak… Cuti ini bukan cuti suka hati tapi cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah ,
Tapi bila dah habis cuti tu... layanlah suami..."offer" lah pada suami , Nabi bersabda: berjimak dgn isteri itu pahala ...jangan buat dee kkk jeee,
Jangan buat alasan itu dan ini pulak….ingat tu si isteri yee!!! Kata nak pahala lebih…

Orang lelaki tak ada cuti dari sembahyang....sembahyang wajib baginya dari baligh sehingga habis nyawanya...

Satu lagi berita gembira untuk wanita, sepanjang dia mengandung Allah sentiasa mengampunkan dosanya, lahir saja bayi seluruh dosanya habis.
Inilah nikmat Tuhan beri kepada wanita, jadi kenapa perlu takut nak beranak?

Marilah kita pegang kepada tali Allah. Seandainya wanita itu mati sewaktu bersalin, itu dianggap mati syahid, Allah izinkan terus masuk Syurga.
Untuk orang bukan Islam, dia tak dapat masuk Syurga tapi Allah beri kelonggaran seksa kubur. Untuk peringatan semua wanita yang bersuami
seluruh kebaikan suaminya, semuanya isteri dapat pahala tetapi dosa-dosa suami dia tak tanggung.

Di akhirat nanti seorang wanita solehah akan terperanjat dengan pahala extra yang banyak dia terima di atas segala kebaikan
suaminya yang tak disedari. Contohnya bila dia redha suaminya pergi berjemaah di masjid atau ke majlis ilmu, bersedekah...
ganjaran Alah ke atasnya jua...

Bila dia lihat suaminya tengah terhegeh-hegeh di titian sirat dia tak nak masuk syurga tanpa suaminya, jadi dia pun memberi
pahalanya kepada suami untuk lepas masuk syurga.. Di dunia lagi, kalau suami dalam kesusahan isteri boleh bantu tambah lagi
di akhirat. Kalau seorang isteri asyik merungut, mulut selalu muncung terhadap suami dia tak akan dapat pahala extra ini.

Manakala suami pula mempunyai tugas-tugas berat di dalam dan di luar rumah, segala dosa-dosa anak isteri yang tak dididik dia akan tanggung
ditambah lagi dengan dosa-dosa yang lain .. Dinasihatkan kepada semua wanita supaya faham akan syariat Allah agar tidak derhaka denganNya.

Sesungguhnya wanita dijadikan daripada rusuk kiri lelaki. Dia bukan dicipta dari kepala ke kaki,juga bukan dari tapak kaki. Dia dicipta dari sebelah
rusuk kiri lelaki supaya dia hampir kepada kamu (lelaki), lengan lelaki dicipta untuk mempertahankan wanita,dekat dengan hati lelaki untuk disayangi.

sumber : indahnyaislamku.blogspot.com

Makhluk Halus Menumpang Solat

Nov 11, 2011

Bismillahirrahmaanirrohimm.
Assalamualaikum Wbr.

Apabila kita dapat merasa kehadiran makhluk halus atau dapat melihatnya dengan mata kepala kita sendiri.....maka bertambah-tambahlah keimanan kita kepada Allah SWT. Maha Besar Allah, Segala Puji Bagi Allah yang menjadikan mahkluk dari kalangan Manusia dan Jin.. Sesungguhnya kita bukan sendirian hidup di dunia ini, malah kita dikelilingi oleh makhluk Allah yang lain, yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar.
Panglima7

BATU PAHAT : Terkejut, pelik, tergamam dan banyak lagi persoalan yang bermain di fikiran empat sekeluarga yang menghuni rumah di Kampung Desa Penyayang, Sri Medan, apabila ruang rumah mereka dijadikan tempat untuk solat jenazah makhluk halus.

Kejadian berkenaan disedari apabila penghuni rumah berkenaan pulang setelah beberapa ketika mengosongkan kediaman mereka.

Mohd Amin Kamil, 46, berkata, kejadian pelik di rumahnya mula berlaku tiga tahun lalu, apabila isterinya, Rahimah Mohamed, 49, mengemas sejadah yang terbuka.

Katanya, pada mulanya isterinya menganggap anak mereka menunaikan solat dan terlupa melipat sejadah tersebut.

Bagaimanapun anak mereka menafikan dan memberitahu dia belum lagi menunaikan solat.

“Saya dan isteri mula berasa pelik dengan kejadian ini dan membiarkannya sahaja dan tidak berkata apa-apa. Kami beranggapan mungkin ada di antara kami terlupa mengemas sejadah berkenaan.

“Tetapi perkara itu berulang kembali dan ia berlaku tiga kali berturut-turut, di mana kejadian berkenaan berlaku apabila masuknya waktu solat Asar, Maghrib dan juga Isyak.

“Perkara ini juga akan berlaku ketika matahari sedang naik, dan ia hanya berlaku apabila awal Muharam, tetapi kami diamkannya sahaja dan menganggap 'mereka' hanya menumpang solat,” katanya kepada Sinar Harian.

Kain batik lepas terbentang sendiri

Menurut Mohd Amin, bagaimanapun sesuatu mengejutkan berlaku apabila dia pulang sahaja ke rumah Khamis lalu dan mendapati di satu ruang dalam rumahnya terdampar sejadah untuk solat berjemaah.

Katanya, lebih mengejutkan di hadapan sekali dia melihat bantal dan juga kain batik lepas dibentang seperti menutup seorang jenazah.

“Saya terkejut dengan kejadian berkenaan dan bergegas keluar memberitahu isteri.

“Isteri saya memberitahu, sebelum dia keluar, rumah dikunci. Lalu kami teringatkan perkara yang berlaku sebelum ini di rumah.

“Sebelum itu, awal pagi dan sehari sebelum ini, saya mendapati sejadah di rumah kami terbentang seperti selalu. Kami membuat andaian mungkin salah seorang daripada makhluk halus berkenaan telah meninggal dunia,” katanya.

Sebelum ini, katanya, dia berhubung dengan beberapa ustaz dan mereka menyatakan makhluk berkenaan hanya untuk menumpang sahaja dan tidak mengganggu isi rumah.

Sebelum ini katanya, kejadian seumpama ini tidak pernah berlaku walaupun mereka telah mendiami rumah tersebut hampir 19 tahun.

Panglima7
Kiriman dari sahabat.

Kata-Kata Hatim bin A'sam

Telah berkata Hatim bin A'sam: Sesiapa yang istiqamah dalam empat perkara maka ia akan mendapat keredhaan Allah swt:

1- Yakin hanya kepada Allah swt yakni memberi rezeki,memberi kemudharatan dan segalanya dari Allah swt. Selain daripada Allah swt tidak akan dapat memberikan manfaat dan kemudharatan tanpa izin Allah swt.

2. Bertawakal kepada Allah swt semata-mata.Yakni menyerahkan segala urusannya kepada Allah swt setelah berusaha dengan bersungguh-sungguh dan telah melakukan yang terbaik, maka yang selebihnya diserahkan kepada Allah swt.

3. Ikhlas hanya kepada Allah swt. Melakukan sesuatu ibadah atau pekerjaan hanya untuk mendapat balasan Allah swt tanpa ingin mendapat pujian dan balasan daripada makhluk Allah yang lain.

4. Mememahami dan mengenali Qada' dan Qadar Allah swt. Yakin menyakini bahawa segala yang berlaku adalah atas perancangan dan kehendak Allah swt dan kita sebagai hambanya mampu berusaha sahaja.

10 fakta menarik coca-cola

Jumaat, 11 November 2011

Fakta seperti yang tersenarai dibawah adalah kajian santifik yang
dibuat oleh ahli sains kesihatan/sosial di USA dan Britain serta
laporan dari seluruh dunia mengenai minuman ringan Coke : Coca Cola.


Di dalam kebanyakan negeri di US, kereta peronda lebuhraya akan
dimuatkan 2 gallon Coke untuk menghilangkan kesan darah di jalanraya
apabila berlaku kemalangan. Cam pasukan SMART dan bomba kita tu,
Harzadous Team. Cuba tanya Plus Ronda atau Polis Lebuhraya, adakah
mereka guna?

Anda di rumah diharap dapat mencuba kajian ini :


1. Masukkan tulang dalam satu mangkuk yang diisi Coke, ia akan
hancur atau hilang sama sekali dalam masa 2 hari. Elok untuk yang
berniaga sup tulang!

2. Untuk mencuci tandas : Masukkan setin air Coke dalam tandas dan
biarkan selama 1 jam dan kemudian 'flush'. Kesan kotoran/hampas akan
hilang dari tindakan 'citric asid' yang berada dalam Coke. Satu bahan
gantian untuk mencuci kalau sabun dah habis! Rasa-rasa buat sabun badan
boleh tak?

3. Untuk menghilangkan kesan karat dari bumper kereta jenis chrome
: Lap bumper dengan aluminium foil yang dicelup dengan Coke. Kesannya
karat hilang!

4. Untuk menghilangkan kesan 'corrosion' atau hakisan pada skru/nat
bateri kereta : Tuang saja setin Coke pasti kesan hakisan hilang serta
merta.

5. Untuk melonggarkan skru yang berkarat dan ketat : Sekali lagi tuang setin Coke, skru tersebut pasti longgar dan boleh dibuka

6. Untuk menghilangkan kesan minyak/lekit dari pakaian : Tambahkan
setin Coke dalam mesin basuh bersama sabun pencuci dan basuh macam
biasa. Kesan minyak tu pasti hilang. Kemudian bolehlah minum air
basuhan tadi berperisa coke.

7. Cermin kereta anda berdebu/kotor/melekit ? Celup tuala dengan
Coke dan lap.Pasti bersih. Tak payah guna tin sembur cuci cermin cam
jual di Yawata tu kerana ianya amat mahal!




8. Bahan aktif Coke adalah phosphoric asid. Ia mempunyai pH 2.8. Ia
boleh meleburkan sebatang paku dalam masa 4 hari. Kilang Perwaja/besi
mesti suka ni!

Asid tersebut juga menghakis kekuatan tulang belakang dan tulang
lain dalam badan yang merupakan punca utama kearah penyakit
osteoporosis.

Sila lihat lori yang membawa air sirap Coke dalam lori tangki,[
bukan lori yang bawa Coke siap dalam botol/tin] pasti dilengkapi dengan
tanda amaran "Bahan Kimia Bahaya" atau"Bahan Penghakis : bahaya". Lori
tangki itu juga diselaputi bahan penghakis hakisan untuk mengelak lori
tu dihakis. . Tolong jangan letak/parking kereta berhampiran lori
tangki yang ada tanda amaran tu, silap-silap tengah bawak kereta, putus
2 sebab hakisan/karat.


9. Para pengedar minuman Coke telah menggunakannya untuk mencuci
bahagian enjin lori/trak mereka sejak 20 tahun. Wahh...mesti buat
overhaul ni!


10. Kandungan gulanya 18 sudu cawan teh satu tin Coke. Cuba try
bancuh kopi/teh dengan 18 sudu gula tu kat rumah dan minum mesti
termuntah tapi tambahkan citric asid, mesti muka tersenyum. Tambah pula
dengan ais!. Wahh! Rasa cam minum Coke berperisa kopi. Asid tersebut
akan bertindak terhadap lidah untuk memberi signal kepada otak bahawa
air yang diminum tidak berapa manis. Lidah ngan otakpun kena tipu.
Semua minuman ringan menggunakan asid yang sama. Tak kiralah Pepsi.
7-up, Drinho, Yeos, Milo, F&N dll. Sama jer! Anak bapak dan
Keluarga 69.

Coke membawa maksud dadah Cocaine. Asal minuman Coke adalah dicipta
untuk menghilangkan rasa letih dan mengkhayalkan untuk para pekerja
buruh. Cam candu masuk China dulu. Antara isi kandungannya adalah
ekstrak dari daun coca [cocaine] dan kacang Cola. Tu yang mai perkataan
CocaCola tu.

Cuba rendamkan gigi [gigi yang patah ker tapi kalau nak rendam gigi
dalam mulut tu pun boleh gak] dalam satu mangkuk Coke, pasti gigi tu
hilang/lebur dalamasa 24-49 jam. Yang mana sakit gigi, try cara ni,
kot-kot gigi tu bleh hilang!




Kalau anda tak suka minum kopi tapi suka sangat minum Coke, sama
jer! Anda minum Caffein, bahan yang sama dalam 2 minuman tersebut.


DiIndia, negeri Andhra Pradesh dan Chattisgarh secara spesifiknya,
para peladangnya menggunakan Coke sebagai semburan untuk membunuh
serangga perosak dalam ladang kapas dan cili mereka. Jadi racun
seranggalah pulak. Saper ada tanam pokok cili kat rumah tu, semburlah
Coke untuk bunuh serangga. Cili tu rasa pedas manis berperisa coke kot?
Cubalah!


Jadi, sambil-sambil kita minum Coke tu, bolehlah pada masa yang
sama cuci cermin kereta, cuci baju, buka nat skru, cuci tandas , sembur
serangga dll. Rupa-rupanya Coke ni boleh dibuat bahan gantian emergency
jika bahan cuci/pelincir/penghakis habis kat rumah. Semua fakta diatas
anda boleh cuba sendiri dirumah jika tak percaya. Yang mana tak pass
sains khasnya kimia dulu masa sekolah bolehlah buat eksperimen sains
kimia ni kat rumah.

Tepuk dahi tanya hati....nak minum ke tak? Saya pun minum sekali
sekala! ]Sama-samalah kita bercoke sambil singgah KFC time raya, time parti, time kenduri, time bola piala dunia dll.

sumber :briged-akhdor.blogspot.com

(KISAH BENAR) BALASAN ANAK DERHAKA....

Hairan saya meliha...t beberapa orang kampung berkumpul di kedai pada tengah hari itu. I September 1994. Serius mereka berbual hingga dahi berkerut-kerut. Lepas seorang bercerita yang lain menggeleng -gelengkan kepala.

Pasti ada sesuatu yang ‘besar’ sedang mereka bincangkan, kata saya di dalam hati . Setelah injin motosikal di matikan, saya berjalan ke arah mereka.

” Bincang apa tu ? Serius aku tengok,” saya menyapa.

” Haaa… Din, kau tak pergi tengok budak perempuan tak boleh keluar dari kubur emak dia ?” kata Jaimi, kawan saya.

” Budak perempuan ? Tak boleh keluar dari kubur ? Aku tak faham bah,” jawab saya. Memang saya tak faham kerana lain benar apa yang mereka katakan itu.

” Macam ni,” kata Jaimi, lalu menyambung, ” di kubur kat kampung Batu 10 tu, ada seorang budak perempuan tolong kebumikan emak dia, tapi lepas itu dia pula yang tak boleh keluar dari kubur tu. Sekarang ni orang tengah nak keluarkan dia… tapi belum boleh lagi “.

” Kenapa jadi macam tu ? ” saya bertanya supaya Jaimi bercerita lebih mendalam. Patutlah serius sangat mereka berbual..

Jaimi memulakan ceritanya. Kata beliau, memandangkan semalam adalah hari kelepasan semperna Hari Kebangsaan, budak perempaun berumur belasan tahun itu meminta wang daripada ibunya untuk keluar bersama kawan-kawan ke Bandar Sandakan. Bagaimana pun, ibunya yang sudah berusia dan sakit pula enggan memberikannya wang.

” Bukannya banyak, RM 20 aja mak !” gadis itu membentak.

” Mana emak ada duit. Mintak dengan bapa kamu,” jawab ibunya, perlahan. Sambil itu dia mengurut kakinya yang sengal. Sudah bertahun-tahun dia mengidap darah tinggi, lemah jantung dan kencing manis.

” Maaak… kawan-kawan semuanya keluar. Saya pun nak jalan jugak,” kata gadis itu.

” Yalah, mak tau… tapi mak tak ada duit,” balas ibunya.

” RM 20 aja !” si gadis berkata.

” Tak ada ,” jawab ibunya.

” Emak memang kedekut !” si gadis mula mengeluarkan kata-kata keras.
” Bukan macam tu ta… ” belum pun habis ibunya menerangkan, gadis tersebut menyanggah, katanya, ” Ahhh… sudahlah emak ! Saya tak mau dengar ! “

” Kalau emak ada du… ” ibunya menyambung , tapi belum pun habis kata-katanya, si gadis memintas lagi, katanya ; ” kalau abang, boleh, tapi kalau saya minta duit, mesti tak ada !”

Serentak dengan itu, gadis tersebut menyepak ibunya dan menolaknya ke pintu. Si ibu jatuh ke lantai . ” Saida..Sai.. dddaaa..” katanya perlahan sambil mengurut dada. Wajahnya berkerut menahan sakit.

Gadis tersebut tidak menghiraukan ibunya yang terkulai di lantai. Dia sebaliknya masuk ke bilik dan berkurung tanda protes. Di dalam bilik, di balingnya bantal dan selimut ke dinding. Dan Sementara diluar, suasana sunyi sepi.

Hampir sejam kemudian, barulah gadis tersebut keluar. Alangkah terkejutnya dia kerana ibunya tidak bergerak lagi. Bila di pegang ke pergelangan tangan dan bawah leher , tidak ada lagi nadi berdenyut.

Si gadis panik. Dia meraung dan menangis memanggil ibunya, tapi tidak bersahut. Meraung si gadis melihat mayat ibunya itu. Melaui jiran-jiran, kematian wanita itu di beritahu kepada bapa gadis yang bekerja di luar.

Jaimi menyambung ceritanya ; ” Mak cik tu di bawa ke kubur pukul 12.30 tadi. Pada mulanya tak ada apa-apa yang pelik, tapi bila mayatnya nak di masukkan ke dalam kubur, ia jadi berat sampai dekat 10 orang pun tak terdaya nak masukkannya ke dalam kubur. Suaminya sendiri pun tak dapat Bantu.

” Tapi bila budak perempuan tu tolong, mayat ibunya serta-merta jadi ringan. Dia seorang pun boleh angkat dan letak mayat ibunya di tepi kubur.”

Kemudian gadis berkenaan masuk ke dalam kubur untuk menyambut jenazah ibunya. Sekali lagi beramai-ramai penduduk kampung mengangkat mayat tersebut dan menyerahkannya kepada gadis berkenaan.

Tanpa bersusah payah, gadis itu memasukkan mayat ibunya ke dalam lahad. Namun apabila dia hendak memanjat keluar dari kubur tersebut, tiba-tiba kakinya tidak boleh di angkat . Ia seperti di paku ke tanah. Si gadis mula cemas.

” Kenapa ni ayah ?” kata si gadis. Wajahnya serta-merta pucat lesi.

” Apa pasal,” Si ayah bertanya.

” Kaki Saida ni..tak boleh angkat !” balas si gadis yang kian cemas.

Orang ramai yang berada di sekeliling kubur mula riuh. Seorang demi seorang menjenguk untuk melihat apa yang sedang berlaku.

” Ayah, tarik tangan saya ni. Kaki saya terlekat… tak boleh nak naik,” gadis tersebut menghulurkan tangan ke arah bapanya.

Si bapa menarik tangan anaknya itu, tetapi gagal. Kaki gadis tersebut melekat kuat ke tanah. Beberapa orang lagi di panggil untuk menariknya keluar, juga tidak berhasil.
” Ayah… kenapa ni ?? !! Tolonglah Saida , ayah..” si gadis menangis memandang ayah dan adik-beradiknya yang bertinggung di pinggir kubur.

Semakin ramai orang berpusu ke pinggir kubur. Mereka cuba menariknya beramai-ramai namun sudah ketentuan Allah, kaki si gadis tetap terpasak di tanah. Tangisannya bertambah kuat.

” Tolong saya ayah, tolong saya… kenapa jadi macam ni ayah ? ” kata si gadis sambil meratap.

” Itulah, kamu yang buat emak sampai dia meninggal . Sekarang , ayah pun tak tau nak buat macam mana,” jawab si ayah selepas gagal mengeluarkan anaknya itu.
Dia menarik lagi tangan gadis yang berada di dalam kubur tapi tidak berganjak walau seinci pun. Kakinya tetap terpahat ke tanah.

” Emak… ampunkan Saida emak, ampunkan Saida… ” gadis itu menangis . Sambil itu di peluk dan di cium jenazah kiblat. Air matanya sudah tidak boleh di empang lagi.

” Maafkan Saida emak, maafkan , Saida bersalah, Saida menyesal… Saida menyesal.. Ampunkan Saida emak,” dia menangis lagi sambil memeluk jenazah ibunya yang telah kaku.

Kemudian gadis itu menghulurkan lagi tangannya supaya boleh di tarik keluar.

Beramai-ramai tangannya supaya boleh di tarik keluar. Beramai-ramai orang cuba mengeluarkan nya namun kecewa. Apabila terlalu lama mencuba tetapi gagal, imam membuat keputusan bahawa kubur tersebut perlu di kambus.

” Kita kambus sedikit saja, sampai mayat ibunya tak dapat di lihat lagi. Kita tak boleh biarkan mayatnya macam tu aja… kalau hujan macam mana ? ” kata imam kepada bapa gadis berkenaan.

” Habis anak saya ?” tanya si bapa.

” Kita akan terus cuba tarik dia keluar. Kita buat dua-dua sekali, mayat isteri awak di sempurnakan, anak awak kita selamatkan,” balas imam.

Lelaki berkenaan bersetuju. Lalu seperti yang di putuskan, upacara pengebumian terpaksa di teruskan sehingga selesai, termasuk talkinnya. Bagaimana pun kubur di kambus separas lutut gadis saja, cukup untuk menimbus keseluruhan jenazah ibunya.

Yang menyedihkan , ketika itu si gadis masih di dalam kubur. Bila talking di baca, dia menangis dan meraung kesedihan. Sambil itu dia meminta ampun kepada ibunya dengan linangan air mata. Selesai upacara itu, orang ramai berusaha lagi menariknya keluar. Tapi tidak berhasil.

” Bila dah lama sangat, aku balik kejap untuk makan. Dah lapar sangat. Lepas itulah aku singgah ke kedai ni. Lepas ni aku nak ke kubur lagi. Nak tengok apa yang terjadi,” kata Jaimi.

” Aku pun nak pergilah,” kata saya. Lalu kami semua menunggang motosikal masing-masing menuju ke kubur.

Kami lihat orang ramai sudah berpusu-pusu di sana. Beberapa buah kereta polis juga kelihatan di situ. Saya terus berjalan pantas menuju kubur yang di maksudkan dan berusaha menyusup ke celah-celah orang ramai yang sedang bersesak-sesak.

Setelah penat berusaha, akhirnya saya berjaya sampai ke barisan paling hadapan. Malangnya saya tidak dapat melihat gadis tersebut kerana di depan kami telah di buat kepungan tali. Kubur itu pula beberapa puluh meter daripada kami dan terlindung oleh kubur serta pokok-pokok rimbun. Di dalam kepungan itu, anggota-anggota polis berkawal dengan senjata masing-masing.

Nasib saya memang baik hari itu. Dua tiga orang daripada polis berkenaan adalah kenalan saya.

” Pssstt… Raie… Raie..Psstt,” saya memanggil , Raie yang perasan saya memanggilnya mengangkat tangan.

” Boleh aku tengok budak tu ?” saya bertanya sebaik saja dia datang ke arah saya.
” Mana boleh . Keluarga dia aja yang boleh,” jawabnya perlahan-lahan seperti berbisik.

Sambil itu dia menjeling ke kiri dan kanan khuatir ada orang yang tahu.

” Sekejap aja. Bolehlah… “saya memujuk.

Alhamdulillah, setelah puas di pujuk dia mengalah. Tana berlengah, saya mengusup perlahan-lahan dan berjalan beriringan dengan Raie seolah-olah tidak melakukan apa-apa kesalahan. Namun demikian dada saya berdebar kencang. Pertama ,risau, takut di halau keluar. Kedua ; tidak sabar hendak melihat apa yang sedang berlaku kepada gadis berkenaan.

Selepas meredah kubur-kubur yang bertebaran, akhirnya saya sampai ke pusara yang di maksudkan. Di pinggir kubur itu berdiri dua tiga orang polis memerhatikan kedatangan saya.

Raie mendekati mereka dan berbisik-bisik. Mungkin dia merayu supaya saya tidak di halau. Alhamdulillah, saya lihat seorang polis yang berpangkat mengangguk-angguk. Raie terus memanggil saya lalu memuncungkan bibirnya ke arah sebuah kubur.

Bila di jenguk kedalam , dada saya serta-merta terasa sebak. Saya lihat gadis berkenaan sedang duduk di atas tanah kubur sambil menangis teresak-esak. Sebentar kemudian dia memegang tanah berhampiran lahad dan merintih ; “Emak… ampunkanlah Saida, Saida sedar, saida derhaka pada emak, Saida menyesal, Saida menyesal..”

Selepas mengesat air jernih yang terus berjejeran daripada mata yang bengkak, gadis tersebut menangis lagi memohon keampunan daripada arwah ibunya. ” Emak… lepaskanlah kaki saya ni. Ampunkan saya, lepaskan saya,” Di tarik-tariknya kaki yang melekat di tanah namun tidak berhasil juga.

Saya lihat bapa dan adik-beradiknya menangis, di pinggir kubur. Nyata mereka sendiri tidak tahu apa lagi yang hendak di buat untuk menyelamatkan gadis berkenaan.
” Sudahlah tu Saida… makanlah sikit nak ,” rayu bapanya sambil menghulurkan sepinggan nasi juga segelas air. Si gadis tersebut langsung tidak mengendahkan.

Malah memandang ke atas pun tidak. Dia sebaliknya terus meratap meminta ampun daripada arwah ibunya.

Hampir menitis air mata saya melihat Saida . Tidak saya sangka , cerita datuk dan nenek tentang anak derhaka kini beralaku di depan mata.

Begitu besar kekuasaan Allah. Memang betullah kata para alim ulama, dosa menderhakai ibi bapa akan di balas ‘tunai’.

Malangnya saya tidak dapat lama di sana. Cuma 10 – 15 minit saja kerana Raie memberitahu, pegawainya mahu saya berbuat demikian. Mahu tidak mahu , terpaksalah saya meninggalkan kubur tersebut. Sambil berjalan kedengaran lagi Saida menangis dan meratap ” Ampunkan saya emak, ampunkan saya saya, Ya Allah, lepaskanlah kaki ku ini, aku bertaubat, aku insaf… “

Lantas saya menoleh buat kali terakhir. Saya lihat bapa Saida dan adik beradiknya sedang menarik tangan gadis itu untuk di bawa keluar, tapi seperti tadi, tidak berhasil. Seorang polis saya lihat mengesatkan air matanya.

Semakin lama semakin ramai orang berhimpun mengelilingi perkuburan itu. Beberapa kereta polis datang dan anggotanya berkawal di dalam kepungan lengkap dengan senjata masing-masing. Wartawan dan jurugambar berkerumun datang untuk membuat liputan tetapi tidak di benarkan . Mereka merayu bermacam-macam cara, namun demi kebaikan keluarga gadis , permintaan itu terpaksa di tolak.

Matahari kian terbenam, akhirnya tenggelam dan malam merangkak tiba. Saida masih begitu. Kaki terlekat di dalam kubur ibunya sementara dia tidak henti-henti meratap meminta keampunan. Saya pulang ke rumah dan malam itu tidak dapat melelapkan mata. Suara tangisannya yang saya terngiang-ngiang di telinga.

Saya di beritahu ,sejak siang, tidak ada secebis makanan mahupun minuman masuk ke tekaknya. Seleranya sudah mati. Bapa dan adik beradiknya masih tetap di sisi kubur membaca al-Quran, Yassin dan berdoa. Namun telah di sebutkan Allah, menderhaka terhadap ibu bapa adalah dosa yang sangat besar. Saida tetap tidak dapat di keluarkan.

Embun mula menitis. Saida kesejukan pula. Dengan selimut yang di beri oleh bapanya dia berkelubung. Namun dia tidak dapat tidur. Saida menangis dan merayu kepada Allah supaya mengampunkan dosanya.

Begitulah yang berlaku keesokannya. Orang ramai pula tidak susut mengerumuni perkuburan itu. Walaupun tidak dapat melihat gadis berkenaan tapi mereka puas jika dapat bersesak-sesak dan mendengar orang-orang bercerita.

Setelah empat atau lima hari terperangkap, akhirnya Saida meninggal dunia. Mungkin kerana terlalu lemah dan tidak tahan di bakar kepanasan matahari pada waktu siang dan kesejukan di malam hari. Mungkin juga kerana tidak makan dan minum. Atau mungkin juga kerana terlalu sedih sangat dengan apa yang di lakukannya.

Allah Maha Agung… sebaik Saida menghembuskan nafas terakhir, barulah tubuhnya dapat di keluarkan. Mayat gadis itu kemudian di sempurnakan seperti mayat-mayat lain.

Kuburnya kini di penuhi lalang. Di bawah redup daun kelapa yang melambai-lambai, tiada siapa tahu di situ bersemadi seorang gadis yang derhaka.

Maha suci Allah… moga2 kita tak jadi anak yg derhaka pd kedua mak ayah. Khairiah Mohd Mgp SelangorLihat seterusnya..

Oleh: Nur Iman..

Separuh Suka Rosmah Dan Separuh Benci Rosmah

Oleh: mohdnoorawang

"Kelibat susuk tubuh montel lagi ayu bersama Pm Najib dan wajah montel insan yang bernama Rosmah Mansor sering dijadikan berita utama dan durasinya cukup panjang mengalah menteri kabinat yang lain. ITULAH ISTERI PM NAJIB RAZAK.

Hampir 95% pegawai tinggi dan rendah dijabatan menteri perdana dan jabatan yang lain MELUAT DENGAN PENAMBILAN ISTERI PM NAJIB. Sehingga adayang mengatakan KUASA PENENTU DATANG DARI ROSMAH, JIKA CERITA INI BENAR (AGAR TIDAK BENAR) MENANDAKAN NAJIB DENGAR CAKAP BININYA.

Bagi ahli politik dan wakil rakyat BN/UMNO rata rata cukup meluat dengan penambilan Rosmah Mansor, dari menteri dan wakil rakyat BN/UMNO. Mungkinwakil rakyat BN/UMNO yang lain agak bodoh buah fikir dan gerak politiknya jika dibandingkan dengan Rosmah Mansor.
Sokongan Rosmah Mansor hanya datnag dari wanita kampong dan desa. terutama masyarakat melayu. Bagi kaum lain hanya suka diluar didalam cuku meluat.

UMNO dan sokongan dari rakyat biasa dan ahli politik yang lain melebelkan Rosmah Mansor adalah punca rakyat ramai benci kepada UMNO. Malah dikatakan jika Rosmah Mansor bersikap rendah diri dan tidak tayang kemewahan, UMNO dan Najib akan gah dimata rakyat Malaysia.

Rosmah Mansor salah satu elemen yang merosakkan peribabadi PM Najib Razak. Malah wanita UMNO pun kurang senang dengan karenah Rosmah Mansor ada waktunya mengalah menteri UMNO yang bernama Sahrizat Jalil yang dikaitkan dengan projek lembunya.

Tidak hairan jika ada wakil rakyat UMNO yang dikatakan bkal keluar dari perut UMNO yang penuh dengan wang rasuah dan gejala samseng bodoh.

Sepatutnya Rosmah Mansor bini PM Najib tidak melakukan apa yang dilakukan oleh Rosmah Mansor. Mungkin PM Najib sukar kawal nafsu Rosmah yang suka belanja besar dan berlagak bagaika menteri kabinet.

Rosmah Mansor dan Najib Razak gagal menjawap dengan tepat pembelian cincin berlian RM24 juta dan bag tangan 11 biji dengan harga ratusan ribu ringgit setiap satu.

FIKIRLAH FIKIRLAH NAJIB RAZAK, UMNO SUDAH TIDAK RELEVEN DAN MCA SERTA KOMPENEN BN YANG LAIN BAKAL MENUNTUT YANG LEBIH BESAR DARI UMNO. UMNO DIIBARATKAN SINGA TIADA GIGI DAN PATAH KAKI SEBELAH. KOMPONEN BN YANG LAIN TIDAK TAKUT KEPADA UMNO.

Walaupun Najib dikatakan korbankan 400 ekor lembu (raya haji) dengan harga mencecah RM2 juta, rakyat tertanya tanya BANYAKNYA DUIT NAJIB,....IMEJ NAJIB TERCEMAR DENGAN TAHI LEMBU DAN WAJAH LEMBU.

Seksualiti Merdeka: Antara Kesongsangan Seksualiti dan Kesongsangan Kefahaman

Seperkara yang menghodohkan proses memperbaiki masyarakat berkaitan isu Seksualiti Merdeka ini adalah ketidak telitian semua pihak dalam berkata-kata.

Paling mendukacitakan, ketidak telitian itu paling banyak berlaku kepada para penentang. Setiap ketidak telitian, memberikan tambahan kekuatan kepada apa yang mereka sendiri tentang.

Bagi para agamawan, mereka seharusnya lebih teliti dalam menyatakan bangkangan. Hak-hak LGBT (meminjam istilah mereka) tidak boleh dinafikan dengan membuat perbandingan bersama tuntutan hak perogol untuk merogol, atau hak paedophile mengadakan hubungan seks dengan kanak-kanak di bawah umur. Titik besar yang membezakan antara semua itu ialah, soal persetujuan bersama pelaku seks tersebut. Dalam kes rogol, seks berlaku tanpa persetujuan. Dalam kes seks kanak-kanak di bawah umur, mereka belum ‘mempunyai hak’ untuk memberikan persetujuan. Konsensus adalah subjek yang besar di dalam topik hak-hak asasi kemanusiaan.


Percayakah agamawan, bahawa golongan yang memperjuangkan Seksualiti Merdeka ini juga adalah golongan yang sangat gigih menentang jenayah rogol, penderaan seksual di rumah dan penderaan seksual terhadap kanak-kanak? Malah isu suami merogol isteri juga pernah ditimbulkan!

Ini jelas menunjukkan bahawa, di peringkat dasar, Seksualiti Merdeka ialah cabang kepada perjuangan hak asasi manusia, bukan cabang kepada Festival Seks Bebas atau Kelab Tarian Bogel.

Ketidak cermatan agamawan dalam meletakkan ulasan, menyebabkan seluruh hujah mereka tidak dipandang biar pun dengan sebelah mata, kerana konotasinya hanya satu, iaitu MEREKA SENDIRI TIDAK FAHAM APA YANG MEREKA PERKATAKAN!

MEMPOLITIKKAN SEGALANYA

Hal ini diburukkan lagi oleh kecenderungan biasa masyarakat mempolitikkan segalanya.

Semuanya mahu dilihat daripada sudut political mileage.

Saya tidak faham mengapa Dato’ Ambiga Sreenevasan yang menjadi sasaran utama serangan media, terutamanya TV3 yang tiba-tiba mahu menjadi juara moral, sedangkan tokoh utama di sebalik Seksualiti Merdeka adalah Datuk Paduka Marina Mahathir. Beliaulah yang sepatutnya diambil keterangan oleh pihak polis, ditemuramah oleh media dan didapatkan pendapatnya berkenaan dengan tuntutan Seksualiti Merdeka agar isu sebenarnya dapat difahami.

Ambiga adalah Ambiga.

Marina Mahathir, bapanya sendiri dilabel oleh dunia sebagai homophobic kerana memberi amaran keras kepada semua diplomat asing agar jangan cuba membawa pasangan sejantina ke Malaysia, pasca pendakwaan kes DSAI lewat 1998.

PERSPEKTIF UNTUK PERTIMBANGAN PENENTANG

“Bakar sahaja!”

“Campak dari tebing gunung!”

“Terajang sahaja!”

Itu antara kata-kata yang diluahkan oleh mereka yang menentang LGBT. Kata-kata yang sama juga dihamburkan kepada penagih dadah, pesakit AIDS dan semua kelompok ‘sampah masyarakat’.

Memang mudah berkata-kata, sebelum kata-kata itu menjadi ludah ke langit yang jatuh menimpa muka sendiri.

Kita masih melihat kelompok ini sebagai anak orang, orang lain, tiada kena mengena dengan kita.

Tetapi kita terlupa, kesongsangan seksual bukan lagi ‘gajah di dalam bilik’. Ia tidak lagi boleh dilayan sebagai ‘There’s and elephant in the room’ yakni menafikan kewujudan kes ini dalam kehidupan kita sendiri. Kes kesongsangsan seksual sudah sangat melata. Saya yang tiada kena mengena dengan gerakan Seksualiti Merdeka pun, tidak putus-putus dihubungi anak muda yang meminta bantuan, biar pun saya sendiri tidak tahu bagaimana hendak membantu.

Kita sedap menghentam sebab ia belum membabitkan anak kita, suami kita, isteri kita, keluarga kita.

SALAH SIAPA

Artikel CINTA SONGSANG SEMAKIN SONGSANG terus hidup biar pun sudah bertahun ditulis.

Kesongsangan itu penyakit yang tidak boleh dirawat dengan ‘fatwa’, ‘hukum fiqh’ apatah lagi cemuhan.

Kesongsangan itu juga bukan sengaja mencari penyakit.

Salah kita juga, membiarkan anak kita mengalami gangguan seksual semasa di usia sekolah rendah.

Salah kita juga, memandang remeh kejadian raba, buli dan liwat di asrama-asrama sekolah terkemuka, tidak terkemuka, agama dan bukan agama.

Salah kita juga, membiarkan anak lelaki dibesarkan oleh sepasang suami isteri yang isterinya lebih dominan berbanding suami yang sepatutnya lebih berperanan.

Salah kita juga, membiarkan ramai kaum ibu yang didera oleh suaminya di hadapan anak-anak perempuan hingga anak perempuan itu rosak naluri dan pandangannya terhadap lelaki.

Salah kita juga, kerana terlalu inginkan anak perempuan, anak lelaki dipakaikan dengan pakaian perempuan untuk ‘nafsu kita’ yang menginginkan selain yang Tuhan beri.

Salah kita juga, membiarkan anak lelaki yang lembut tidak dibantu mengeraskannya, anak perempuan yang keras tidak dibantu melembutkannya.

Salah kita juga, membiarkan internet berleluasa tanpa sekatan hingga semua kecenderungan seksual mendapat suntikan tenaga, visual, falsafah dan berakhir menjadi sebuah gerakan.

Salah kita juga, mengundi kerajaan yang tidak bersungguh pun dalam menekuni solusi kepada kebejatan kemanusiaan ini.

Salah kita juga, agamawan hanya mampu menghukum, tetapi tidak mampu menawarkan solusi.

SOALAN PRAKTIKAL

Jawab soalan saya, “bagaimanakah seorang gay boleh diluruskan kembali?”

Jawab soalan saya, “bagaimanakah seorang lesbian boleh diharmonikan kembali kejiwaan dan nalurinya?”

Jawab soalan saya, “apakah solusi Islam kepada golongan Mak Nyah? Jika mereka mahu bertaubat, ke pintu manakah jalan taubat hendak dibuka?”

Segulung ijazah Syariah yang saya miliki, tidak membekalkan jawapan yang jelas untuk menawarkan ISLAM sebagai SOLUSI.

Saya mahu bercakap dengan bahasa dosa dan pahala kepada manusia yang tidak mempunyai pertimbangan dosa dan pahala dalam sistem kawalan dirinya. Seperti bercakap tentang taharah (kesucian) kepada manusia yang hanya memahami nazafah (kebersihan). Ia bersangkutan dengan cabaran bercakap tentang agama kepada manusia yang set pemikirannya berbeza daripada set agama.

Ia sangat materialistik.

Mazhab yang sama pada menjadikan pelbagai subjek lain, terpisah daripada Tuhan dan ketuhanan.

Saya sebagai seorang ustaz, mempunyai tuntutan yang besar untuk menelusi missing link tersebut.

Belief system, world view dan value system, adalah fondisi masalah ini, sebagaimana saranan Sayyid Qutb dalam membaca asas tindak tanduk manusia.

KESONGSANGAN SEKSUAL TETAP TIDAK NORMAL

Biar pun banyak kebuntuan pada mencari solusi, ia tidak akan sama sekali menjadikan saya berputus asa, lalu mahu tunduk kepada menganggap seksualiti LGBT sebagai ‘normal’, ‘perlu diterima’ malah diberikan hak untuk praktis.

Ia tetap sebuah penyakit.

Penyakit yang membunuh kemanusiaan.

Biar seluruh alam menjadi gay atau lesbian, penyelesaiannya tetap kepada menyatukan kembali lelaki dan perempuan dalam ikatan perkahwinan untuk melahirkan zuriat yang berhak memiliki ibu dan bapa yang sempurna.

Justeru agamawan perlu menginsafi kejadian ini.

Mungkin ini ‘hukuman kecil daripada Allah’ untuk agamawan yang kebelakangan ini sangat pantas melabel satu sama lain dengan Wahabi tidak Wahabi, bertauliah tidak bertauliah, hingga akhirnya, Lady Gaga dianggap lebih berhikmah dalam ‘berdakwah’ berbanding ustaz dan ustazah.

Sekali lagi, simpati saya kepada golongan LGBT yang berusaha untuk ‘kembali’.

Bantahan saya kepada golongan LGBT yang berusaha untuk menutup signifikasi usaha ‘kembali’.

Saya percaya, Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam tidak bersama dengan kelompok yang membakar sepanduk, sama ada bersongkok tinggi atau berserban. Baginda mahu kita lebih mendasar pada memahami apa yang sedang berlaku. Baginda hanya memalingkan muka daripada pembenci kebenaran.

Pembenci kebenaran boleh berada di kedua-dua tebing.

Antara penyokong LGBT.

Dan penentang Seksualiti Merdeka.

Amanahlah kita, berdiri di hadapan-Nya.

Kesongsangan seksualiti tidak boleh disembuhkan oleh kesongsangan pemikiran.

ABU SAIF @ www.saifulislam.com

Haji Najib Dan Jemaahnya Dapat Pecah Rekod Dunia Ketika Di Mekah...

Wednesday, November 9, 2011

Selesai Haji. PM nampak semakin comel berjubah. Poster
PRU13 nanti tentu akan menggunakan Najib siap berpakaian
ihram atau jubah berserban!

Kepulangan PM Najib hari ini dari menunaikan fardu haji di Tanah Suci Mekah dengan membawa satu berita paling menggemparkan apabila dia mengumumkan sambutan paling luar biasa daripada Kerajaan Arab Saudi terhadap pemerintahan negara kita sekarang.


PM Najib juga mengumumkan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom telah memecah satu rekod dunia dan mencipta sejarah apabila dijemput berucap memberikan ceramahnya di Mina dalam bahasa Arab. Ceramah yang dibuat oleh beliau merupakan satu-satunya menteri dari Malaysia yang diberi penghormatan sebegitu oleh Kerajaan Arab Saudi. PM Najib juga mengatakan ceramah tersebut dipuji dan diperkatakan di seluruh Arab Saudi!.




PM Najib juga mengumumkan satu lagi rekod dunia tercipta apabila beliau diberi peluang berbual dengan Raja Abdullah yang berada di Riyadh. Mereka berbual selama 25 minit melalui telefon.


Satu lagi rekod dunia dipecahkan oleh PM Najib diumumkan olehnya tadi apabila menjadi pemimpin pertama dunia yang bertemu dengan Putera Mahkota baru iaitu Putera Naif. Mereka dipertemukan selama setengah jam.


Merumuskan perkembangan yang berlaku di Tanah Suci tadi , Najib berkata ini membuktikan Raja Abdullah yang merupakan penjaga Tanah Suci Mekah nampaknya telah merestui pemimpin-pemimpin kerajaan Malaysia yang ada sekarang dan amat memuji mereka.


Nampaknya pemergian rombongan PM dan delegasinya ke Tanah Suci kali ini berhasil mendapat berkat dari Kerajaan Arab Saudi dan misi mereka berjaya nampaknya. Sudah tentu peristiwa ini menjadi satu modal besar untuk semua orang Melayu memangkah Umno atas restu yang besar Najib terima dari Raja Abdullah.


Haji Najib sudah bersedia untuk berentap dalam Pilihan Raya nampaknya. Ini bakal menjadi ujian pertama baginya semenjak memegang tapuk pemerintahan negara setelah mengambil alih daripada Pak lah.


Modal menunaikan haji digunakan terus sebaik sahaja beliau memijakkan kakinya tadi di tanah air dan selepas ini kita bakal melihat semua poster BN akan memaparkan Najib dengan lengkap berpakaian Ihram.


Agaknya ramai ke orang Melayu akan terpengaruh dengan pemergian Najib yang bergelar Haji sekarang ini???

Sumber

Bila jiran anda (Cina atau India) tanya, mengapa ayam mesti disembelih sebelum orang Islam makan. Apakah jawapan anda?

Ramai akan menjawab sebab Tuhan suruh. Lalu ada pula yang menyertakan jawapan itu dengan petikan ayat al-Quran atau hadis. Apakah mereka akan berpuashati dengan jawapan anda itu?

Cina atau India yang tidak beragama Islam itu, tahukah apadia firman atau hadis? Senang cakap, mereka akan diam, tetapi dalam hati mereka agaknya apa yang mereka fikirkan?

Dalam menghadapi soalan-soalan yang sebegini, kita yang Islam ni, patut mempunyai kefahaman yang rasional, dapat diterima oleh mereka yang bukan Islam. Jawapan kita mestilah bersandarkan yang dapat mereka terima, logik. Misalnya, Islam melarang kita makan darah, walaupun darah binatang yang memang halal dimakan (ini juga akan menimbulkan satu persoalan lain, kemudian). Jadi cara untuk mengeluarkan darah ayam, lembu dan sebagainya ialah dengan menyembelih.

Menyembelih binatang yang dicadangkan oleh agama (Islam) ialah di lehernya. Mengapa? Kerana di leher ayam atau lembu terdapat dua salur darah (urat marikh) yang besar, jika terpotong akan mengalirkan darah dengan banyaknya. Dengan itu, darah ayam atau lembu tadi akan keluar sebanyak-banyaknya. Inilah yang diajarkan oleh agama (Islam).

Mengapa tidak dipotong di tempat-tempat lain? Islam agama wahyu, Allah sahaja Yang Maha Mengetahui kejadian makhluk yang diciptaNya. Allah menjadi ayam, lembu dan binatang-binatang lain, mempunyai salur darah yang paling besar ialah di leher. Kerana itu mesti disembelih di leher. Cara menyembelih yang betul ialah dengan memotong urat marikh ini (ada 2 - satu di sisi kiri dan satu lagi di sisi kanan). Kedua-duanya mesti putus supaya semaksima darah akan mengalir keluar. Jika tidak putus salah satunya, makan haram dimakan, kerana tidak sempurna sembelihannya. Di tempat-tempat lain, tidak ada salur darah yang sebesar seperti di leher. Jika dipotong di kaki atau kepak ayam misalnya, tidak banyak darah yang keluar, maka tidak halal dimakan. Sehubungan ini, tentu anda dapat mengagak jawapannya, mengapa tidak dipukul sahaja ayam itu?

Jawapan yang logik begini akan lebih meyakinkan mereka yang bukan Islam. Mereka akan lebih berpuashati, kerana di sana ada logik.

Persoalan di atas tadi, mengapa kita diharamkan makan darah? Saya cadangkan agar anda sendiri membuat penyelidikan yang saintifik, apakah mudaratnya jika makan darah. Cuba carikan dari aspek kandungan darah itu. Yang kita pasti, darah ayam atau lembu tentu berlainan kandungannya dengan arah kita. Anda darah group mana? Saya darah O. Harap dapat maklum balas. Terima kasih.
FAHAMIlah ISLAM.

sumber : portalawani

Ribut Di Kuala Kedah - Bantuan Dari Kerajaan Negeri dan Jentera Parti Amat Membanggakan.. Syabas Untuk Semua!!

Oleh : SERIKANDI MUJAHIDAH

Sejak kebelakangan ni...Kedah dilanda musibah..ribut...lepas ni mungkin banjir pula..walau pun kita harap tidaklah seteruk tahun lepas. Nak menongkah kehendak Allah memang siapalah kita... Allah hantar musibah banyak sebabnya selain nak duga kita, ianya juga sebagai kifarah kepada kesilapan dan dosa-dosa kita padaNya. Orang beriman akan menerima ujian ini dengan sabar dan berbaik sangka dengan Allah dan tak lupa ambil iktibar dari peringatan-peringatan tersebut.

Musibah-musibah seumpama itu sebenarnya menguji sejauh mana kesungguhan dan keprihatinan pemimpin membantu rakyat dan selain itu menguji kesungguhan pejuang-pejuang Islam turun padang menghulurkan bantuan.

SM nak cerita sedikit al-kisah mengenai kejadian ribut yang melanda Taman Bersatu, baru-baru ini. Secara keseluruhan, tindakan kerajaan negeri cepat dan pantas...dalam kesibukan dengan tugas-tugas rutin Menteri Besar dan Exco-Exco mampu turun padang menjengah masalah rakyat dan memberi sumbangan untuk meringankan bebanan. Orang tua-tua berkata.." mai tengok pun...dah rasa lapang dan ringan dah kat kami nieh..", apatah lagi kalau datangnya bersama bantuan.








Bukan setakat hulurkan wang malah ada diantara rumah-rumah mangsa ribut diperbaiki oleh Pasukan Unit Amal. Mereka ini bekerja tidak mengharapkan wang ringgit malah sanggup berhujan berpanas...memberi sumbangan walau pun kadang kala terpaksa meninggalkan kerja mereka sendiri..




Nisa juga sanggup berpanas membantu membersihkan kawasan-kawasan yang dilanda ribut....mengutip cerbisan-cerbisan bumbung yang ranap menghempap bumi..daun-daun yang luruh memenuhi halaman. Pada ketika itu, tuan-tuan rumah tentunya sibuk 'mendobi' rumah masing-masing maklumlah dah basah dek kerana hujan dan nak sambut Edul Adha pula...Jadi sumbangan yang kecil seumpama ini secara tidak langsung meringakan bebanan mereka.




Kita juga menyediakan makanan, bukan hanya untuk petugas malah kepada mangsa ribut..petugas-petugas sanggup bersengkang mata tak kira siang malam memberi sokongan moral kepada para mangsa. Bayangkan hati siapa tak sayu..rumah kediaman sendiri hampir musnah...tentulah sedih.

Lainlah dengan Skuad Sayang dan geng-geng UMNO APCO ...yang kerjanya hanya menanti di dewan sekolah sahaja. Yang syoknya, buat laporan polis bila PAS nak masuk bantu mangsa-mangsa ribut di dewan tersebut. Macam laa dewan tu hak milik UMNO. Tapi mereka seperti menang sorak saja... walhalnya kerja-kerja membantu mangsa tidak dihiraukan...lain dengan petugas PAS tak kira samada PAS Kawasan, MTD, Pemuda,Muslimat, Unit Amal dan Nisa.








MKK di situ pun memainkan peranan yang baik. Rumahnya dijadikan tempat mendaftar mangsa-mangsa kejadian. Secara tidak langsung, mangsa kejadian lebih tumpukan kepada rumah beliau dari dewan sekolah yang " di kongker" oleh UMNO APCO. 'Kongker' pun nak buat apa..sekadar nak ambil nama....tunggu pemimpin UMNO datang bagi bantuan...tapi tak terasa nak jengah atau bantu rumah-rumah yang terlibat.



Teringat SM semasa banjir tahun 2010 yang lalu. Masa tu SM bertugas bersama Unit Amal di Sek. Men. Agama Kedah. Puak-puak wanita UMNO ni dok mengendeng buku pendaftaran mangsa banjir....dah ada perancangan nak curi..tapi Alhamdulillah unit pendaftaran Unit Amal sentiasa menjaga dan mengawasi buku tersebut. SM tak mau la tuduh melulu untuk apa buku pendaftaran tu begitu diminati oleh wanita UMNO..tentulah ada sebabnya...tepuk dada tanyalah iman...tak gitu...



Begitulah halnya walau dimana juga sekirannya berlaku musibah dan ada penempatan mangsa-mangsa kejadian. UMNO ni berebut-rebut sangat nak mengusai dewan-dewan, urusan makan, barangan keperluan, pendaftaran, tapi bab nak tolong-tolong cuci, tolong-tolong angkat orang-orang tua atau wanita bersalin..tak pula nak dijadikan rebutan...

SM: tepuk dada tanya iman...jangan tanya selera..kalau tanya selera...habis semua nak anggut bawa balik rumah.....

SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT

Sila gunakan browser firefox untuk melayari blog ini dengan sempurna. terima kasih


Assalamualaikum.. bismillahirahmanirahim.

" Segala bahan didalam blog ini di ambil, di olah dan ditulis dari pelbagai sumber. Kepada yang ingin mengambil apa2 jua bahan dalam blog ini dengan niat untuk mengembangsebarkan ilmu, tidak perlu meminta izin atau menyertakan link blog ini. Sebarkan dan panjangkanlah kepada semua demi kebaikkan ummah. Semoga info yang ada dapat memberi manfaat walaupun sedikit cuma, dan semoga dengan usaha sekecil ini pastinya tidak akan terlepas dari pandangan Allah.. insyaAllah.. Jika ada kesilapan dari setiap posting, tolong berikan nasihat dan komen. Maaf andai terlancar bahasa tersasar kata-kata. Saya hanya insan biasa yang tidak sunyi dari kesilapan. wallahualam."

PERHATIAN!!! BLOG INI TIDAK MEWAKILI MANA-MANA PARTI , NGO DAN SEBAGAINYA. SEGALA TULISAN DI ISI MENGIKUT CITARASA HAMBA SENDIRI DAN HAMBA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS KESELAMATAN DAN KERUGIAN PEMBACA DISEBABKAN BLOG INI..... SEKIAN

PERHATIAN !!!!!!

Sebarang artikle yang termaktub di dalam blog ini tidak semestinya menunjukkan sikap pengendali blog ini. Ambillah yang berfaedah dan tinggalkanlah yang sia - sia........

MENGAPA AKU BERKATA SYIAH RAFIDAH KAFIR ?

Sesungguhnya Allah telah memilih sahabat-sahabat untuk ku, Dia menjadikan mereka sebagai sahabat-sahabatku, mertua-mertuaku dan menantu-menantuku. Nanti akan muncul satu golongan selepas aku akan memburuk-buruk dan memaki hamun mereka.Sekiranya kamu menemui mereka, janganlah kamu mengahwini mereka, janganlah kamu makan dan minum bersama mereka, janganlah kamu berjemaah bersama mereka dan jangan kamu menyembahyangkan jenazah mereka. [Ali al-Muttaqi, Kanz al-‘Ummal, jil 11, m.s : 540 ]

Sabda Rasulullah S.A.W:

Sabda Rasulullah S.A.W:“Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?” Jawab mereka: “Orang yang muflis dalam kalangan kami ialah sesiapa yang tiada dirham dan tiada harta”. Sabda baginda: “Orang yang muflis dalam umatku ialah sesiapa yang datang pada Hari Kiamat nanti bersama solat, puasa, zakat, juga dia pernah memaki seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpah darah seseorang dan memukul seseorang. Lalu diberikan kepada orang ini dan itu pahalanya. Jika pahala-pahalanya habis sebelum sempat dilangsaikan kesalahannya, maka diambil dosa-dosa mereka dicampakkan ke atasnya lantas dicampakkan dia ke dalam neraka” (Riwayat Muslim).



Al - Hadis

DARIPADA Abu Said katanya:
Aku mendengar Rasulullah (s.a.w.) bersabda: siapa yang melihat (dan tahu) sebarang kemungkaran, maka hendaklah diubahkannya dengan tangannya (kuasanya), kalau tidak berkuasa, maka (ubahlah) dengan lidahnya, dan kalau tidak mampu juga, maka ubahlah dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman (HR Muslim).

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU
Hadis nabi saw : apabila matinya anak adam maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga... yaitu sadhoqah jariah , ilmu yang memberi manfaat dengannya , doa anak yang soleh.

WAKTU SOLAT

Membangun Bersama Islam

Blog Archive


"tegakkanlah islam dalam dirimu,nescaya kamu akan melihat islam tertegak di tanah airmu" - Imam As-Syahid Hassan Al-Banna (Pengasas&Mursyidul Am Pertama Ikhwanul Muslimin)

berwaspada dari fitnah moden

berwaspada dari fitnah moden

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Haji saleh

Tok guru Haji saleh

Recent Comments

Footer 2

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ikut Melalui Email

Translate