YANG MASIH PANAS...

Adakah Langgar Binatang Boleh Mendatangkan Sial Kepada Isteri Mengandung?

Soalan


Assalamualaikum wbt.


Ustaz,


Saya ada seperkara yang ingin ditanya.


Baru2 ini, saya secara tidak sengaja telah terlanggar seekor anak kucing semasa sedang memandu. Ia betul2 tidak dapat dielakkan. Apa yang saya ingat, ternampak kelibat seekor anak kucing berlari laju melintasi jalanraya ketika saya sedang memandu dengan kelajuan sederhana dan saya betul2 tidak dapat berbuat apa2. Pada saya, saya juga boleh kemalangan dengan kereta disebelah atau belakang jika membelok secara tiba2.
Astaghfirullahhalazim...


Dalam perjalanan pulang, saya lalu semula dijalan berkenaan. Dengan rasa bersalah dan kesal, saya kutip semula cebisan2 kucing tersebut yang masih tertinggal. Saya bungkus dengan kertas, plastik dan kain dan saya decided untuk bawa pulang kerumah untuk dikebumikan kerana saya beranggapan yang saya harus bertanggungjawab, walaupun tidak disengajakan. Selesai dikebumikan dibelakang rumah, saya menceritakan kejadi ini kepada isteri.


Yang menambahkan lagi serba salah dihati saya ialah, isteri saya sedang hamil (8 bulan) anak kedua kami. Saya sangat risau apa2 perkara yang tidak elok atau 'bala' atau 'badi' pada keluarga atau 'kenan' pada anak dalam kandungan atau perkara2 seumpamanya akibat dari kejadian itu kerana saya ada terdengar sebelum2 ini, jika terlanggar kucing, akan membawa 'sial' (nauzubillah) dan tambah jika menakutkan isteri sedang hamil dan khuatir perkara2 tersebut tadi akan memberi kesan pada anak dalam kandungan. Saya sangat risau dan perkara ini sangat kuat bermain difikiran sejak kejadian itu.


Soalan saya ustaz, :



1.Adakah betul tindakan saya membawa pulang cebisan kucing tersebut dan mengebumikannya di rumah?


2.Adakah benar perkara2 yang tidak elok seperti tersebut akan berlaku pada saya sekeluarga?


3.Adakah kejadian ini akan memberi kesan kepada bayi dalam kandungan isteri?


4.Apakah amalan2 atau 'denda' yang disarankan oleh Islam jika berlaku perkara sebegini?


Mohon bantuan dan perkongsian ustaz mengenai perkara ini. Juga dimohon didoakan juga kebahagiaan dan kesejahteraan saya sekeluarga.
Terima kasih.


Jawapan


Mayat manusia sahaja yang di mulaikan selain dari itu tidak dimuliakan, sebabnya manusia ini Allah jadikan sebaik kejadian, Sebab itu mati manusia ini perlu diurus, dimandikan, disembahyang dan dikebumikan mengikut apa yang telah diajar oleh nabi kita. Firman Allah yang bermaksud :


“Dan Sesungguhnya Kami telah memuliakan anak-anak Adam; dan Kami telah beri mereka menggunakan berbagai-bagai kenderaan di darat dan di laut; dan Kami telah memberikan rezeki kepada mereka dari benda-benda Yang baik-baik serta Kami telah lebihkan mereka Dengan selebih-lebihnya atas banyak makhluk-makhluk Yang telah Kami ciptakan.” (Al-Israk : 70)


Masalah langar binatang, di sini awak tidak sengaja, saya sendiri pernah terlanggar binatang..tidak ada apa-apa kesan pada kandungan isteri anda, itu semua mitos kurafat dan bid'ah orang melayu kita yang ikut ada yang tidak ada sumber yang sahih, di dalam Al-Quran dan hadis dan tidak ada juga pendapat ulamak yang mengatakan bahawa itu petanda buruk. Sabda Rasulullah saw yang bermaksud :


"Aku tinggalkan kepada kamu 2 perkara. sekiranya kamu berpegang pada kedua-duanya, kamu tidak akan sesat selamanya iaitu kitab Allah (Al-Quran) dan sunnahku" (Riwayat Malik)


Para ulamak telah sepakat dengan mengatakan bahawa sumber rujukan umat Islam terbahagi kepada 4 sumber seperti Al-Quran, Hadis, Ijmak dan Qiyas. Sumber ini juga menjadi rujukan umat Islam dalam melaksanakan segala jenis kehidupannya di dunia ini.


Jangan risau, semua ini kita serah kepada Allah sebab dia yang menentukan segalanya, kalau Allah tidak kehendaki maka perkara ini tidak berlaku. Jadi masalah anda langar kucing itu Allah telah ditentukan Allah, anda kena yakin kepada qada dan qadar Allah bukan cakap orang tua-tua dahulu.


Masalah anda kutib dan tanam bangkai kucing itu tidak menjadi kesalahan, dan bagus juga sebab dia boleh mengelakkan rasa tidak senang orang yang lalu lalang jalan tersebut, bagus tindakan awak sebab itu adalah perbuatan terpuji dan Islam sangat menggalakkan umatnya membuang perkara-perkara yang merbahaya dan perkara yang kurang senang di jalan. Sabda Rasulullah saw yang bermaksud :


“Setiap sendi manusia perlu bersedekah, setiap hari matahari terbit ada orang mengadili dua orang adalah sedekah. Membantu orang dengan mengangkat barang ke atas binatang tunggangan adalah sedekah. Satu kalimah yang baik adalah sedekah. Setiap langkah untuk mengerjakan solat adalah sedekah dan membuang sesuatu berbahaya di jalanan adalah sedekah.” (Riwayat Bukhari)

Ustaz Noramin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT

Sila gunakan browser firefox untuk melayari blog ini dengan sempurna. terima kasih


Assalamualaikum.. bismillahirahmanirahim.

" Segala bahan didalam blog ini di ambil, di olah dan ditulis dari pelbagai sumber. Kepada yang ingin mengambil apa2 jua bahan dalam blog ini dengan niat untuk mengembangsebarkan ilmu, tidak perlu meminta izin atau menyertakan link blog ini. Sebarkan dan panjangkanlah kepada semua demi kebaikkan ummah. Semoga info yang ada dapat memberi manfaat walaupun sedikit cuma, dan semoga dengan usaha sekecil ini pastinya tidak akan terlepas dari pandangan Allah.. insyaAllah.. Jika ada kesilapan dari setiap posting, tolong berikan nasihat dan komen. Maaf andai terlancar bahasa tersasar kata-kata. Saya hanya insan biasa yang tidak sunyi dari kesilapan. wallahualam."

PERHATIAN!!! BLOG INI TIDAK MEWAKILI MANA-MANA PARTI , NGO DAN SEBAGAINYA. SEGALA TULISAN DI ISI MENGIKUT CITARASA HAMBA SENDIRI DAN HAMBA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS KESELAMATAN DAN KERUGIAN PEMBACA DISEBABKAN BLOG INI..... SEKIAN

PERHATIAN !!!!!!

Sebarang artikle yang termaktub di dalam blog ini tidak semestinya menunjukkan sikap pengendali blog ini. Ambillah yang berfaedah dan tinggalkanlah yang sia - sia........

MENGAPA AKU BERKATA SYIAH RAFIDAH KAFIR ?

Sesungguhnya Allah telah memilih sahabat-sahabat untuk ku, Dia menjadikan mereka sebagai sahabat-sahabatku, mertua-mertuaku dan menantu-menantuku. Nanti akan muncul satu golongan selepas aku akan memburuk-buruk dan memaki hamun mereka.Sekiranya kamu menemui mereka, janganlah kamu mengahwini mereka, janganlah kamu makan dan minum bersama mereka, janganlah kamu berjemaah bersama mereka dan jangan kamu menyembahyangkan jenazah mereka. [Ali al-Muttaqi, Kanz al-‘Ummal, jil 11, m.s : 540 ]

Sabda Rasulullah S.A.W:

Sabda Rasulullah S.A.W:“Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?” Jawab mereka: “Orang yang muflis dalam kalangan kami ialah sesiapa yang tiada dirham dan tiada harta”. Sabda baginda: “Orang yang muflis dalam umatku ialah sesiapa yang datang pada Hari Kiamat nanti bersama solat, puasa, zakat, juga dia pernah memaki seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpah darah seseorang dan memukul seseorang. Lalu diberikan kepada orang ini dan itu pahalanya. Jika pahala-pahalanya habis sebelum sempat dilangsaikan kesalahannya, maka diambil dosa-dosa mereka dicampakkan ke atasnya lantas dicampakkan dia ke dalam neraka” (Riwayat Muslim).



Al - Hadis

DARIPADA Abu Said katanya:
Aku mendengar Rasulullah (s.a.w.) bersabda: siapa yang melihat (dan tahu) sebarang kemungkaran, maka hendaklah diubahkannya dengan tangannya (kuasanya), kalau tidak berkuasa, maka (ubahlah) dengan lidahnya, dan kalau tidak mampu juga, maka ubahlah dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman (HR Muslim).

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU
Hadis nabi saw : apabila matinya anak adam maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga... yaitu sadhoqah jariah , ilmu yang memberi manfaat dengannya , doa anak yang soleh.

WAKTU SOLAT


Membangun Bersama Islam

Kisah Sahabat

About Me

Blog Archive


Banner Tukar Link
SPEEDCOUNTER.NET - Kostenloser Counter!

"tegakkanlah islam dalam dirimu,nescaya kamu akan melihat islam tertegak di tanah airmu" - Imam As-Syahid Hassan Al-Banna (Pengasas&Mursyidul Am Pertama Ikhwanul Muslimin)

berwaspada dari fitnah moden

berwaspada dari fitnah moden

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Haji saleh

Tok guru Haji saleh

Recent Comments

Footer 2

Photobucket

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Translate