Syeikhul Hadith adalah satu gelaran kehormatan ilmiah di pusat-pusat Pengajian Tinggi Islam di Benua Kecil India.Ia di gunakan untuk seseoang syeikh yang mengetuai bahagian pengajian hadith di sesebuah pusat pengajian.Namun gelaran itu tidak sama dengan gelaran ‘Dekan Fakulti Hadith’ di university-universiti di Negara –negara Arab.Bahkan ia membawa maknayang jauh berbeza.Pada gelaran Syeikhul Hadith terkandaung makna yang terdapat pada Muhadithin zaman lampau daripada sifat-sifat mulia dan keistimewaan-keistimewaan dari segi ilmu,kelebihan,kesolehan dan taqwa.Gelaran Syeikhul Hadith juga menganduningi makna yang terdapat pada Muhadith zaman moden dari segi ilmu pengajian perbandingan dan uslub ilmiah moden yang khusus.Selain itu,sebagai tambahan,gelaran Syeikhul Hadith jga mengandungi makna Syeikh serta murabbi kerohanian.
Pintu masuk rumah As-Syeikh Maulana Muhammad Zakariyya
Gelaran ini telah digunakan untuk ramai muhadith yang telah mencapai tahap keilmuan yang tinggi tersebut.Namun sesungguhnya saya tidak mengetahui seorang pun dalam sejarah India yang telah di gelar dengan gelaran tersebut dan gelaran tersebut telah menjadi nama khas dan nama peribadi sehingga as-Syeikh Maulana Muhammad Zakariyya rah (1315-1402 H) lebih masyhur dan lebih di kenali dengan Syeikhul hadith daripada nama beliau sendiri.
Terdapat banyak contoh dalam sejarah yang menunjukkan gelaran,kuniyah dan nama nisbah mengatasi nama khas dan nama peribadi.Maka kita dapati nama-nama al-Ghazali rah,Ibnu Tamiyyah rah dan Ibnu Hajar rah serta Hujjat ul-Islam,Syeikhul Islam dan al-Hafiz dari segi sifat-sifat dan gelaran-gelaran.Namun saya tidak tahu seseorang pun pada zaman dahulu dan sekaranng yang di gelar ‘Syeikhul Hadith’ dengan makna yang saya telah terangkan di atas dan makna-makna yang banyak tersirat pada peribadi seorang ‘Syeikhul Hadith’ selain daripada as-Syeikh Maulana Muhammad Zakariyya rah.Beliau adalah antara peribadi-peribadi unggul dalam kalangan ulamak muhadithin,ahli zuhud yang banyak beribadat dan masyaikh murabbi sehingga di kenali ramai dalam kalangan ulamak dan para muhadith.
Sesungguhnya sifat-sifat mulia yang ada pada beliau yang menyebabkan beliau teristimewa daripada para ulama besar,para pemikir Islam dan para masyaikh lain sezaman dengan beliau ialah dari beberapa sudut.Sudut yang paling ketara dan jelas ialah keseimbangan yang menakjudkan dan kemampuan beliau yang menghairankan dalam mengumpulkan antara tenggelam dalam ilmu,membuat tahqiq,kajian,komenta,syarah dan menyusun kitab-kitab dan dapat juga beliau sibuk sepenuhnya dengan ibadat-ibadat yang meletihkan seperti solah-solah sunat,puasa-puasa sunat,berzikir,tilawah al-quran,wirid-wirid dan amala-amalan lain.
Perpustakaan peribadi As-Syeikh Maulana Muhammad Zakariyya yang turut menyimpan koleksi karya-karya beliau
Bersama semua amalan itu,masih juga beliau dapat memberikan tumpuan kepada mentarbiah para salikin,memberi tunjuk ajar kepada para pelajar dan penyucian jiwa anak-anak murid yang bilangan mereka mencecah ribuan orang.Sedangkan murid-murid itu terdiri daripada kumpulan manusia yang berbeza-beza kebolehan dan kemampuan datang dari tempat dan negeri yang jauh serta mempunyai kedudukan dan tahap yang berbagai-bagai.Beliau juga masih sempat membalas dan menjawab berpuluh-puluh surat yang sampai setiap hari dengan jawaban yang detil lagi terperinci yang memberi jalan-jalan penyelesaian yang berguna kepada orang-orang yang bertanya dan meninta fatwa.
Di samping kesibukan itu semua,beliau masih juga dapat menyambut dan melayan dengan sambutan yang hangat dan layanan yang mesra yang tiada tandingan akan setiap tetamu yang datang berkunjung atau singgah di tempat beliau,serta kemesraan beliau dengan kata-kata yang lemah lembut dan akhlak yang mulia berserta dengan hamparan saprah yang penuh dengan makanan-makanan pelbagai warna.Hal itu semua beliau lakukan dengan penuh kesedaran,kebijaksanaan yang tiada tandingan,kepintaran yang tajam yang jelas tergambar daripada kedua-dua mata beliau yang tajam berkilauan serta jelas terbayang di dahi beliau sedikit pun hubungan hatinya dengan Allah Swt.kamu dapat menyedari keadaan itu ketika kamu duduk bersamanya seolah-olah kamu duduk di hadapan seorang lelaki yang hatinya terhubung dengan Rab-Nya serta syurga dan nereka terbentang di hadapan matanya.
P/S : Bersambung ke artikel akan datang
Di petik daripada Muqadimah Kitab Fadhilat A'mal versi 2013 dan sedikit suntingan daripada saya.Artikel ini adalah sanjungan As-Syeikh Maulana Salman An Nadwi Hafidzahullah kepada As-Syeikh Maulana Muhammad Zakariyya rah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan