YANG MASIH PANAS...

As-Syeikh Maulana Muhammad Zakariyya Rah Dan Sumbangannya Menurut As-Syeikh Maulana Salman An-Nadwi


Syeikhul Hadith adalah satu gelaran kehormatan ilmiah di pusat-pusat Pengajian Tinggi Islam di Benua Kecil India.Ia di gunakan untuk seseoang syeikh yang mengetuai bahagian pengajian hadith di sesebuah pusat pengajian.Namun gelaran itu tidak sama dengan gelaran ‘Dekan Fakulti Hadith’ di university-universiti di Negara –negara Arab.Bahkan ia membawa maknayang jauh berbeza.Pada gelaran Syeikhul Hadith terkandaung makna yang terdapat pada Muhadithin zaman lampau daripada sifat-sifat mulia dan keistimewaan-keistimewaan dari segi ilmu,kelebihan,kesolehan dan taqwa.Gelaran Syeikhul Hadith juga menganduningi makna yang terdapat pada Muhadith zaman moden dari segi ilmu pengajian perbandingan dan uslub ilmiah moden yang khusus.Selain itu,sebagai tambahan,gelaran Syeikhul Hadith jga mengandungi makna Syeikh serta murabbi kerohanian.

Pintu masuk rumah As-Syeikh Maulana Muhammad Zakariyya 

Gelaran ini telah digunakan untuk ramai muhadith yang telah mencapai tahap keilmuan yang tinggi tersebut.Namun sesungguhnya saya tidak mengetahui seorang pun dalam sejarah India yang telah di gelar dengan gelaran tersebut dan gelaran tersebut telah menjadi nama khas dan nama peribadi sehingga as-Syeikh Maulana Muhammad Zakariyya rah (1315-1402 H) lebih masyhur dan lebih di kenali dengan Syeikhul hadith daripada nama beliau sendiri.

Terdapat banyak contoh dalam sejarah yang menunjukkan gelaran,kuniyah dan nama nisbah mengatasi nama khas dan nama peribadi.Maka kita dapati nama-nama al-Ghazali rah,Ibnu Tamiyyah rah dan Ibnu Hajar rah serta Hujjat ul-Islam,Syeikhul Islam dan al-Hafiz dari segi sifat-sifat dan gelaran-gelaran.Namun saya tidak tahu seseorang pun pada zaman dahulu dan sekaranng yang di gelar ‘Syeikhul Hadith’ dengan makna yang saya telah terangkan di atas dan makna-makna yang banyak tersirat pada peribadi seorang ‘Syeikhul Hadith’ selain daripada as-Syeikh Maulana Muhammad Zakariyya rah.Beliau adalah antara peribadi-peribadi unggul dalam kalangan ulamak muhadithin,ahli zuhud yang banyak beribadat dan masyaikh murabbi sehingga di kenali  ramai dalam kalangan ulamak dan para muhadith.

Sesungguhnya sifat-sifat mulia yang ada pada beliau yang menyebabkan beliau teristimewa daripada para ulama besar,para pemikir Islam dan para masyaikh lain sezaman dengan beliau ialah dari beberapa sudut.Sudut yang paling ketara dan jelas ialah keseimbangan yang menakjudkan dan kemampuan beliau yang menghairankan dalam mengumpulkan antara tenggelam dalam ilmu,membuat tahqiq,kajian,komenta,syarah dan menyusun kitab-kitab dan dapat juga beliau sibuk sepenuhnya dengan ibadat-ibadat yang meletihkan seperti solah-solah sunat,puasa-puasa sunat,berzikir,tilawah al-quran,wirid-wirid dan amala-amalan lain.

Perpustakaan peribadi As-Syeikh Maulana Muhammad Zakariyya yang turut menyimpan koleksi karya-karya beliau

Bersama semua amalan itu,masih juga beliau dapat memberikan tumpuan kepada mentarbiah para salikin,memberi tunjuk ajar kepada para pelajar dan penyucian jiwa anak-anak murid yang bilangan mereka mencecah ribuan orang.Sedangkan murid-murid itu terdiri daripada kumpulan manusia yang berbeza-beza kebolehan dan kemampuan datang dari tempat dan negeri yang jauh serta mempunyai kedudukan dan tahap yang berbagai-bagai.Beliau juga masih sempat membalas dan menjawab berpuluh-puluh surat yang sampai setiap hari dengan jawaban yang detil lagi terperinci yang memberi jalan-jalan penyelesaian yang berguna kepada orang-orang yang bertanya dan meninta fatwa.

Di samping kesibukan itu semua,beliau masih juga dapat menyambut dan melayan dengan sambutan yang hangat dan layanan yang mesra yang tiada tandingan akan setiap tetamu yang datang berkunjung atau singgah di tempat beliau,serta  kemesraan beliau dengan kata-kata yang lemah lembut dan akhlak yang mulia berserta dengan hamparan saprah yang penuh dengan makanan-makanan pelbagai warna.Hal itu semua beliau lakukan dengan penuh kesedaran,kebijaksanaan yang tiada tandingan,kepintaran yang tajam yang jelas tergambar daripada kedua-dua mata beliau yang tajam berkilauan serta jelas terbayang di dahi beliau sedikit pun hubungan hatinya dengan Allah Swt.kamu dapat menyedari keadaan itu ketika kamu duduk bersamanya seolah-olah kamu duduk di hadapan seorang lelaki yang hatinya terhubung dengan Rab-Nya serta syurga dan nereka terbentang di hadapan matanya.

Beliau itulah alim rabbani yang memiliki beberapa keistimewaan dan kelebihan.Dengan keistimewaan dan kelebihan itu beliau mengatasi ramai alim ulamak yang besar-besar sezaman dengan beliau bahkan saya bersaksi dengan nama Allah Swt bahawa sesungguhnya mata belum pernah melihat orang yang setanding dengan beliau sedangkan kedua-kedua mata saya ini telah menyaksikan ramai ulamak Islam yang besar-besar di seluruh dunia.Keistimewaan beliau itu dari segi hubungan dengan Allah Swt,pengetahuan yang luas,ilmu yang mendalam,kepandaian,kebijaksaan,kesedaran,kejernihan hati,banyaknya kitab-kitab yang dikarang,di datangi oleh orang ramai seumpama lampu di hurung kelkatu,sifat pemurahnya yang tiada tandingan,ratusan orang berkumpul di saprahnya pada setiap bulan Ramadhan,memanng belum pernah kedua-kedua mata melihat mana-mana orang yang terhimpun keistimewaan-keistimewaan ini bersama keseimbangan yang indah dan akhlak kenabian yang mulia selain daripada beliau.

P/S : Bersambung ke artikel akan datang

Di petik daripada Muqadimah Kitab Fadhilat A'mal versi 2013 dan sedikit suntingan daripada saya.Artikel ini adalah sanjungan As-Syeikh Maulana Salman An Nadwi Hafidzahullah kepada As-Syeikh Maulana Muhammad Zakariyya rah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT

Sila gunakan browser firefox untuk melayari blog ini dengan sempurna. terima kasih


Assalamualaikum.. bismillahirahmanirahim.

" Segala bahan didalam blog ini di ambil, di olah dan ditulis dari pelbagai sumber. Kepada yang ingin mengambil apa2 jua bahan dalam blog ini dengan niat untuk mengembangsebarkan ilmu, tidak perlu meminta izin atau menyertakan link blog ini. Sebarkan dan panjangkanlah kepada semua demi kebaikkan ummah. Semoga info yang ada dapat memberi manfaat walaupun sedikit cuma, dan semoga dengan usaha sekecil ini pastinya tidak akan terlepas dari pandangan Allah.. insyaAllah.. Jika ada kesilapan dari setiap posting, tolong berikan nasihat dan komen. Maaf andai terlancar bahasa tersasar kata-kata. Saya hanya insan biasa yang tidak sunyi dari kesilapan. wallahualam."

PERHATIAN!!! BLOG INI TIDAK MEWAKILI MANA-MANA PARTI , NGO DAN SEBAGAINYA. SEGALA TULISAN DI ISI MENGIKUT CITARASA HAMBA SENDIRI DAN HAMBA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS KESELAMATAN DAN KERUGIAN PEMBACA DISEBABKAN BLOG INI..... SEKIAN

PERHATIAN !!!!!!

Sebarang artikle yang termaktub di dalam blog ini tidak semestinya menunjukkan sikap pengendali blog ini. Ambillah yang berfaedah dan tinggalkanlah yang sia - sia........

MENGAPA AKU BERKATA SYIAH RAFIDAH KAFIR ?

Sesungguhnya Allah telah memilih sahabat-sahabat untuk ku, Dia menjadikan mereka sebagai sahabat-sahabatku, mertua-mertuaku dan menantu-menantuku. Nanti akan muncul satu golongan selepas aku akan memburuk-buruk dan memaki hamun mereka.Sekiranya kamu menemui mereka, janganlah kamu mengahwini mereka, janganlah kamu makan dan minum bersama mereka, janganlah kamu berjemaah bersama mereka dan jangan kamu menyembahyangkan jenazah mereka. [Ali al-Muttaqi, Kanz al-‘Ummal, jil 11, m.s : 540 ]

Sabda Rasulullah S.A.W:

Sabda Rasulullah S.A.W:“Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?” Jawab mereka: “Orang yang muflis dalam kalangan kami ialah sesiapa yang tiada dirham dan tiada harta”. Sabda baginda: “Orang yang muflis dalam umatku ialah sesiapa yang datang pada Hari Kiamat nanti bersama solat, puasa, zakat, juga dia pernah memaki seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpah darah seseorang dan memukul seseorang. Lalu diberikan kepada orang ini dan itu pahalanya. Jika pahala-pahalanya habis sebelum sempat dilangsaikan kesalahannya, maka diambil dosa-dosa mereka dicampakkan ke atasnya lantas dicampakkan dia ke dalam neraka” (Riwayat Muslim).



Al - Hadis

DARIPADA Abu Said katanya:
Aku mendengar Rasulullah (s.a.w.) bersabda: siapa yang melihat (dan tahu) sebarang kemungkaran, maka hendaklah diubahkannya dengan tangannya (kuasanya), kalau tidak berkuasa, maka (ubahlah) dengan lidahnya, dan kalau tidak mampu juga, maka ubahlah dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman (HR Muslim).

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU
Hadis nabi saw : apabila matinya anak adam maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga... yaitu sadhoqah jariah , ilmu yang memberi manfaat dengannya , doa anak yang soleh.

WAKTU SOLAT


Membangun Bersama Islam

Kisah Sahabat

About Me

Blog Archive


Banner Tukar Link
SPEEDCOUNTER.NET - Kostenloser Counter!

"tegakkanlah islam dalam dirimu,nescaya kamu akan melihat islam tertegak di tanah airmu" - Imam As-Syahid Hassan Al-Banna (Pengasas&Mursyidul Am Pertama Ikhwanul Muslimin)

berwaspada dari fitnah moden

berwaspada dari fitnah moden

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Haji saleh

Tok guru Haji saleh

Recent Comments

Footer 2

Photobucket

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Translate