YANG MASIH PANAS...

Beginikah realiti kehidupan artis kita?

By almizan



MEMBACA tulisan Kakak Tua dalam bicaranya “Mulut Berkata Riba Menanti” pada 17 Sept lepas, kepala mengangguk sendiri tanda setuju dengan apa yang dikupaskan, itulah realiti yang sedang berlaku dalam dunia artis hari ini.


Hari demi hari, sinis senyum ini melihat tingkah artis-artis kita dengan satu persatu gambar dan aksi kononnya terpapar secara tidak sengaja dan dikirimkan oleh insan yang tidak bertanggungjawab.

Belum lagi gebang mereka mengenai kisah-kisah hidup yang terang-terang salah kiblat tetapi dinobatkan sebangga-bangga mungkin oleh mereka kerana fikir kisah mereka itu hebat dan mempesona.

Kisah foto dan aksi melampu misalnya, apabila tersebar mulalah tampil dengan kenyataan yang bukan-bukan dan melatah yang sungguh salah, jalan mudah menuduh ia angkara manusia yang tidak bertanggungjawab.

Isunya mudah, mengapa empunya diri sendiri rela beraksi sedemikian sedangkang telah maklum diri seorang selebriti yang tidak akan mungkin mampu membuat orang ramai tidak mahu ambil tahu.

Sejak mula lagi, ketika masih suam-suam kuku dalam bidang seni yang saya kira adakalanya bak rancangan realiti “Survivor” ini, telah tahu setiap perilaku sebagai artis diperhati dan bagi peminat yang kurang ilmu mungkin menerima dan bulat-bulat meniru.

Jadi mengapa sebagai artis tidak menjaga tingkah bersuka-suka mempamerkan dada, menunjuk rasa cinta berahi dan tanpa sedikitpun segan silu berpeluk erat biarpun belum dihalalkan?

Jangan pantas menuduh saya kolot, itu bukan alasannya tetapi lebih kepada jatidiri dan sedar diri kita sebagai manusia di bumi Malaysia ini yang berpaksikan nilai serta budaya suci dari timur.

Sekalipun muka persis Pan-Asia, Eurasian, Mat mahupun Minah Salleh (tidak kiralah memang sejak azali begitu atau menjalani transformasi kecanggihan sains dan teknologi perubatan), anda tetap warga tanah merdeka ini.

Alasan minta peminat faham situasi atau dianiaya sudah jadi terlalu klise, yang kadangkala membuatkan hati digeletek tawa lantas terukir senyuman berbilang sinisnya.

Belum lagi kisah selebriti yang dengan bangga dan gilang-gemilang menyambut kelahiran zuriat di lokasi yang pada saya sangat kurang sesuai (pusat hiburan) kerana anak itu masih bak kain putih yang belum bercorak.

Si ayah bangga membingkiskan kisah majlis itu khas dalam usaha menggalakkan minat dan bakat anak, juga keadaan rambut panjang puteranya itu direlakan kerana ia pendorong sang anak yang mahu bergelar “Rockstar”.

Mengucap panjang, belum lagi menyentuh nama anak yang entah apa maksudnya.

Sungguh ia mungkin peribadi tapi jangan canang benda yang membuatkan pembaca atau peminat fikir inikah dunia artis.

Terus terang saya juga bersetuju dengan bait-bait tulisan Kakak Tua kala bercerita perihal berkawan dengan artis.

Satu dari saya sudah-sudahlah, tidak ada apa yang boleh dibanggakan kerana mereka (artis) tak ubah bak seindah biasa.

Tulisan ini sedikitpun tidak mempunyai nawaitu merendahkan atau memandang sebelah mata dunia artis lebih-lebih lagi di kala Ramadhan Al-Mubarak ini masih bertamu, tetapi sekadar menghulur sedikit teguran agar komuniti artis lebih dihormati.

Walau apapun, hakikat yang paling nyata di sini ialah artis juga manusia biasa yang takkan pernah lari dari melakukan kesilapan di mana untuk sekali dua alasan ini wajar diterima, tetapi andai ia berulang lagi itu namanya sambil lewa.

Masih belum terlewat untuk mengubah silap.

Itu lebih terpuji dari menegakkan benang yang basah, agar lebih ramai akan berbangga apabila bergelar artis di masa-masa depan.

Jangan salah-sangka silap laku ini bukan kesemuannya tetapi sebilangan artis cuma.

Apa yang membimbangkan, andai tidak ditegur takut nanti semuanya mewarisi kesilapan yang ada.

Juga pesanan untuk sang artis ataupun sesiapa sahaja pemberita (saya pernah aktif dan kini sambilan cuma), pemberita bukan lapar makanan atau habuan namun semua kehadiran atas jemputan demi tuntutan tugas melaporkan, walau kadangkala tidak dijemput pun tidak terhegeh-hegeh hadirkan diri.

Namun ia semata-mata desakan atas nama tugasan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT

Sila gunakan browser firefox untuk melayari blog ini dengan sempurna. terima kasih


Assalamualaikum.. bismillahirahmanirahim.

" Segala bahan didalam blog ini di ambil, di olah dan ditulis dari pelbagai sumber. Kepada yang ingin mengambil apa2 jua bahan dalam blog ini dengan niat untuk mengembangsebarkan ilmu, tidak perlu meminta izin atau menyertakan link blog ini. Sebarkan dan panjangkanlah kepada semua demi kebaikkan ummah. Semoga info yang ada dapat memberi manfaat walaupun sedikit cuma, dan semoga dengan usaha sekecil ini pastinya tidak akan terlepas dari pandangan Allah.. insyaAllah.. Jika ada kesilapan dari setiap posting, tolong berikan nasihat dan komen. Maaf andai terlancar bahasa tersasar kata-kata. Saya hanya insan biasa yang tidak sunyi dari kesilapan. wallahualam."

PERHATIAN!!! BLOG INI TIDAK MEWAKILI MANA-MANA PARTI , NGO DAN SEBAGAINYA. SEGALA TULISAN DI ISI MENGIKUT CITARASA HAMBA SENDIRI DAN HAMBA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS KESELAMATAN DAN KERUGIAN PEMBACA DISEBABKAN BLOG INI..... SEKIAN

PERHATIAN !!!!!!

Sebarang artikle yang termaktub di dalam blog ini tidak semestinya menunjukkan sikap pengendali blog ini. Ambillah yang berfaedah dan tinggalkanlah yang sia - sia........

MENGAPA AKU BERKATA SYIAH RAFIDAH KAFIR ?

Sesungguhnya Allah telah memilih sahabat-sahabat untuk ku, Dia menjadikan mereka sebagai sahabat-sahabatku, mertua-mertuaku dan menantu-menantuku. Nanti akan muncul satu golongan selepas aku akan memburuk-buruk dan memaki hamun mereka.Sekiranya kamu menemui mereka, janganlah kamu mengahwini mereka, janganlah kamu makan dan minum bersama mereka, janganlah kamu berjemaah bersama mereka dan jangan kamu menyembahyangkan jenazah mereka. [Ali al-Muttaqi, Kanz al-‘Ummal, jil 11, m.s : 540 ]

Sabda Rasulullah S.A.W:

Sabda Rasulullah S.A.W:“Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?” Jawab mereka: “Orang yang muflis dalam kalangan kami ialah sesiapa yang tiada dirham dan tiada harta”. Sabda baginda: “Orang yang muflis dalam umatku ialah sesiapa yang datang pada Hari Kiamat nanti bersama solat, puasa, zakat, juga dia pernah memaki seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpah darah seseorang dan memukul seseorang. Lalu diberikan kepada orang ini dan itu pahalanya. Jika pahala-pahalanya habis sebelum sempat dilangsaikan kesalahannya, maka diambil dosa-dosa mereka dicampakkan ke atasnya lantas dicampakkan dia ke dalam neraka” (Riwayat Muslim).



Al - Hadis

DARIPADA Abu Said katanya:
Aku mendengar Rasulullah (s.a.w.) bersabda: siapa yang melihat (dan tahu) sebarang kemungkaran, maka hendaklah diubahkannya dengan tangannya (kuasanya), kalau tidak berkuasa, maka (ubahlah) dengan lidahnya, dan kalau tidak mampu juga, maka ubahlah dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman (HR Muslim).

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU
Hadis nabi saw : apabila matinya anak adam maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga... yaitu sadhoqah jariah , ilmu yang memberi manfaat dengannya , doa anak yang soleh.

WAKTU SOLAT


Membangun Bersama Islam

Kisah Sahabat

About Me

Blog Archive


Banner Tukar Link
SPEEDCOUNTER.NET - Kostenloser Counter!

"tegakkanlah islam dalam dirimu,nescaya kamu akan melihat islam tertegak di tanah airmu" - Imam As-Syahid Hassan Al-Banna (Pengasas&Mursyidul Am Pertama Ikhwanul Muslimin)

berwaspada dari fitnah moden

berwaspada dari fitnah moden

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Haji saleh

Tok guru Haji saleh

Recent Comments

Footer 2

Photobucket

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Translate