YANG MASIH PANAS...

Akhlaq Dan Sikap Anggota Al Qaeda

Pertama kalinya anggota Al Qaeda keluar dari hutan, mereka sangat sopan dan memberikan salam. Mereka membawa senjata automatik meminta warga desa setempat yang awalnya merasa ketakutan apakah mereka diizinkan untuk mengambil air dari mata air. Sebelum pergi, mereka menuruni tingkap pick up mereka dan memanggil anak-anak warga desa untuk memberi mereka coklat.


Hal itu terjadi 18 bulan lalu, dan sejak saat itu, para pria berjanggut seperti Syaikh Usama bin Laden kembali setiap minggu untuk mengambil air. Seperti biasa mereka datang dan pergi mereka bertukar salam, meminta izin dan berperilaku baik .
Selain coklat, mujahidin juga mengeluarkan wang. Jika seorang anak lahir, mereka memberikan bayi itu pakaian. Jika salah seorang sakit, mereka memberi ubat, ketika ada seorang anak dirawat di hospital mereka menyediakan makanan dan mengambilkan ubat.
Mereka tidak berbahaya dan tidak melawan, mujahidin Al Qaeda telah menanamkan dirinya menjadi pribadi yang lunak di Afrika, memilih salah satu negara termiskin di Dunia. Warga setempat mengakui Al Qaeda telah membuat perlindungan di tanah terpencil dan memenangkan hati dan fikiran penduduk yang jarang dijelaskan secara rinci oleh penduduk yang sering berhubung langsung dengan mujahidin. Warga desa sepakat untuk menceritakan pertama kalinya melalui tim Associated Press di “Zona Merah” yang dianggap Barat sangat berbahaya untuk dikunjungi oleh orang-orang asing.
Para ahli keamanan mengatakan, dalam jangka lima tahun cabang kelompok jihad di Afrika terus berkembang. Dari markaz seperti yang ada di hutan sebelah utara di Mali, mujahidin al Qaeda di Islamic Maghreb (AQIM) telah masuk ke kalangan masyarakat temapatan, merekrut para pemuda untuk berjihad, menjalani pelatihan di kem-kem dan merancang serangan-serangan terhadap musuh.
Sebagai ibu perjuangan di Afrika, cabang Al Qaeda Afrika telah mendapatkan Ghonimah sekitar 130 juta dolar AS dibawah satu dekad dengan mengambil tebusan dari tahanan orang-orang Barat yang diculik di negara-negara tetangga dan menahan mereka di kem-kem di Mali. Barisan mujahidin Al Qaeda sekarang membentang sepanjang gurun sahara, dari Mauratania di Barat hingga Mali di Timur. Mujahidin Al Qaeda menyatakan meneguhkan tujuan untuk menjadi pejuang di jihad global. Pada bulan Septermber 2011 lalu, Jenderal Angkatan Darat AS Carter Ham, mengatakan sekarang AQIM menimbulkan “ancaman yang signifikan” untuk Amerika Syarikat.
Ketika mujahidin Al Qaeda muncul sekitar 1,5 tahun lalu dengan membawa 4-5 tong dan meminta air. Mereka mengisyaratkan bahwa mereka tidak berniat untuk menguasai sumber daya air ditempat itu. Mereka berdiri dengan jubah-jubah mereka, memakai seluar dibawah lutut sedikit, sorban kecil dan janggut, gaya khas Arab.
Kemudian mereka mulai datang setiap empat atau lima hari dalam seminggu di Land Cruisers, dengan Kalshnikov di bahu mereka. Awalnya, mereka berdiam diri tidak lebih dari 15 atau 20 minit, kata penduduk desa yang termasuk penggembala, pemburu dan Pegawai Departemen Peternakan Mali yang berkunjung ke area tersebut untuk melakukan vaksinasi haiwan dan memperbaiki pam yang rosak. Jika hari Isnin, mereka mengambil air dari sumur, hari Rabu mereka akan pergi ke tempat lain, selalu berbeza-beza perjalanan mereka.
Fousseyni Diakite (51) seorang technician sumur yang berkunjung dua kali dalam sebulan ke hutan untuk memeriksa generator yang digunakan untuk menggerakkan sumur, ketika itu ia melihat empat lelaki berpakain arab dalam sebuah truk Toyota Hilux, dengan AK-47 di kaki-kaki mereka.
Diakite mengatakan bahwa lelaki-lelaki itu datang dengan persediaan perubatan dan untuk mencari tahu apakah ada orang yang sakit.
“ada salah satu diantara mereka yang berperawakan tinggi dan berdada besar, mungkin dia orang Arab atau Aljazair. Dia diketahui memiliki sebuah farmasi rawat jalan. Dia pergi dari satu tempat ke tempat lainnya, memberikan perawatan dengan percuma”, tambah Diakite.
Mereka menjelajahi khemah-khemah penduduk dimana para gembala sedang tertidur di senja hari dan mereka mengeluarkan wang tunai untuk diberikan kepada penduduk desa yang bergabung sholat dengan mereka. Mereka mengeluarkan sebesar 10.000 Francs Afrika Barat (sekitar 20 dolar AS) sama dengan hampir setengah gaji bulanan rata-rata di Mali.
Sebagian penggembala tidur di gubuk khemah-khemah di tepi hutan. Kerana ini adalah pemukiman sementara, mereka tidak memilik Masjid, tidak seperti kebanyakan desa lainnya yang memiliki dua kali ganda ukuran Perancis yang 90 persen adalah muslim.
Di Boulker, sebuah dusun dekat hutan, para mujahidin meninggalkan 100.000 Franc (sekitar 200 dolar AS) memerintahkan penduduk setempat untuk membeli pasokan dan membangun sebuah Masjid , ujar Diakite.
“mereka mengatakan untuk setiap pusat populasi dengan sedikitnya 10 orang, disana harus ada Masjid” tambah Diakite.

Mujahidin AQIM memberi pelajaran yang membekas di hati para warga desa Sokolo, Mali. Segera setelah mujahidin mengambil air, salah satu mujahid mendekati gembala di pam air untuk membeli seeokor sembelihan untuk dimakan. Pemiliknya ketakutan dan hendak memberikannya secara gratis kepada mujahidin. Tetapi, mujahidin menolak untuk mengambil biri-biri jantan itu tanpa pembayaran, dan segera menyerahkan sejumlah wang dengan dermawan.
“mereka terlihat mengetahui semua harga sebelumnya. Mereka menunjuk seekor biri-biri dan mengatakan, ‘saya akan membeli yang satu ini seharga 30.000 Franc (60 dolar AS). Mereka tak pernah tawar-menawar, mereka membayar dengan jumlah tinggi. Mereka tak pernah membayar murah”.
Awalnya penduduk setempat merasa ketakutan, namun mereka mengatakan bahwa para penjuang Al Qaeda tidak pernah memaksakan ideologi mereka kepada penduduk sekitar. Sebaliknya mereka para mujahidin AQIM, menunggu dengan sopan sampai mereka melihat penduduk setempat memulai pembicaraan. Mujahidin mengatakan bahwa semua yang mereka lakukan hanya untuk mencari ridho Allah.
Salah seorang pemburu Mali Cheickana Cisse (60) pernah berjumpa dengan mujahidin Al Qaeda, dia berjumpa mujahidin saaat sedang minum di pam air N7 pada malam hari. Dua truk besar dengan meriam anti-pesawat dan mereka mengikatkan perisai ke dada-dada mereka, dan pinggang mereka dipenuhi peluru. Mereka meletakkan AK-47 menjadi sebuah lingkaran ditanah untuk membuat ruang untuk solat, seperti simbol Masjid. Salah satu dari mereka bertanya kepada Cisse, jika ia mendengar tentang Syaikh Usama bin Laden, “kami sperti ini dengan beliau (seraya mengaitkan jari-jari tangan mereka seperti rantai), kami Al Qaeda”, katanya.
Cisse mencuba menyelinap pergi ketika salah seorang mujahidin mengumandangkan azan, menyeru untuk solat.
Salah seorang mujahidin memanggil Cisse, “apakah anda tidak akan solat?”, kemudian mereka menyuruh Cisse masuk ke dalam lingkaran.

Mereka rukuk dan sujud di dalam lingkaran AK-47 itu, empat orang dari mereka berjaga-jaga dibelakang termasuk salah satunya berjaga di atas truk. Setelah kelompok pertama selesai solat, yang berjaga-jaga mengambil giliran untuk solat. Kemudian Cisse diam-diam pergi. Ia ketakutan bahwa ia akan ditangkap karena berdasarkan isu-isu yang didengarnya, tetapi ia menyaksikan sendiri bahwa mujahidin tidak melakukan kekejaman apa pun kepadanya dan tidak mengejarnya ketika ia diketahui diam-diam pergi dari tempat itu.
“mereka tidak berusaha menghentikan saya”, kata Cisse.

sumber : pejuangmuda

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT

Sila gunakan browser firefox untuk melayari blog ini dengan sempurna. terima kasih


Assalamualaikum.. bismillahirahmanirahim.

" Segala bahan didalam blog ini di ambil, di olah dan ditulis dari pelbagai sumber. Kepada yang ingin mengambil apa2 jua bahan dalam blog ini dengan niat untuk mengembangsebarkan ilmu, tidak perlu meminta izin atau menyertakan link blog ini. Sebarkan dan panjangkanlah kepada semua demi kebaikkan ummah. Semoga info yang ada dapat memberi manfaat walaupun sedikit cuma, dan semoga dengan usaha sekecil ini pastinya tidak akan terlepas dari pandangan Allah.. insyaAllah.. Jika ada kesilapan dari setiap posting, tolong berikan nasihat dan komen. Maaf andai terlancar bahasa tersasar kata-kata. Saya hanya insan biasa yang tidak sunyi dari kesilapan. wallahualam."

PERHATIAN!!! BLOG INI TIDAK MEWAKILI MANA-MANA PARTI , NGO DAN SEBAGAINYA. SEGALA TULISAN DI ISI MENGIKUT CITARASA HAMBA SENDIRI DAN HAMBA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS KESELAMATAN DAN KERUGIAN PEMBACA DISEBABKAN BLOG INI..... SEKIAN

PERHATIAN !!!!!!

Sebarang artikle yang termaktub di dalam blog ini tidak semestinya menunjukkan sikap pengendali blog ini. Ambillah yang berfaedah dan tinggalkanlah yang sia - sia........

MENGAPA AKU BERKATA SYIAH RAFIDAH KAFIR ?

Sesungguhnya Allah telah memilih sahabat-sahabat untuk ku, Dia menjadikan mereka sebagai sahabat-sahabatku, mertua-mertuaku dan menantu-menantuku. Nanti akan muncul satu golongan selepas aku akan memburuk-buruk dan memaki hamun mereka.Sekiranya kamu menemui mereka, janganlah kamu mengahwini mereka, janganlah kamu makan dan minum bersama mereka, janganlah kamu berjemaah bersama mereka dan jangan kamu menyembahyangkan jenazah mereka. [Ali al-Muttaqi, Kanz al-‘Ummal, jil 11, m.s : 540 ]

Sabda Rasulullah S.A.W:

Sabda Rasulullah S.A.W:“Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?” Jawab mereka: “Orang yang muflis dalam kalangan kami ialah sesiapa yang tiada dirham dan tiada harta”. Sabda baginda: “Orang yang muflis dalam umatku ialah sesiapa yang datang pada Hari Kiamat nanti bersama solat, puasa, zakat, juga dia pernah memaki seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpah darah seseorang dan memukul seseorang. Lalu diberikan kepada orang ini dan itu pahalanya. Jika pahala-pahalanya habis sebelum sempat dilangsaikan kesalahannya, maka diambil dosa-dosa mereka dicampakkan ke atasnya lantas dicampakkan dia ke dalam neraka” (Riwayat Muslim).



Al - Hadis

DARIPADA Abu Said katanya:
Aku mendengar Rasulullah (s.a.w.) bersabda: siapa yang melihat (dan tahu) sebarang kemungkaran, maka hendaklah diubahkannya dengan tangannya (kuasanya), kalau tidak berkuasa, maka (ubahlah) dengan lidahnya, dan kalau tidak mampu juga, maka ubahlah dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman (HR Muslim).

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU
Hadis nabi saw : apabila matinya anak adam maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga... yaitu sadhoqah jariah , ilmu yang memberi manfaat dengannya , doa anak yang soleh.

WAKTU SOLAT

Membangun Bersama Islam

Blog Archive


"tegakkanlah islam dalam dirimu,nescaya kamu akan melihat islam tertegak di tanah airmu" - Imam As-Syahid Hassan Al-Banna (Pengasas&Mursyidul Am Pertama Ikhwanul Muslimin)

berwaspada dari fitnah moden

berwaspada dari fitnah moden

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Haji saleh

Tok guru Haji saleh

Recent Comments

Footer 2

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ikut Melalui Email

Translate