YANG MASIH PANAS...

10 Senjata Rahsia Yang Gagal


Apabila diberi tugas memusnahkan dirinya sendiri, umat manusia memang bijak.Abad-abad telah menghasilkan berpuluh-puluh senjata maut berkesan: Greek Fire, the long bow, meriam Gatling, gas mustard, dan - tentu saja - bom atom. Dalam usaha untuk menghasilkan mesin pembunuhan berteknologi tinggi, terdapat banyak prototaip yang tidak pernah melepasi draf board. Kita tidak tahu apakah ramuan teknologi yang sedang dibancuh Pentagon, tetapi jika rancangan yang gagal tahun 40an, 50an dan 60an adalah satu petunjuk, terdapat beberapa kesalahan kejuruteraan maut yang dibuat sekarang, betul-betul di bawah hidung kita


1.Letupan Nuklear di Bulan
Dengan Rusia memenangi Perlumbaan Angkasa pada 1950-an, Tentera Udara AS memutuskan Amerika memerlukan rangsangan moral. Penyelesaian mereka: meletupkan bom nuklear di Bulan dan masa agar Amerika kembali di Bumi dapat melihat awan cendawan.Walaupun letupan itu akan mencemar landskap lunar selama-lamanya, Tentera Udara ditekan hadapan dengan idea, dibantu oleh penyokong awal Carl Sagan. Washington akhirnya menang, selepas ia telah diputuskan bahawa meletakkan seorang lelaki di Bulan, bukan bom nuklear, adalah cara yang lebih baik untuk memulihkan maruah negara.



2.Pengangkut Pesawat Iceberg

Berhadapan dengan kekurangan pengangkut pesawat untuk melawan Jerman U-bot-bot di Atlantik, Winston Churchill memperjuangkan ini, salah satu daripada idea-idea pelik Perang Dunia II. Pelan Habakkuk  bodoh kerana namanya: kerja adalah untuk membina aisberg buatan manusia yang besar, meletakkan berpuluh-puluh pesawat pejuang di atas, kemudian belayar ke Atlantik untuk melakukan pertempuran dengan kapal selam Nazi. Tetapi seluruh idea dengan cepat tenggelam sebab yang paling jelas: ais cair.


3.Bom Tangan Atom

Mini-nuke yang dicadangkan ini akan bekerja dengan melepaskan unsur-unsur super-teruja dipanggil isomer. Bom tangan besbol bersaiz memegang tenaga hanya satu isomer akan sama dengan bersamaan 20 tan bahan letupan. Ia juga akan menimbang hampir  50 paun. Isu-isu mudah alih peribadi selain, Persoalannya adalah: boleh kah askar membaling bom atom cukup jauh untuk tidak dibunuh oleh letupan sendiri?


4.Juruterbang Berani Mati

Pada subuh Perang Dingin, Amerika Syarikat tidak mempunyai pesawat yang mampu membawa bahan bakar cukup untuk menggugurkan bom nuklear ke atas Rusia dan kemudian pulang ke rumah dengan selamat. Tidak boleh terhalang oleh kemanusiaan juruterbang mereka, satu-satunya penyelesaian Tentera Udara adalah untuk mengambil halaman dari juruterbang kamikaze Jepun dan menyediakan krew Amerika untuk misi sehala. Nasib baik, pengenalan pengebom jet di awal 50-an menyelesaikan dilema.


5.Dorito $5 Bilion Dollar

Apabila Tentera Laut Amerika Syarikat memulakan program pembalas A-12 pada tahun 1983, ia mahu seorang pejuang stealth yang boleh beroperasi dari kapal pengangkut pesawat. Apa yang ia mendapat sebaliknya adalah sebuah pesawat yang berharga $5 Billion tetapi tidak pernah terbang. Walaupun pesawat segi tiga yang diperolehi nama samaran yang sejuk "Flying Dorito," selepas beberapa tahun kecacatan reka bentuk, lebihan kos dan salah urus Tentera Laut, Pentagon akhirnya membatalkan program tersebut pada tahun 1991.


6.Penyerang Salmon

Pada 1950-an, Tentera Laut Amerika Syarikat mahu pesawat pejuang di atas semua kapal, bukan hanya di atas kapal pengangkut pesawat. Hasilnya merupakan Salmon XFV. Bahagian helikopter dan pesawat sebahagian konvensional, dan kerana alat pendaratan terletak di ekornya, Salmon boleh berlepas menegak dari platform kecil di atas sebuah kapal, . Ia kelihatan seperti idea yang baik ... sehingga seseorang sedar tidak ada cara seorang juruterbang boleh menterbalikkan proses dan mendaratkannya melainkan jika dia mempunyai mata di belakang kepalanya.


7.Batbomb

Terdesak untuk menyerang Jepun pada awal Perang Dunia Kedua, tentera AS datang dengan idea yang benar-benar gila: sertakan bom-masa kecil kepada kelawar hidup dan kemudian melepaskan berjuta-juta mereka ke arah Jepun. Kelawar akan bersembunyi di dalam bangunan dan rumah-rumah sehingga bom mereka meletup, menyebabkan kebakaran meluas. Walaupun diluluskan oleh FDR, Tentera Darat meninggalkan idea selepas kelawar terlepas menyebabkan kemalangan dan membakar pangkalan udara di New Mexico.


8.Pengangkut Bomb Berkuasa Nuklear

Direka untuk menarik kuasa dari reaktor kecil, on-board, pesawat nuke boleh terbang  berminggu-minggu tanpa mengisi bahan bakar. Ini semua nampak hebat sehingga anda faktor dalam 12 tan plumbum yang diperlukan untuk melindungi krew dari semua radiasi. Tambahan pula pesawat yang sangat besar akan memerlukan hangar bersaiz stadium dan landasan panjang yang tiga batu. Dan apa yang akan berlaku jika pesawat nuke terhempas? Syukurlah, Pentagon menghentikan idea ini.


9.Penceroboh dari Masa Depan

Dicetuskan pada tahun 1950-an, Valkyrie B-70 adalah sebuah pengebom bersenjata nuklear yang direka untuk terbang 15 batu di tiga kali kelajuan bunyi yang tinggi. Digelar sebagai "pencerobohan dari Masa Depan," yang hebat, bentuk sayap seperti dalam filem sci-fi. Tetapi disebabkan masalah reka bentuk dan pelbagai lebihan kos, pada masa B-70 telah siap dibina, ia sudah pun usang.


10.Kucing Pengintip

Kembali pada 1960-an, CIA membelanjakan $20 juta  mencuba untuk menukar kucing ke kepada perisik. Dengan mikrofon di telinga dan antena di belakang, rancangan itu adalah untuk membiarkan kucing berkeliaran berhampiran kedutaan Soviet di Washington, di mana ia diharapkan akan mendapat beberapa maklumat berkaitan Russia..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT

Sila gunakan browser firefox untuk melayari blog ini dengan sempurna. terima kasih


Assalamualaikum.. bismillahirahmanirahim.

" Segala bahan didalam blog ini di ambil, di olah dan ditulis dari pelbagai sumber. Kepada yang ingin mengambil apa2 jua bahan dalam blog ini dengan niat untuk mengembangsebarkan ilmu, tidak perlu meminta izin atau menyertakan link blog ini. Sebarkan dan panjangkanlah kepada semua demi kebaikkan ummah. Semoga info yang ada dapat memberi manfaat walaupun sedikit cuma, dan semoga dengan usaha sekecil ini pastinya tidak akan terlepas dari pandangan Allah.. insyaAllah.. Jika ada kesilapan dari setiap posting, tolong berikan nasihat dan komen. Maaf andai terlancar bahasa tersasar kata-kata. Saya hanya insan biasa yang tidak sunyi dari kesilapan. wallahualam."

PERHATIAN!!! BLOG INI TIDAK MEWAKILI MANA-MANA PARTI , NGO DAN SEBAGAINYA. SEGALA TULISAN DI ISI MENGIKUT CITARASA HAMBA SENDIRI DAN HAMBA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS KESELAMATAN DAN KERUGIAN PEMBACA DISEBABKAN BLOG INI..... SEKIAN

PERHATIAN !!!!!!

Sebarang artikle yang termaktub di dalam blog ini tidak semestinya menunjukkan sikap pengendali blog ini. Ambillah yang berfaedah dan tinggalkanlah yang sia - sia........

MENGAPA AKU BERKATA SYIAH RAFIDAH KAFIR ?

Sesungguhnya Allah telah memilih sahabat-sahabat untuk ku, Dia menjadikan mereka sebagai sahabat-sahabatku, mertua-mertuaku dan menantu-menantuku. Nanti akan muncul satu golongan selepas aku akan memburuk-buruk dan memaki hamun mereka.Sekiranya kamu menemui mereka, janganlah kamu mengahwini mereka, janganlah kamu makan dan minum bersama mereka, janganlah kamu berjemaah bersama mereka dan jangan kamu menyembahyangkan jenazah mereka. [Ali al-Muttaqi, Kanz al-‘Ummal, jil 11, m.s : 540 ]

Sabda Rasulullah S.A.W:

Sabda Rasulullah S.A.W:“Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?” Jawab mereka: “Orang yang muflis dalam kalangan kami ialah sesiapa yang tiada dirham dan tiada harta”. Sabda baginda: “Orang yang muflis dalam umatku ialah sesiapa yang datang pada Hari Kiamat nanti bersama solat, puasa, zakat, juga dia pernah memaki seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpah darah seseorang dan memukul seseorang. Lalu diberikan kepada orang ini dan itu pahalanya. Jika pahala-pahalanya habis sebelum sempat dilangsaikan kesalahannya, maka diambil dosa-dosa mereka dicampakkan ke atasnya lantas dicampakkan dia ke dalam neraka” (Riwayat Muslim).



Al - Hadis

DARIPADA Abu Said katanya:
Aku mendengar Rasulullah (s.a.w.) bersabda: siapa yang melihat (dan tahu) sebarang kemungkaran, maka hendaklah diubahkannya dengan tangannya (kuasanya), kalau tidak berkuasa, maka (ubahlah) dengan lidahnya, dan kalau tidak mampu juga, maka ubahlah dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman (HR Muslim).

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU
Hadis nabi saw : apabila matinya anak adam maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga... yaitu sadhoqah jariah , ilmu yang memberi manfaat dengannya , doa anak yang soleh.

WAKTU SOLAT


Membangun Bersama Islam

Kisah Sahabat

About Me

Blog Archive


Banner Tukar Link
SPEEDCOUNTER.NET - Kostenloser Counter!

"tegakkanlah islam dalam dirimu,nescaya kamu akan melihat islam tertegak di tanah airmu" - Imam As-Syahid Hassan Al-Banna (Pengasas&Mursyidul Am Pertama Ikhwanul Muslimin)

berwaspada dari fitnah moden

berwaspada dari fitnah moden

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Haji saleh

Tok guru Haji saleh

Recent Comments

Footer 2

Photobucket

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Translate