YANG MASIH PANAS...

Tahukah Anda Siapakah Orang Islam Pertama Yang Menjadi Tentera Israeil

Hisyam Abu Varia Muslim Arab Yang Menjadi Tentera Israeil

Rakan-rakan baiknya memutuskan hubungan dengannya. Tunangnya membatalkan rancangan perkahwinan mereka. Di jalanan, ia dikutuk dan Diserapahi kanan-kiri. Tapi Hisham Abu Varia tidak menyesali keputusannya menjadi perwira Arab-Israel pertama di IDF-kesatuan tentera Israel yang terkenal bengis terhadap rakyat Palestin. "Anda perlu membalas budi pada negara anda yang anda tinggali," katanya.

Sebuah kereta meluncur menuju Sakhnin. Di dalamnya terdapat seorang tentera Israel. Tidak seorang pun yang akan meneka bahawa lelaki berambut merah itu, seorang letnan dua, bukan tentera biasa. Tidak ada yang boleh mendedahkan fakta bahawa Hisham Abu Varia adalah seorang Muslim dan saat itu ia sedang memandu ke kampung halamannya.

"Apakah tidak masalah bagi anda kembali ke bandar anda dengan seragam ini?" Tanya seorang wartawan Ynet.

"Saya datang ke sini dengan seragam dan senjata dan mereka takut pada saya," jawabnya. "Di persekitaran saya, Wadi Safa, setiap orang hidup dan mempunyai pendapat sendiri. Mereka tidak pernah tahan terhadap pelampau .. "

Hisyam Abu Varia lahir 28 tahun yang lalu dari pasangan Khaled, kontraktor bangunan, dan Hania, seorang ibu rumah tangga. Saudaranya berjulmah 13 orang. Pada usia 10 tahun, ia sudah sibuk melakukan pekerjaan manual, dari memilih buah hingga bekerja bangunan. Selepas SMA, ia bekerja selama dua tahun meperbaiki bumbung-bumbung rumah. Dia memberikan pendapatan kepada orang tuanya yang membayar untuk kajian perubatan saudaranya di Rusia.

PROMOSI ESP BULAN MAC MURAH MURAH
IKLAN SHAKLEE


"Saya tidak benar-benar mempunyai masa kanak-kanak," kata dia, tidak terdengar sentimental sedikitpun. "Sekarang saya sedang mencipta masa kanak-kanak itu sendiri. Saya ingin bersenang-senang. "

Keputusan untuk bergabung dengan tentera Israel disyaki sebagai impuls dari masa kanak-kanak Hisham. Salah satu saudara iparnya suatu kali membawanya ke majlis IDF.

Ketika itu, Abu Varia suka sekali melihat para askar berdiri rapi dalam barisan, dan setelah melihat pameran tangki di Rahat, ia memutuskan ingin menjadi sebahagian dari Angkatan Pertahanan Israel. Dia waktu itu masih berusia 23 tahun dan bekerja sebagai seorang guru.

Hisyam juga diilhamkan oleh salah satu kakaknya-yang pertama dari keluarganya bergabung dengan tentera. "Dia adalah teladan bagi saya dan juga bagi banyak orang lain kerana integriti dan keyakinan untuk melakukan apa yang dia rasa benar. Seorang lelaki yang berani tidak terpengaruh oleh pendapat orang lain. "

Kakak Hisham meninggal kerana serangan jantung yang mendadak tiga tahun lalu.

Di rumahnya, Hisham disambut oleh ayah dan salah satu saudaranya. Ibunya, seorang pesakit kencing manis yang masih berduka kerana kehilangan anak lelakinya, turun dari tempat tidur untuk berjabat tangan dengan para wartawan Israel. Di sebuah dinding bilik rumah terdapat gambar keluarga dan bordir buatan tangan yang memaparkan 99 nama Allah dengan huruf emas.

Ah, apa yang ada di fikiran, Hisham Abu Varia? Anda boleh tak bahagia ketika kecil, tetapi apa yang ada dalam fikiran ketika melihat anak-anak Palestin yang sekarang diteror oleh penjajahan Israel?

*Sumber dari islampos.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT

Sila gunakan browser firefox untuk melayari blog ini dengan sempurna. terima kasih


Assalamualaikum.. bismillahirahmanirahim.

" Segala bahan didalam blog ini di ambil, di olah dan ditulis dari pelbagai sumber. Kepada yang ingin mengambil apa2 jua bahan dalam blog ini dengan niat untuk mengembangsebarkan ilmu, tidak perlu meminta izin atau menyertakan link blog ini. Sebarkan dan panjangkanlah kepada semua demi kebaikkan ummah. Semoga info yang ada dapat memberi manfaat walaupun sedikit cuma, dan semoga dengan usaha sekecil ini pastinya tidak akan terlepas dari pandangan Allah.. insyaAllah.. Jika ada kesilapan dari setiap posting, tolong berikan nasihat dan komen. Maaf andai terlancar bahasa tersasar kata-kata. Saya hanya insan biasa yang tidak sunyi dari kesilapan. wallahualam."

PERHATIAN!!! BLOG INI TIDAK MEWAKILI MANA-MANA PARTI , NGO DAN SEBAGAINYA. SEGALA TULISAN DI ISI MENGIKUT CITARASA HAMBA SENDIRI DAN HAMBA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS KESELAMATAN DAN KERUGIAN PEMBACA DISEBABKAN BLOG INI..... SEKIAN

PERHATIAN !!!!!!

Sebarang artikle yang termaktub di dalam blog ini tidak semestinya menunjukkan sikap pengendali blog ini. Ambillah yang berfaedah dan tinggalkanlah yang sia - sia........

MENGAPA AKU BERKATA SYIAH RAFIDAH KAFIR ?

Sesungguhnya Allah telah memilih sahabat-sahabat untuk ku, Dia menjadikan mereka sebagai sahabat-sahabatku, mertua-mertuaku dan menantu-menantuku. Nanti akan muncul satu golongan selepas aku akan memburuk-buruk dan memaki hamun mereka.Sekiranya kamu menemui mereka, janganlah kamu mengahwini mereka, janganlah kamu makan dan minum bersama mereka, janganlah kamu berjemaah bersama mereka dan jangan kamu menyembahyangkan jenazah mereka. [Ali al-Muttaqi, Kanz al-‘Ummal, jil 11, m.s : 540 ]

Sabda Rasulullah S.A.W:

Sabda Rasulullah S.A.W:“Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?” Jawab mereka: “Orang yang muflis dalam kalangan kami ialah sesiapa yang tiada dirham dan tiada harta”. Sabda baginda: “Orang yang muflis dalam umatku ialah sesiapa yang datang pada Hari Kiamat nanti bersama solat, puasa, zakat, juga dia pernah memaki seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpah darah seseorang dan memukul seseorang. Lalu diberikan kepada orang ini dan itu pahalanya. Jika pahala-pahalanya habis sebelum sempat dilangsaikan kesalahannya, maka diambil dosa-dosa mereka dicampakkan ke atasnya lantas dicampakkan dia ke dalam neraka” (Riwayat Muslim).



Al - Hadis

DARIPADA Abu Said katanya:
Aku mendengar Rasulullah (s.a.w.) bersabda: siapa yang melihat (dan tahu) sebarang kemungkaran, maka hendaklah diubahkannya dengan tangannya (kuasanya), kalau tidak berkuasa, maka (ubahlah) dengan lidahnya, dan kalau tidak mampu juga, maka ubahlah dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman (HR Muslim).

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU
Hadis nabi saw : apabila matinya anak adam maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga... yaitu sadhoqah jariah , ilmu yang memberi manfaat dengannya , doa anak yang soleh.

WAKTU SOLAT

Membangun Bersama Islam

Blog Archive


"tegakkanlah islam dalam dirimu,nescaya kamu akan melihat islam tertegak di tanah airmu" - Imam As-Syahid Hassan Al-Banna (Pengasas&Mursyidul Am Pertama Ikhwanul Muslimin)

berwaspada dari fitnah moden

berwaspada dari fitnah moden

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Haji saleh

Tok guru Haji saleh

Recent Comments

Footer 2

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ikut Melalui Email

Translate