YANG MASIH PANAS...

Amaran Keras Bagi Mereka Yang Meninggalkan Solat Jumaat


Solat adalah tiang agama dan ia merupakan salah satu rukun Islam yang mesti ditunaikan oleh setiap orang yang mengaku muslim lelaki atau perempuan. Majoriti ulama menghukumkan fasiq sesiapa yang tidak melakukan solat fardhu asalkan masih menganggapnya wajib dan kafir bagi yang ingkar akan kewajipannya.

Sebahagian ulama yang lain menganggap munafik bahkan kafir orang yang tidak mengerjakan solat samada malas atau ingkar akan kewajipannya. Kesemua pendapat ini disandarkan kepada hadis-hadis menurut penilaian masing-masing. Apa yang penting, meninggalkan solat adalah satu kesalahan besar.

Demikian halnya solat Jumaat, ia merupakan fardhu kepada semua lelaki muslim merdeka yang beraqal, cukup umur (baligh), pemastautin dan tidak ada uzur syar’ie seperti sakit yang berat. Kalau mengaku sakit tetapi mampu melakukan kerja ketika orang sibuk ke masjid, ia bukanlah uzur syar’ie.

Kewajipan solat Jumaat jelas dinyatakan oleh Allah SWT dalam al-Quran;

“ Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan untuk mengerjakan solat Jumaat, maka segeralah kamu pergi (ke masjid ) untuk mengingati Allah dan tinggalkanlah urusan jual beli ( dan urusan lain ).” – al-Jum’ah:9

Demikian hadis riwayat Abu Daud yang menyatakan bahawa solat Jumaat adalah tanggungjawab yang wajib kepada semua orang Islam, manakala dalam riwayat Muslim dan lainnya menyifatkan mereka meninggalkan solat Jumaat akan dimeteri hatinya oleh Allah dan menjadi orang yang lalai.

Selain itu, kefarduan solat Jumaat juga merupakan ittifaq ( kesepakatan ) para ulama dan diketahui secara dharuri oleh umat Islam bahawa ia adalah fardhu ain yang tidak boleh dimungkiri. Justeru itulah, meninggalkan solat Jumaat merupakan salah satu kesalahan berat dan dosa sedangkan dosa itu jika tidak diampunkan akan menempati neraka layaknya.

Ibnu Abbas r.a. menyatakan, apabila azan (Jumaat ) telah diserukan, maka haram hukumnya segala urusan jual-beli, segala jenis aqad seperti upah-mengupah, serah-terima kekuasaan, sewa-menyewa dan lain-lain lagi. ‘Atha’ mengatakan haram segala jenis pekerjaan setelah diserukan azan Jumaat.

Haram ialah segala pekerjaan yang jika dilakukan akan mendapat dosa dan siksa dari Allah manakala meninggalkannya akan mendapat pahala daripada Allah.



Ancaman meninggalkan solat Jumaat


Diriwayatkan daripada Rasulallah SAW dari Ibnu Hibban bahawa orang yang meninggalkan solat Jumaat tiga kali berturut-turut tanpa uzur syar’ie dihukumkan sebagai munafik ( wal-‘iyazubillah ), sedangkan munafik itu lebih dahsyat siksanya daripada orang kafir.

“ Sesungguhnya orang-orang munafik ditingkat paling bawah di dalam neraka, sedangkan engkau tidak mendapati penolong bagi mereka “ – al-Nisa : 145

Demikian riwayat oleh Abu Ya’la yang menyatakan mereka yang meninggalkan solat Jumaat tiga kali berturut-turut adalah melemparkan agamanya ke belakangnya ( membelakangi agama ). Membelakangi agama bukan sifat orang muslim dan mukmin.

Hadis :
Dari Abdullah bin Umar dan Abu Hurairah r.a keduanya menceritakan bahawa mereka mendengar daripada Rasulullah s.a.w, ketika baginda sedang berkhutbah di atas mimbar, sabdanya:擧endaklah orang-orang yang suka meninggalkan Jumaat menghentikan perbuatan mereka itu, atau adakah mereka mahu Allah membutakan hati mereka dan sesudah itu mereka betul-betul menjadi orang yang lalai?� (Muslim)

Huraian :
Meninggalkan solat Jumaat merupakan perbuatan yang ditegah kerana solat jumaat hukumnya adalah fardhu ain ke atas setiap individu muslim. Orang yang meringan-ringankan hukum Allah ini akan mengundang kemurkaan-Nya dan mereka bakal menerima balasan yang setimpal dengan dosa yang dilakukan. Bahkan orang yang enggan mentaati suruhan Allah pintu hatinya lama-kelamaan akan tertutup daripada mendapat hidayah menjadikan mereka semakin sesat dan tanpa segan terus melakukan dosa-dosa yang lain.

Sesungguhnya orang yang dibenarkan meninggalkan solat Jumaat hanyalah mereka yang menghadapi kesukaran yang mencapai darjah keuzuran syar’i sepertimana yang berlaku kepada orang sakit dan orang musafir. Oleh itu sekiranya seseorang itu tiada sebarang alasan yang munasabah di sisi syarak untuk meninggalkan solat Jumaat, maka hendaklah mereka mengerjakannya kerana solat Jumaat selain dariapada suatu kewajiban dalam beribadat kepada Allah S.W.T ia juga merupakan suatu syiar Islam yang wajib dipelihara demi menjaga kesucian agama



Ancaman Undang-undang


Menurut enakmen no.9 tahun 1995, Enakmen Jenayah Syariah (Selangor) 1995, Seksyen 20 ; Mana-mana orang lelaki, yang baligh, yang tidak menunaikan sembahyang Jumaat di masjid dalam kariahnya tiga kali berturut-turut tanpa uzur syar’ie atau tanpa sebab yang munasabah adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi satu ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya.

Walau apa pun jumlah hukumannya, fikirkanlah hukuman yang disediakan oleh Allah SWT yang sudah tentu lebih dahsyat daripada sekadar membayar wang ringgit atau duduk berehat dalam penjara.



Uzur Syar’ie


Uzur syar’ie yang membolehkan kita meninggalkan solat Jumaat adalah sesuatu yang bukan boleh dibuat-buat, berpura-pura atau menipu diri sendiri dan Allah SWT. Alangkah besarnya dosa menipu Allah SWT.



1. Bencana alam dan fenomena cuaca – seperti hujan lebat yang menimbulkan kesukaran untuk keluar rumah (kecuali mempunyai kenderaan yang menghilangkan kesukaran tersebut ) (HR Bukhari dan Muslim ). Angin ribut dan taufan.Kedinginan yang amat sangat ( di Malaysia belum berlaku) (HR Bukhari dan Muslim).Banjir, tsunami, gempa bumi dan lain-lain bentuk bencana.

2. Berlakunya ketakutan kerana huru-hara, peperangan, kacau-bilau, keganasan, ancaman orang jahat, kemelaratan umum dan sebagainya yang merupakan ancaman terhadap kelangsungan hidup.

3. Keluar bermusafir lebih-lebih lagi sebelum subuh pada hari Jumaat yang mengharuskannya untuk solat qasar dan jamak.

4. Terlupa kerana tertidur akibat keletihan yang amat sangat ataupun mabuk, pitam, pengsan dan seumpamanya. ( Takkan tiap-tiap minggu lupa ? Kerana itu fikah mensyaratkan tiga kali berturut-turut)

5. Sakit yang menghalangnya daripada berangkat ke masjid atau ahli keluarga sakit yang tidak ada orang lain menjaga selain dirinya.

6. Sebab-sebab dharurah yang lain yang menghalangnya dari mengerjakan solat Jumaat dan dalam perbicaraan, Hakim akan menentukan dharurah tersebut.



Kita bolehlah fikirkan sendiri berdasarkan iman dan akal yang waras, uzur manakah yang boleh menjadi rukhsah (keringanan) kepada kita, atau kita memang sengaja mengabaikan perintah agama yang satu ini.

Sukar sangatkah menghadiri solat Jumaat di masjid yang tidak mengenakan harga tiket untuk memasukinya. Lupakah kita kepada nikmat yang Allah berikan kepada kita sehingga kita begitu berat dan culas untuk mengerjakan solat Jumaat ? Tepuklah dada, tanyalah iman kita.

WalLahu A’lam.

sumber : albakaky dan Lain-lain

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT

Sila gunakan browser firefox untuk melayari blog ini dengan sempurna. terima kasih


Assalamualaikum.. bismillahirahmanirahim.

" Segala bahan didalam blog ini di ambil, di olah dan ditulis dari pelbagai sumber. Kepada yang ingin mengambil apa2 jua bahan dalam blog ini dengan niat untuk mengembangsebarkan ilmu, tidak perlu meminta izin atau menyertakan link blog ini. Sebarkan dan panjangkanlah kepada semua demi kebaikkan ummah. Semoga info yang ada dapat memberi manfaat walaupun sedikit cuma, dan semoga dengan usaha sekecil ini pastinya tidak akan terlepas dari pandangan Allah.. insyaAllah.. Jika ada kesilapan dari setiap posting, tolong berikan nasihat dan komen. Maaf andai terlancar bahasa tersasar kata-kata. Saya hanya insan biasa yang tidak sunyi dari kesilapan. wallahualam."

PERHATIAN!!! BLOG INI TIDAK MEWAKILI MANA-MANA PARTI , NGO DAN SEBAGAINYA. SEGALA TULISAN DI ISI MENGIKUT CITARASA HAMBA SENDIRI DAN HAMBA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS KESELAMATAN DAN KERUGIAN PEMBACA DISEBABKAN BLOG INI..... SEKIAN

PERHATIAN !!!!!!

Sebarang artikle yang termaktub di dalam blog ini tidak semestinya menunjukkan sikap pengendali blog ini. Ambillah yang berfaedah dan tinggalkanlah yang sia - sia........

MENGAPA AKU BERKATA SYIAH RAFIDAH KAFIR ?

Sesungguhnya Allah telah memilih sahabat-sahabat untuk ku, Dia menjadikan mereka sebagai sahabat-sahabatku, mertua-mertuaku dan menantu-menantuku. Nanti akan muncul satu golongan selepas aku akan memburuk-buruk dan memaki hamun mereka.Sekiranya kamu menemui mereka, janganlah kamu mengahwini mereka, janganlah kamu makan dan minum bersama mereka, janganlah kamu berjemaah bersama mereka dan jangan kamu menyembahyangkan jenazah mereka. [Ali al-Muttaqi, Kanz al-‘Ummal, jil 11, m.s : 540 ]

Sabda Rasulullah S.A.W:

Sabda Rasulullah S.A.W:“Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?” Jawab mereka: “Orang yang muflis dalam kalangan kami ialah sesiapa yang tiada dirham dan tiada harta”. Sabda baginda: “Orang yang muflis dalam umatku ialah sesiapa yang datang pada Hari Kiamat nanti bersama solat, puasa, zakat, juga dia pernah memaki seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpah darah seseorang dan memukul seseorang. Lalu diberikan kepada orang ini dan itu pahalanya. Jika pahala-pahalanya habis sebelum sempat dilangsaikan kesalahannya, maka diambil dosa-dosa mereka dicampakkan ke atasnya lantas dicampakkan dia ke dalam neraka” (Riwayat Muslim).



Al - Hadis

DARIPADA Abu Said katanya:
Aku mendengar Rasulullah (s.a.w.) bersabda: siapa yang melihat (dan tahu) sebarang kemungkaran, maka hendaklah diubahkannya dengan tangannya (kuasanya), kalau tidak berkuasa, maka (ubahlah) dengan lidahnya, dan kalau tidak mampu juga, maka ubahlah dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman (HR Muslim).

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU
Hadis nabi saw : apabila matinya anak adam maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga... yaitu sadhoqah jariah , ilmu yang memberi manfaat dengannya , doa anak yang soleh.

WAKTU SOLAT


Membangun Bersama Islam

Kisah Sahabat

About Me

Blog Archive


Banner Tukar Link
SPEEDCOUNTER.NET - Kostenloser Counter!

"tegakkanlah islam dalam dirimu,nescaya kamu akan melihat islam tertegak di tanah airmu" - Imam As-Syahid Hassan Al-Banna (Pengasas&Mursyidul Am Pertama Ikhwanul Muslimin)

berwaspada dari fitnah moden

berwaspada dari fitnah moden

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Haji saleh

Tok guru Haji saleh

Recent Comments

Footer 2

Photobucket

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Translate