YANG MASIH PANAS...

:: HUKUM PENDAPATAN SEBAGAI PENYANYI DAN MODEL ::


Adakah dibolehkan orang islam menjadi penyanyi?

Scara amnya terdapat dua pendapat mengenai hal ini. Aliran yg meringan dan mengharuskannya atau aliran yg keras dan mengharamkannya.
Maka untuk mendapatkan jawapan yg memuaskan hati dan melapangkan dada kita, maka kita hendaklah mendapatkan fuqaha' yg menggunakan metod tahqeeqan (penilaian semula) yg menggunakan kaedah Jama' watTawfeek (memuwafakatkan dan menemukan) dalil-dalil yg berbedza dan bertentangan. Tujuan utama kaedah ini ialah mengambil faedah dan pengajaran yg berguna dari isu yg diperselisihkan. Fuqaha' yg paling disegani hari ini dgn metod tarjih/tahqeeq ini ialah Prof Dr alImam Abdallah Yusof alQardhawi (Malameh alMujtama' alIslami) yg telah mengumpulkan semua dalil dan pendapat baik alQur'an, asSunnah, sahabat, tabi'ien dan fuqaha'. Inilah rumusan Dr Qardhawi:
Seni musik dan nyanyian menurut hukum asalnya ialah HARUS kerana ia adalah fitrah manusia yg sukakan keindahan dan hiburan. Keharusan seni musik dan suara bertukar menjadi makruh, atau haram jika berubah perkara-perkara berikut:
isi, senikata, lirik, dan motif yg tidak bertentangan dgn adab dan susila Islam
Cara penyampaian, apakah ia menyuburkan syahwat dan ciri-ciri seksualiti dan yg diharamkan
Suasana (iklim) semasa ia disampaikan
Sederhana (tidak berlebihan dan melampaui) dalam menyintai seni muzik dan seni suar.
Uruf pendengar adalah sebaik-baik hakim.
Pendapat Qardhawi ini sebenarnya juga pendapat fuqaha' yg lebih awal, antaranya Hujjatul Islam dan Imam alGhazali ra dalam kitab asSima' min Ihya': juga Fatawa Syaikhul alAzhar Mahmood Syaltut ( alFatawa Syaltut, cet 1960, Cairo) yg merumuskan:
Seni musik dan seni suara adalah sama hukumnya dgn memenuhi keperluan pancaindera yg lain seperti makanan yg lazat dan pemandangan yg indah
Islam menetapkan kesederhanaan dalam semua termasuk menghayati seni musik dan seni suara
Fuqaha' terdahulu telah membenarkan seni musik dan seni suara bila ada tujuan yg sesuai dan menasabah dan menegahnya bila ada unsur luaran yg tidak Islamik
Seni Musik dan suara semuanya tertakluk dibawah kelulusan Ilahi yg bersifat umum yg diisytiharkan dalam surah al_A'raf: 32.
Itulah gambaran umum musik dan seni suara secara umum.

Hukum menjadi penyanyi/artis adalah harus tapi seperti berjalan dipinggir gaung yg curam. Realiti hari ini artis disanjung dan dipuja. alQardhawi (malameh) berpendapat artis yg baik yg beriman boleh menjadi role-model dan perlu memanfa'atkan citarasa masyarakat yg menyukai seni untuk menyalurkan dakwah. Dunia penyiaran (broadcasting) yg menjadi sebahagian dari hidup manusia hari ini sebenarnya ketandusan artis yg berjiwa Islam yg mampu berkarya, ini kerana bidang penyiaran atau broadcasting dapat menyampaikan mesej kepada manusia dengan berkesan dan meluas bukan saja melalui seni musik, suara bahkan melalui pementasan, drama, dan filem cereka.


Adakah suara wanita itu aurat?
Masalah ini merupakan khilaf ulama', tetapi jumhurul Ulama' lebih kepada menyatakan tidak aurat kerana ia selari dengan prinsip agama Islam sebagai adDin Yusr (agama yang mudah); ini kerana wanita sebagai makhluk sosial seperti lelaki perlu berkomunikasi dalam kehidupan sehariannya, maka jika suara wanita itu aurat, maka sukarlah bagi wanita berkomunikasi. Auratnya suara wanita bergantung kepada kelembutan dan kemerduan suara wanita itu.
Dalil ialah ayat 32 dalam surah al_Ahzab :
Wahai isteri-isteri Nabi, kamu semua bukanlah seperti mana-mana perempuan yang lain kalau kamu tetap bertakwa. Oleh itu janganlah kamu berkata-kata dengan lembut manja (semasa bercakap dengan lelaki asing) kerana yang demikian boleh menimbulkan keinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya (menaruh tujuan buruk kepada kamu) dan sebaliknya berkatalah dengan kata-kata yang baik (sesuai dan sopan).

Hujjatul Islam alGhazali (Ihya', Jld 2, ms 248) berpendapat,'suara wanita bukanlah aurat kecuali bila ia menyanyi.' alQurthubi (tafsir al_Qurthubi dalam ayat di atas menafsirkan bahawa suara wanita bukan aurat kecuali bila ia memerdukan, melunakkan, melembutkan suaranya semasa berhubung dengan lelaki ajnabi." Syaikh Atiyah Saqr, pengerusi J/kuasa fatwa al_Azhar university juga bersependapat dengan ulama' silam tersebut (Seem wal jeem lil Mar'atil muslimah); inilah juga pendapat Prof Qardhawi (Fatawa Mu'asirat)


Adakah dibolehkan seorang perempuan menjadi penyanyi?
Harus wanita bernyanyi jika senikatanya baik, berunsur nasihat dan merangsang kepada kebaikan. Jika cara penyampaiannya baik, tiada pendedahan aurat, beradab, maka diharuskan. Fatwa Mufti Wilayah Persekutuan, masail Fiqhiyah. Juga Fatwa Dr Abdul Karim Zaydan (alMufassal, Jld 4) Harus wanita melibatkan diri dalam seni suara dan muzik jika tiada unsur fitnah yakni maksiat, dosa atau syubhat. Dalil-dalil dalam masalah ini tiada yg mencapai taraf hasan-sahih atau mutawatir.
Pendapatan seorang penyanyi. Adakah ia halal?
Halal atau haram sesuatu pekerjaan bergantung kepada cara atau method pekerjaan itu. Sekiranya terdapat unsur haram di dalam pekerjaannya itu, maka haramlah pendapatanya. Memandangkan hukum menyanyi itu harus, maka pendapatannya adalah halal. Namun begitu, perlu diingat, keharusan hukum menyanyi ini bergantung kepada syarat2 yg telah diberikan. Ini bermakna hukumnya boleh berubah dari harus ke makruh begitu juga haram.
dan secara keseluruhannya saya nak menambah..jika menyanyi dengan berpakaian seksi dan menampakkan aurat perempuan itu maka ia turut menyebabkan hukum harus bertukar menjadi haram disebabkan tidak menepati syarat2 yang telah di berikan..

jadi camana plak dengan model2 yang mendedahkan aurat??

kalau nak jadi model boleh tapi model muslimah... tapi kena ikut syarat2 ini:

Syarat-syarat umum sesuatu fesyen ataupun busana itu menepati hukum syara’
1. tidak ketat sehingga menampakkan bentuk badan
2. tidak nipis
3. tudung hendaklah melepasi paras dada
4. tidak diperagakan dengan digaya-gayakan di hadapan ajnabi seperti catwalk dalam
peragaan fesyen walaupun dikatakan ia menutup aurat
5. tidak berhias dan bersolek seperti tabarruj jahiliyyah

means..kalau lah suara perlu kita jaga..apatah lagi bahagian tubuh badan yang lain..means kalau jadi model yang menampakkan susuk badan dan menampakkan kulit yang dan anggota badannya..pendapatan itu jadi haram la kan? sebab tidak memenuhi syarat2 dalam Islam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT

Sila gunakan browser firefox untuk melayari blog ini dengan sempurna. terima kasih


Assalamualaikum.. bismillahirahmanirahim.

" Segala bahan didalam blog ini di ambil, di olah dan ditulis dari pelbagai sumber. Kepada yang ingin mengambil apa2 jua bahan dalam blog ini dengan niat untuk mengembangsebarkan ilmu, tidak perlu meminta izin atau menyertakan link blog ini. Sebarkan dan panjangkanlah kepada semua demi kebaikkan ummah. Semoga info yang ada dapat memberi manfaat walaupun sedikit cuma, dan semoga dengan usaha sekecil ini pastinya tidak akan terlepas dari pandangan Allah.. insyaAllah.. Jika ada kesilapan dari setiap posting, tolong berikan nasihat dan komen. Maaf andai terlancar bahasa tersasar kata-kata. Saya hanya insan biasa yang tidak sunyi dari kesilapan. wallahualam."

PERHATIAN!!! BLOG INI TIDAK MEWAKILI MANA-MANA PARTI , NGO DAN SEBAGAINYA. SEGALA TULISAN DI ISI MENGIKUT CITARASA HAMBA SENDIRI DAN HAMBA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS KESELAMATAN DAN KERUGIAN PEMBACA DISEBABKAN BLOG INI..... SEKIAN

PERHATIAN !!!!!!

Sebarang artikle yang termaktub di dalam blog ini tidak semestinya menunjukkan sikap pengendali blog ini. Ambillah yang berfaedah dan tinggalkanlah yang sia - sia........

MENGAPA AKU BERKATA SYIAH RAFIDAH KAFIR ?

Sesungguhnya Allah telah memilih sahabat-sahabat untuk ku, Dia menjadikan mereka sebagai sahabat-sahabatku, mertua-mertuaku dan menantu-menantuku. Nanti akan muncul satu golongan selepas aku akan memburuk-buruk dan memaki hamun mereka.Sekiranya kamu menemui mereka, janganlah kamu mengahwini mereka, janganlah kamu makan dan minum bersama mereka, janganlah kamu berjemaah bersama mereka dan jangan kamu menyembahyangkan jenazah mereka. [Ali al-Muttaqi, Kanz al-‘Ummal, jil 11, m.s : 540 ]

Sabda Rasulullah S.A.W:

Sabda Rasulullah S.A.W:“Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?” Jawab mereka: “Orang yang muflis dalam kalangan kami ialah sesiapa yang tiada dirham dan tiada harta”. Sabda baginda: “Orang yang muflis dalam umatku ialah sesiapa yang datang pada Hari Kiamat nanti bersama solat, puasa, zakat, juga dia pernah memaki seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpah darah seseorang dan memukul seseorang. Lalu diberikan kepada orang ini dan itu pahalanya. Jika pahala-pahalanya habis sebelum sempat dilangsaikan kesalahannya, maka diambil dosa-dosa mereka dicampakkan ke atasnya lantas dicampakkan dia ke dalam neraka” (Riwayat Muslim).



Al - Hadis

DARIPADA Abu Said katanya:
Aku mendengar Rasulullah (s.a.w.) bersabda: siapa yang melihat (dan tahu) sebarang kemungkaran, maka hendaklah diubahkannya dengan tangannya (kuasanya), kalau tidak berkuasa, maka (ubahlah) dengan lidahnya, dan kalau tidak mampu juga, maka ubahlah dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman (HR Muslim).

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU
Hadis nabi saw : apabila matinya anak adam maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga... yaitu sadhoqah jariah , ilmu yang memberi manfaat dengannya , doa anak yang soleh.

WAKTU SOLAT

Membangun Bersama Islam

Blog Archive


"tegakkanlah islam dalam dirimu,nescaya kamu akan melihat islam tertegak di tanah airmu" - Imam As-Syahid Hassan Al-Banna (Pengasas&Mursyidul Am Pertama Ikhwanul Muslimin)

berwaspada dari fitnah moden

berwaspada dari fitnah moden

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Haji saleh

Tok guru Haji saleh

Recent Comments

Footer 2

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ikut Melalui Email

Translate