YANG MASIH PANAS...

MARI KITA TOLAK HIBURAN YANG MELALAIKAN ! JAKIM ADA GARIS PANDUAN HIBURAN ISLAM!



PERINGATAN ALLAH SWT

Sesungguhnya syaitan telahpun berjanji akan melalaikan dan menyesatkan manusia daripada jalan Allah dengan apa cara sekalipun. Pelbagai kemewahan dan hiburan di dunia ini adalah di antara senjata syaitan dan konco-konconya untuk menjerumuskan manusia kepada kelalaian dan kesesatan. Justeru, Allah swt menganjurkan kita semua supaya memikirkan hal ini dan berusaha menghindari diri daripada terpedaya dengan tipu daya syaitan seperti keseronokan hidup di dunia yang bersifat sementara ini.

Allah swt ada berfirman dalam surah Al-An’am, ayat 32, dengan maksudnya:

“Dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan; dan demi sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang yang bertakwa. Oleh itu, tidakah kamu mahu berfikir?”

Al-Qur‘an juga ada megingatkan kita bahawa orang yang mengutamakan perkara-perkara yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan, yang menyesatkan dirinya dan menyesatkan orang lain akan mendapat azab yang menghinakan, sebagaimana firman Allah SWT dalam surah Luqman, ayat 6 yang bermaksud:

“Dan ada antara manusia: Orang yang memilih serta membelanjakan hartanya kepada cerita dan perkara hiburan yang melalaikan; yang mengakibatkan boleh menyesatkan (dirinya dan orang ramai) daripada agama Allah SWT dengan tidak berdasarkan sebarang pengetahuan; dan ada pula orang yang menjadikan agama Allah itu sebagai ejek-ejekan; merekalah orang yang akan beroleh azab yang menghinakan.”

Yang dikatakan “lalai” itu telah diperjelaskan oleh Allah swt dalam surah Al ‘Araaf, ayat 179, dengan maksudnya:

“Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami dan mereka mempunyai mata tidak dipergunakannya untuk melihat , dan mereka mempunyai telinga tidak dipergunakannya untuk mendengar. Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai”

Ayat di atas memberitahu kita bahawa jin dan manusia dikatakan lalai kerana tidak menggunakan fitrahnya, hati tidak dipakai untuk memahami, mata tidak digunakan untuk melihat, dan telinga tidak dimanfaatkan untuk mendengar. Akibat dari kelalaian ini, maka kedudukan darjat manusia dan jin jatuh ke taraf binatang ternak. Mereka yang lalai ini, apabila ditemukan dengan kebenaran, mereka menurut kehendak selera duniawi dan desakan hawa nafsu. Jadilah mereka orang yang zalim, kerana mendustakan fitrah dan ayat-ayat Allah swt.

NEGARA YANG TERCINTA DAN LAMBAKAN HIBURAN

DUNIA HIBURAN NEGARA INI SESAK DENGAN HIBURAN YANG MELALAIKAN! Setujukah anda? Kita dihidang dan dilambakkan dengan hiburan di sana sini, siang dan malam - di kaca telivisyen; di peti radio; di kertas akhbar, buku dan majalah; di alam maya internet; di pentas; dan seanika tempat lagi ! Hebat sungguh dan akibatnya terdapat kalangan umat Muslim yang menjadi lalai terhadap kewajipan dan tanggungjawab terhadap Allah swt.

Apa yang terpapar sekarang ini – lambakan hidangan hiburan ini telah menggalakkan budaya berseronok-seronok. Berhibur dan berseronok-seronok tanpa mengira waktu dan taraf hubungan. Lelaki wanita bukan muhrim bergaul bebas. Kesudahannya, berlaku keterlanjuran dan hubungan perzinaan. Tidak hairanlah kalau kita sering disajikan dengan berita-berita anak luar nikah, buang bayi dan bunuh bayi.

KATEGORI HIBURAN

Hiburan ada kategorinya. Yang digalakkan dan yang tidak dibolehkan. Secara ringkasnya, terdapat tiga kategori hiburan, iaitu:

1.Bagi seorang mukmin iman, amal ibadat, wirid dan zikir atau apa saja perbuatan yang membawa pahala daripada Allah adalah hiburan.

Ini kerana hasil daripada itu adalah ketenangan dan ketenteraman. Jiwa yang sentiasa hidup dan segar. Emosi pula terkawal.

Perkara inilah yang dimaksudkan Allah dalam al-Quran iaitu firmanNya bermaksud: “Ingatlah hanya dengan mengingati Allah hati jadi tenang.”

2.Hiburan kategori kedua pula iaitu apa saja cara yang dapat menghilangkan keresahan dan kerunsingan yang tidak bertentangan dengan syariat serta akidah.

Malah, jika dihayati, hiburan jenis ini dapat dijadikan cara untuk mendekatkan diri pada Allah swt. Umpamanya, jika berkelah atau berekspedisi di samping dapat menghilangkan bosan dapat juga merasai kehebatan ciptaan Allah swt, meresap di jiwa lalu timbul rasa gerun kepadaNya.

Hiburan kategori ini, selagi mana tidak bercanggah dan tidak memberi kesan negatif, ia ibarat ubat mengurangkan kesakitan yang dapat menghilangkan keresahan buat seketika, tetapi tidak dapat menghapuskan punca keresahan itu.

3.Hiburan kategori ketiga pula ialah yang paling popular di kalangan ramai kini, terutama muda-mudi. Konsert artis, nyanyian, pesta, kelab malam, berpasangan dan seumpamanya adalah menjadi hambatan hidup remaja kini.

Hiburan ini bukan saja tidak bersifat menyembuhkan, malah umpama penagihan dadah. Memang seronok, ibarat gula-gula, manis dan sedap tetapi tidak mengenyangkan.

Keseronokan sementara yang diperolehi tidak membawa kepada kebahagiaan atau ketenangan. Malah, beransur-ansur membawa akibat buruk dan negatif pada jangka masa panjang. Hati menjadi keras, gelap, lalu terdinding daripada mendapat kelazatan mengingati Allah swt, malah sukar untuk menerima kebenaran.

ISLAM DAN HIBURAN

Islam adalah agama yang realistik, menyeluruh dari segi duniawi dan ukhrawinya. Islam juga berjalan di atas dunia realiti dan alam kenyataan. Syariat Islam memenuhi fitrah manusia. Segala keperluan rohani dan fizikal manusia dipenuhi berdasarkan konsep mendatangkan kebaikan dan menjauhkan keburukan. Apa yang baik itu adalah Islam dan yang buruk bukan daripada ajaran Islam.

Termasuk perkara yang dibenarkan dalam Islam ialah berhibur. Syariat Islam memenuhi keperluan fitrah manusia yang ingin dan suka berada dalam keadaan gembira. MARI KITA tanya diri kita, apakah kita tidak suka hiburan?

Antara sumber bentuk hiburan ialah nyanyian, tarian dan lakonan. Imam al-Ghazali berpendapat, dalam mendengar nyanyian, ada yang harus dan sunat. Selain itu ada yang diharamkan.

Mengikut riwayat, daripada Aisyah bahawa bapanya, Abu Bakar pernah menemuinya dan ketika itu beliau bersama-sama dua hamba perempuan pada hari Mina. Kedua-duanya menyanyi dan memukul gendang, sedangkan Nabi Muhammad menutup wajahnya dengan pakaiannya.

Perlu diambil ingatan bahawa hukum harus itu boleh bertukar menjadi haram jika melibatkan perbuatan yang ditegah agama. Hal inilah mengapa banyak pihak menolak segala bentuk nyanyian yang dipersembahkan artis sekarang. Mereka bukan menolak hiburan, tetapi kerana melihat corak hiburan sekarang banyak melibatkan unsur haram.

GARIS PANDUAN HIBURAN DALAM ISLAM

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) ada menyediakan garis panduan hiburan dalam Islam. Garis panduan ini bertujuan untuk memberi panduan kepada pihak yang terlibat dalam industri hiburan merangkumi nyanyian, muzik, tarian dan lain-lain. Garis panduan ini juga sebagai rujukan dan panduan kepada masyarakat awam yang menyertai persembahan rancangan hiburan.

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia dalam persidangan kali ke-2 pada 12 – 13 Mei 1981 telah membuat keputusan:

a) Nyanyian yang senikatanya baik, tidak lucah, tidak biadap dan tidak mendorong kepada maksiat, tidak bercampur gaul antara lelaki dengan perempuan dan tidak membawa kepada fitnah adalah harus;

b) Jika nyanyian senikatanya tidak baik, lucah, biadap, mendorong kepada maksiat, bercampur gaul lelaki dengan perempuan dan membawa kepada fitnah maka nyanyian itu adalah haram;

c) Pancaragam yang melalaikan, hukumnya haram;

d) Mendengar nyanyian dan pancaragam adalah harus dengan syarat senikatanya baik, tidak lucah, tidak biadap, tidak bercampur lelaki dengan perempuan dalam keadaan yang tidak menimbulkan fitnah; dan

e) Menyanyi untuk menimbulkan semangat jihad adalah harus.

Yang dimaksudkan dengan hiburan, nyanyian, muzik dan tarian di atas ialah:

HIBURAN ialah sesuatu (perbuatan, benda dan lain-lain) untuk menghiburkan (menyenangkan, mententeramkan) hati.

NYANYIAN ialah gubahan muzik yang dilagukan dengan suara

MUZIK ialah gubahan bunyi untuk memperoleh keindahan bentuk dan pernyataan perasaan.

TARIAN ialah gerakan badan serta tangan dan kaki berirama mengikut rentak muzik.

Garis panduan yang memisahkan sama ada hiburan itu boleh atau sebaliknya menurut Islam adalah sejauh mana hiburan tersebut mencapai maksud dan prinsip Islam yang menekankan ke arah kesejahteraan umat manusia. Antara garis panduan tersebut adalah seperti berikut;

a) Program Hiburan

i. Bermatlamatkan kebaikan dan kesejahteraan.

ii. Diadakan di tempat yang bersesuaian supaya tidak mengganggu ketenteraman awam dan orang ramai.

iii. Mengambilkira masa yang bersesuaian dengan sensitiviti masyarakat dan ajaran Islam.

iv. Tidak disertai oleh perbuatan-perbuatan haram atau maksiat.

v. Tidak mengandungi acara yang bersifat provokasi yang boleh menimbulkan sikap prejudis atau permusuhan.

vi. Tidak mengandungi unsur-unsur pemujaan atau penyembahan yang bertentangan dengan ajaran Islam.

b) Persembahan Muzik

i. Tidak menimbulkan gerakgeri liar.

ii. Tidak mendorong kepada perbuatan maksiat.

iii. Tidak melalaikan.

c) Lirik

i.Kalimah syahadah dalam bahasa Arab hendaklah disempurnakan.

ii. Tidak mengandungi sebutan yang boleh membangkitkan nafsu syahwat, perkataan lucah, menggambarkan arak, dan memberi perangsang melakukan dosa.

iii. Tidak mengandungi unsur-unsur pemujaan kepada makhluk dan peribadi.

iv. Tidak mengandungi ungkapan-ungkapan yang melanggar adab kesopanan dalam Islam.

v. Tidak mengandungi ungkapan yang melanggar akidah dan syariat Islam.

vi. Tidak mengandungi unsur mengutuk nasib dan lucah.

vii. Tidak mengandungi unsur menghina, mengaib, mencaci, memfitnah dan seumpamanya.

viii. Tidak boleh menjadikan teks al-Quran sebagai lirik.

d) Persembahan Artis

i. Berinteraksi dengan penonton secara sopan dan disertai kata-kata yang boleh membina nilai-nilai kemanusiaan.

ii. Berpakaian kemas, sopan serta tidak memakai pakaian yang boleh mendedahkan diri kepada eksploitasi penonton dan tidak bercanggah dengan kehendak Islam.

iii. Tidak melakukan gerak geri dan perkataan yang boleh menimbulkan perasaan yang mendorong kepada maksiat dan menghina Islam.

iv. Tidak mengucapkan kata-kata yang menggalakkan perbuatan maksiat atau menghina agama Islam.

e) Persembahan Tarian

i.Berpakaian kemas, sopan serta tidak memakai pakaian yang boleh mendedahkan diri kepada eksploitasi penonton dan tidak bercanggah dengan kehendak Islam.

ii. Gerak tari yang dipersembahkan tidak menimbulkan fitnah.

iii. Tidak berlaku percampuran antara lelaki dengan perempuan yang boleh menimbulkan fitnah.

iv. Tidak bertujuan pemujaan atau penyembahan.

v. Tidak dipersembahkan dengan gaya yang memberahikan.

HIBURAN DAN KETENANGAN HATI

Dalam Islam, cara yang terbaik untuk kita mencapai ketenangan hati adalah dengan mendengar dan menghayati zikrullah. Dalam Al-Quran Allah berfirman, yang maksudnya:

“(iaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenteram (Surah Ar-Ra’d:28)

Jelas di sini, salah satu cara yang efektif untuk kita berhibur adalah dengan menghayati isi kandungan Al-Quran. Di dalamnya terkandung seribu satu pedoman yang berharga bahkan ganjaran pahala bagi para pembacanya. Begitu mudah untuk kita berhibur sambil mendapat saham Akhirat.

Kita juga boleh terhibur dengan melihat keindahan alam. Sesetengah insan seni mendapat inspirasi dalam cetusan kreatif mereka melalui kaedah seumpama ini. Allah swt menggalakkan setiap Muslim memperhatikan kejadian alam melalui mata hati anugerah dariNya.

Dalam satu pandangan Dr. Yusuf Al-Qardhawi, beliau telah menghuraikan antara bentuk hiburan yang berlaku pada zaman baginda Nabi s.a.w dahulu adalah seperti memanah, menunggang kuda dan berlumba lari yang semuanya telah disabdakan dalam banyak hadis sahih yang masyhur.

Imam Al-Ghazali juga telah menyatakan bahawa hiburan ini termasuk dalam apa yang diistilahkan sebagai al-lahwu dan menjelaskan hukumnya adalah harus bagi Muslim untuk berhibur dengan syarat tidak berlebih-lebihan. Beliau telah mengungkapkan:

“Jika al lahwu disertai dengan niat ibadah, ia menjadi ketaatan kepada Allah. Sesiapa yang mendengar nyanyian dan muzikal janganlah menganggapnya sebagai sifat terpuji! Tapi hanya sekadar mendapatkan kelazatan dan kerehatan semata-mata”

Pandangan-pandangan ulama’ ini telah memberi gambaran yang jelas bahawa hukum asal muzik ini adalah HARUS seandainya ia mematuhi ketetapan agama. Namun begitu, berdasarkan fenomena yang berlaku kini di negara ini, MARI KITA tanya diri kita, apakah hiburan yang dihidangkan kepada kita itu terpesong atau tidak daripada ketetapan agama? Kalaulah terpesong, apa tindakan kita? Jawab sendiri !

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT

Sila gunakan browser firefox untuk melayari blog ini dengan sempurna. terima kasih


Assalamualaikum.. bismillahirahmanirahim.

" Segala bahan didalam blog ini di ambil, di olah dan ditulis dari pelbagai sumber. Kepada yang ingin mengambil apa2 jua bahan dalam blog ini dengan niat untuk mengembangsebarkan ilmu, tidak perlu meminta izin atau menyertakan link blog ini. Sebarkan dan panjangkanlah kepada semua demi kebaikkan ummah. Semoga info yang ada dapat memberi manfaat walaupun sedikit cuma, dan semoga dengan usaha sekecil ini pastinya tidak akan terlepas dari pandangan Allah.. insyaAllah.. Jika ada kesilapan dari setiap posting, tolong berikan nasihat dan komen. Maaf andai terlancar bahasa tersasar kata-kata. Saya hanya insan biasa yang tidak sunyi dari kesilapan. wallahualam."

PERHATIAN!!! BLOG INI TIDAK MEWAKILI MANA-MANA PARTI , NGO DAN SEBAGAINYA. SEGALA TULISAN DI ISI MENGIKUT CITARASA HAMBA SENDIRI DAN HAMBA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS KESELAMATAN DAN KERUGIAN PEMBACA DISEBABKAN BLOG INI..... SEKIAN

PERHATIAN !!!!!!

Sebarang artikle yang termaktub di dalam blog ini tidak semestinya menunjukkan sikap pengendali blog ini. Ambillah yang berfaedah dan tinggalkanlah yang sia - sia........

MENGAPA AKU BERKATA SYIAH RAFIDAH KAFIR ?

Sesungguhnya Allah telah memilih sahabat-sahabat untuk ku, Dia menjadikan mereka sebagai sahabat-sahabatku, mertua-mertuaku dan menantu-menantuku. Nanti akan muncul satu golongan selepas aku akan memburuk-buruk dan memaki hamun mereka.Sekiranya kamu menemui mereka, janganlah kamu mengahwini mereka, janganlah kamu makan dan minum bersama mereka, janganlah kamu berjemaah bersama mereka dan jangan kamu menyembahyangkan jenazah mereka. [Ali al-Muttaqi, Kanz al-‘Ummal, jil 11, m.s : 540 ]

Sabda Rasulullah S.A.W:

Sabda Rasulullah S.A.W:“Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?” Jawab mereka: “Orang yang muflis dalam kalangan kami ialah sesiapa yang tiada dirham dan tiada harta”. Sabda baginda: “Orang yang muflis dalam umatku ialah sesiapa yang datang pada Hari Kiamat nanti bersama solat, puasa, zakat, juga dia pernah memaki seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpah darah seseorang dan memukul seseorang. Lalu diberikan kepada orang ini dan itu pahalanya. Jika pahala-pahalanya habis sebelum sempat dilangsaikan kesalahannya, maka diambil dosa-dosa mereka dicampakkan ke atasnya lantas dicampakkan dia ke dalam neraka” (Riwayat Muslim).



Al - Hadis

DARIPADA Abu Said katanya:
Aku mendengar Rasulullah (s.a.w.) bersabda: siapa yang melihat (dan tahu) sebarang kemungkaran, maka hendaklah diubahkannya dengan tangannya (kuasanya), kalau tidak berkuasa, maka (ubahlah) dengan lidahnya, dan kalau tidak mampu juga, maka ubahlah dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman (HR Muslim).

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU
Hadis nabi saw : apabila matinya anak adam maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga... yaitu sadhoqah jariah , ilmu yang memberi manfaat dengannya , doa anak yang soleh.

WAKTU SOLAT


Membangun Bersama Islam

Kisah Sahabat

About Me

Blog Archive


Banner Tukar Link
SPEEDCOUNTER.NET - Kostenloser Counter!

"tegakkanlah islam dalam dirimu,nescaya kamu akan melihat islam tertegak di tanah airmu" - Imam As-Syahid Hassan Al-Banna (Pengasas&Mursyidul Am Pertama Ikhwanul Muslimin)

berwaspada dari fitnah moden

berwaspada dari fitnah moden

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Haji saleh

Tok guru Haji saleh

Recent Comments

Footer 2

Photobucket

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Translate