YANG MASIH PANAS...

mengapa Ratu Elizabeth II menyambut Najib Dengan gaun berwarna kuning ?

Bekas pengurus Ning Baizura, Vernon Kedit, yang kini bersama PKR berjuang di Sarawak ada hujah menarik yang mahu dikongsi bersama mengapa Ratu Elizabeth II menggayakan gaun berwarna kuning semasa menyambut Najib Altantuya dan Rosmah Mansor tempoh hari di Istana Buckingham, London.

Vernon yang berasal dari bumi kenyalang, menulis berdasarkan pengalamannya sebagai pengurus artis dan pernah menuntut di United Kingdom dari tahun 1989 hingga 1992 dalam jurusan undang-undang.

Ikuti kupasan Vernon seterusnya.

Let me tell you why the Queen wearing yellow when granting an audience to Najib was NOT a coincidence or a faux pas.

Biar saya memberitahu anda mengapa Permaisuri memakai kuning apabila memberikan penonton kepada Najib bukanlah satu kebetulan atau silap langkah (faux pas).

Para Pembaca,

Biar saya memberitahu anda mengapa Her Majesty Queen Elizabeth II memakai kuning apabila memberikan sambutan kepada Perdana Menteri dan isterinya itu tidak tahu kebetulan atau silap langkah (faux pas).

Sebanyak sebagai UMNO lebih suka untuk berfikir sebaliknya.

Fakta 1.

Queen, bertentangan dengan kepercayaan popular, jauh lebih bermaklumat.

Baginda sentiasa mengikuti perkembangan terkini dan berita yang berkaitan dengan alam dan kerajaan oleh pasukan penasihat istana, setiausaha dan kakitangan awam.

Mereka pula, mengumpul maklumat daripada pelbagai sumber, termasuk kementerian, jabatan kerajaan, Scotland Yard, 10 Downing Street, dan ahli-ahli corp akhbar di UK.

(Scotland Yard, mengetahui bahawa Permaisuri akan memberikan penonton kepada Perdana Menteri Malaysia, sudah pasti dimaklumkan Istana banyak demonstrasi di London oleh penyokong Bersih 2.0.)

Apabila orang berpangkat melawat dijadual mengadakan pertemuan dengan Permaisuri, dia sentiasa diberi taklimat sepenuhnya mengenai latar belakang pengunjung, keadaan semasa negara asal pengunjung itu, dan apa yang boleh dan tidak dilakukan.

Terutama sekali, dia akan dimaklumkan mengenai perkembangan dalam alam sendiri mengenai pengunjung.

Babak di London seperti dalam gambar di bawah tidak akan melarikan diri pasukan penasihat, yang seterusnya akan diberi taklimat Permaisuri Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri beliau.

Jadi, untuk menganggap bahawa dia tidak sedar Bersih 2.0 adalah tidak dapat dipertahankan.


Fakta 2.

Almari pakaian diraja dan fesyen sangat ketat dikawal selia, dan Permaisuri dan ahli-ahli Keluarga Diraja sentiasa berhati-hati untuk tidak membuat apa-apa kesalahan dlm kesilapan memilih fesyen atau kesusahan buat tetamu mereka.

Penasihat beliau dinasihatkan untuk menjauhkan diri daripada memakai kuning, dan menjelaskan kepentingan warna dalam keadaan sekarang.

Laporan Sarawak Report mencadangkan, "katanya MESTI telah dimaklumkan mengenai sensitiviti warna kuning".

Kawan saya (dan penulis fesyen) Sasha Bashir memberi komen di facebook saya, "Saya telah membaca dalam beberapa majalah yang menulis tentang almari pakaian Puteri Diana bahawa kerabat diraja British sentiasa diberi taklimat mengenai isu-isu semasa dan apa yang warna harus dan tidak harus dipakai.

Saya boleh ingat bahawa beliau melawat beberapa negara di mana mereka telah kehilangan satu perlawanan bola sepak yang penting dan seluruh negara berasa sedih mengenainya.

Baju dia akan memakai pada majlis makan malam negeri formal warna yang sama sebagai bendera negara lain, jadi dia terpaksa menukar rancangan almari pakaian beliau.

Kate Middleton juga menurut peraturan ini.

Pada lawatan ke Kanada baru-baru ini, dia memakai pakaian putih, kasut merah dan topi daun maple merah.

Bendera Kanada terdiri daripada merah, putih dengan daun maple.

Kerabat diraja tidak sepatutnya menjadi ikon fesyen (walaupun orang seperti Princess Diana dan Kate), mereka adalah untuk menjadi diplomat fesyen. :) "

Fakta 3.

Selain menghadiri acara-acara awam, makan malam negeri, menerima pembesar-pembesar semasa perlumbaan kuda, Ratu sebenarnya membuat kertas kerja!

Ya, Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri beliau, seperti ramai di antara kita, mempunyai tugas harian bekerja di salah satu meja banyak membaca dan menandatangani kertas negeri dan dokumen-dokumen rasmi (yang sering diklasifikasikan sebagai rahsia).

Persikan British dengan maklumat dan pengumpulan perisikan sentiasa bersedia.

Kertas kerja yang Baginda perincikan pasti akan dimasukkan perkataan SULIT pada Datuk Seri Najib Tun Razak dan Malaysia.

Dan Bersih 2.0.




Fakta 4.

Selain kertas kerja rasmi, dia juga membaca surat khabar.

Mengetahui bahawa dia akan bertemu Perdana Menteri Malaysia, satu artikel dalam The Guardian, sebuah akhbar British yang dihormati, dengan tajuk "Malaysia Najib mesti meninggalkan model Mubarak", pasti akan menarik perhatian beliau.

Fakta 5.

Ratu bertemu Perdana Menteri itu seminggu sekali, setiap minggu.

Ia adalah tanggungjawab David Cameron memberi taklimat kepada Ratu mengenai lawatan Datuk Seri Najib Tun Razak dan Malaysia, memandangkan bahawa beliau akan melawat UK dalam lawatan rasmi.

Berita perhimpunan Bersih 2.0 di Kuala Lumpur, yang dilaporkan di seluruh dunia pada minggu yang sama Baginda telah bermesyuarat mingguan dengan David Cameron, akan pasti menjadi topik perbualan.

Ia juga merupakan satu amalan untuk Perdana Menteri British untuk menasihati Istana bagaimana cara untuk bertindak balas sesuai dengan situasi politik hari ini, kerana dia adalah perlembagaan tidak terlibat dalam politik.

Adakah Cameron perlahan-lahan membisikkan kepada Ratu supaya memakai kuning sebagai mesej kepada Perdana Menteri kita dan juga kepada rakyat Malaysia?

Di mana Cameron tidak dapat awam menyeksa Najib, Permaisuri boleh, dengan kuasa agung, menghantar mesej yang kuat?

Fakta 6.

Ratu adalah seorang wanita yang bijak politik yang telah melihat dua belas Perdana Menteri British berkhidmat di bawah pemerintahan beliau, senarai yang bermula dengan Winston Churchill, tidak kurang!

Pengalaman luas beliau dalam hubungan antarabangsa dan diplomasi tidak dicabar dan dia benar-benar akan memahami perihal tersirat dan simbolisme yang dilampirkan kepada apa yang dikatakannya dan apa yang salah satu memakai.

Untuk menganggap bahawa Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri beliau tidak mempunyai kepintaran politik benar-benar lucu.

Fakta 7.

Semua Permaisuri tidak dirancang terlebih dahulu dan mengambil kira semua faktor.
Semua yang mempunyai sebab, sehingga warna bunga di dalam kebuk penonton beliau!

Tidak ada yang kebetulan, rawak atau sewenang-wenangnya di mata Ratu United Kingdom.




Tujuh fakta sahaja membolehkan kita munasabah menyimpulkan bahawa Ratu itu sangat sedar Bersih 2.0 dan kepentingan kuning warna, selain itu sebagai warna diraja bagi kerabat diraja di Malaysia.

Persoalannya sekarang ialah, mengetahui penuh sensitiviti kuning warna, apakah sebab di sebalik Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri beliau memutuskan untuk memakai kuning apabila bertemu Perdana Menteri dan isteri yang indah?

Jawapannya, wahai pembaca, adalah milik anda untuk membuat kesimpulan.


Penulis adalah penuntut undang-undang dan politik di UK dari tahun 1989 hingga 1992, di mana beliau amat tertarik (dan masih) dengan Keluarga Diraja British, Ratu di terutamanya.

VERNON KEDIT

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT

Sila gunakan browser firefox untuk melayari blog ini dengan sempurna. terima kasih


Assalamualaikum.. bismillahirahmanirahim.

" Segala bahan didalam blog ini di ambil, di olah dan ditulis dari pelbagai sumber. Kepada yang ingin mengambil apa2 jua bahan dalam blog ini dengan niat untuk mengembangsebarkan ilmu, tidak perlu meminta izin atau menyertakan link blog ini. Sebarkan dan panjangkanlah kepada semua demi kebaikkan ummah. Semoga info yang ada dapat memberi manfaat walaupun sedikit cuma, dan semoga dengan usaha sekecil ini pastinya tidak akan terlepas dari pandangan Allah.. insyaAllah.. Jika ada kesilapan dari setiap posting, tolong berikan nasihat dan komen. Maaf andai terlancar bahasa tersasar kata-kata. Saya hanya insan biasa yang tidak sunyi dari kesilapan. wallahualam."

PERHATIAN!!! BLOG INI TIDAK MEWAKILI MANA-MANA PARTI , NGO DAN SEBAGAINYA. SEGALA TULISAN DI ISI MENGIKUT CITARASA HAMBA SENDIRI DAN HAMBA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS KESELAMATAN DAN KERUGIAN PEMBACA DISEBABKAN BLOG INI..... SEKIAN

PERHATIAN !!!!!!

Sebarang artikle yang termaktub di dalam blog ini tidak semestinya menunjukkan sikap pengendali blog ini. Ambillah yang berfaedah dan tinggalkanlah yang sia - sia........

MENGAPA AKU BERKATA SYIAH RAFIDAH KAFIR ?

Sesungguhnya Allah telah memilih sahabat-sahabat untuk ku, Dia menjadikan mereka sebagai sahabat-sahabatku, mertua-mertuaku dan menantu-menantuku. Nanti akan muncul satu golongan selepas aku akan memburuk-buruk dan memaki hamun mereka.Sekiranya kamu menemui mereka, janganlah kamu mengahwini mereka, janganlah kamu makan dan minum bersama mereka, janganlah kamu berjemaah bersama mereka dan jangan kamu menyembahyangkan jenazah mereka. [Ali al-Muttaqi, Kanz al-‘Ummal, jil 11, m.s : 540 ]

Sabda Rasulullah S.A.W:

Sabda Rasulullah S.A.W:“Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?” Jawab mereka: “Orang yang muflis dalam kalangan kami ialah sesiapa yang tiada dirham dan tiada harta”. Sabda baginda: “Orang yang muflis dalam umatku ialah sesiapa yang datang pada Hari Kiamat nanti bersama solat, puasa, zakat, juga dia pernah memaki seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpah darah seseorang dan memukul seseorang. Lalu diberikan kepada orang ini dan itu pahalanya. Jika pahala-pahalanya habis sebelum sempat dilangsaikan kesalahannya, maka diambil dosa-dosa mereka dicampakkan ke atasnya lantas dicampakkan dia ke dalam neraka” (Riwayat Muslim).



Al - Hadis

DARIPADA Abu Said katanya:
Aku mendengar Rasulullah (s.a.w.) bersabda: siapa yang melihat (dan tahu) sebarang kemungkaran, maka hendaklah diubahkannya dengan tangannya (kuasanya), kalau tidak berkuasa, maka (ubahlah) dengan lidahnya, dan kalau tidak mampu juga, maka ubahlah dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman (HR Muslim).

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU
Hadis nabi saw : apabila matinya anak adam maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga... yaitu sadhoqah jariah , ilmu yang memberi manfaat dengannya , doa anak yang soleh.

WAKTU SOLAT


Membangun Bersama Islam

Kisah Sahabat

About Me

Blog Archive


Banner Tukar Link
SPEEDCOUNTER.NET - Kostenloser Counter!

"tegakkanlah islam dalam dirimu,nescaya kamu akan melihat islam tertegak di tanah airmu" - Imam As-Syahid Hassan Al-Banna (Pengasas&Mursyidul Am Pertama Ikhwanul Muslimin)

berwaspada dari fitnah moden

berwaspada dari fitnah moden

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Haji saleh

Tok guru Haji saleh

Recent Comments

Footer 2

Photobucket

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Translate