YANG MASIH PANAS...

5 Ilusi Mata Yang Kita Tak Perasan


Berikut adalah ilusi mata yang kita tidak sedar atau perasan tapi sering berlaku dalam kehidupan kita seharian. 

Disini aku bagi lima je, cuba fikir dan fahami maksud yang ingin disampaikan.

Ilusi Pertama
"Gila la orang tu, nak mati ke apa bawa motor laju gila. Mesti mat rempit ni. Aku minta dia kemalangan la kat depan tu, baru dia sedar." Kata Siti sambil menunjukkan jari ke arah jalan raya.

Peristiwa Sebenar
Ahmad menunggang motorsikal dengan laju kerana berlaku kecemasan dirumahnya. Ahmad terlalu risau sehingga tidak penduli keselamatan dirinya lagi, apa yang penting keselamatan keluarganya.

Ilusi Kedua
"Kau tau, tadi aku nampak suami si Milah tu tengah berborak dengan perempuan mana ntah kat pasaraya tadi. Wah, mungkin seronok berbual sampai tak perasan aku lalu kat tepi. Aku rasa skandal dia la tu sebab bukan main mesra lagi aku tengok." Kata joyah kepada ahli mesyuarat tingkatnya.

Peristiwa Sebenar
Ahmad terserempak dengan kawan sekolahnya di pasaraya yang sudah hampir 15 tahun tak berjumpa. Mereka bertanya khabar dan bercerita pasal pengalaman masing-masing dan itulah kali terakhir Ahmad terserempak dengan kawan lamanya itu.

Ilusi Ketiga
"Kau belajar rajin-rajin, jangan malas sangat. Tengok kat orang tu, sebab malas belajar la jadi susah macam tu. Nak cari kerja pun susah. Kerja pun malas gak tu agaknya." Kata ayah kepada anaknya.

Peristiwa Sebenar
Ahmad terpaksa berhenti sambung belajar sebab keluarganya tak mampu dan dia berkorban untuk adik-adiknya. Bagi Ahmad, biarlah dirinya tak berpelajaran asalkan adik-adiknya dapat belajar.

Ilusi Keempat
"Tadi ada kemalangan la, keadaan mat rempit tu teruk sangat. Tu la bawa laju sangat, dia tak tau ke jalan tu bahaya. Aku harap-harap dia insaf la lepas ni" kata Ali kepada Abu.

Perisitwa Sebenar
Ahmad terlibat dalam kemalangan lari. Polis sedang cuba mengesan kereta tersebut.

Ilusi Kelima
"Mak tak mahu menantu mak bekerja sebagai driver je. Jangan nak malukan keluarga kita boleh tak." Kata Kak Tom kepada anaknya, Milah.

Peristiwa sebenar
Ahmad merasa sedih kerana hajatnya untuk mengambil alih tanggungjawab daripada ayah Milah untuk menangung dosa Milah tak kesampaian. Ahmad juga baru tahu yang kerjanya sebagai Driver Kapalterbang adalah kerja yang hina.

P/S: Asyik Ahmad je yang kena. :-P

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT

Sila gunakan browser firefox untuk melayari blog ini dengan sempurna. terima kasih


Assalamualaikum.. bismillahirahmanirahim.

" Segala bahan didalam blog ini di ambil, di olah dan ditulis dari pelbagai sumber. Kepada yang ingin mengambil apa2 jua bahan dalam blog ini dengan niat untuk mengembangsebarkan ilmu, tidak perlu meminta izin atau menyertakan link blog ini. Sebarkan dan panjangkanlah kepada semua demi kebaikkan ummah. Semoga info yang ada dapat memberi manfaat walaupun sedikit cuma, dan semoga dengan usaha sekecil ini pastinya tidak akan terlepas dari pandangan Allah.. insyaAllah.. Jika ada kesilapan dari setiap posting, tolong berikan nasihat dan komen. Maaf andai terlancar bahasa tersasar kata-kata. Saya hanya insan biasa yang tidak sunyi dari kesilapan. wallahualam."

PERHATIAN!!! BLOG INI TIDAK MEWAKILI MANA-MANA PARTI , NGO DAN SEBAGAINYA. SEGALA TULISAN DI ISI MENGIKUT CITARASA HAMBA SENDIRI DAN HAMBA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS KESELAMATAN DAN KERUGIAN PEMBACA DISEBABKAN BLOG INI..... SEKIAN

PERHATIAN !!!!!!

Sebarang artikle yang termaktub di dalam blog ini tidak semestinya menunjukkan sikap pengendali blog ini. Ambillah yang berfaedah dan tinggalkanlah yang sia - sia........

MENGAPA AKU BERKATA SYIAH RAFIDAH KAFIR ?

Sesungguhnya Allah telah memilih sahabat-sahabat untuk ku, Dia menjadikan mereka sebagai sahabat-sahabatku, mertua-mertuaku dan menantu-menantuku. Nanti akan muncul satu golongan selepas aku akan memburuk-buruk dan memaki hamun mereka.Sekiranya kamu menemui mereka, janganlah kamu mengahwini mereka, janganlah kamu makan dan minum bersama mereka, janganlah kamu berjemaah bersama mereka dan jangan kamu menyembahyangkan jenazah mereka. [Ali al-Muttaqi, Kanz al-‘Ummal, jil 11, m.s : 540 ]

Sabda Rasulullah S.A.W:

Sabda Rasulullah S.A.W:“Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?” Jawab mereka: “Orang yang muflis dalam kalangan kami ialah sesiapa yang tiada dirham dan tiada harta”. Sabda baginda: “Orang yang muflis dalam umatku ialah sesiapa yang datang pada Hari Kiamat nanti bersama solat, puasa, zakat, juga dia pernah memaki seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpah darah seseorang dan memukul seseorang. Lalu diberikan kepada orang ini dan itu pahalanya. Jika pahala-pahalanya habis sebelum sempat dilangsaikan kesalahannya, maka diambil dosa-dosa mereka dicampakkan ke atasnya lantas dicampakkan dia ke dalam neraka” (Riwayat Muslim).



Al - Hadis

DARIPADA Abu Said katanya:
Aku mendengar Rasulullah (s.a.w.) bersabda: siapa yang melihat (dan tahu) sebarang kemungkaran, maka hendaklah diubahkannya dengan tangannya (kuasanya), kalau tidak berkuasa, maka (ubahlah) dengan lidahnya, dan kalau tidak mampu juga, maka ubahlah dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman (HR Muslim).

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU
Hadis nabi saw : apabila matinya anak adam maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga... yaitu sadhoqah jariah , ilmu yang memberi manfaat dengannya , doa anak yang soleh.

WAKTU SOLAT

Membangun Bersama Islam

Blog Archive


"tegakkanlah islam dalam dirimu,nescaya kamu akan melihat islam tertegak di tanah airmu" - Imam As-Syahid Hassan Al-Banna (Pengasas&Mursyidul Am Pertama Ikhwanul Muslimin)

berwaspada dari fitnah moden

berwaspada dari fitnah moden

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Haji saleh

Tok guru Haji saleh

Recent Comments

Footer 2

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ikut Melalui Email

Translate