YANG MASIH PANAS...

Menarik ! 10 Rawatan Untuk Orang Gila Paling Mengerikan Di Dunia



Bagi kebanyakan orang , penyakit jiwa dianggap memalukan, namun juga mengerikan . Tidak jarang pula orang menganggapnya sebagai penyakit keturunan.

Berikut Inilah 10 rawatan Untuk Orang Gila Paling Mengerikan Di Dunia :

1 . Trepanasi ( Melubangi Kepala)




Trepanasi adalah satu kaedah rawatan sakit jiwa yang  tertua , bahkan digunakan oleh manusia yang hidup di zaman purba. Cara rawatan ini disebut mengerikan kerana kepala pesakit dibedah dan tengkoraknya dilubangi .

Tujuan dari trepanasi adalah untuk mencari tahu apa yang salah dengan kepala pesakit yang mengalami sakit jiwa atau masalah harus berakhir dengan maut. Kaedah ini juga popular di Eropah pada abad ke-17.




2. Menghilangkan Organ- Organ Tubuh




Bagi Dr . Henry Cotton, gangguan jiwa disebabkan oleh jangkitan. Satu- satunya pengendalian adalah dengan menghilangkan oragn -organ tubuh yang dijangkiti.

Praktiknya bermula sejak awal abad ke-20. Awalnya, dia mengambil gigi pesakit satu persatu, dan jika penyakitnya masih belum sembuh juga dia akan mengambil organ lain.

Sepanjang kerjayanya, hanya ada 50% yang bertahan hidup dengan kaedah ini. Padahal, belum tentu juga pesakit itu berjaya sembuh secara mental. Ketakutan kaedah ini sampai diabadikan dalam buku berjudul madhouse , yang ditulis Andrew scull .



3. Lobotomi




Pencetus lobotomi adalah Edgar Monis yang sempat berkesimpulan bahawa masalah kejiwaan berpunca dari lobus frontal (salah satu bahagian di dalam otak) . Dan satu- satunya cara untuk menghilangkannya adalah dengan menghancurkan bahagian tersebut . Doktor memasukkan alat perubatan, ke dalam rongga mata untuk memotong saraf bahagian depan otak. Pemecah ais adalah alat yang paling sering digunakan untuk kaedah ini.

Awalnya lobotomi berjaya memberikan kesembuhan untuk para pesakit. Namun setelah berjaya dan dijalankan banyak orang, baru terungkap bahawa dalam jangka panjang , pesakit akan mengalami kelumpuhan kekal.



4. electroshock





Melihat namanya , mungkin kalian sudah boleh membayangkan elektrik berarus tinggi yang dialirkan ke tubuh pesakit. Elektroshock pertama kali digunakan oleh doktor Itali setahun sebelum perang dunia pertama. Elektrik 400 volt dialirkan lewat otak , dan berpotensi menyebabkan amnesia dan kerosakan otak. Walau sangat kontroversi dan berbahaya, namun masih banyak psikiater yang menggunakan cara ini.

5. dicipta Koma




Koma adalah keadaan yang cukup menakutkan di dunia perubatan. Namun Manfred Sekel justru menggunakan kaedah koma untuk menyembuhkan pesakit. Bagaimana boleh ?

Dia pertama kali menggunakan kaedah ini pada penagih dadah , dengan cara menyuntik insulin dalam jumlah yang besar. Setelah bangun dari tidur panjang , pesakit mengaku sembuh. Kaedah yang sama ternyata juga boleh menyembuhkan pesakit sakit jiwa.

Namun pada akhirnya , kaedah ini dihentikan kerana kesan sampingan mengerikan mula muncul. Pesakit mulai banyak yang meninggal akibat berlebihan insulin.

6. Metrazol Treatment




Psikiater asal Hungaria Ladislas von Meduna sempat meraih populariti gara- gara penemuannya ini . Dia menggunakan sejumlah ubat -ubatan untuk menenangkan schizophrenia . kesan dari ubat- ubatan ini adalah membuat pesakit kejang- kejang, namun pada akhirnya bersikap lebih tenang. Namun setelah beberapa kali digunakan , muncul keanehan dari perilaku pesakit , sehingga penggunaan ubat ini akhirnya dihentikan.

7. hidroterapi

Jika mendengar kata hidroterapi , mungkin kalian akan berfikir soal tab yang dipenuhi air hangat dan selesa. Tapi jangan salah , terapi yang dimaksudkan di sini ternyata sangat menyakitkan! Pesakit disembur dengan air bertekanan tinggi untuk mengurangkan sikap agresifnya . Boleh saja mereka disembur sambil berdiri, atau diikat di tab mandi dengan tekanan tinggi.
8. terapi Putaran

Terapi ini memang boleh dikatakan aneh. Bagaimana tidaknya, pesakit diputar- putar, baik secara manual dengan alat . Harus diakui bahawa terapi yang dibangunkan datuk Charles Darwin ini memang tidak berbahaya dan tak menyisakan trauma. Namun pastinya , pesakit bakal mengalami pusing hebat selepas menjalaninya.
9. menghilangkan Rahim




Kaum hipokrat percaya bahawa histeria, adalah kelainan mental wanita yang berkaitan dengan rahim yang bergeser. Satu- satunya cara untuk menghilangkan ini adalah dengan memperbaiki kedudukan rahim.

Namun pada abad ke-20 , cara gila mula dilakukan. Alih -alih memperbaiki kedudukan, kaedah oophorectomy langsung menghilangkan ovari wanita yang yang menderita histeria . Padahal, kaedah ini sama saja dengan kaedah kastrasi , yang membuat wanita tak mungkin hamil dan melahirkan .

10. kaedah Mesmer

Walau kaedah yang diterapkan Frantz Mesmer ini terkesan gila , sekurang-kurangnya cara ini tidak terlalu membahayakan . Beberapa magnet ditempatkan ke dalam tubuh pesakit untuk mengawal kesan graviti bulan terhadap tubuh. Dia sempat memaparkan teori yang cukup rumit tentang teorinya ini . Dan tak lama kemudian, beberapa pesakit mengaku sembuh dengan cara ini. Malangnya, akhirnya cara ini dianggap tidak relevan dengan rawatan penyakit mental

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT

Sila gunakan browser firefox untuk melayari blog ini dengan sempurna. terima kasih


Assalamualaikum.. bismillahirahmanirahim.

" Segala bahan didalam blog ini di ambil, di olah dan ditulis dari pelbagai sumber. Kepada yang ingin mengambil apa2 jua bahan dalam blog ini dengan niat untuk mengembangsebarkan ilmu, tidak perlu meminta izin atau menyertakan link blog ini. Sebarkan dan panjangkanlah kepada semua demi kebaikkan ummah. Semoga info yang ada dapat memberi manfaat walaupun sedikit cuma, dan semoga dengan usaha sekecil ini pastinya tidak akan terlepas dari pandangan Allah.. insyaAllah.. Jika ada kesilapan dari setiap posting, tolong berikan nasihat dan komen. Maaf andai terlancar bahasa tersasar kata-kata. Saya hanya insan biasa yang tidak sunyi dari kesilapan. wallahualam."

PERHATIAN!!! BLOG INI TIDAK MEWAKILI MANA-MANA PARTI , NGO DAN SEBAGAINYA. SEGALA TULISAN DI ISI MENGIKUT CITARASA HAMBA SENDIRI DAN HAMBA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS KESELAMATAN DAN KERUGIAN PEMBACA DISEBABKAN BLOG INI..... SEKIAN

PERHATIAN !!!!!!

Sebarang artikle yang termaktub di dalam blog ini tidak semestinya menunjukkan sikap pengendali blog ini. Ambillah yang berfaedah dan tinggalkanlah yang sia - sia........

MENGAPA AKU BERKATA SYIAH RAFIDAH KAFIR ?

Sesungguhnya Allah telah memilih sahabat-sahabat untuk ku, Dia menjadikan mereka sebagai sahabat-sahabatku, mertua-mertuaku dan menantu-menantuku. Nanti akan muncul satu golongan selepas aku akan memburuk-buruk dan memaki hamun mereka.Sekiranya kamu menemui mereka, janganlah kamu mengahwini mereka, janganlah kamu makan dan minum bersama mereka, janganlah kamu berjemaah bersama mereka dan jangan kamu menyembahyangkan jenazah mereka. [Ali al-Muttaqi, Kanz al-‘Ummal, jil 11, m.s : 540 ]

Sabda Rasulullah S.A.W:

Sabda Rasulullah S.A.W:“Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?” Jawab mereka: “Orang yang muflis dalam kalangan kami ialah sesiapa yang tiada dirham dan tiada harta”. Sabda baginda: “Orang yang muflis dalam umatku ialah sesiapa yang datang pada Hari Kiamat nanti bersama solat, puasa, zakat, juga dia pernah memaki seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpah darah seseorang dan memukul seseorang. Lalu diberikan kepada orang ini dan itu pahalanya. Jika pahala-pahalanya habis sebelum sempat dilangsaikan kesalahannya, maka diambil dosa-dosa mereka dicampakkan ke atasnya lantas dicampakkan dia ke dalam neraka” (Riwayat Muslim).



Al - Hadis

DARIPADA Abu Said katanya:
Aku mendengar Rasulullah (s.a.w.) bersabda: siapa yang melihat (dan tahu) sebarang kemungkaran, maka hendaklah diubahkannya dengan tangannya (kuasanya), kalau tidak berkuasa, maka (ubahlah) dengan lidahnya, dan kalau tidak mampu juga, maka ubahlah dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman (HR Muslim).

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU
Hadis nabi saw : apabila matinya anak adam maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga... yaitu sadhoqah jariah , ilmu yang memberi manfaat dengannya , doa anak yang soleh.

WAKTU SOLAT

Membangun Bersama Islam

Blog Archive


"tegakkanlah islam dalam dirimu,nescaya kamu akan melihat islam tertegak di tanah airmu" - Imam As-Syahid Hassan Al-Banna (Pengasas&Mursyidul Am Pertama Ikhwanul Muslimin)

berwaspada dari fitnah moden

berwaspada dari fitnah moden

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Haji saleh

Tok guru Haji saleh

Recent Comments

Footer 2

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ikut Melalui Email

Translate