YANG MASIH PANAS...

Misteri ! Kota Tertua di Dunia Kota Purba Tenggelam di Dasar Laut


Para ahli  arkeologi laut kembali membuat prestasi besar dengan kejayaannya mengungkap kewujudan bandar kuno yang tenggelam di bawah dasar laut. Kota bernama Pavlopetri di Greece ini dijangka wujud pada zaman gangsa iaitu pada 5000-6000 tahun lalu atau 12000 tahun lebih awal daripada yang dijangka semula. Yang menarik, jejak kewujudan bandar yang tenggelam 4-5 meter di bawah dasar laut ini masih kelihatan jelas, termasuk runtuhan bangunan serta benda- benda peninggalannya seperti tembikar , ceramik , dll .


Pakar-pakar menganggarkan , inilah bandar bawah laut tertua di dunia yang berjaya dijumpai . " Dianggarkan bandar yang tenggelam ini adalah bandar pelabuhan. Hal ini ditandai dari bangkai kapal yang berada berhampiran . Penemuan seramik zaman neolitikum , merupakan suatu yang luar biasa. Bandar ini dulunya adalah tempat perdagangan barangan dan perkhidmatan yang maju, " ujar.Geo - arkeologi laut Dr Nic Flemming dari National Oceanography Centre , Southampton .


Pavlopetri terletak di kedalaman 3 - 4 meter di bawah
  air tidak jauh dari pantai berpasir selatan Laconia .

Kotanya masih sangat lengkap. Bangunan rumah, jalan , halaman , bangunan  , kuburan, semuanya sudah dipetakan menggunakan peralatan 3-D digital yang paling latest .

Pavlopetri dulunya diperkirakan berasal dari tempoh Mycenaean (sekitar 1680-1180 SM ), dari masa sejarah Yunani Kuno yang kaya akan kesusasteraan dan mitos. Dari benda- benda tembikar Neolitis yang baru saja ditemukan menunjukkan tempat ini mungkin telah diduduki sejak sekurang-kurangnya 2800 SM. Dengan mempelajari tempat  penting ini, penyelidik berharap untuk dapat lebih mengerti tentang peninggalan dari masyarakat Yunani Zaman Gangsa .



Projek pendedahan bandar ini dilaksanakan oleh pasukan multidisipliner , termasuk Dr Flemming , yang dipimpin oleh Mr Elias Spondylis , Ephorate dari Underwater Antiquities dari Kementerian Kebudayaan Hellenic di Greece dan Dr Jon Henderson, seorang ahli arkeologi bawah air dari Jabatan Arkeologi di Universiti Nottingham .

Bandar kuno bawah dasar laut  ini pertama kali ditemui pada tahun 1967 oleh Flemming , kemudian di National Institute of Oceanography . Ia dulu menganggarkan bandar itu berasal pada zaman gangsa 2000 BC. Flemming kemudian bergabung dengan pasukan dari Cambridge University pada1968 , untuk melakukan penyelidikan.



Hasilnya diterbitkan oleh The British School di Athens pada tahun 1969, namun setelah itu tidak ada tindak lanjutnya . Kajian itu ' berhenti ' selama 40 tahun, Sejak itu tidak ada lagi penyelidik yang masuk ke sana untuk mengungkap misteri bandar kuno itu. Tahun 70 -an Flemming bergabung dengan arkeologi dari University of Nottingham dan Ephorate dari Underwater Antiquities dari Kementerian Kebudayaan Hellenic , kembali memulakan penyelidikan pada laman kuno itu.




"Apa yang kami dapati di sini adalah sesuatu yang dua atau bahkan tiga ribu tahun lebih tua daripada sebahagian besar bandar tenggelam yang telah dipelajari ," kata Flemming : "Dan uniknya , kami mempunyai pelan bandar yang lengkap, utama jalan - jalan dan semua bangunan domestik . Kita dapat mempelajari bagaimana itu digunakan sebagai pelabuhan, di mana kapal -kapal datang dan bagaimana perdagangan diuruskan . "jelasnya.



Dr . Jon Henderson, seorang ahli arkeologi dari Universiti Nottingham, bergabung memimpin penelitian dengan Elias Spondylis dari Benda Purbakala Bawah Air Ephorate bahagian Kementrian Kebudayaan Hellenic di Greece. Dr . Henderson adalah arkeolog pertama dalam 40 tahun yang mendapat surat izin resmi dari kerajaan Greek untuk bekerja di sana.




" Hal ini sangat mengghairahkan . Saya pernah membaca tentang laman ini ketika saya masih muda dan sukar dipercayai bahawa saya bukan hanya menyelam di sana tetapi juga berkesempatan untuk mengerjakannya . Kemudian kami mendapati kira-kira 9,000 meter persegi bangunan baru yang baru- baru ini kelihatan kerana pergerakan di pasir, sungguh luar biasa , "kata Dr . Henderson .







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT

Sila gunakan browser firefox untuk melayari blog ini dengan sempurna. terima kasih


Assalamualaikum.. bismillahirahmanirahim.

" Segala bahan didalam blog ini di ambil, di olah dan ditulis dari pelbagai sumber. Kepada yang ingin mengambil apa2 jua bahan dalam blog ini dengan niat untuk mengembangsebarkan ilmu, tidak perlu meminta izin atau menyertakan link blog ini. Sebarkan dan panjangkanlah kepada semua demi kebaikkan ummah. Semoga info yang ada dapat memberi manfaat walaupun sedikit cuma, dan semoga dengan usaha sekecil ini pastinya tidak akan terlepas dari pandangan Allah.. insyaAllah.. Jika ada kesilapan dari setiap posting, tolong berikan nasihat dan komen. Maaf andai terlancar bahasa tersasar kata-kata. Saya hanya insan biasa yang tidak sunyi dari kesilapan. wallahualam."

PERHATIAN!!! BLOG INI TIDAK MEWAKILI MANA-MANA PARTI , NGO DAN SEBAGAINYA. SEGALA TULISAN DI ISI MENGIKUT CITARASA HAMBA SENDIRI DAN HAMBA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS KESELAMATAN DAN KERUGIAN PEMBACA DISEBABKAN BLOG INI..... SEKIAN

PERHATIAN !!!!!!

Sebarang artikle yang termaktub di dalam blog ini tidak semestinya menunjukkan sikap pengendali blog ini. Ambillah yang berfaedah dan tinggalkanlah yang sia - sia........

MENGAPA AKU BERKATA SYIAH RAFIDAH KAFIR ?

Sesungguhnya Allah telah memilih sahabat-sahabat untuk ku, Dia menjadikan mereka sebagai sahabat-sahabatku, mertua-mertuaku dan menantu-menantuku. Nanti akan muncul satu golongan selepas aku akan memburuk-buruk dan memaki hamun mereka.Sekiranya kamu menemui mereka, janganlah kamu mengahwini mereka, janganlah kamu makan dan minum bersama mereka, janganlah kamu berjemaah bersama mereka dan jangan kamu menyembahyangkan jenazah mereka. [Ali al-Muttaqi, Kanz al-‘Ummal, jil 11, m.s : 540 ]

Sabda Rasulullah S.A.W:

Sabda Rasulullah S.A.W:“Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?” Jawab mereka: “Orang yang muflis dalam kalangan kami ialah sesiapa yang tiada dirham dan tiada harta”. Sabda baginda: “Orang yang muflis dalam umatku ialah sesiapa yang datang pada Hari Kiamat nanti bersama solat, puasa, zakat, juga dia pernah memaki seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpah darah seseorang dan memukul seseorang. Lalu diberikan kepada orang ini dan itu pahalanya. Jika pahala-pahalanya habis sebelum sempat dilangsaikan kesalahannya, maka diambil dosa-dosa mereka dicampakkan ke atasnya lantas dicampakkan dia ke dalam neraka” (Riwayat Muslim).



Al - Hadis

DARIPADA Abu Said katanya:
Aku mendengar Rasulullah (s.a.w.) bersabda: siapa yang melihat (dan tahu) sebarang kemungkaran, maka hendaklah diubahkannya dengan tangannya (kuasanya), kalau tidak berkuasa, maka (ubahlah) dengan lidahnya, dan kalau tidak mampu juga, maka ubahlah dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman (HR Muslim).

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU
Hadis nabi saw : apabila matinya anak adam maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga... yaitu sadhoqah jariah , ilmu yang memberi manfaat dengannya , doa anak yang soleh.

WAKTU SOLAT

Membangun Bersama Islam

Blog Archive


"tegakkanlah islam dalam dirimu,nescaya kamu akan melihat islam tertegak di tanah airmu" - Imam As-Syahid Hassan Al-Banna (Pengasas&Mursyidul Am Pertama Ikhwanul Muslimin)

berwaspada dari fitnah moden

berwaspada dari fitnah moden

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Haji saleh

Tok guru Haji saleh

Recent Comments

Footer 2

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ikut Melalui Email

Translate