YANG MASIH PANAS...

Pencarian MH370 Kini dari Sumatera ke Hong Kong

 Pencarian hari ini diluaskan kepada lebih 500,000 batu nautika persegi dari pantai Sumatera ke Hong Kong untuk mencari pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 selepas gagal mencarinya sejak tiga hari lalu apabila pesawat komersil itu hilang.

Armada kapal tentera laut dan kira-kira tiga dozen kapal terbang akan memantau kedua-dua laut dan sempadan hutan Malaysia-Thailand untuk mencari Boeing 777-200ER yang membawa 239 orang penumpang itu.

Satu perkara yang diketahui pasukan penyelamat adalah pesawat tersebut tidak mungkin masih berada di udara kerana ia hanya mempunyai baki minyak selama 7.5 jam semasa hilang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing awal Sabtu lalu.


Pasukan penyelamat cuba untuk mencari pesawat penumpang yang mempunyai sayap selebar 200 kaki, menggunakan data untuk mengesan radar dan mencari bagi mengesan bangkai pesawat, lapor Bloomberg malam tadi.

Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) dan Pihak Berkuasa Penerbangan Awam (DCA) mengatakan semalam serpihan yang dijumpai dan tompokan minyak bukan daripada pesawat hilang MH370.

Pakar dari Amerika Syarikat mengatakan 72 jam terawal penting bagi penumpang untuk terselamat daripada pesawat terhempas akan tetapi pihak berkuasa masih terus berharap kerana masih belum ada bukti kukuh MH370 terhempas ke dalam laut.

Misi mencari dan menyelamat

“Ia masih satu misi mencari dan menyelamat,” kata Ketua Pengarah DCA, Datuk Azharuddin Abdul Rahman kepada pemberita di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di Sepang malam tadi.

“Malangnya, tuan-tuan dan puan-puan, kita masih belum menemui apa-apa objek daripada pesawat tersebut, apa lagi pesawat tersebut,” katanya dalam satu taklimat sebelum itu.

Beliau mengumumkan peluasan kawasan pencarian selepas pasukan mencari dan menyelamat antarabangsa gagal mendapat apa-apa petanda mengenai pesawat tersebut.

Pihak berkuasa menghantar kapal untuk menyiasat laporan serpihan ditemui di selatan Hong Kong akan tetapi mereka hanya akan mengetahui pada Selasa jika ia mempunyai kaitan dengan MH370.

Laporan kemalangan pesawat semenjak 1970an menunjukkan, jika pesawat terhempas di laut dalam, ia boleh dicari oleh kapal selam kawalan jauh atau pakar sudah mempunyai cukup maklumat untuk mengetahui apa yang sebenarnya berlaku.

“Kita mempunyai keupayaan,” kata Ronald Schleede, bekas penyiasat U.S. National Transportation Safety Board dalam satu wawancara bersama Bloomberg.

“Saya rasa mereka akan menjumpainya.”

Dalam kes pesawat MAS, kawasan perairan terlibat berkemungkinan sedalam 50 meter, lapor Bloomberg berbanding 3,900 meter dalam kes pesawat Air France di mana bangkai ditemui dan dikeluarkan hampir dua tahun selepas jet A330 hilang.

Teknologi untuk misi menyelamat

Sementara isyarat daripada transponder Boeing 777 dilihat gagal berfungsi, agensi tempatan kebiasaannya akan dapat mengesan pesawat itu, kata Paul Hayes, pakar keselamatan Ascend yang berpengkalan di London.

“Kita mengandaikan pihak pertahanan udara Malaysia akan memantau laluan udara dan mereka harus diarahkan untuk melihat perkara ini,” katanya.

Mata arah atau “beacon” kecemasan daripada apa yang digelar kotak hitam pesawat boleh menjadi alat lain yang berpotensi.

“Penyiasat mengatakan mereka tidak mendengar isyarat daripada data penerbangan dan perakam suara, mungkin ia disebabkan kawasan pencarian kini sukar untuk didefinasikan,” kata Hayes.

Honeywell International Inc. membuat kotak hitam untuk kebanyakan Boeing 777, tetapi pegawai syarikat tersebut di Asia enggan memberikan komen sama ada pesawat Malaysia itu menggunakan peralatan mereka.

Perakam kebiasaannya mula menghantar isyarat jika pesawat pecah atau terhempas ke laut dengan isyarat mampu bertahan selama 30 hari sehingga bekalan tenaga habis, lapor Bloomberg.

Pencari juga menggunakan pembesar suara dalam laut untuk membantu pencarian kotak hitam itu dengan paralatan Honeywell yang boleh menggeluarkan isyarat sehingga 4.5 km ke dalam, mengikut laporan syarikat tersebut pada 2009 semasa penyiasatan kehilangan Air France A330 di Lautan Atlantik dalam perjalanan dari Rio de Janeiro ke Paris.

Perakam juga dibuat dengan kemampuan ketahanan 3,400 kali daripada kesan graviti, menyebabkan kotak tersebut mampu bertahan daripada pecah dalam pesawat.

Namun pada saat ini, sukar untuk mengetahui jika pesawat meletup di udara atau pecah selepas terhempas ke laut, walaupun usaha mencari bangkai pesawat masih hampa, kata Hayes.

Misi pencarian panjang

Pesawat Malaysia Airlines berlepas dari Kuala Lumpur pada 12.41 pagi pada Sabtu dengan 227 penumpang dan 12 anak kapal ke Beijing. Ia masih belum tiba ke destinasi.

Semenjak itu, pasukan pencari daripada Vietnam, China, Singapura, Indonesia, Amerika Syarikat, Thailand, Australia dan New Zealand bekerja bersama-sama pasukan Malaysia untuk mengesan pesawat di Teluk Thailand, sebahagian daripada Laut China Selatan yang merangkumi beberapa negara Asia Tenggara.

Tumpuan kini beralih ke Lautan Andaman, berhampiran sempadan Thailand, selepas data radar mengatakan pesawat mungkin berpatah balik ke Kuala Lumpur.

Akan tetapi juruterbang tidak memberikan isyarat kepada pihak berkuasa beliau akan berpatah balik, kata Ketua Pegawai Eksekutif MAS, Ahmad Jauhari Yahya pada hujung minggu.

Selepas MH370 hilang, pesawat pencari terbang ke lautan luas dari 7.00 pagi sehingga 7.00 malam di Teluk Thailand sementara kapal laut terus mencari sepanjang malam. Tiada apa yang ditemui.

Pasport curi

CNN melaporkan adalah membingungkan pesawat hilang tidak boleh dikesan. Menambahkan lagi misteri apabila terdapat laporan sekurang-kurangnya dua orang penumpang menggunakan pasport curi daripada warga Austria dan Itali.

Kedua-dua penumpang yang menggunakan pasport tersebut membeli tiket penerbangan secara bersama.

Azharuddin mengatakan semalam kajian daripada kamera keselamatan KLIA mendapati dua orang yang menggunakan pasport curi itu “tidak kelihatan seperti lelaki Asia”.

Urusan perjalanan dua penumpang dengan identiti palsu dalam pesawat MH370 MAS yang hilang ketika menuju ke Beijing dari Kuala Lumpur dibuat di Pattaya, Thailand dan dibayar secara tunai, menurut akhbar British Financial Times.

Interpol mengatakan pada Ahad mereka sedang menyiasat kes ini.

Misteri pasport ini menimbulkan kebimbangan tentang kemungkinan terorisme akan tetapi pihak berkuasa mengatakan terlalu awal untuk membuat kesimpulan sebegitu. – 11 Mac, 2014.

Pencarian kini diperluaskan kepada lebih 500,000 batu nautika. - Gambar ihsan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia, 11 Mac, 2014.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT

Sila gunakan browser firefox untuk melayari blog ini dengan sempurna. terima kasih


Assalamualaikum.. bismillahirahmanirahim.

" Segala bahan didalam blog ini di ambil, di olah dan ditulis dari pelbagai sumber. Kepada yang ingin mengambil apa2 jua bahan dalam blog ini dengan niat untuk mengembangsebarkan ilmu, tidak perlu meminta izin atau menyertakan link blog ini. Sebarkan dan panjangkanlah kepada semua demi kebaikkan ummah. Semoga info yang ada dapat memberi manfaat walaupun sedikit cuma, dan semoga dengan usaha sekecil ini pastinya tidak akan terlepas dari pandangan Allah.. insyaAllah.. Jika ada kesilapan dari setiap posting, tolong berikan nasihat dan komen. Maaf andai terlancar bahasa tersasar kata-kata. Saya hanya insan biasa yang tidak sunyi dari kesilapan. wallahualam."

PERHATIAN!!! BLOG INI TIDAK MEWAKILI MANA-MANA PARTI , NGO DAN SEBAGAINYA. SEGALA TULISAN DI ISI MENGIKUT CITARASA HAMBA SENDIRI DAN HAMBA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS KESELAMATAN DAN KERUGIAN PEMBACA DISEBABKAN BLOG INI..... SEKIAN

PERHATIAN !!!!!!

Sebarang artikle yang termaktub di dalam blog ini tidak semestinya menunjukkan sikap pengendali blog ini. Ambillah yang berfaedah dan tinggalkanlah yang sia - sia........

MENGAPA AKU BERKATA SYIAH RAFIDAH KAFIR ?

Sesungguhnya Allah telah memilih sahabat-sahabat untuk ku, Dia menjadikan mereka sebagai sahabat-sahabatku, mertua-mertuaku dan menantu-menantuku. Nanti akan muncul satu golongan selepas aku akan memburuk-buruk dan memaki hamun mereka.Sekiranya kamu menemui mereka, janganlah kamu mengahwini mereka, janganlah kamu makan dan minum bersama mereka, janganlah kamu berjemaah bersama mereka dan jangan kamu menyembahyangkan jenazah mereka. [Ali al-Muttaqi, Kanz al-‘Ummal, jil 11, m.s : 540 ]

Sabda Rasulullah S.A.W:

Sabda Rasulullah S.A.W:“Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?” Jawab mereka: “Orang yang muflis dalam kalangan kami ialah sesiapa yang tiada dirham dan tiada harta”. Sabda baginda: “Orang yang muflis dalam umatku ialah sesiapa yang datang pada Hari Kiamat nanti bersama solat, puasa, zakat, juga dia pernah memaki seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpah darah seseorang dan memukul seseorang. Lalu diberikan kepada orang ini dan itu pahalanya. Jika pahala-pahalanya habis sebelum sempat dilangsaikan kesalahannya, maka diambil dosa-dosa mereka dicampakkan ke atasnya lantas dicampakkan dia ke dalam neraka” (Riwayat Muslim).



Al - Hadis

DARIPADA Abu Said katanya:
Aku mendengar Rasulullah (s.a.w.) bersabda: siapa yang melihat (dan tahu) sebarang kemungkaran, maka hendaklah diubahkannya dengan tangannya (kuasanya), kalau tidak berkuasa, maka (ubahlah) dengan lidahnya, dan kalau tidak mampu juga, maka ubahlah dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman (HR Muslim).

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU
Hadis nabi saw : apabila matinya anak adam maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga... yaitu sadhoqah jariah , ilmu yang memberi manfaat dengannya , doa anak yang soleh.

WAKTU SOLAT


Membangun Bersama Islam

Kisah Sahabat

About Me

Blog Archive


Banner Tukar Link
SPEEDCOUNTER.NET - Kostenloser Counter!

"tegakkanlah islam dalam dirimu,nescaya kamu akan melihat islam tertegak di tanah airmu" - Imam As-Syahid Hassan Al-Banna (Pengasas&Mursyidul Am Pertama Ikhwanul Muslimin)

berwaspada dari fitnah moden

berwaspada dari fitnah moden

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Haji saleh

Tok guru Haji saleh

Recent Comments

Footer 2

Photobucket

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Translate