Hanya enam tahun seepas kejayaan penerbangan pertama enjin dari Wright bersaudara di Ohio, Khilafah Uthmaniyyah menjadi salah sebuah negara pertama di dunia yang memulakan program penerbangan tentera. Melihat umat Islam dengan cepat menerima pakai teknologi ini untuk mendapatkan teknologi bagi melindungi negara Islam dan pengembangannya, sebagaimana ditunjukkan oleh Nabi sendiri.
Dalam karyanya, At-Tabari melaporkan bahawa Nabi telah menghantar dua sahabatnya, ' Urwah Ibnu Mas'ud dan Ghitan bin Salmah ke bandar Jarash di Syria untuk mempelajari teknik pembuatan Dababas (senjata seperti tank) dan manjaniq (lastik raksasa). Ini adalah senjata yang digunakan orang Rom waktu itu. Sirah Nabi juga memberi contoh seperti parit ala Parsi dalam perang Khandaq.
Apabila teknologi dari pesawat enjin dan senjata anti serangan udara dibangunkan, negara Islam tidak membuang masa dalam mendapatkan teknologi tersebut untuk digunakan sendiri. Sejarah penerbangan tidak berbeza dari sejarah ilmu lain dan teknologi dalam pembangunan penerbangan terletak pada sejarah panjang dan kaya di mana kemajuan kecil berlangsung selama beribu-ribu tahun dan pembangunan tidak hanya berlaku dalam beberapa tahun sebelum penerbangan enjin pertama.
Telah dilaporkan oleh sejarawan pada abad ke - 11 Hijriah Ahmed Mohammed al - Maqqari bahawa pada abad ke - 3 Hijriah, Abbas ibn Firnas adalah orang pertama yang melakukan penerbangan dengan menggunakan alat bersayap reka bentuk sendiri. Era moden penerbangan dihantar dengan kemunculan Revolusi Industri di Eropah. Wright bersaudara menyelesaikan masalah penggerak dan kawalan dan melakukan penerbangan bersejarah mereka pada tahun 1903. Selepas itu, Inggeris, Perancis, Amerika Syarikat, Jerman, Rusia dan Itali mula menjalankan program penerbangan tentera mereka.
Negara Islam juga memulakan program penerbangan (Osmanli Hava Kuvvetleri). Tentera Negara Islam di ibu negara Eropah mempelajari pembangunan pesawat tentera di Eropah dan pada tahun 1909 pejabat tentera Khilafah Utsmaniah mengundang juruterbang Perancis ke Istanbul untuk melakukan demonstrasi. Pilot Belgium Baron de Catters datang ke Istanbul dan melakukan sebuah penerbangan pameran dengan pesawat Voisinnya atas undangan dari Menteri Perang Mahmut Sevket Pasa.
Selepas demonstrasi tersebut, kesedaran dan minat dalam penerbangan tentera sangat meningkat di negara Islam. Beberapa pegawai dihantar sebagai perwakilan ke Persidangan Penerbangan Antarabangsa di Paris. Pada tahun 1910, calon Muslim dihantar ke Eropah untuk dilatih sebagai juruterbang, tetapi masalah kewangan dalam negara menyebabkan rancangan ini ditangguhkan. Namun beberapa pilot masih dilatih di sekolah-sekolah penerbangan di Paris dan mendapatkan sijil penerbangan mereka.
Para pegawai tentera di Khilafah Utsmaniah sangat menyedari perlumbaan senjata di antara negara-negara Eropah untuk mengukuhkan angkatan udara dan pentingnya pasukan udara ini dalam peperangan di masa depan. Agar tidak tertinggal, Menteri Perang Mahmut Sevket Pasa menunjuk Leftenan Kolonel Sureyya Bey pada 1911 untuk mendapatkan belon, memimpin pembangunan kemudahan penerbangan dan mengatur latihan juruterbang.
Di bawah Unit Penyelidikan Ilmiah Jabatan Perang, Suruhanjaya Penerbangan ditubuhkan. Selain tugas yang diberikan kepadanya, suruhanjaya ini juga terlibat dalam perisikan dan pengumpulan maklumat strategik. Kajian yang dilakukan tidak hanya pada pesawat tetapi juga pada persenjataan anti-pesawat. Hal ini terbukti paling berguna dalam perang yang dengan Itali. Pada 1911, Itali menyerbu bahagian dari negara Islam di Libya. Angkatan udara yang masih muda dari Khilafah Usmaniah belum bersedia untuk menggunakan pesawat tentera. Usaha membeli pesawat dari Perancis dan menghantarnya melalui Algeria ke medan perang tidak dapat diwujudkan.
Dengan angkatan udara berkekuatan 28 pesawat dan empat belon, Itali menjadi negara pertama dalam sejarah yang menggunakan angkatan udara dalam perang. Dengan perkembangan dalam persenjataan anti-pesawat, negara Islam kemudian menjadi negara pertama dalam sejarah yang menggunakan persenjataan anti-pesawat dalam perang. Tentera Muslim berjaya menjatuhkan belon dan pesawat tentera lain dari Itali dan bahkan merampas beberapa pesawat .
Pada tahun 1912, para juruterbang tentera pertama dari Negara Islam, Kapten Fesa Bey dan Leftenan Yusuf Kenan Bey menamatkan latihan mereka di Perancis. Mereka diberi dua dari 15 pesawat yang dibeli melalui dana awam. Pada 27 April 1912, Fesa Bey dan Yusuf Kenan Bey terbang di atas Istanbul dan menjadi juruterbang Muslim pertama yang menerbangkan pesawat Muslim pertama atas tanah Muslim. Tidak lama selepas itu pada bulan Julai 1912, sebuah Sekolah Penerbang dibuka di Yesilkoy, pinggir Istanbul sehingga negara Islam boleh melatih juruterbang sendiri. Hal ini menandakan langkah penting bagi negara Islam dari pergantungan pada negara asing.
Jumlah juruterbang meningkat dengan cepat menjadi 18 dan jumlah pesawat menjadi 17. Ini akan diuji ketika daerah semi-autonomi di Balkan memberontak terhadap Khilafah Utsmaniah dan menyatakan perang terhadap negara Islam. Angkatan udara tidak memainkan peranan penting dalam tahap awal konflik ini, tetapi dalam tahap kedua perang, sembilan pesawat pejuang dan empat pesawat terlatih melakukan tugas penting.
Untuk menunjukkan kekuatan angkatan udara dan mewujudkan semangat dalam warga negara, para pegawai tentera Khilafah Utsmani ah menyelenggarakan beberapa penerbangan jarak jauh. Ini juga meningkatkan keupayaan angkatan udara dalam melakukan penerbangan panjang dan membawa perlindungan terhadap luasnya seluruh bahagian negara.
Belkis Sevket Hanım (depan)
|
Penerbangan jarak jauh pertama diterbangkan dari Edirne ke Istanbul selama lebih dari 3 jam. Pada 30 November 1913, Belkis Sevket Hanım menjadi wanita Muslim pertama yang terbang. Menanggapi kejayaan juruterbang Perancis yang terbang dari Paris ke Kaherah, pada 1914 kerajaan khilafah merancang untuk menempuh jarak hampir 1500 km dari Istanbul ke Alexandria. Disebabkan teknologi masih pada peringkat awal, dua ekspedisi gagal dan penebangan yang ketiga telah berjaya.
|
Ketika Khilafah Usmaniah terjerumus ke dalam konflik Perang Dunia I, mereka baru mempunyai tujuh pesawat dan 10 juruterbang. Dengan tekad dan ketekunan para menteri dan bantuan dari sekutu mereka di Jerman, angkatan udara khilafah menjadi 46 juruterbang, 59 pemerhati, tiga belon, 92 pesawat (termasuk 14 pesawat laut) dan cadangan daripada 13 pilot dan 22 pemerhati pelatih dan 21 pesawat latih. Ketika perang berlaku, kerajaan khilafah berusaha untuk meningkatkan angka-angka ini dengan merampas pesawat Inggeris.
Sepanjang perang berlaku, sebanyak 450 buah pesawat digunakan dan diterbangkan oleh 100 juruterbang Turki serta 150 juruterbang Jerman. Angkatan udara hanyalah salah satu bukti bagaimana negara Islam tetap menyedari kepentingan teknologi, bahkan hingga di hari akhir pemerintahan khilafah.
Negara sekular Turki adalah pewaris dari angkatan udara negara Islam khilafah. Tentera Udara Turki salah sebuah angkatan yang tertua di dunia. Tetapi apa yang rejim Turki lakukan ketika umat Islam dibunuh di tanah jiran Syria, Iraq, Lebanon dan Palestin ? Apa yang dilakukan kerajaan negara-negara Muslim lain lakukan ketika umat Islam diserang dan dibunuh di tanah mereka sendiri?
Dengan tidak adanya negara Islam khilafah waktu itu, dunia Muslim tertinggal jauh dalam teknologi nuklear, kapal selam, satelit pengintai dan teknologi lain dalam membela umat Islam. Hanya negara dengan pemimpin Muslim yang tulus, Khalifah, setia kepada Islam dan umat Islam dapat memanfaatkan sumber daya kaum Muslimin untuk melindungi mereka dan untuk memajukan mereka. Itu hanya boleh berlaku dari pembentukan kembali negara Islam Khilafah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan