YANG MASIH PANAS...

6 Kawasan Perkuburan Paling Aneh Di Indonesia



1.Makam Dayak Benuaq - Kalimantan Timur

 
Berkunjung ke kampung suku dayak Benuaq ataupun suku dayak Bentian di pedalaman Kalimantan Timur. Kuburan akan mudah ditemui di laman samping atau tepi jalan menuju kampung orang Dayak Benuaq.

 Kubur orang Benuaq atau Bentian tidak didalam taah seperti layaknya suku lain.Ketika pertama meninggal mereka akan dikebumikan didalam kotak yang di sangga oleh tiang atau di gantung pada tali.

 Kemudian selepas beberapa tahun kubur itu dibuka lagi lalu tulang belulang si mati di doakan lalu di masukan kedalam kotak bertiang yang permanent.

Biasanya tiap keluarga mempunyai kubur masing-masing dan kebanyakan terletak berhampiran rumah keluarga, tidak di tanah pekuburan umumnya seperti kebanyakan di bandar atau kampung lain.Hampir tiap malam terdengar muzik pemanggil arwah orang yang sedang mengadakan upacara Beliatn tarian dan mentera penyembuhan untuk anak ataupun untuk mendoakan orang meninggal.

2.Batu lemo - Tana Toraja


 Tempat pekuburan atau persemayaman jenazah berbentuk lubang-lubang pada dinding batu. Tempat ini merupakan hasil ciptaan manusia Toraja yang luar biasa. Bagaimana pun, persemayaman yang telah ada sejak abad ke-16 itu dibuat dengan cara memahat.

 Saat itu, tentu dengan peralatan yang sangat sederhana. Lemo terletak di desa  Lemo. Kira-kira 12 kilometer sebelah selatan Rantepao atau enam kilometer sebelah utara Makale.

Dinamakan Lemo kerana beberapa model liang batu itu berbentuk bulat dan berbintik-bintik menyerupai buah oren atau limau. Kubur-kubur batu itu disebut juga sebagai liang paa '.Ada 75 lubang pada dinding batu. Beberapa di antaranya mempunyai patung-patung berjajar yang disebut tau-tau. Patung-patung itu adalah lambang kedudukan sosial, status, dan peranan mereka semasa hidup sebagai bangsawan setempat.Objek ini ramai dikunjungi sejak tahun 1960. Selain menyaksikan kuburan batu, pelancong juga boleh membeli pelbagai sovenir atau berjalan jalan sekitar objek tersebut menyaksikan buah buah pangi yang ranum kecoklatan. Buah-buah itu siap dipetik dan dimakan sebagai makanan khas suku Toraja yang di sebut pantollo pamarrasan.



3.Kuburan bayi kambira - Tana Toraja


 Di Kambira masih di wilayah Tana Toraja ada kuburan bayi, berupa pohon besar yang dilubangi, jenazah si bayi setelah dibalsem dan dibungkus, lalu dimasukkan ke dalamnya dan lobang ditutup dengan anyaman ijuk.


4.Batu Karang Terjal Londa - Tana Toraja


 
Kubur sisi batu karang terjal adalah salah satu sisi dari kubur itu berada di ketinggian dari bukit mempunyai gua yang dalam dimana peti-peti mayat di atur dan di kelompokkan berdasarkan garis keluarga. Disisi lain dari berpuluh-puluh tau-tau berdiri secara khidmat di balkoni.

5.Trunyan - Bali


 
 Trunyan juga suku kaum tidak menanam mayat , namun di di desa ini mayatnya tidak dibakar. Di sini mayat mereka dibiarkan begitu saja di sebuah kawasan hutan. Anehnya, mayat itu tidak akan mengeluarkan bau busuk walaupun sudah disana selama berbulan-bulan.
 

Mengapa mayat yang bergemlimpanggan begitu saja di semak itu tidak menimbulkan bau? Padahal secara normal, tetap terjadi penguraian atas mayat-mayat tersebut? Hal inilah yang menjadi daya tarik para pelancong untuk melawat lokasi pelancongan ini.

 Nah, konon sebabnya, di kawasan hutan tersebut terdapat sebuah pohon yang dikenali bernama Taru Menyan yang boleh mengeluarkan bau harum dan mampu meneutralkan bau busuk mayat. Taru bererti pohon, sedang Menyan bermakna harum. Pohon Taru Menyan ini, hanya tumbuh di daerah ini. Jadilah Tarumenyan yang kemudian lebih dikenal sebagai Trunyan yang diyakini sebagai asal usul nama kampung tersebut.

6.Makam Raja-raja Imogiri - Yogyakarta


 

 
Sebagaimana masyarakat Bali umumnya, Warga Desa Dibina sekitar tahun 1632 oleh Sultan Agung, raja Mataram Islam terbesar, bangunan makam lebih bercorak bangunan Hindu.


 Pintu gerbang makam dibuat dari susunan batu bata merah tanpa simen yang berbentuk candi Bentar. Memasuki makam raja-raja Mataram jelas tidak sama dengan memasuki pemakaman umum.Untuk masuk ke makam Sultan Agung, maka selain harus mengenakan pakaian adat Jawa, kita harus melepas alas kaki, juga harus melalui tiga pintu gerbang.Bahkan yang boleh langsung berziarah ke nisan para raja itu pun terhad kepada keluarga dekat raja atau masyarakat lain yang mendapat kebenaran khas dari pihak Kraton Yogyakarta dan Kraton Surakarta.Oleh kerana itu, orang awam yang tidak  mengenakan pakaian adat Jawa, terpaksa hanya boleh melihat pintu gerbang pertama yang dibuat dari kayu jati berukir dan bertuliskan huruf Jawa berusia ratusan tahun, dengan grendel dan gembok pintu kuno.Hanya para juru kunci pengebumian itu yang boleh membuka pintu tersebut. Jika  masyarakat awam boleh melihat "isi" di balik pintu gerbang pertama, itu pun ketika keluarga raja datang, pintu gerbang dibuka lebar, dan masyarakat boleh melongok sebentar sebelum gerbang itu ditutup. sumber

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT

Sila gunakan browser firefox untuk melayari blog ini dengan sempurna. terima kasih


Assalamualaikum.. bismillahirahmanirahim.

" Segala bahan didalam blog ini di ambil, di olah dan ditulis dari pelbagai sumber. Kepada yang ingin mengambil apa2 jua bahan dalam blog ini dengan niat untuk mengembangsebarkan ilmu, tidak perlu meminta izin atau menyertakan link blog ini. Sebarkan dan panjangkanlah kepada semua demi kebaikkan ummah. Semoga info yang ada dapat memberi manfaat walaupun sedikit cuma, dan semoga dengan usaha sekecil ini pastinya tidak akan terlepas dari pandangan Allah.. insyaAllah.. Jika ada kesilapan dari setiap posting, tolong berikan nasihat dan komen. Maaf andai terlancar bahasa tersasar kata-kata. Saya hanya insan biasa yang tidak sunyi dari kesilapan. wallahualam."

PERHATIAN!!! BLOG INI TIDAK MEWAKILI MANA-MANA PARTI , NGO DAN SEBAGAINYA. SEGALA TULISAN DI ISI MENGIKUT CITARASA HAMBA SENDIRI DAN HAMBA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS KESELAMATAN DAN KERUGIAN PEMBACA DISEBABKAN BLOG INI..... SEKIAN

PERHATIAN !!!!!!

Sebarang artikle yang termaktub di dalam blog ini tidak semestinya menunjukkan sikap pengendali blog ini. Ambillah yang berfaedah dan tinggalkanlah yang sia - sia........

MENGAPA AKU BERKATA SYIAH RAFIDAH KAFIR ?

Sesungguhnya Allah telah memilih sahabat-sahabat untuk ku, Dia menjadikan mereka sebagai sahabat-sahabatku, mertua-mertuaku dan menantu-menantuku. Nanti akan muncul satu golongan selepas aku akan memburuk-buruk dan memaki hamun mereka.Sekiranya kamu menemui mereka, janganlah kamu mengahwini mereka, janganlah kamu makan dan minum bersama mereka, janganlah kamu berjemaah bersama mereka dan jangan kamu menyembahyangkan jenazah mereka. [Ali al-Muttaqi, Kanz al-‘Ummal, jil 11, m.s : 540 ]

Sabda Rasulullah S.A.W:

Sabda Rasulullah S.A.W:“Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?” Jawab mereka: “Orang yang muflis dalam kalangan kami ialah sesiapa yang tiada dirham dan tiada harta”. Sabda baginda: “Orang yang muflis dalam umatku ialah sesiapa yang datang pada Hari Kiamat nanti bersama solat, puasa, zakat, juga dia pernah memaki seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpah darah seseorang dan memukul seseorang. Lalu diberikan kepada orang ini dan itu pahalanya. Jika pahala-pahalanya habis sebelum sempat dilangsaikan kesalahannya, maka diambil dosa-dosa mereka dicampakkan ke atasnya lantas dicampakkan dia ke dalam neraka” (Riwayat Muslim).



Al - Hadis

DARIPADA Abu Said katanya:
Aku mendengar Rasulullah (s.a.w.) bersabda: siapa yang melihat (dan tahu) sebarang kemungkaran, maka hendaklah diubahkannya dengan tangannya (kuasanya), kalau tidak berkuasa, maka (ubahlah) dengan lidahnya, dan kalau tidak mampu juga, maka ubahlah dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman (HR Muslim).

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU
Hadis nabi saw : apabila matinya anak adam maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga... yaitu sadhoqah jariah , ilmu yang memberi manfaat dengannya , doa anak yang soleh.

WAKTU SOLAT

Membangun Bersama Islam

Blog Archive


"tegakkanlah islam dalam dirimu,nescaya kamu akan melihat islam tertegak di tanah airmu" - Imam As-Syahid Hassan Al-Banna (Pengasas&Mursyidul Am Pertama Ikhwanul Muslimin)

berwaspada dari fitnah moden

berwaspada dari fitnah moden

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Haji saleh

Tok guru Haji saleh

Recent Comments

Footer 2

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ikut Melalui Email

Translate