YANG MASIH PANAS...

9 Negara Memiliki Bom Nuklear Terbanyak di Dunia




Ni Negara memilik Senjata Nuklear Terbanyak Di Dunia


 1. Amerika Syarikat (United States Of America)


 

Ujian Pertama tahun1945
 Saiz Persediaan Nuklear: 5.113
Ujian Nuklear Terakhir: 1992

 Amerika melakukan jumlah1,054 kali percubaan nuklear dan mempunyai liputan Bom sejauh 13,000 KM. Ujian nuklear US yang pertama kali, "Trinity", tahun 1945 merupakan letupan bom nuklear pertama kali di dunia.

Kemudian seorang saintis  sangat terkenal, Albert Einstein mencadangkan pada Presiden Amerika Franklin Rosevelt untuk membuat senjata bom nuklear. Hingga akhirnya digunakan melumpuhkan Jepun saat itu, dengan menjatuhkan "little boy" di bandar Hiroshima dan Nagasaki, pada tarikh 6 dan 9 Ogos 1945.

Saat ini Amerika mempunyai 20 pusat pembangunan nuklear. Walaupun demikian, Amerika pernah melakukan beberapa kesalahan pada saat melakukan percubaan bom nuklear, antara lain di bandar Atlantic, New Jersey pada tahun 1957, di daerah Thule Air Base, Greenland pada 1968, Savannah, Georgia pada 1958, Goldsboro, North Carolina pada 1961, di perairan berhampiran Palomares, Sepanyol pada 1966 dan di dekat Okinawa pada 1965.



2. Russia


 

UjianPertama: 1949

 Saiz Persediaan Nuklear 2,825
 Rekod Stock terbanyak mencapai: 41,000
 Ujian Nuklear Terakhir: 1992 

Russia menjadi negara kedua yang meledakan bom nuklear di dunia, iaitu pada tahun 1949. Pada tahun 1990 Russia melakukan sekurang-kurangnya 715 ujian nuklear termasuk juga penggunaan 969 peralatan nuklear. "Joe-1" adalah nama dari letupan pertama nuklear Rusia. Letupan ini berkekuatan sehingga 20 Kilo Ton!.

 

Gambar di atas adalah gambar "Tsar Bomb", yang merupakan bom nuklear terberat yang pernah diledakan Rusia pada tahun 1967. Letupan ini berkekuatan hingga 57.000 kilo tan!. Walaupun sebenarnya dirancang untuk mampu mencapai kekuatan 100,000 kilo tan!.Bom nuklear kedua terbesar yang diledakanadalah Castle Bravo. Diledakan tahun 1954 oleh Amerika. Letupan ini berkekuatan hingga 15,000 Kilo Ton.


3. United Kingdom




Ujian Pertama: 1952

 Saiz Persediaan Nuklear: 225
UjianNuklear Terakhir: 1991Tahun 1968

United Kingdom menandatangani perjanjian untuk tidak mengembangkan Nuklear (Nuclear Non-Proliferation Treaty.). United Kingdom dan Amerika telah bekerjasama dengan baik di bidang keselamatan nuklear hingga sejak tahun 1958 mengadakan persetujuan kerjasama di bidang pertahanan (Mutual Defence Agreement). Kedua-dua negara ini telah saling bertukar maklumat dan bekerjasama dalam bidang senjata nuklear.



4. Perancis


 
 Ujian Pertama: 1960
 Saiz Persediaan Nuklear: 300 
Ujian Nuklear Terakhir: 1995

 Seperti United Kingdom, Perancis juga Anggota dari Nuclear Non-Proliferation Treaty. Pada tahun 1968, Perancis melakukan percubaan bom nuklear yang bersifat Fusion Bom. Perancis pertama kali membuat bom nuklear pada tahun 1958, ketika dibawah pemerintahan Charles de Gaulle dan kemudian dilakukan percubaan tahun 1960. Hingga saat ini Perancis telah melakukan kira-kira 200 percubaan Nuklear.


5. CHINA


 
 Ujian Pertama: 1964
 Saiz Persediaan Nuklear: 240
Ujian Nuklear Terakhir: 1996

Setelah ujian pertama bom atomnya, China melakukan ujian Bom Hidrogen pada tahun 1967.China sekarang mempunyai kira-kira 180 Bom Nuklear aktif yang siap perang. China adalah satu - satunya negara pemilik senjata nuklear yang memberikan insurans kepada negara - negara yang tidak mempunyai senjata nuklear: "China tidak akan menggunakan senjata nuklear untuk melawan negara yang tidak mempunyai senjata nuklear dan atau tidak akan meledakan bom nuklear di zon bebas senjata nuklear atau pun dalam keadaan apa pun. "



6. INDIA


 
 Ujian Pertama: 1974
 Saiz Persediaan Nuklear: 40-95
Ujian Nuklear Terakhir: 1998

India memiliki senjata nuklear dan mampu menghantarnya melalui pesawat udara dan kapal laut.Pasukan bersenjata nuklear ini tengah dikembangkan. Ujian bom nuklear pertama India dinamakan "Smilling Biddha" atau "Senyum Buddha" yang diharapkan menjadi letupan nuklear yang damai.?



 

Namun setelah letupan pada tahun 1998, India mengalami gelombang sangsi ekonomi dari Amerika, Jepun, dan negara-negara lain. Namun sekarang India mendapatkan persetujuan Pakatan Nuklear India dari Amerika Syarikat, yang membolehkan India memperoleh akses lebih terhadap teknologi atom milik negara barat.


7. PAKISTAN 


 

Ujian Pertama: 28 Mei 1998
 Saiz Persediaan Nuklear: 70-90 
Ujian Nuklear Terakhir: 30 Mei 1998

Setelah India melakukan Ujian bom nuklear awal tahun 1998, Pakistan mula melakukan respon terhadap "Smilling Buddha" itu.PM Pakistan Zulfiqar Ali Bhutto berkata setelah ujian, "Jika India membuat sebuah bom, kita akan makan rumput dan daun selama ribuan tahun, ... , tetapi kita akan memilikinya (bom) juga.


 Kaum kristian mempunyai bom, yahudi mempunyai bom, dan sekarang kaum kristian juga mempunyai bom. Kenapa tidak umat Muslim memilikinya juga? "Program Nuklear Pakistan bermula tahun 1956, namun program tersebut terhenti ketika Presiden Ayub Khan memaksakan hukum darurat perang yang pertama, ketika para juruteknik nuklear meyakinkan presiden untuk memberikan izin untuk meneruskan program ini, presiden Ayub Khan menolaknya. Presiden Ayub Khan mengatakan bahawa Pakistan tidak memerlukan bom.


8. KOREA UTARA


 Ujian Pertama: 2006
 Saiz Persediaan Nuklear kurang dari: 10 
Ujian Nuklear Terakhir: 2009 

Sebagai negara yang mempunyai gudang senjata kimia yang besar, korea utara merupakan negara pemilik nuklear yang "penuh". Sekarang Korea Utara mempunyai dua reaktor nuklear yang aktif.Tanggal 9 Oktober 2006 Korea Utara melakukan ujian nuklear pertamanya.


9. ISRAEL


 UjianPertama Dimungkinkan tahun: 1979
 Saiz Persediaan Nuklear Lebih dari: 400 
Ujian Nuklear Terakhir Dimungkinkan tahun: 1979

 Israel bukan hanya diyakini mempunyai senjata nuklear siap tempur, namun juga mampu menembakannya menggunakan peluru berpandu balistic merentasi benua, pesawat pejuang, dan angkatan laut. Israel meneliti nuklearnya segera setelah ditemukannya nuklear.

 

 Israel membina reaktor pertama pada 1950, dan membuat senjata nuklear pertamanya tahun 60 an, namun sekarang perlakuan terhadapnya seperti bukan sebagai negara nuklear. Namun, malah negara - negara Eropah termasuk United Kingdom dan Perancis membantu Israel membangunkan nuklear.

 Israel juga dipercayai telah mencipta bom nuklear mini yang cukup kecil untuk dimasukan ke dalam poket. Bahkan, lebih dari itu, Israel juga dilaporkan mempunyai Bom neutron yang jumlahnya tidak diketahui!

Iran 


 

 Masih ada satu lagi gan negara yang dimungkinkan punya bom nuklear tapi masih belum jelas kebenarannya.Meski dikatakan memiliki senjata nuklear, namun tidak diketahui secara pasti senjata Nuklear dan jumlah nuklear yang dimiliki kerana Iran selalu berdalih tentang isu senjata nuklear untuk pembangunan teknologi dan sumber Energi.

 

Hal inilah yang menyebabkan negara barat takut.Kerana dikhuatiri Iran mempunyai senjata nuklear dalam jumlah besar.Kepemilikan Bom Nuklear di Iran juga masih simpang siur kerana sukarnya akses untuk mendapatkan maklumat berkaitan program nuklearnya.sumber

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT

Sila gunakan browser firefox untuk melayari blog ini dengan sempurna. terima kasih


Assalamualaikum.. bismillahirahmanirahim.

" Segala bahan didalam blog ini di ambil, di olah dan ditulis dari pelbagai sumber. Kepada yang ingin mengambil apa2 jua bahan dalam blog ini dengan niat untuk mengembangsebarkan ilmu, tidak perlu meminta izin atau menyertakan link blog ini. Sebarkan dan panjangkanlah kepada semua demi kebaikkan ummah. Semoga info yang ada dapat memberi manfaat walaupun sedikit cuma, dan semoga dengan usaha sekecil ini pastinya tidak akan terlepas dari pandangan Allah.. insyaAllah.. Jika ada kesilapan dari setiap posting, tolong berikan nasihat dan komen. Maaf andai terlancar bahasa tersasar kata-kata. Saya hanya insan biasa yang tidak sunyi dari kesilapan. wallahualam."

PERHATIAN!!! BLOG INI TIDAK MEWAKILI MANA-MANA PARTI , NGO DAN SEBAGAINYA. SEGALA TULISAN DI ISI MENGIKUT CITARASA HAMBA SENDIRI DAN HAMBA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS KESELAMATAN DAN KERUGIAN PEMBACA DISEBABKAN BLOG INI..... SEKIAN

PERHATIAN !!!!!!

Sebarang artikle yang termaktub di dalam blog ini tidak semestinya menunjukkan sikap pengendali blog ini. Ambillah yang berfaedah dan tinggalkanlah yang sia - sia........

MENGAPA AKU BERKATA SYIAH RAFIDAH KAFIR ?

Sesungguhnya Allah telah memilih sahabat-sahabat untuk ku, Dia menjadikan mereka sebagai sahabat-sahabatku, mertua-mertuaku dan menantu-menantuku. Nanti akan muncul satu golongan selepas aku akan memburuk-buruk dan memaki hamun mereka.Sekiranya kamu menemui mereka, janganlah kamu mengahwini mereka, janganlah kamu makan dan minum bersama mereka, janganlah kamu berjemaah bersama mereka dan jangan kamu menyembahyangkan jenazah mereka. [Ali al-Muttaqi, Kanz al-‘Ummal, jil 11, m.s : 540 ]

Sabda Rasulullah S.A.W:

Sabda Rasulullah S.A.W:“Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?” Jawab mereka: “Orang yang muflis dalam kalangan kami ialah sesiapa yang tiada dirham dan tiada harta”. Sabda baginda: “Orang yang muflis dalam umatku ialah sesiapa yang datang pada Hari Kiamat nanti bersama solat, puasa, zakat, juga dia pernah memaki seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpah darah seseorang dan memukul seseorang. Lalu diberikan kepada orang ini dan itu pahalanya. Jika pahala-pahalanya habis sebelum sempat dilangsaikan kesalahannya, maka diambil dosa-dosa mereka dicampakkan ke atasnya lantas dicampakkan dia ke dalam neraka” (Riwayat Muslim).



Al - Hadis

DARIPADA Abu Said katanya:
Aku mendengar Rasulullah (s.a.w.) bersabda: siapa yang melihat (dan tahu) sebarang kemungkaran, maka hendaklah diubahkannya dengan tangannya (kuasanya), kalau tidak berkuasa, maka (ubahlah) dengan lidahnya, dan kalau tidak mampu juga, maka ubahlah dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman (HR Muslim).

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU
Hadis nabi saw : apabila matinya anak adam maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga... yaitu sadhoqah jariah , ilmu yang memberi manfaat dengannya , doa anak yang soleh.

WAKTU SOLAT

Membangun Bersama Islam

Blog Archive


"tegakkanlah islam dalam dirimu,nescaya kamu akan melihat islam tertegak di tanah airmu" - Imam As-Syahid Hassan Al-Banna (Pengasas&Mursyidul Am Pertama Ikhwanul Muslimin)

berwaspada dari fitnah moden

berwaspada dari fitnah moden

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Haji saleh

Tok guru Haji saleh

Recent Comments

Footer 2

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ikut Melalui Email

Translate