YANG MASIH PANAS...

Vatikan Digoyang Skandal Korupsi Dana Umat Katolik Sedunia

semuauni
Penyelidikan pe­me­rin­tah Vatikan terhadap bocornya dokumen negara mengarah ke satu target, yakni pelayan pribadi Paus. Namun in­ves­tigasi tersebut terus berlanjut setelah banyak skandal ter­ungkap yang membuat malu Tahta Suci. Salah satunya adalah korupsi di tingkat tertinggi pemerintahan Gereja Katholik.
Penahanan kepala pelayan Paolo Gabriele, satu dari be­be­rapa anggota rumah tangga Paus, menjadi salah satu pe­kan paling menegangkan da­lam sejarah terakhir Vatikan dan membuat Tahta Suci ber­ada dalam kekacauan. Vatikan dalam keadaan kritis untuk menunjukkan kepada dunia tentang mematuhi norma-norma internasional tentang transparansi keuangan.
Beberapa dokumen yang kemudian disebut Vatileaks itu, berisi dugaan korupsi, mismanajemen, dan kroniis­me dalam kontrak kerja di Vatikan dan ketidak­se­pa­ha­man internal atas manajemen Bank Vatikan (bank sentral Vatikan). Presiden Bank Va­tikan sendiri, Ettore Gotti Tedeschi, sudah dipecat pada Kamis lalu.
Dan diakhiri dengan kon­fir­masi pada Sabtu (26/5) lalu, bahwa kepala pelayan Paus Be­ne­diktus XVI dituduh menjadi mata-mata karena mem­be­ri­kan dokumen-dokumen ter­se­but kepada wartawan Italia untuk mendiskreditkan Paus.
“Jika Anda menulis ini ke dalam fiksi, Anda tidak akan percaya. Editor tidak akan membiarkan Anda menja­dikan cerita ini sebuah novel,” kata Carl Anderson, anggota dewan bank Vatikan.
Bank Vatikan, yang dikenal sebagai Institute for Religious Works (IOR),  mengecam pe­das tindakan Gotti dalam me­morandum yang diperoleh  The Associated Press Sabtu (26/5) lalu. Da­lam memorandum terse­but, bank Vatikan me­nulis Tedeschi gagal mela­ku­kan tugasnya. Kini, ayah 46 tahun itu telah ditahan sejak Rabu setelah peneliti Tahta Suci Vatikan menemukan do­kumen di apartemennya.
Sementara itu, juru bicara Vatikan, pendeta Federico Lombardi, mengatakan Ga­briele yang menjadi tersangka utama kasus yang disebut Vatileaks ini telah bertemu de­ngan pengacaranya dan dia akan memasuki sistem per­adilan Vatikan.
Lombardi mengatakan, pe­na­hanan Gabriele merupakan kabar yang mengecewakan bagi semua staf Vatikan. Ga­briele menjadi pelayan pribadi Paus sejak tahun 2006.
Skandal “Vatileaks” telah benar-benar membuat malu Vatikan. Pasalnya, masalah ini datang pada saat negara ter­sebut berusaha untuk menun­jukkan pada” masyarakat dunia mengenai transparansi keuangan. Skandal ini juga menggagalkan upaya Takhta Suci untuk mematuhi norma-norma internasional yang memerangi pencucian uang dan teror keuangan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT

Sila gunakan browser firefox untuk melayari blog ini dengan sempurna. terima kasih


Assalamualaikum.. bismillahirahmanirahim.

" Segala bahan didalam blog ini di ambil, di olah dan ditulis dari pelbagai sumber. Kepada yang ingin mengambil apa2 jua bahan dalam blog ini dengan niat untuk mengembangsebarkan ilmu, tidak perlu meminta izin atau menyertakan link blog ini. Sebarkan dan panjangkanlah kepada semua demi kebaikkan ummah. Semoga info yang ada dapat memberi manfaat walaupun sedikit cuma, dan semoga dengan usaha sekecil ini pastinya tidak akan terlepas dari pandangan Allah.. insyaAllah.. Jika ada kesilapan dari setiap posting, tolong berikan nasihat dan komen. Maaf andai terlancar bahasa tersasar kata-kata. Saya hanya insan biasa yang tidak sunyi dari kesilapan. wallahualam."

PERHATIAN!!! BLOG INI TIDAK MEWAKILI MANA-MANA PARTI , NGO DAN SEBAGAINYA. SEGALA TULISAN DI ISI MENGIKUT CITARASA HAMBA SENDIRI DAN HAMBA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS KESELAMATAN DAN KERUGIAN PEMBACA DISEBABKAN BLOG INI..... SEKIAN

PERHATIAN !!!!!!

Sebarang artikle yang termaktub di dalam blog ini tidak semestinya menunjukkan sikap pengendali blog ini. Ambillah yang berfaedah dan tinggalkanlah yang sia - sia........

MENGAPA AKU BERKATA SYIAH RAFIDAH KAFIR ?

Sesungguhnya Allah telah memilih sahabat-sahabat untuk ku, Dia menjadikan mereka sebagai sahabat-sahabatku, mertua-mertuaku dan menantu-menantuku. Nanti akan muncul satu golongan selepas aku akan memburuk-buruk dan memaki hamun mereka.Sekiranya kamu menemui mereka, janganlah kamu mengahwini mereka, janganlah kamu makan dan minum bersama mereka, janganlah kamu berjemaah bersama mereka dan jangan kamu menyembahyangkan jenazah mereka. [Ali al-Muttaqi, Kanz al-‘Ummal, jil 11, m.s : 540 ]

Sabda Rasulullah S.A.W:

Sabda Rasulullah S.A.W:“Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?” Jawab mereka: “Orang yang muflis dalam kalangan kami ialah sesiapa yang tiada dirham dan tiada harta”. Sabda baginda: “Orang yang muflis dalam umatku ialah sesiapa yang datang pada Hari Kiamat nanti bersama solat, puasa, zakat, juga dia pernah memaki seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpah darah seseorang dan memukul seseorang. Lalu diberikan kepada orang ini dan itu pahalanya. Jika pahala-pahalanya habis sebelum sempat dilangsaikan kesalahannya, maka diambil dosa-dosa mereka dicampakkan ke atasnya lantas dicampakkan dia ke dalam neraka” (Riwayat Muslim).



Al - Hadis

DARIPADA Abu Said katanya:
Aku mendengar Rasulullah (s.a.w.) bersabda: siapa yang melihat (dan tahu) sebarang kemungkaran, maka hendaklah diubahkannya dengan tangannya (kuasanya), kalau tidak berkuasa, maka (ubahlah) dengan lidahnya, dan kalau tidak mampu juga, maka ubahlah dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman (HR Muslim).

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU
Hadis nabi saw : apabila matinya anak adam maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga... yaitu sadhoqah jariah , ilmu yang memberi manfaat dengannya , doa anak yang soleh.

WAKTU SOLAT

Membangun Bersama Islam

Blog Archive


"tegakkanlah islam dalam dirimu,nescaya kamu akan melihat islam tertegak di tanah airmu" - Imam As-Syahid Hassan Al-Banna (Pengasas&Mursyidul Am Pertama Ikhwanul Muslimin)

berwaspada dari fitnah moden

berwaspada dari fitnah moden

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Haji saleh

Tok guru Haji saleh

Recent Comments

Footer 2

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ikut Melalui Email

Translate