Dunia Menanti Kedatangan Imam Mahdi
Setelah Rasulullah SAW wafat pada 12
Rabiul Awal tahun 11 Hijrah / Jun 632 M, muncul sebuah pengharapan di kalangan
umat Islam akan kedatangan seorang ratu adil atau dikenali dengan Imam Mahdi.
Keyakinan akan datangnya seorang juru penyelamat atau Imam Mahdi berakar kuat,
baik di kalangan Sunni mahupun Syiah.
Menurut Ensiklopedi Islam, Imam Mahdi
adalah seorang juru selamat dia akhir zaman. Imam Mahdi diyakini sebagai seorang
Muslim berusia muda yang akan dipilih oleh Allah SWT untuk menghancurkan semua
kezaliman dan menegakkan keadilan di muka bumi sebelum datangnya hari
kiamat.
'' Istilah Imam Mahdi muncul dan
berkaitan dengan aqidah mahdawiyyah,'' tulis Ensiklopedi Islam. Yakni, keyakinan
bahawa pada akhir zaman akan datang seorang juru selamat yang akan menyelamatkan
kehidupan umat manusia di muka bumi dari ketidakadilan, kesengsaraan, dan
kekejaman yang akan membawa pada kebahagian dan kedamaian.
John L Esposito dalam Ensiklopedi
Oxford, mendedahkan, Mahdi (orang yang diberi petunjuk ilahiah) merujuk pada
figur eskatologis yang akan hadir untuk memimpin pada masa keadilan dan
keyakinan sejati menjelang tibanya hari kiamat.
'' Asal usul kata Mahdi tak ditemui
dalam Al-Quran, kaum Muslim awal menggunakan gelar kehormatan itu untuk Nabi SAW
dan empat khalifah pertama,'' ujar Esposito. Keyakinan umat Islam akan datangnya
Imam Mahdi pada akhir zaman tak lepas dari kewujudan hadis Nabi
SAW.
Dalam hadis yang diriwayatkan Abu Daud,
Rasulullah SAW bersabda,'' Dunia akan dipimpin oleh seseorang dari keluargaku.
Namanya sama dengan namaku. Seandainya dunia ini hanya tinggal sehari saja, maka
Allah akan panjangkan hari itu, sehingga ia akan memimpinnya.''
Rasulullah juga bersabda,'' Al-Mahdi
berasal dari keturunanku. Ia akan memenuhi bumi ini dengan keadilan dan
pemerataan sebagaimana telah dipenuhi oleh kezaliman dan dan ketidakadilan, ia
akan berkuasa selama tujuh tahun.'' (HR At-Tirmizi).
***
Menurut Ensiklopedi Islam, sebahagian
ulama menganggap hadis mengenai kedatangan Imam Mahdi itu bersifat mutawatir,
kerana diriwayatkan oleh banyak pihak, sehingga dipastikan hadis itu benar-benar
berasal dari Nabi Muhammad SAW.
Lalu sejak bila-bila harapan akan
munculnya harapan dan sosok yang didakwa sebagai Imam Mahdi itu muncul? Menurut
Esposito begitu banyak pengklaim Imam Mahdi dalam sejarah peradaban Islam. Guru
Besar Pengajian Islam di Universiti Universiti Georgetown, Amerika Syarikat (AS)
itu mendedahkan, istilah Imam Mahdi dibangunkan oleh kalangan Syiah untuk
menjuluki Muhammad Ibnu Hanafiyah.
Putra Khalifah Ali yang
mengorganisasikan sebuah revolusi pada 685 M itu sangat dihormati oleh pengikut
Syiah. Muhammad Ibnu Hanafiyah, kata Esposito, dipandang sebagai'' orang yang
mendapat petunjuk'', tidak dianggap mati, tetapi diyakni
tersembunyi.
'' Dia diyakni mempunyai pengetahuan
esoteris yang diperlukan untuk membebaskan para pengkitnya dari penindasan dan
untuk menegakkan masyarakat yang adil,'' papar Esposito. Kaum Syiah juga
menganggap Muhammad bin Hasan Al-Askari - Imam ke-12 - yang ghaib pada tahun 878
M, dianggap sebagai Imam Mahdi.
Dalam perkembangan sejarah Islam, susuk
yang mengaku dirinya sebagai Imam Mahdi tak terhitung jumlahnya. Pada setiap
abad, selalu ada saja tokoh yang mempunyai pengikut yang banyak sebagai seorang
Imam Mahdi. Pada abad ke-10 M, misalnya, Khalifah Dinasti Fatimiyah yang
pertama, Muhammad Ubaid Allah (wafat 934 M) mengaku sebagai Imam
Mahdi.
'' Dengan menampakkan diri di Jabal
Massa yang terletak di wilayah Maghribi (Afrika Utara), dia mengaku sebagai
keturunan dari anak perempuan Nabi SAW, Fatimah, dan sebagai saudara laki-laki
dari Imam ke-12 yang tersembunyi,'' ungkap Esposito.
***
Pada abad ke-12 M, pengasas gerakan
reformasi Al-Muwahhidun, Muhammad Ibnu Tumart (wafat 1130 M), juga mengaku
sebagai Imam Mahdi yang berasal dari keturunan Khalifah Ali. Memasuki abad
ke-15, pelbagai kumpulan Islam mulai menghidupkan kembali harapan mereka akan
masa depan yang lebih baik.
Di kota suci Makkah dan Madinah, papar
Esposito, sejumlah ulama menulis pendapat mereka untuk menegaskan keyakinan umum
akan kemunculan seorang mujaddid (pembaharu) pada abad peralihan.
Bahkan, seorang ahli fikih Sunni
terkemuka, Ibnu Al-Hajar Al-Maliki, menyatakan Imam Mahdi akan muncul pada
milenium itu. Menurut Ibnu Al-Hajar, Imam Mahdi itu berasal dari keturunan
Fatimah, puteri Nabi. Namanya akan sama dengan nama Nabi, serta orang tuanya
sesuai dengan nama orang tua Nabi.
Pada abad ke-15 M, di anak Benua India
juga muncul tokoh yang mengaku sebagai Mahdi. Pada 1495 M, seorang tokoh bernama
Sayyid Muhammad dari Jaunpur mengaku sebagai Imam Mahdi. Uniknya, ia mengaku
sebagai Imam Mahdi saat berada di Makkah, sambil melaksanakan tawaf mengelilingi
Kaabah.
Saat kembali ke India, di Masjid Utama
Taj khan Salar di Ahmebad, Sayyid Muhammad kembali mengumumkan klaimnya sebagai
Imam Mahdi. Untuk memperkuat pengakuannya sebagai Mahdi, disebutkan pula bahawa
nama kedua orang tuanya adalah Abdullah dan Aminah.
Esposito mencatat, datangnya abad ke-13
Hijriah (1785-1883) sempat memunculkan harapan besar dari kaum Muslim akan
datangnya Imam Mahdi. Pada zaman itu, paling tidak ada tiga orang pemimpin
gerakan reformasi di Afrika Barat yang mengaku sebagai Mahdi untuk memperkuat
jihad yang mereka lakukan. Ketiga-tiganya adalah Syeik Usuman Dan Fodio dari
Sakoto, Syeikh Ahmadu Bari dari masina, dan Al-Hajj Umar Tal dari Kerajaan
Tukolor.
Harapan akan datangnya Imam Mahdi dari
Timur, kata Esposito, sempat menarik gelombang pendatang Afrika Barat sampai ke
Nil. Pada abad ke-19, lalu muncullah seorang yang mengaku Imam Mahdi di Sudan,
bernama Mahdi Muhammad Ahmad dari Sudan.
Di Mesir juga sempat muncul beberapa
tokoh yang mengaku sebagai Imam Mahdi. Para tokoh yang mengaku sebagai Mahdi itu
menjadi pemimpin pemberontakan rakyat melawan penjajah Perancis. Bahkan,
menjelang akhir abad ke-19 M, revolusi Mahdi melawan penjajah Eropah merebak di
negara-negara berpenduduk Islam, seperti India, Algeria, Senegal, Ghana, dan
Nigeria.
sumber republika.co.id
Tiada ulasan:
Catat Ulasan