Hati adalah tempat mangkalnya berbagai
perasaan, tumbuh kembang antara kebaikan dan keburukan. Hati juga menjadi sumber
ilham dan permasalahan, tempat lahirnya cinta dan kebencian, serta muara bagi
keimanan dan kekufuran.
Hati juga sumber kebahagiaan jika sang
pemiliknya mampu membersihkan berbagai kotorannya yang berserakan, namun
sebaliknya ia merupakan sumber bencana jika sang
empunya gemar
mengotorinya.
Hati yang kotor hanya akan menyebabkan
kapasiti ruangnya menjadi rimas, sumpek, gelap, dan bahkan mati. Jika sudah mati
seluruh komponen juga akan turut mati. Dalam makna yang sama, Abu Hurairah RA
berkata, "Hati ibarat panglima, sedangkan anggota badan adalah tentera. Jika
panglima itu baik maka akan baik pulalah tenteranya. Jika raja itu buruk maka
akan buruk pula tenteranya. "
Pada akhirnya kita boleh mengenali
dalam keadaan apa hati seseorang itu mati. Di antaranya adalah pertama,
taarikush shalah, meninggalkan solat dengan tanpa uzur atau tidak dengan alasan
yang dibenarkan oleh syar'i. (QS Maryam [19]: 59).
Imbas dari seringnya meninggalkan solat
adalah kebiasaan menurut hawa nafsu. Dan, kalau sudah demikian, dia akan
menabung banyak kemaksiatan dan dosa. Ibnu Mas'ud menafsirkan kata 'ghoyya'
dalam ayat tersebut dengan sebuah aliran sungai di Jahannam (neraka) yang
makanannya sangat menjijikkan. Bahkan, tempatnya sangat dalam dan diperuntukkan
bagi mereka yang membiarkan dirinya larut dalam kemaksiatan.
Kedua, adz-dzanbu bil farhi, melakukan
kemaksiatan dan dosa dengan bangga. Alih-alih merasa berdosa dan menyesal,
justeru si pemilik hati yang mati, ia teramat menikmati kemaksiatan dan dosanya.
(Surah al-A'raf [7]: 3).
Ketiga, karhul Qur'an, benci pada
Al-Quran. Seorang Muslim, jelas mempunyai pedoman yang menyelamatkan, iaitu
Al-Quran. Tapi, justeru ia enggan berpedoman dan mencari selamat dengan kitab
yang menjadi mukjizat penuntun sepanjang zaman ini. Bahkan, ia membencinya dan
tidak senang terhadap orang atau sekumpulan orang yang berkhidmat dan
bercita-cita luhur dengan Al-Quran.
Keempat, hubbul ma'asyi, gemar
bermaksiat dan mencintai kemaksiatan. Nafsu yang diperturutkan akan membawa mata
hatinya tertutup, sehingga susah mengakses cahaya Ilahi. Sehingga, ia lebih
senang maksiat daripada ibadah.
Kelima, asikhru, sibuk hanya
mempergunjing dan buruk sangka serta merasa dirinya selalu lebih suci. Keenam,
ghodbul ulamai, sangat benci dengan nasihat baik dan fatwa-fatwa ulama.
Kemudian, qolbul hajari, tidak ada rasa takut akan peringatan kematian, alam
kubur, dan akhirat.
Selanjutnya, himmatuhul Bathni, gila
dunia bahkan tidak peduli halal haram yang penting kaya. Anaaniyyun, masa bodoh
terhadap keadaan dan urusan orang lain. Keluarganya menderita, dia tetap saja
cuek. Al-intiqoom, pendendam hebat, al-bukhlu, sangat pelit, ghodhbaanun, cepat
marah, angkuh, dan pendengki. Na'udzubillah. Semoga kita semua dijaga dari hati
yang mati
sumber dari republika.co.id
Tiada ulasan:
Catat Ulasan