YANG MASIH PANAS...

Mengapa tarikh 1 Mei yang dikenali dengan May Day itu menjadi hari pekerja antarabangsa?

Tarikh 1 Mei baru saja berlalu, dengan ditandainya ribuan pekerja di seluruh dunia turun ke jalan-jalan memperingati Hari Buruh Sedunia yang lebih dikenali dengan istilah "May Day".

Mengapa tarikh 1 Mei yang dikenali dengan May Day itu menjadi hari pekerja antarabangsa? Menurut pelbagai nota, penetapan Hari Buruh pada 1 Mei berkaitan dengan peristiwa Haymarket iaitu tunjuk perasaan besar-besaran pekerja di Amerika Syarikat, menuntut 8 jam kerja satu hari.

Pelakon di balik gerakan tersebut adalah Federation of Organized Trades and Labor Union. Tuntutan pengurangan jam kerja itu juga sudah menjadi gerakan dunia antara lain dalam Kongres Pekerja Antarabangsa pertama di Geneva, Switzerland.

Pada 1 Mei 1886, beratus-ratus ribu pekerja turun ke jalan untuk mendesak penguatkuasaan 8 jam kerja. Pada waktu itu, waktu kerja pekerja boleh sampai dengan 20 jam sehari.

Puncak dari aksi pekerja berlaku selepas tunjuk perasaan berjalan 4 hari. Pada 4 Mei 1886 itulah terjadi kekerasan dari aparat keamanan. Ratusan peserta tunjuk perasaan tewas. Pimpinan aksi pun ditangkap polis.

Sisi lain dari istilah "May Day"

Namun ada sisi lain dari istilah peringatan "May Day" itu sendiri, menurut banyak catatan istilah tersebut lebih cenderung merupakan perayaan kaum Paganis (penyembah berhala) di banyak negara-negara Eropah.

May Day sendiri telah menjadi hari cuti musim panas tradisional di banyak budaya pagan Eropah sebelum Kristian berkembang. Sementara 1 Februari adalah hari pertama musim semi, maka 1 Mei adalah hari pertama musim panas.

Dalam Katolik Rom tradisi 1 Mei diamati sebagai bulan Maria, dan dalam lingkaran peringatan May Day biasanya dijadikan perayaan bagi Santa Perawan Maria.

Awal perayaan May Day sendiri muncul di era sebelum berkembangnya agama Kristian, dengan adanya festival Flora, untuk memperingati dewi bunga Rom, serta perayaan malam Walpurgis di banyak negara-negara bahagian Jerman.

Namun perayaan pagan tersebut mulai ditinggalkan selepas Eropah mula dimasuki ajaran Kristian. Akan tetapi bentuk awal dari May Day yang dikaitkan dengan dewi bunga Rom terus berlanjut dengan masih berlangsungnya tarian bunga yang direkonstruksi oleh Kumpulan-kumpulan neopagan.

Di Ireland May Day telah dirayakan sejak zaman pagan sebagai pesta Bealtaine dan beberapa waktu kemudian hari itu diperingati sebagai hari Maria. Secara tradisional, api unggun dinyalakan untuk menandakan datangnya musim panas dan untuk menghalau malam panjang musim sejuk.

May Day di Inggeris sudah ada sejak zaman pagan Anglo-Saxon, namun di kemudian hari menjadi hari perayaan tradisional selama berabad-abad. May Day di Inggeris berkaitan perayaan musim semi kesuburan dan pesta pora yang meriah di desa-desa dan bandar. Sejak reformasi Kalendar Katolik, 1 Mei dijadikan Hari peringatan St Yusuf Pekerja, seorang santo pelindung para pekerja.

Di Hawaii, May Day juga dikenali sebagai hari Lei, dan biasanya disisihkan sebagai hari untuk merayakan budaya pulau Hawaii dalam budaya umum dan asli pada khususnya. Perayaan itu dicipta oleh seorang penyair dan kolumnis surat khabar tempatan pada tahun 1920, sejak saat itu diterima pakai oleh kerajaan negeri dan tempatan serta wargamenjadi perayaan musim semi secara umum.

Secara umum hampir di seluruh negara-negara Eropah yang merayakan "May Day", peringatan, perayaan serta pesta pada tarikh 1 Mei tidak lepas dari adanya unsur bunga, kerana memang asalnya May Day itu sendiri untuk mengenang Dewi Flora yang merupakan dewi bunga kaum Rom kuno .

sumber dari eramuslim.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT

Sila gunakan browser firefox untuk melayari blog ini dengan sempurna. terima kasih


Assalamualaikum.. bismillahirahmanirahim.

" Segala bahan didalam blog ini di ambil, di olah dan ditulis dari pelbagai sumber. Kepada yang ingin mengambil apa2 jua bahan dalam blog ini dengan niat untuk mengembangsebarkan ilmu, tidak perlu meminta izin atau menyertakan link blog ini. Sebarkan dan panjangkanlah kepada semua demi kebaikkan ummah. Semoga info yang ada dapat memberi manfaat walaupun sedikit cuma, dan semoga dengan usaha sekecil ini pastinya tidak akan terlepas dari pandangan Allah.. insyaAllah.. Jika ada kesilapan dari setiap posting, tolong berikan nasihat dan komen. Maaf andai terlancar bahasa tersasar kata-kata. Saya hanya insan biasa yang tidak sunyi dari kesilapan. wallahualam."

PERHATIAN!!! BLOG INI TIDAK MEWAKILI MANA-MANA PARTI , NGO DAN SEBAGAINYA. SEGALA TULISAN DI ISI MENGIKUT CITARASA HAMBA SENDIRI DAN HAMBA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS KESELAMATAN DAN KERUGIAN PEMBACA DISEBABKAN BLOG INI..... SEKIAN

PERHATIAN !!!!!!

Sebarang artikle yang termaktub di dalam blog ini tidak semestinya menunjukkan sikap pengendali blog ini. Ambillah yang berfaedah dan tinggalkanlah yang sia - sia........

MENGAPA AKU BERKATA SYIAH RAFIDAH KAFIR ?

Sesungguhnya Allah telah memilih sahabat-sahabat untuk ku, Dia menjadikan mereka sebagai sahabat-sahabatku, mertua-mertuaku dan menantu-menantuku. Nanti akan muncul satu golongan selepas aku akan memburuk-buruk dan memaki hamun mereka.Sekiranya kamu menemui mereka, janganlah kamu mengahwini mereka, janganlah kamu makan dan minum bersama mereka, janganlah kamu berjemaah bersama mereka dan jangan kamu menyembahyangkan jenazah mereka. [Ali al-Muttaqi, Kanz al-‘Ummal, jil 11, m.s : 540 ]

Sabda Rasulullah S.A.W:

Sabda Rasulullah S.A.W:“Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?” Jawab mereka: “Orang yang muflis dalam kalangan kami ialah sesiapa yang tiada dirham dan tiada harta”. Sabda baginda: “Orang yang muflis dalam umatku ialah sesiapa yang datang pada Hari Kiamat nanti bersama solat, puasa, zakat, juga dia pernah memaki seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpah darah seseorang dan memukul seseorang. Lalu diberikan kepada orang ini dan itu pahalanya. Jika pahala-pahalanya habis sebelum sempat dilangsaikan kesalahannya, maka diambil dosa-dosa mereka dicampakkan ke atasnya lantas dicampakkan dia ke dalam neraka” (Riwayat Muslim).



Al - Hadis

DARIPADA Abu Said katanya:
Aku mendengar Rasulullah (s.a.w.) bersabda: siapa yang melihat (dan tahu) sebarang kemungkaran, maka hendaklah diubahkannya dengan tangannya (kuasanya), kalau tidak berkuasa, maka (ubahlah) dengan lidahnya, dan kalau tidak mampu juga, maka ubahlah dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman (HR Muslim).

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU
Hadis nabi saw : apabila matinya anak adam maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga... yaitu sadhoqah jariah , ilmu yang memberi manfaat dengannya , doa anak yang soleh.

WAKTU SOLAT

Membangun Bersama Islam

Blog Archive


"tegakkanlah islam dalam dirimu,nescaya kamu akan melihat islam tertegak di tanah airmu" - Imam As-Syahid Hassan Al-Banna (Pengasas&Mursyidul Am Pertama Ikhwanul Muslimin)

berwaspada dari fitnah moden

berwaspada dari fitnah moden

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Haji saleh

Tok guru Haji saleh

Recent Comments

Footer 2

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ikut Melalui Email

Translate