YANG MASIH PANAS...

PERLU BACA : BERSIH 3.0 adalah merupakan program BERSIH yang paling berjaya

Bersih 3.0 !


Oleh Khalid Samad

Perhimpunan Aman Duduk Bantah yang dianjurkan oleh BERSIH 3.0 adalah merupakan program BERSIH yang paling berjaya dari 3 program yang dianjurkan sebelum ini dari segi kehadiran. Adalah dianggarkan bahawa jumlah kehadiran melebihi 250,000 peserta dari berbagai jenis latar belakang, kaum, jantina dan umur.

Kehadiran sebegitu ramai rakyat Malaysia dalam program tersebut adalah bukti bahawa rakyat berkeyakinan bahawa suatu rombakan adalah perlu dalam sistem pilihan raya Negara sebelum pilihan raya yang bersih dapat diadakan. Ia menggambarkan keadaan di mana rakyat sudah hilang kepercayaan terhadap ketelusan dan kesaksamaan sistem pilihan raya yang ada. Ia sekali gus merupakan pengisytiharan tidak percaya terhadap kejujuran SPR dan kemampuannya untuk menganjurkan pilihan raya yang bersih.


Gambar ihsan Selangorku


Ini turut bererti bahawa segala usaha kerajaan BN dan SPR untuk meyakinkan rakyat bahawa sistem pilihan raya telahpun dipulihkan, dengan penubuhan Jawatan Kuasa Pilihan Parlimen dan sebagainya, telah gagal. Rakyat yang bermaklumat, melalui segala jenis media alternatif memahami bahawa ia semua merupakan sandiwara yang dilakonkan pihak kerajaan BN yang masih tidak mempunyai komitmen atau kesanggupan untuk mengadakan pilihan raya bersih.

Pengumuman Pengerusi SPR bahawa daftar pemilihnya adalah yang terbersih di dunia hanya ditertawakan rakyat dan pendedahan bahawa dirinya serta timbalannya adalah merupakan ahli UMNO yang berdaftar hanya merumitkan keadaan. Atas sebab itu dan beberapa sebab yang lain, rakyat Malaysia telah berkumpul untuk menzahirkan keinginan mereka untuk sistem pilihan raya yang bersih dan menolak segala dakwaan bahawa ianya sudah pun dibersihkan.

Kejayaan program himpunan tersebut hendak ditutup oleh pihak kerajaan BN. Sekiranya perhimpunan itu berlaku tanpa sebarang peristiwa yang pahit, maka sudah pasti tajuk akhbar keesokannya akan menyatakan jumlah kehadiran yang begitu bersejarah yang berjaya diadakan dengan aman damai tanpa sebarang bentuk kekacauan. Ini akan mendedahkan hakikat bahawa rakyat menolak keadaan yang sedia wujud berhubung sistem pilihan raya dan implikasinya adalah pihak kerajaan BN akan terpaksa mengambil tindakan membetulkannya. Pada masa yang sama, perhimpunan aman yang sepertinya boleh diadakan berkali-kali lagi sehingga pembaik-pulihan sistem dilakukan! Ini semestinya merupakan keadaan yang tidak boleh diterima oleh pihak BN.

Penjelasan seperti di atas adalah satu-satunya penjelasan munasabah mengapa perhimpunan yang aman damai selama beberapa jam telah berubah menjadi ganas tanpa sebab dan alasan yang boleh diterima akal. Pihak kerajaan BN inginkan peristiwa hitam berlaku untuk menutup kejayaan program berkenaan. Dengan itu tajuk berita esoknya akan memaparkan gambar kekacauan dan suasana kelam-kelibut sehingga dengan itu, jumlah kehadiran dan implikasi dari jumlah kehadiran yang sebegitu, tidak akan merupakan tajuk utama akhbar dan pemberita.

Namun, walaupun gambar sensasi ‘rusuhan rakyat’ dapat dipamerkan media perdana untuk beberapa hari, lambat laun, gambar dan video keganasan polis akan terdedah juga. Begitu juga akan terdedah jumlah kehadiran yang begitu menakjubkan. Tidak mungkin ditutup bangkai gajah dengan nyiru!

Gambar dan video ini akan menyebabkan rakyat melihat dan memahami bagaimana suasana kelam kelibut itu hanya bermula selepas pihak polis melepaskan tembakan gas pemedih mata dan bagaimana seterusnya polis melakukan upacara ‘pembantaian rakyat’ dengan penuh restu dan mungkin juga atas arahan pimpinan BN sendiri. Keadaan ini turut diperjelaskan lagi dengan maklumat dari pihak BN sendiri bahawa seramai 2,000 anggota polis telah diserapkan di kalangan peserta BERSIH 3.0 untuk mencetuskan huru hara.

Penyokong BN berkata agenda BERSIH 3.0 ‘yang sebenar’ telah tidak tercapai. Bagi mereka ‘agenda sebenar’ adalah menjatuhkan kerajaan BN melalui rusuhan. Itu fitnah yang jelas dan nyata. Tiada yang datang untuk merusuh dan itulah sebabnya yang datang ada yang membawa anak-anak mereka, ada yang membawa ibu bapa mereka dan TIADA yang membawa senjata.

Hakikatnya, BERSIH 3.0 telah berjaya. Selain dari menzahirkan jumlah rakyat yang begitu ramai yang inginkan sistem pilihan raya dibersihkan dari penipuan, peristiwa hitam menzahirkan bagaimana institusi polis telah dinodai sehingga memukul rakyat demi kepentingan UMNO dan BN. Ini sepatutnya menambahkan keyakinan rakyat bahawa perubahan amat sangat diperlukan.

Dalam erti kata lain, siapa yang bersetuju Polis berhak bertindak samseng, memukul rakyat dan melayani rakyat sebagai sampah, sila undi BN. BN akan terus menjamin ‘hak’ Polis untuk membantai rakyat secara adil, iaitu tanpa pilih kasih di mana semua kena pukul, lelaki, perempuan, yang tua, yang muda, peguam, wartawan dan sebagainya, akan terus dipertahankan demi menjaga kepentingan mereka.

Tetapi, sesiapa yang setuju bahawa polis adalah institusi pembela rakyat, menjunjung konsep keluhuran undang-undang, sentiasa bertindak mengikut garis panduan undang-undang demi menjaga keamanan dan kesejahteraan rakyat, sila undi PR. Ini adalah kerana PR akan menjamin institusi polis akan dikembalikan kepada zaman kegemilangannya, di mana polis dihormati dan dilihat sebagai institusi memerangi rasuah dan jenayah serta segala salah laku walaupun apabila pelakunya adalah pembesar Negara.

Oleh itu, buat masa ini adalah wajar untuk ditubuhkan Suruhan Jaya di Raja untuk menyiasat mengapa kegansan dan keadaan huru-hara telah tercetus dan siapa dalangnya. Pada masa yang sama, semua yang bertindak ganas dengan tidak menghormati undang-undang, termasuk anggota keselamatan, perlu dikenal pasti dan dibawa ke muka pengadilan. Rakyat akan diminta untuk menyerah segala bukti yang ada pada mereka untuk membantu siasatan ini.

Selain itu, memandangkan jumlah peserta BERSIH 3.0 adalah begitu ramai, adalah juga wajar supaya Pilihan Raya tidak diadakan sehingga daftar pemilih dapat dibersihkan. Ini akan mengembalikan keyakinan rakyat terhadap proses pilihan raya yang ingin diadakan. Ke arah itu, Pengerusi dan Timbalan Pengerusi SPR perlu meletak jawatan dan diserah kepada individu yang tidak berpihak dan tidak menganggotai mana-mana parti politik di Negara kita ini.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT

Sila gunakan browser firefox untuk melayari blog ini dengan sempurna. terima kasih


Assalamualaikum.. bismillahirahmanirahim.

" Segala bahan didalam blog ini di ambil, di olah dan ditulis dari pelbagai sumber. Kepada yang ingin mengambil apa2 jua bahan dalam blog ini dengan niat untuk mengembangsebarkan ilmu, tidak perlu meminta izin atau menyertakan link blog ini. Sebarkan dan panjangkanlah kepada semua demi kebaikkan ummah. Semoga info yang ada dapat memberi manfaat walaupun sedikit cuma, dan semoga dengan usaha sekecil ini pastinya tidak akan terlepas dari pandangan Allah.. insyaAllah.. Jika ada kesilapan dari setiap posting, tolong berikan nasihat dan komen. Maaf andai terlancar bahasa tersasar kata-kata. Saya hanya insan biasa yang tidak sunyi dari kesilapan. wallahualam."

PERHATIAN!!! BLOG INI TIDAK MEWAKILI MANA-MANA PARTI , NGO DAN SEBAGAINYA. SEGALA TULISAN DI ISI MENGIKUT CITARASA HAMBA SENDIRI DAN HAMBA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS KESELAMATAN DAN KERUGIAN PEMBACA DISEBABKAN BLOG INI..... SEKIAN

PERHATIAN !!!!!!

Sebarang artikle yang termaktub di dalam blog ini tidak semestinya menunjukkan sikap pengendali blog ini. Ambillah yang berfaedah dan tinggalkanlah yang sia - sia........

MENGAPA AKU BERKATA SYIAH RAFIDAH KAFIR ?

Sesungguhnya Allah telah memilih sahabat-sahabat untuk ku, Dia menjadikan mereka sebagai sahabat-sahabatku, mertua-mertuaku dan menantu-menantuku. Nanti akan muncul satu golongan selepas aku akan memburuk-buruk dan memaki hamun mereka.Sekiranya kamu menemui mereka, janganlah kamu mengahwini mereka, janganlah kamu makan dan minum bersama mereka, janganlah kamu berjemaah bersama mereka dan jangan kamu menyembahyangkan jenazah mereka. [Ali al-Muttaqi, Kanz al-‘Ummal, jil 11, m.s : 540 ]

Sabda Rasulullah S.A.W:

Sabda Rasulullah S.A.W:“Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?” Jawab mereka: “Orang yang muflis dalam kalangan kami ialah sesiapa yang tiada dirham dan tiada harta”. Sabda baginda: “Orang yang muflis dalam umatku ialah sesiapa yang datang pada Hari Kiamat nanti bersama solat, puasa, zakat, juga dia pernah memaki seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpah darah seseorang dan memukul seseorang. Lalu diberikan kepada orang ini dan itu pahalanya. Jika pahala-pahalanya habis sebelum sempat dilangsaikan kesalahannya, maka diambil dosa-dosa mereka dicampakkan ke atasnya lantas dicampakkan dia ke dalam neraka” (Riwayat Muslim).



Al - Hadis

DARIPADA Abu Said katanya:
Aku mendengar Rasulullah (s.a.w.) bersabda: siapa yang melihat (dan tahu) sebarang kemungkaran, maka hendaklah diubahkannya dengan tangannya (kuasanya), kalau tidak berkuasa, maka (ubahlah) dengan lidahnya, dan kalau tidak mampu juga, maka ubahlah dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman (HR Muslim).

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU
Hadis nabi saw : apabila matinya anak adam maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga... yaitu sadhoqah jariah , ilmu yang memberi manfaat dengannya , doa anak yang soleh.

WAKTU SOLAT


Membangun Bersama Islam

Kisah Sahabat

About Me

Blog Archive


Banner Tukar Link
SPEEDCOUNTER.NET - Kostenloser Counter!

"tegakkanlah islam dalam dirimu,nescaya kamu akan melihat islam tertegak di tanah airmu" - Imam As-Syahid Hassan Al-Banna (Pengasas&Mursyidul Am Pertama Ikhwanul Muslimin)

berwaspada dari fitnah moden

berwaspada dari fitnah moden

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Haji saleh

Tok guru Haji saleh

Recent Comments

Footer 2

Photobucket

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Translate