Lama saya terpegun. Memikirkan
orang-orang yang selalu merayakan hari kelahirannya. Mengundang banyak orang
untuk hadir, makan makanan sehingga games-games untuk meriahkan suasana. Sorak
tawa kegembiraan terpancar dari yang berulang tahun. Ucapan selamat serta doa
semoga panjang umur khususnya di ucapkan oleh yang hadir.
Yang semakin membuat saya semakin miris
adalah tatkala mendengar khabar bahawa biasanya setiap perayaan ulang tahun
biasanya juga di hidangkan mie goreng special untuk ulang tahun yang biasa
disebut sebagai mie goreng ulang tahun. Mie goreng tersebut disajikan dengan
member makna dan harapan agar kelak umur semakin panjang, rezeki semakin
mengalir layaknya mie goreng tersebut. Sebagaimana tradisi sebahagian masyarakat
tionghoa yang selalu menyajikan Mie Ulang Tahun sebagai hidangan wajib bagi
setiap perayaan tersebut.
Padahal umur dalam hal ini kematian
adalah hal yang pasti, tidak boleh dimajukan dan tidak boleh
dimundurkan.
Allah swt berfirman: "Tidak ada suatu
umat pun yang dapat mendahului ajalnya dan tidak pula dapat memundurkannya (TQS
al-Hijr [15]: 5, al-Mu'minun [23]: 43)
Memang, ada sabda Nabi saw. sebagai
berikut:
Siapa saja yang suka dilapangkan
rezekinya dan ditambah umurnya hendaklah ia bersilaturahmi (HR al-Bukhari,
Muslim, Abu dan Ahmad).
Juga ada beberapa hadis seumpamanya.
Dalam hal ini, yang dimaksudkan dengan pertambahan umur bukanlah penangguhan
ajal. Yang bertambah tidak lain adalah keberkatan umurnya dalam ketaatan kepada
Allah. Boleh juga maknanya adalah bukan pertambahan umur biologi, tetapi umur
sosiologis, yakni peninggalan, jejak atau atsar al-'umri-nya yang terus
mendatangkan manfaat dan pahala selepas kematian biologisnya. Abu Darda
menuturkan bahawa Rasulullah saw. pernah bersabda:
Sesungguhnya Allah tidak akan
mengakhirkan (kematian) seseorang jika telah datang ajalnya. Sesungguhnya
bertambahnya umur itu dengan keturunan salih yang Allah kurniakan kepada seorang
hamba, lalu mereka mendoakannya sesudah kematiannya sehingga doa mereka
menyusulinya di kuburnya. Itulah pertambahan umur (HR Ibn Abi Hatim dikutip oleh
al-Hafizh Ibn Katsir di dalam tafsirnya QS Fathir: 11).
Selain anak salih, hadis lain
menyatakan bahawa ilmu yang bermanfaat, sedekah jariah dan sunnah hasanah juga
akan memanjangkan umur sosiologis seseorang. Pelakunya, meski telah mati secara
biologi, seakan ia tetap hidup dan beramal dengan semua itu serta mendapat
pahala kerananya.
Maka sangat aneh jika ada seorang
muslim merayakan ulang tahun dan mengharapkan agar umur nya menjadi panjang.
Padahal dia seharusnya bersedih, kerana bahagian umur nya
berkurang.
Ya, itulah salah satu pengaruh dari
pola fikir sebahagian masyarakat kita. Perayaan tersebut seolah-olah telah
menjadi tradisi yang tidak boleh ditinggalkan.
Bahkan saya pernah tahu ada sebuah
keluarga yang selalu merayakan perayaan ulang tahun tersebut baik bagi yang baru
berumur satu tahun hingga yang telah berumur (baca = uzur) sekalipun. Seakan
haram hukum nya jika tidak dikerjakan.
Kelahiran seorang manusia sebenarnya
merupakan perkara yang biasa saja. Bagaimana tidak? Setiap hari, setiap jam,
bahkan setiap minit dunia ini tidak henti-henti menyambut kelahiran bayi-bayi
manusia yang baru. Kerana perkara yang biasa-biasa saja, tidak terasa bahawa
dunia ini telah dihuni lebih dari 6 bilion jiwa.
Kerana itulah, barangkali, Nabi kita,
Rasulullah Muhammad Saw tidak menjadikan hari kelahirannya sebagai hari yang
istimewa, atau sebagai hari yang setiap tahun harus diperingati. Keluarga
beliau, baik pada masa Jahiliah mahupun pada masa Islam, juga tidak pernah
memperingatinya, padahal beliau adalah orang yang sangat dicintai oleh
keluarganya. Mengapa? Sebab, dalam tradisi masyarakat Arab, baik pada zaman
Jahiliah mahupun zaman Islam, peringatan atas hari kelahiran seseorang tidak
pernah dikenali.
Pandangan Islam Terhadap Hari
Lahir
Memang, tidak ada satu pun nas dari Al
Quran dan al hadis yang menyatakan bahawa merayakan ulang tahun itu adalah
haram. Namun pula sebaliknya, tidak ada juga dalil yang menyatakan kebolehan
tersebut.
Disinilah pentingnya dilakukan kajian
yang cermat terhadap fakta perayaan ulang tahun itu sendiri. Kalau kita cermati
dengan teliti, perayaan ulang tahun adalah buah dari kebudayaan barat yang di
bawa ke negeri-negeri Islam oleh para penjajah. Ini tatkala negeri-negeri Islam
di pecah belah menjadi lebih dari 57 negara pasca di runtuhnya khilafah Islam
pada tarikh 03 maret 1924 silam.
Sejak saat itu umat Islam mengalami
kemerosotan di segala bidang, baik dari ekonomi, undang-undang, politik, social
budaya.
Dan perayaan ulang tahun hanya satu
diantara sekian banyak kebudayaan asing yang di bawa masuk ke dalam
negeri-negeri Islam tersebut.
Maka jelas bahawa perayaan ulang tahun
merupakan aktiviti yang bertasyabuh dengan orang-orang kafir. Memang tidak semua
tasyabuh itu haram, kerana memang ada batasan-batasannya. Namun untuk perayaan
ulang tahun jelas merupakan tasyabuh yang bertentangan dengan
Islam.
Batasan tasyabbuh adalah seseorang
melakukan tasyabbuh (penyerupaan) terhadap apa yang menjadi ciri khas objek yang
diserupai. Tasyabbuh terhadap orang-orang kafir maknanya adalah seorang muslim
yang melakukan sesuatu hal dari kekhususan mereka. Adapun sesuatu yang telah
umum tersebar di kaum muslimin di mana hal itu tidak membezakannya dengan
orang-orang kafir, maka tidak termasuk tasyabbuh. Bukan pula termasuk sesuatu
yang diharamkan dari sisi tasyabbuh-nya itu, kecuali jika sesuatu itu diharamkan
dari sisi yang lain. Dan sebagaimana yang kita sudah fahami bersama bahawa
perayaan ulang tahun adalah sesuatu yang khas bagi mereka.
Maka dalam hal ini, Rasulullah saw
mengingatkan kepada kita semua akan sabda nya:
Tasyabbuh (menyerupai) orang-orang
kafir adalah haram walaupun tidak mempunyai maksud seperti mereka, dengan dalil
hadis Ibnu Umar radhiyallahu 'anhuma dari Rasulullah shallallahu' alaihi wa
sallam:
"Barangsiapa yang tasyabbuh dengan satu
kaum, maka dia termasuk golongan mereka." (HR. Abu Dawud di dalam Sunannya dan
lain-lain)
Hadis ini menetapkan pelbagai hal
tentang dilarangnya menyerupai orang-orang kafir.
'Amr bin Syu'aib telah meriwayatkan
dari bapanya dari datuknya bahawa Rasulullah shallallahu' alaihi wa sallam
bersabda:
"Bukan termasuk golongan kami orang
yang menyerupai kaum selain kami. Jangan kamu menyerupai yahudi dan Nasrani.
"
sumber dari eramuslim.com
Tiada ulasan:
Catat Ulasan