Dalam satu perbincangan, seorang siswi menceritakan
masalah yang dihadapi berhubung dengan cara pemakaian. Masalah bermula apabila
berhadapan dengan persepsi keluarga dan rakan-rakan setelah berubah dari wanita
yang berpakaian “liberal” kepada wanita yang menutup aurat sepenuhnya seperti
yang disarankan oleh Islam.
Pandangan serong terhadap pemakaian tudung labuh dan
jubah menyebabkan siswi tersebut berasa tersisih bukan sahaja dari pandangan
masyarakat umum, tetapi pandangan siswi-siswi yang bergiat dalam program
berunsurkan dakwah. Penerimaan terhadap perubahan berlaku agak sukar akibat
sikap double-standard dan kronism yang diamalkan. Disebabkan mereka telah
mendapat tarbiyah sekian lama dan menganggap diri adalah terbaik, agak payah
untuk menerima orang yang baru mengenal erti tarbiyah yang sebenar.
Apatah lagi berhadapan dengan ibu yang tidak memahami
sehinggakan si ibu menyuruh siswi tersebut kembali kepada pakaian
lama.
Penyelesaian
Bercakap tentang perubahan, ia bukanlah satu perkara yang
mudah semudah mengalihkan sebatang pen dari satu meja ke meja yang lain. Apatah
lagi berubah dari segi pemakaian yang melibatkan persepsi masyarakat sekeliling
terhadap personaliti baru yang ingin dibentuk. Adalah penting adanya pemahaman
terhadap matlamat perubahan dan pengorbanan yang tinggi agar terus istiqamah
dengan perubahan.
Sokongan ibu bapa penting dalam perubahan
anak-anak
Apa yang dilakukan oleh siswi tersebut adalah hijrah kepada kebaikan dan memerlukan ketahanan mental dan mujahadah yang tinggi. Dalam satu perubahan, sokongan dari segi spiritual, emosi dan mental diperlukan bukan sahaja dengan berharap kepada tuhan, tetapi juga dari masyarakat sekeliling khususnya mereka yang faham tentang Islam. Meskipun siswi tersebut baru mengenal erti tarbiyah dan mula bergiat dalam program berunsurkan dakwah, rakan-rakan dalam organisasi dakwah haruslah faham dan tidak memandang diri sebagai individu yang bertaraf tinggi sehingga tidak layak berdamping dengan mereka yang baru menerima hidayah.
Di sini, pentingnya pemahaman tentang konsep inverse
response (respon songsang ~ rujuk Pemikiran Sistemik) dalam kehidupan seharian.
Setiap sesuatu yang bersifat drastik memerlukan daya yang tinggi untuk diterima
dan konsep bersabar terhadap time delay (masa lengah yang diperlukan sebelum
satu sistem berfungsi) diperlukan. Sesuatu perubahan memerlukan visi yang jelas
berdasarkan ilmu wahyu agar kekuatan diperoleh walaupun keadaan sekitar sukar
menerima.
Bagaikan susu yang sebelumnya bercampur dengan najis,
kuman, dan darah di dalam sistem badan seekor lembu akhirnya keluar sebagai susu
yang suci yang mendatangkan kebaikan kepada peminumnya. Dapat disimpulkan bahawa
bagaimana sukarnya susu itu keluar dari badan seekor lembu melalui proses
perahan untuk bebas dari unsur-unsur negatif, begitulah sukarnya sesuatu
perubahan untuk dilaksanakan. Persekitaran memerlukan masa untuk menerima
sesuatu kelainan.
Adalah penting pemahaman tentang aurat kerana ia
melibatkan penjagaan penglihatan yang berkaitan secara langsung dengan hati dan
fikiran yang dipengaruhi oleh nafsu dan syaitan. Aurat yang dimaksudkan bukan
sahaja terhadap kaum wanita, tetapi juga kepada kaum lelaki di mana
sesetengahnya yang kurang sensitif menganggap aurat lelaki tidak berapa penting
sehingga memakai seluar yang menampakkan lutut ketika bersukan. Bagi seorang
wanita, aurat adalah perkara yang sangat besar dan skop aurat adalah lebih luas
pada tubuh mereka berbanding lelaki. Manakala dalam institusi kekeluargaan pula,
ibu bapa memainkan peranan penting terhadap pentarbiyahan setiap anak. Bahkan,
mereka juga perlu ditarbiyah dan diberi peringatan agar tidak alpa akan arus
dunia semasa yang membawa kepada kebatilan.
Haba Pendam Tentu dan Konsep Aurat
Dalam Fizik, konsep ketahanan mental, emosi dan spiritual
ditekankan dalam bab haba pendam tentu dan berhubungkait dengan penjagaan aurat.
Jika dikaji tentang formula yang digunakan:
J = mc x tetha
J ialah haba pendam tentu: Kuantiti haba
yang boleh diserap oleh suatu objek yang mempunyai jisim tertentu dalam suatu
kuantiti masa.
m ialah jisim objek yang menerima perubahan
suhu.
c ialah keupayaan haba tentu: Keupayaan suatu
objek yang mempunyai jisim tertentu menerima suatu kuantiti suhu dalam suatu
kuantiti masa.
tetha ialah perubahan suhu.
Eksperimen 1: Haba Pendam Tentu (Fizik Tingkatan 4-
BAB 2.3)
Abstrak/Pengenalan
Dalam kajian ini, “eksperimen” dilakukan ke atas 3 jenis
wanita: wanita A- wanita bertudung labuh, berjubah dan menjaga lengan daripada
terdedah, wanita B-wanita memakai pakaian biasa tetapi masih menutup aurat dan
wanita C- wanita yang lebih selesa memaparkan rambut yang lurus setelah melalui
teknik rebonding, menunjukkan keputihan dan kehalusan kulit lengan, mendedahkan
kerampingan bentuk badan dan berhias laksana model-model muka hadapan majalah
hiburan.
Tujuan
Mengkaji tahap ketahanan spiritual, mental dan emosi
wanita terhadap tekanan yang diberi berdasarkan cara pemakaian.
Hipotesis
Semakin baik cara pemakaian yang diamalkan mengikut
tatacara yang disyorkan dalam Islam, semakin tinggi tahap ketahanan mental,
emosi dan spiritual atas tekanan yang diberi. Begitu juga
sebaliknya.
Inferens
Wanita A mempunyai tahap ketahanan yang tinggi, wanita B
mempunyai tahap ketahanan yang sederhana dan wanita C mempunyai tahap ketahanan
yang lemah.
Pembolehubah manipulasi
c atau keupayaan suatu objek yang mempunyai jisim
tertentu menerima suatu kuantiti suhu dalam suatu kuantiti masa mempunyai
hubungan dengan ketahanan seseorang terhadap tekanan yang dikenakan. Bercakap
tentang konsep aurat, ia mempunyai kaitan dengan suhu. Ramai yang membuka aurat
atas alasan panas dan lebih suka bebas dari suatu kongkongan. Seorang pensyarah
wanita di UIA dari New Zealand (bukan Islam) mempersoalkan istilah baju kurung.
Adakah istilah baju kurung tercipta kerana sifatnya “mengurung” wanita di
Malaysia? Sehinggakan ramai wanita sekitar KL dan Selangor lebih suka memakai
jeans dan t-shirt?
Pembolehubah malar
m atau jisim objek yang menerima perubahan suhu. Anggap
jisim, bentuk badan, bangsa, agama, dan ciri-ciri fizikal ketiga-tiga jenis
wanita adalah sama.
tetha atau perubahan suhu. Ia adalah tekanan yang diberi
secara automatik oleh Pencipta alam di mana wanita berhadapan dengan perubahan
biologi seperti haid (datang bulan), nifas (keadaan yang berlaku semasa
bersalin), menopause (berlaku pengurangan hormon estrogen) dan tekanan
persekitaran (kerja, pelajaran dan lain-lain).
Pembolehubah bergerakbalas
J atau kuantiti haba yang boleh diserap oleh suatu objek
yang mempunyai jisim tertentu dalam suatu kuantiti masa. Ia berkaitan dengan
setinggi mana tahap ketahanan spiritual, emosi dan mental ketiga-tiga jenis
wanita terhadap daya tekanan yang diberi.
Kaedah
- Melalui pemerhatian kritikal terhadap perubahan personaliti ketiga-tiga jenis wanita dalam suatu jangka masa.
- Bertanya secara berhikmah tentang perspektif ketiga-tiga wanita terhadap cara pemakaian.
- Eksperimen diulang keatas wanita-wanita lain yang mempunyai ciri yang sama.
- Eksperimen juga dilakukan keatas 2 jenis lelaki: Lelaki A- Lelaki yang menutup aurat dengan baik dan Lelaki B- Lelaki yang suka mendedahkan pusat sewaktu berlengging dan memaparkan lutut serta paha sewaktu bersukan atau berjalan-jalan.
Pemerhatian
1) Wanita A kelihatan humble, tenang, happy, ceria,
lembut, sopan, pendiam, bercakap ketika perlu, berhati-hati dengan perhubungan
dan berkemampuan mengawal perkataan yang dikeluarkan dari mulut.
2) Wanita B juga kelihatan tenang, ceria, happy tetapi
kadangkala kelihatan risau dan bimbang seperti ada sesuatu yang tak kena. Ada
masanya terlepas juga kata-kata yang kurang baik ketika marah. Tapi kembali
normal setelah beberapa ketika. Penulis yang berjurusan senibina pernah menegur
seorang studiomate wanita yang menggunakan spray dengan cara yang salah ketika
menyembur model yang dibuat sehingga menyebabkan cat yang terhasil rosak. Lalu
dalam keadaan marah, penulis dikatakan penyibuk walaupun niat penulis ingin
menegur kesilapan yang dibuat. Penulis terus berlalu kerana tahu tetha sedang
dikenakan terhadap studiomate tersebut. Selepas kejadian tersebut, keadaan
kembali normal.
3) Wanita C kelihatan kelam-kabut, mempunyai stail
tersendiri, kurang menjaga perkataan yang dilafazkan, overexcited, mudah
melenting, agak sombong, materialistik dan sosial.
4) Lelaki A kelihatan normal, tetapi lelaki B agak stylo,
mudah marah, ego yang terlampau tinggi, sukar menerima nasihat, memandang rendah
atas kemampuan orang lain dan lebih agresif.
Kesimpulan
Dari eksperimen yang dijalankan, wanita dan lelaki yang
mempunyai nilai J yang tinggi adalah mereka yang menjaga cara pemakaian dengan
baik mengikut syariat Islam dan sensitif terhadap aurat. Seperti dalam formula
yang diberi:
J = mc x tetha
Oleh itu, hipotesis diterima.
Mengkaji Fizik melalui perspektif
Islam
Dalam usaha penyampaian Islam kepada individu yang faham
tentang Islam, individu yang kurang faham tentang Islam dan individu yang tidak
faham tentang Islam, pendekatan melalui ilmu duniawi berdasarkan kaedah
saintifik dan empirik adalah salah satu cara yang sesuai kerana tak semua
daripada mereka akan menerima jika menyampaikan melalui ilmu Tauhid. Masalah
berlaku di Malaysia di mana persepsi masyarakat berubah iaitu belajar adalah
untuk bekerja, bukan belajar untuk mencari ilmu.
Adalah menghampakan situasi yang sama berlaku pada mereka
yang mengambil jurusan agama dan mereka yang menghafal kalam-kalam Allah. Jika
perspektif ini berterusan, mereka tidak akan mampu untuk mengislamisasi ilmu
yang dipelajari, melakukan integrasi antara ilmu duniawi dan ilmu Islam,
menyampaikan ilmu pada peringkat antarabangsa agar mesej Islam sampai ke serata
tempat seterusnya mencapai kecemerlangan menyeluruh.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan