Misteri berkisarkan patung Sphinx kerap
diutarakan oleh ramai pengkaji dan pengemar tamadun Mesir Purba. Patung unik
yang berfizikal wajah manusia dan berbadan singa itu memiliki ketinggian
20.22 meter, 73.5 meter panjang dan 19.3 meter lebar. Dengan rekod begitu, ia
dianggap sebagai antara patung yang terbesar di dunia dan patung paling besar
yang dibuat daripada batu oleh manusia. Miskipun demikian, misteri berkenaan
dengan patung Sphinx masih menjadi perdebatan terutama berkaitan dengan perkara
asas tentangnya seperti tarikh dan siapakah yang bertanggungjawab
membinanya.
Gelaran dan Nama
Orang Mesir dan Arab menggelarkan Patung Sphinx
sebagai Abu al-Hul yang membawa maksud Bapa Ketakutan. Ia digelar
sedemikian rupa oleh kerana wajah patung dan badannya yang pelik serta saiznya
yang menggerunkan.
Seorang penulis Arab zaman pertengahan,
al-Maqrizi menggelarnya sebagai Balhib. Al-Maqrizi yang aktif menulis
berkaitan Mesir purba mungkin menggunakan istilah tersebut kerana dipengaruhi
oleh bahasa Coptik yang mana menjadi bahasa dominan semasa awal perkembangan
Islam di Mesir.
Pliny the Elder(23AD-79AD) dalam bukunya
Naturalis Historia menulis berkenaan patung Sphinx sebagai simbol
ketuhanan masyarakat Mesir, sehinggakan masyarakat Mesir perlu menghormatinya
dengan tidak berbuat bising apabila berhampiran dengannya. Menurut Pliny the
Elder lagi, Hermes(ada pendapat mengganggapnya Nabi Idris as) dikebumikan di
dalamnya.
Pliny the Elder
Sebenarnya tiada nama rasmi kepada Patung
Sphinx kerana masyarakat Mesir Purba hanya diketahui menggelarnya sebagai
Horemakhet. Istilah Horemakhet yang membawa maksud Horus of
Horizon muncul semasa Dinasti New Kingdom sedangkan ahli arkeologi
dan Egyptologi bersependapat bahawa ia dibina semasa Dinasti Old Kingdom
oleh Khafre.
Miskipun demikian, beratus-ratus makam dan
inkripsi di Giza yang kebanyakannya bertarikh 4500 tahun yang lampau, tiada satu
yang menceritakan perihal Patung Sphinx ini. Seorang Egyptologis daripada Brown
University berkata,
“The Egyptians didn’t write history, so we
have no solid evidence for what its builders thought the Sphinx was certainly
something divine.
Tarikh Pembinaan Patung Sphinx
Sebagaimana dengan namanya, tiada tarikh yang
tepat berkenaan bilakah patung Sphinx dibina dan disiapkan. Namun, pendapat yang
digunakan pada masa kini mengatakan ia dibina oleh Khafre(2520 SM–2492 SM).
Miskipun begitu, seorang berbangsa Inggeris yang juga seorang Egyptologis
terkenal, E. A. Wallis Budge menulis dalam bukunya The Gods of the
Egyptians, beliau menulis,
“Objek yang menakjubkan (Great
Sphinx) ini telah wujud di zaman Khafre (atau Khephren), dan ia besar
kemungkinan adalah lebih tua daripada pemerintahannya yang bermula daripada
akhir tempoh kuno(sekitar 2686 SM)”
Pendapat Budge ini seakan-akan cuba
mempertikaikan tarikh sebenar yang telah disepakati oleh ahli arkeologi. Zaman
kuno adalah tempoh masa pemerintahan dinasti purba Mesir yang mana beberapa
pemerintah Mesir terkenal seperti Khafre dan Khufu mendominasi Lembah Sungai
Nil. Zaman Dinasti Kuno atau Old Kingdom Age dipercayai bermula 2686 SM
dan berakhir pada 2181 SM.
Sebelum Zaman Dinasti Kuno, Zaman Dinasti Awal
atau Early Dinasty Period telah pun bertapak. Tarikh bermulanya dinasti
ini adalah 3100 SM dan berakhir pada 2686 SM. Pemerintahan Zaman Dinasti Awal
pada awalnya berpusat di Abydos sebelum berpindah ke Memphis.
Pada zaman ini, tulisan Hiroglif baru sahaja
dicipta namun ramai tidak pasti bagaimanakah ia dipertuturkan. Begitu juga
dengan seni ukiran dan senibina. Binaan yang dikenali Mastaba menjadi
perintis kepada pembinaan piramid kemudian hari. Ia berkembang seiring dengan
kemajuan tamadun tersebut. Apa yang pasti, Zaman Dinasti Awal ini memiliki
teknologi diluar jangkaan ramai orang.
Binaan Mastaba yang berusia 2000 hingga 3000
tahun sebelum masihi
Binaan Zaman Nabi Nuh as?
Pendapat ini miskipun sukar untuk diterima
namun ada juga benarnya. Seorang penulis buku berunsur konspirasi dan misteri,
Robert Washeth dalam bukunya Snake Space mengemukakan teori bahawa patung
Sphinx bersama-sama piramid telah dibina jauh lebih lama daripada Khufre bahkan
lebih lama lagi daripada Zaman Dinasti Awal(3100SM-2686).
Washeth mengandaikan bahawa proses luluhawa dan
hakisan yang teruk tidak mungkin berasal daripada proses semulajadi.
Perbandingan paling mudah adalah dengan piramid Agung Giza yang terletak tidak
jauh daripada patung Sphinx. Ia langsung tidak mengalami proses hakisan yang
teruk sebagaimana patung Sphinx. Begitu juga dengan lain-lain monumen yang
seusia dengan patung Sphinx.
Lebih jauh daripada itu, Washeth percaya bahawa
Patung Sphinx telah dibina lebih 11,000 tahun yang lampau iaitu semasa zaman
Nabi Nuh as. Proses hakisan yang teruk di beberapa bahagian patung Sphinx adalah
disebabkan oleh kejadian banjir besar yang berlaku semasa zaman Nabi Nuh
as.
Pendapat ini disokong oleh seorang profesor
daripada University of Boston, Dr. Robert M. Schoch yang menyatakan bahawa
patung Sphinx berasal daripada tamadun Antedeluvian iaitu tamadun sebelum
kejadian Banjir Besar Nabi Nuh.
Dr. Robert Schoch
Dr. Schoch mengemukakan bukti yang cukup kukuh
untuk mengesahkan teori beliau. Dr. Schoch dalam penyelidikan dan kajiannya
menyatakan terdapat kesan hakisan yang berpunca daripada air yang cukup besar di
hampir keseluruhan patung tersebut.
Dr. Schoch mempertikaikan bagaimana air boleh
‘berada’ di bumi gersang di pinggir Padang Pasir Sahara kerana hasil rekod
menyatakan air boleh didapati dengan kadar yang banyak di sini paling kurang
5,000 tahun yang lampau.
Persoalannya, bagaimana hakisan air boleh
berlaku pada patung Sphinx itu. Melalui kajian tersebut, Dr. Schoch
mempertikaikan segala fakta yang menyatakan patung Sphinx dibina oleh Khufre
pada Zaman Dinasti Kuno. Dr. Schoch tidak menolak bahawa hakisan air pada patung
Sphinx adalah disebabkan curahan hujan tidak henti-henti dan hasil rendaman yang
begitu lama semasa kejadian Banjir Besar Nabi Nuh as.!
Menurut Dr. Schoch, hakisan disebabkan
air menyebabkan kesan hakisan secara menegak.
Perbandingan antara hakisan disebabkan air dan
angin.
Paling teruk hakisan yang berlaku di Mesir
adalah disebabkan oleh angin dan bukannya air. Namun, patung Sphinx menunjukkan
ia mengalami nasib yang sebaliknya.
Patung Sphinx menyerupai Singa atau
Serigala?
Bilamana bercakap mengenai patung Sphinx, ramai
mengandaikan ia menyerupai seekor singa dan berwajah manusia. Namun penulis
berbangsa Amerika Syarikat, Robert Temple menentang idea tersebut dan mengatakan
ia lebih menyerupai seekor serigala berbanding singa. Dalam bukunya, The
Sphinx Mystery: The Forgotten Origins of the Sanctuary of Anubis yang
diterbitkan pada awal 2009 menyifatkan arkitek patung gergasi Sphinx membinanya
dengan bentuk Anubis(serigala) berbanding dengan singa.
Ramai yang tahu bahawa Anubis adalah tuhan
masyarakat Mesri Purba yang menjaga makam-makam diraja dan kerabatnya. Teori
yang dikemukakan oleh Robert Temple ada benarnya memandangkan patung gergasi
Sphinx terletak berhampiran dengan piramid yang menjadi tempat bersemadi para
Firaun.
Kehilangan Hidung Sphinx
Patung Sphinx terkenal bukan sahaja kerana
sejarahnya, tetapi juga rupa fizikalnya. Patung Sphinx memiliki wajah manusia
tetapi ‘tiada’ hidung. Tiada seorang pun ahli arkeologi mampu memberi jawapan
konkrit tentang misteri ketiadaan hidung pada patung Sphinx ini.
Namun, beberapa teori boleh diperkirakan
sebagai logik dan boleh diterima akal. Teori pertama menyatakan hidung patung
Sphinx ‘cacat’ setelah batalion yang dikepalai oleh Napoleon Bonaparte membedil
patung Sphinx sehingga musnahnya hidung patung tersebut. Ini berlaku semasa misi
penaklukan Bonaparte di Mesir pada tahun 1798 sehingga 1801.
Fakta sebenar siapakah yang bertanggungjawab
mencacatkan hidung patung Sphinx masih lagi menjadi perdebatan
Namun, teori itu segera dibangkang oleh
pakar-pakar sejarah kerana terdapat hasil karya pelukis Frederick Lewis Norden
yang berusia 50 tahun sebelum penaklukan Napoleon Bonaparte menggambarkan patung
Sphinx sudah tidak mempunyai hidung.
Teori kedua mendakwa hidung patung Sphinx telah
dimusnahkan oleh seorang sufi yang alim pada abad ke-14 kerana dibimbangi
menjadikan patung tersebut sebagai alat sembahan.
Lain-lain dakwaan menyatakan bahawa ia adalah
hasil daripada tembakan meriam tentera Mamluk yang menggunakan hidung sebagai
‘target’ dan hasil khianat tentera British semasa Mesir berada di bawah jajahan
takluknya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan