Syuhbat terhadap Maulana Zakaria rah

 

Muhadith Maulana Yunus Saharanpuri (semoga Allah Swt panjangkan umurnya)
Beliau ialah anak murid kesayangan Maulana Zakariya Kandahlawi rah,pengarang banyak kitab hadis.Maulana Yunus dilahirkan pada tahun 1937 di Jaunpur,India,Oleh kerana itu kadang-kadang beliau disebut dengan gelaran Maulana Yunus Jaunpuri atau Maulana Yunus Mazhari kerana beliau tamat belajar di madrasah Mazahir Ulum ataupun Maulana Yunus Saharanpuri kerana Madarasah Mazahir Ulum terletak di bandar Saharanpur,India. Secara amnya beliau tidak dikenali di persada antarabangsa,kerana antara sebabnya ialah mungkin beliau tidak menulis kitab untuk tatapan awam seperti ulama kotemporari sekarang.Beliau sangat dikenali di kalangan ahli ilmu hadith yang pernah belajar di India, Bangladesh, Mynmar dan Pakistan.Juga oleh pihak-pihak yang ada hubungan dengan madrasah sistem Deobandi di England, South Afrika dan U.S.Jika sesiapa bertanya siapakah muhaddis India/Pakistan yang paling alim sekarang.Maka jawapannya,ialah tidak lain dan tidak bukan,iaitu Maulana Yunus Jaunpuri.Sudah hampir 43 tahun lamanya Maulana Yunus mengajar kitab Sahih Bukhari di Madrasah Mazahir Ulum.Hal in bererti sekurang-kurangnya 43 kali sudah Maulana telah mengkhatamkan kitab Bukhari dalam bentuk tadris (mengajar).Hal ini adalah kerana sukatan madrasah perlu menghabiskan kitab Saheh Bukhari dalam tempoh hampir satu tahun.Cara beliau mengajar kitab Saheh Bukhari sememangnya menampakan kewibawaan beliau sebagai seorang muhaddis.Maulana Zakariya kandahlawi rah sendiri kerap bertanya masalah hadith daripada anak muridnya kesayangannya ini.Banyak juga surat-surat Maulana Zakariya rah ketika beliau tinggal di Madinah menyaksikan bagaimana Maulana Zakariya dengan rasa rendah dirinya bertanya banyak masalah hadith daripada Maulana Yunus.Di dalam kitab Maulana Zakaria rah yang agung iaitu "Abawab Wa Tarajim Li Sahih Bukhari"-nya,Maulana Zakariya rah ada mencatatkan pandangan Maulana Yunus tentang makna Bad`u Wahy yang dimaksudkan oleh Imam Bukhari rah dalam kitab Sohehnya.Pengitirafan Maulana Zakariya rah terhadap kebolehan/kealiman Maulana Yunus itu sudah cukup membuktikan beliau seorang yang alim dalam bidang hadith.Di samping berguru dengan Maulana Zakariya rah sebanyak dua kali dalam pengajian hadith Soheh Bukhari,Maulana Yunus juga berbaiah kepada Maulana Zakariya rah dalam suluk kerohaninnya.

Dalam kehebatan beliau sebagai seorang yang alim dalam bidang hadith ,jarang mengetahui beliau mengidap penyakit yang serius semenjak daripada zaman belajar di madarasah lagi.Pernah mudir madrasah menasihati beliau agar berhenti daripada meneruskan pengajian dan pulang berubat. Tetapi beliau berkeras.Kata beliau biarlah beliau mati dalam menuntut ilmu.Seriusnya penyakit Maulana sampai kadang kala darah akan keluar daripada mulutnya dengan tiba-tiba.Penyakit Maulana tidak sembuh-sembuh sampailah sekarang.Oleh kerana itu Maulana tidak mempunyai kesempatan untuk berkahwin.Biarpun Maulana tidak mempunyai anak tetapi beliau dikurniakan oleh Allah swt ramai anak murid.

Biarpun sering sakit Maulana tidak menjadikannya alasan untuk tidak membaca dan mentelaah pelajaran.Pembacaan Maulana amat luas sekali.Biliknya dipenuhi dengan kitab berak-rak.Sampai terpaksa menggunakan tangga untuk mencapainya.Maulana menghabiskan masa di situ.Di situ juga tempat tetamu menemui Maulana.Jika Maulana terpaksa membaca atau membuat kajian tentang sesuatu perkara,tetamu diizinkan juga masuk.Maulana tidak mahu menghampakan tetamu,tetapi beliau juga tidak mahu masanya habis dengan hanya melayani tetamu yang tak putus-putus itu. Untuk itu Maulana akan terus membuat kerjanya sambil disaksikan oleh tetamu.Untuk tetamu yang memahami maka mereka tak akan lama di bilik Maulana.Cukuplah kalau dapat melihat Maulana dan kegigihannya.Hal itu sudah cukup sebagai suntikan untuk bersungguh-sungguh dalam mendalami ilmu agama.

Maulana menceritakan Maulana Zakariya rah ketika hayatnya sentiasa memberikan wang kepadanya sebagai hadiah.Selepas itu Maulana Zakariya akan bertanya apa yang kamu buat dengan duit itu. Dengan duit itulah,Maulana Yunus membeli kitab-kitab hadith dari semasa ke semasa.Maklumlah gaji sebagai guru madrasah bukanlah besar mana untuk boleh membeli kitab-kitab agama ini.Kini berkat kecintaannya kepada ilmu Allah Swt,Allah Swt memudahkan apa sahaja kitab yang ingin beliau telaahi.Kadang-kadang ketika ke Mekah beliau akan mengambil kesempatan untuk ke kedai kitab.Di situ Maulana akan berjam-jam menegok kitab untuk menyelesaikan masalah hadith,dan ada kalanya beliau terpaksa berdiri berjam-jam mentelaah sesuatu disiplin ilmu.Lama kelamaan pemilik kedai mengenali Maulana, setiap kali Maulana datang di musim Haji beliau akan mempelawa Maulana menegok kitab sambil duduk di atas kerusi.

Seingat saya sebanyak tiga kali saya sempat juga bertandang ke bilik Maulana Yunus.Pertama sebelum menjejak kaki ke tahun akhir pengajian saya.Kedua,ketika hendak masuk tahun akhir pengajian saya.Ketika itu saya mengambil kesempatan untuk bertanya dengan Maulana tentang kitab-kitab hadis yang perlu difokuskan di tahun akhir.Kata Maulana masing-masing kitab hadith ada kelebihan masing-masing.Lalu Maulana menyebut beberapa kelebihan kitab "Sunan Sittah" kepada saya.Sekali lagi saya menziarahi Maulana ketika menemani dua tetamu daripada Malaysia iaitu Prof Madya Dr Asri Zainal Abidin (ex Mufti Perlis) dan Dr Sayuthi Manas (Pensyarah UIA).Kedua-dua mereka pada waktu itu merupakan pelajar PHD dalam bidang hadith.Mereka dihantar oleh supervisor mereka iaitu Prof Dr Abu Laith untuk mendapatkan sanad hadith.Nama saya diberikan untuk membantu mereka.Waktu itu hanya saya seorang sahaja pelajar Melayu di Deoband dan pernah bertemu dengan Prof Abu Laith sebanyak dua kali ketika beliau menziarahi Deoband semasa pulang bercuti di India.Saya membantu mereka mendapatkan sanad hadith di Deoband dan di Saharanpur. Guru Prof. Abu Laith waktu itu mengajar di Madrasah Mazahir Ulum.Beliau ialah Maulana Zainal Abidin.Beliau mengajar pelajar-pelajar takhasus hadis.Seorang yang hebat dari segi ingatan. Matanya buta sebelah.Ijazah am diberikan kepada mereka berdua oleh Maulana Anzar Shah Kashmiri,Maulana Nasir Ahmad Khan,Maulana Salim Qasimi di Deoband,dan juga oleh Maulana Zainal Abidin sendiri dan Sanad Hadith Musalsalat oleh Maulana Yunus Jaunpuri di Saharanpur.

Saya tidak mempunyai kesempatan untuk belajar dengan Maulana Yunus kerana tempat kami jauh. Polis pula tak izinkan kami pindah randah madrasah.Namun saya sentiasa bercita-cita untuk mendengar pengajian Maulana.Biasanya Maulana tidak benarkan pengajian dirakamkan dalam apa juga bentuk rakaman.Tetapi pada satu tahun beliau tergerak di hati untuk mengizinkan pengajian Soheh Bukharinya direkodkan.Waktu itu rakaman dalam bentuk kaset.Bila pulang ke Malaysia 2004 saya tercari-cari kaset itu daripada empunyanya iaitu Ustaz Muhammad Hazim (penterjemah utama Ijtima Malaysia 2009) yang sekarang bertugas di Madrasah Miftahul Ulum,Seri Petaling,Kuala Lumpur sebagai tenaga pengajar Soheh Bukhari di sana.Ustaz Muhamad Hazim ialah khadim khusus Maulana Yunus ketika di Madrasah Mazahir Ulum.Dia antara pelajar Malaysia yang tamat belajar di Saharanpur dan kini beliau mengajar kitab Soheh Bukhari di Madrasah
Miftahul Ulum,Sri Petaling.Satu naskhah lagi daripada Ustaz Hafiz yang mengajar madrasah tahfiz di Pulau Pinang.Ia dirakamkan pada tahun selepas tahun Ustaz Muhamad Hazim.Naskhah rakaman ketiga berada dengan seorang ustaz yang bernama Muhammad Mustafa yang tinggal di sekitar USJ.Naskhah ketiga ini gagal diperolehi sampai sekarang.Naskah rakaman ini lebih awal daripada yang Ustaz Hazim dan Ustaz Hafiz punya dan lebih banyak maklumat kerana kesihatan Maulana ketika itu lebih baik daipada yang berikutnya.Semasa menuntut MA di UIAM,saya telah mengambil inisatif menukarkan rakaman dalam bentuk kaset itu kepada bentuk cd.Semuanya saya buat sendiri setelah mengetahui ada software yang boleh melakukannya. Alhamdulillah rakaman keselurahan pengajian Bukhari dari awal hingga akhir dapat saya dengari dan berguru dengan Maulana Yunus secara tidak langsung.Saya tidak jemu-jemu mendengarnya untuk mencatatkan nokhtah-noktah penting komentar Maulana Yunus terhadap syarahan hadith Bukhari.Pernah saya mengajukan tajuk 'Waham Ibnu Hajar Dalam Fathul Bari" untuk thesis Master saya.Idea saya perolehi daripada pengamatan Maulana Yunus semasa mengajar kitab Soheh Bukhari.Prof Dr Abu Laith sangat setuju dengan tajuk itu. Namun ia ditolak dalam meeting proposal oleh ahli panel penilai yang lain.Di antara sebabnya ialah terlalu tinggi untuk bercakap pasal itu untuk diperingkat Master.Dan siapa saya nak kritik Ibnu Hajar Al-Asqolani rah!!! Al maklumlah sidang meeting itu bukan semua tahu hadith!!! Mereka ingat itu semacam nak bongkar keaiban Ibn Hajar Al-Asqolani rah.Padahal skop waham yang nak diutarakan luas.

(Rujukan:Yawaqit Ghaliyah Fi Tahqiqi Wa takhrij Ahadith A`liyah).


Catatan saya,cuba kita bayangkan,kealiman anak murid kesayangan maulana Zakaria Kandahlawi rah,apabila kita melihatnya,maka kita kena lihat siapakah yang bertanggungjawab dalam mendidik beliau sehingga menjadi seorang alim yang besar sekarang.Maka,sesiapa yang punyai syuhbat ke atas maulana Zakaria,di harapakan menilai semula,ya,memang benar,setiap manusia itu tidak sempurna,tetapi,janganlah mengkritik sehingga mengaibkan seseorang,tambahan lagi seorang yang sememangnya diketahui kealiman dan ketaqwaanya.Sumbangan Maulana Zakaria kandahlawi rah,dalam disiplin ilmu hadith memang tiada tolok bandingan,semoga Allah Swt menerangi pusara beliau dengan cahaya.Catatan ini merupakan catatan anak Melayu yang belajar di Deobandi,India.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT

Sila gunakan browser firefox untuk melayari blog ini dengan sempurna. terima kasih


Assalamualaikum.. bismillahirahmanirahim.

" Segala bahan didalam blog ini di ambil, di olah dan ditulis dari pelbagai sumber. Kepada yang ingin mengambil apa2 jua bahan dalam blog ini dengan niat untuk mengembangsebarkan ilmu, tidak perlu meminta izin atau menyertakan link blog ini. Sebarkan dan panjangkanlah kepada semua demi kebaikkan ummah. Semoga info yang ada dapat memberi manfaat walaupun sedikit cuma, dan semoga dengan usaha sekecil ini pastinya tidak akan terlepas dari pandangan Allah.. insyaAllah.. Jika ada kesilapan dari setiap posting, tolong berikan nasihat dan komen. Maaf andai terlancar bahasa tersasar kata-kata. Saya hanya insan biasa yang tidak sunyi dari kesilapan. wallahualam."

PERHATIAN!!! BLOG INI TIDAK MEWAKILI MANA-MANA PARTI , NGO DAN SEBAGAINYA. SEGALA TULISAN DI ISI MENGIKUT CITARASA HAMBA SENDIRI DAN HAMBA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS KESELAMATAN DAN KERUGIAN PEMBACA DISEBABKAN BLOG INI..... SEKIAN

PERHATIAN !!!!!!

Sebarang artikle yang termaktub di dalam blog ini tidak semestinya menunjukkan sikap pengendali blog ini. Ambillah yang berfaedah dan tinggalkanlah yang sia - sia........

MENGAPA AKU BERKATA SYIAH RAFIDAH KAFIR ?

Sesungguhnya Allah telah memilih sahabat-sahabat untuk ku, Dia menjadikan mereka sebagai sahabat-sahabatku, mertua-mertuaku dan menantu-menantuku. Nanti akan muncul satu golongan selepas aku akan memburuk-buruk dan memaki hamun mereka.Sekiranya kamu menemui mereka, janganlah kamu mengahwini mereka, janganlah kamu makan dan minum bersama mereka, janganlah kamu berjemaah bersama mereka dan jangan kamu menyembahyangkan jenazah mereka. [Ali al-Muttaqi, Kanz al-‘Ummal, jil 11, m.s : 540 ]

Sabda Rasulullah S.A.W:

Sabda Rasulullah S.A.W:“Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?” Jawab mereka: “Orang yang muflis dalam kalangan kami ialah sesiapa yang tiada dirham dan tiada harta”. Sabda baginda: “Orang yang muflis dalam umatku ialah sesiapa yang datang pada Hari Kiamat nanti bersama solat, puasa, zakat, juga dia pernah memaki seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpah darah seseorang dan memukul seseorang. Lalu diberikan kepada orang ini dan itu pahalanya. Jika pahala-pahalanya habis sebelum sempat dilangsaikan kesalahannya, maka diambil dosa-dosa mereka dicampakkan ke atasnya lantas dicampakkan dia ke dalam neraka” (Riwayat Muslim).



Al - Hadis

DARIPADA Abu Said katanya:
Aku mendengar Rasulullah (s.a.w.) bersabda: siapa yang melihat (dan tahu) sebarang kemungkaran, maka hendaklah diubahkannya dengan tangannya (kuasanya), kalau tidak berkuasa, maka (ubahlah) dengan lidahnya, dan kalau tidak mampu juga, maka ubahlah dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman (HR Muslim).

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU
Hadis nabi saw : apabila matinya anak adam maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga... yaitu sadhoqah jariah , ilmu yang memberi manfaat dengannya , doa anak yang soleh.

WAKTU SOLAT

JOM INFAQ

JOM INFAQ

Membangun Bersama Islam

KLIK "LIKE" TANDA ANDA MENYOKONG KAMI

About Me

Foto Saya
SELAMA, PERAK DARUL RIZDUAN, Malaysia
Hamba Allah yang inginkan keredhoanNYA

Blog Archive


"tegakkanlah islam dalam dirimu,nescaya kamu akan melihat islam tertegak di tanah airmu" - Imam As-Syahid Hassan Al-Banna (Pengasas&Mursyidul Am Pertama Ikhwanul Muslimin)

berwaspada dari fitnah moden

berwaspada dari fitnah moden

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Haji saleh

Tok guru Haji saleh

Recent Comments

Footer 2

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ikut Melalui Email

Translate