Kempen yang dijalankan ICNA berkesan
berdasarkan jumlah warga AS yang memeluk Islam bertambah.
Lislie C Tole contohnya, mualaf yang
bekerja sebagai guru ini pada awalnya penasaran dengan iklan yang ia lihat pada
bas di Chicago. Dia mencatat nombor telefon tersebut lalu ia
hubungi.
Banyak mendapat maklumat tentang Islam
dan Muslim secara lengkap, Leslie mula berfikir untuk menjadi
Muslim.
Memang, perlu banyak pertimbangan dalam
dirinya sebelum memutuskan menjadi. "Jujur, aku telah banyak mencari tahu
tentang Islam. Namun, aku belum boleh komited," kata dia.
Rupanya, iklan dalam bas itu seolah
mengingatkan dirinya apakah sudah siap untuk memeluk Islam. Sebab, sudah sekian
lama ia mencari tahu tentang Islam dan Muslim. Tak berselang lama, ia mantap
memeluk Islam. "Di akhir keputusanku, ada satu soalan iaitu bagaimana menjadi
seorang Muslim," ujarnya.
Pengalaman Lislie juga dialami Ilyas.
Dia terinspirasi iklan tersebut. Dari iklan itu ia banyak belajar. Satu
kesimpulan yang ia dapat. "Islam adalah agama yang sempurna. Sulit untuk
menjelaskan kerana anda tahu kebenaran. Hanya hati anda yang dapat menjawabnya,"
kata Ilyas.
Lislie menilai kempen yang dibesut ICNA
cukup bernas. Meski kandungannya sederhana tapi kesannya luar biasa. "Saya tidak
pernah melihat sesuatu macam ini sebelumnya. Banyak sekali maklumat yang
diperolehi, yang pasti para pembimbing cukup objektif dalam memberikan
penjelasan," ungkapnya
Sumber republika.co.id
Tiada ulasan:
Catat Ulasan