YANG MASIH PANAS...

Apa Yang Sebenarnya Terjadi Di Mali?

pejuang mali_islampos

APA yang sebenarnya terjadi di Mali? Negeri yang terkurung oleh daratan ini sejak hari Jumat (11/1/2013), dihantam dengan serangan militer oleh pasukan Prancis yang mengaku mendapatkan mandat dan wewenang dari PBB.

Mali terletak di Afrika Barat, sebelumnya merupakan jajahan Prancis. Negara terbesar kedua di Afrika Barat ini berbatasan dengan Aljazair di sebelah utara, Niger di timur, Burkina Faso dan Pantai Gading di selatan, Guinea di barat daya, serta Mauritania di barat. Perbatasannya di sebelah utara memanjang ke tengah gurun Sahara. Mayoritas penduduknya tinggal di wilayah selatan, di mana terdapat Sungai Niger dan Senegal. Negara yang dahulunya bernama Sudan Prancis ini mengambil namanya dari Kekaisaran Mali.

Pada 20 Desember 2012, untuk membantu Mali merebut kembali wilayah utara negeri itu yang kini dikuasai kelompok Islam, Dewan Keamanan PBB, menyetujui pengiriman pasukan militer Afrika. Para pejuang di Tuareg dan kelompok militan Islam yang dihubungkan dengan Al-Qaidah memanfaatkan kudeta pada Maret tahun lalu untuk menguasai wilayah utara yang luas, atau Azawad.

Di Azawad, entah bagaimana mulanya, Islam menyebar demikian pesat dan tak terkendali. Ingat, di Mali, 90 persen penduduknya beragama Islam. Konon, di bawah tangan Iyad Ag Ghali, mantan pejuang Azawad dan mantan diplomat Touareg yang terakhir menjabat sebagai wakil konsul jenderal Mali di Arab Saudi, Azawad kembali memeluk nilai-nilai Islam yang terus saja ditolak oleh presiden negeri saat ini..

Dalam pernyataan yang dirilis secara teratur sejak akhir tahun lalu, kepemimpinan Mali telah berulang kali menekankan visi politik dalam mendirikan sebuah negara sekuler di Azawad. Baru-baru ini, pemerintah menggarisbawahi lagi perbedaan besar mereka dengan Anshoruddin yang juga berulang kali menyatakan “akan menetapkan hukum Syariah di Mali, tidak hanya di Azawad”. Ini adalah komunike yang jelas yang membawa Prancis—dan bukan tidak mungkin akan segera diikuti oleh negara-negara Barat lainnya untuk mulai sedikit mengalihkan kepala ke Mali.

Di Azawad, sejak adanya Anshoruddin secara rapi dan teratur, bar dan depot alkohol menutup, penjarahan milik pribadi tak lagi terjadi dan akhirnya angka kriminalitas yang memang selalu jadi nama tengah negara-negara Afrika, turun drastis.

Terlepas dari kebenaran atau kepalsuan dari semua pemberitaan tentang label invasi Prancis, aspek budaya, sosial dan spiritual dari populasi Azawad sebagian besar bersahaja, maka, kemungkinan dan asumsi “Islamisasi radikal” yang disebut dari Azawad tidak diperiksa secara menyeluruh. Coba mari kita bayangkan, selama berabad-abad lamanya 1,3 juta penduduk Azawad hidup rukun, dan sekarang mengapa lantas harus ada alasan untuk tidak aman?

Orang-orang Touareg, Songhai, Peulhs dan Moor telah hidup bersama satu sama lain sejak abad ke-14 ketika Kekaisaran Songhai berkuasa dan sampai saat ini, mereka masih berdampingan menghadapi kesulitan hidup dan kekeringan alam yang biasa menyerang wilayah tersebut. Touareg, Moor dan Peulhs memiliki kesamaan gaya hidup pastoral bahkan jika mereka tumbuh secara menetap. Peulhs dan Songhai adalah kelompok etnis yang anggotanya melampaui Azawad dan perbatasan Mali. Bahasa mereka, budaya dan tradisi tersebar di seluruh Afrika Barat di mana Islam moderat dipraktekkan dan bisa pendampingan dengan Kristen dan animisme.

Tapi ini bukan cerita film “The God Must Be Crazy” atau sepenggal kisah tentang Frederic Kanoute pemain bola Muslim yang berasal dari negara ini. Ini adalah permulaan invasi—sama seperti yang dilakukan Amerika di Afghanistan dan Iraq. [sa/islampos/ceasefire]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT

Sila gunakan browser firefox untuk melayari blog ini dengan sempurna. terima kasih


Assalamualaikum.. bismillahirahmanirahim.

" Segala bahan didalam blog ini di ambil, di olah dan ditulis dari pelbagai sumber. Kepada yang ingin mengambil apa2 jua bahan dalam blog ini dengan niat untuk mengembangsebarkan ilmu, tidak perlu meminta izin atau menyertakan link blog ini. Sebarkan dan panjangkanlah kepada semua demi kebaikkan ummah. Semoga info yang ada dapat memberi manfaat walaupun sedikit cuma, dan semoga dengan usaha sekecil ini pastinya tidak akan terlepas dari pandangan Allah.. insyaAllah.. Jika ada kesilapan dari setiap posting, tolong berikan nasihat dan komen. Maaf andai terlancar bahasa tersasar kata-kata. Saya hanya insan biasa yang tidak sunyi dari kesilapan. wallahualam."

PERHATIAN!!! BLOG INI TIDAK MEWAKILI MANA-MANA PARTI , NGO DAN SEBAGAINYA. SEGALA TULISAN DI ISI MENGIKUT CITARASA HAMBA SENDIRI DAN HAMBA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS KESELAMATAN DAN KERUGIAN PEMBACA DISEBABKAN BLOG INI..... SEKIAN

PERHATIAN !!!!!!

Sebarang artikle yang termaktub di dalam blog ini tidak semestinya menunjukkan sikap pengendali blog ini. Ambillah yang berfaedah dan tinggalkanlah yang sia - sia........

MENGAPA AKU BERKATA SYIAH RAFIDAH KAFIR ?

Sesungguhnya Allah telah memilih sahabat-sahabat untuk ku, Dia menjadikan mereka sebagai sahabat-sahabatku, mertua-mertuaku dan menantu-menantuku. Nanti akan muncul satu golongan selepas aku akan memburuk-buruk dan memaki hamun mereka.Sekiranya kamu menemui mereka, janganlah kamu mengahwini mereka, janganlah kamu makan dan minum bersama mereka, janganlah kamu berjemaah bersama mereka dan jangan kamu menyembahyangkan jenazah mereka. [Ali al-Muttaqi, Kanz al-‘Ummal, jil 11, m.s : 540 ]

Sabda Rasulullah S.A.W:

Sabda Rasulullah S.A.W:“Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?” Jawab mereka: “Orang yang muflis dalam kalangan kami ialah sesiapa yang tiada dirham dan tiada harta”. Sabda baginda: “Orang yang muflis dalam umatku ialah sesiapa yang datang pada Hari Kiamat nanti bersama solat, puasa, zakat, juga dia pernah memaki seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpah darah seseorang dan memukul seseorang. Lalu diberikan kepada orang ini dan itu pahalanya. Jika pahala-pahalanya habis sebelum sempat dilangsaikan kesalahannya, maka diambil dosa-dosa mereka dicampakkan ke atasnya lantas dicampakkan dia ke dalam neraka” (Riwayat Muslim).



Al - Hadis

DARIPADA Abu Said katanya:
Aku mendengar Rasulullah (s.a.w.) bersabda: siapa yang melihat (dan tahu) sebarang kemungkaran, maka hendaklah diubahkannya dengan tangannya (kuasanya), kalau tidak berkuasa, maka (ubahlah) dengan lidahnya, dan kalau tidak mampu juga, maka ubahlah dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman (HR Muslim).

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU

KUTIPAN DANA BAGI PEMBANGUNAN SRIBU
Hadis nabi saw : apabila matinya anak adam maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga... yaitu sadhoqah jariah , ilmu yang memberi manfaat dengannya , doa anak yang soleh.

WAKTU SOLAT

Membangun Bersama Islam

Blog Archive


"tegakkanlah islam dalam dirimu,nescaya kamu akan melihat islam tertegak di tanah airmu" - Imam As-Syahid Hassan Al-Banna (Pengasas&Mursyidul Am Pertama Ikhwanul Muslimin)

berwaspada dari fitnah moden

berwaspada dari fitnah moden

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Nik Aziz

Tok guru Haji saleh

Tok guru Haji saleh

Recent Comments

Footer 2

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ikut Melalui Email

Translate