Benarkah Rasulullah pernah disihir.
Bukankah Rasulullah itu maksum yang terpelihara daripada kejahatan manusia dan
jin?
Soalan
1. Saya
mendengar dakwaan sesetengah pihak, mengatakan Nabi Muhammad s.a.w sendiri
pernah dishir betulkah ini berlaku? Tidakkah Nabi Muhammad maksum yang
terpelihara daripada kejahatan manusia, adakah wujud keterangan dalam al-Quran
atau as-Sunnah tentang perkara ini?
2. Apakah
hikmah Islam melarang keras pekerjaan atau amalan sihir?
3. Bolehkah
saya mengunakan memakai tangkal untuk menghalang kejahatan atau hasad dengki
manusia?
Jawapan dari Tuan
Guru Dato’ Dr. Haron Din
Jawapan
1
Nabi Muhammad s.a.w memang maksum,
seperti Firman Allah yang mafhumnya, “Wahai Rasul, sampaikanlah apa yang
diperturunkan kepadamu dari Tuhan kamu dan jika tidak kamu kerjakan apa yang
diperintahkan itu, bererti kamu tidak menyampaikan amanat-Nya. Allah akan
memelihara kamu daripada (kejahatan) manusia, sesungguhnya Allah tidak memberi
petunjuk kepada orang-orang yang kafir.” (Surah al-Maaidah, 67).
Perkataan maksum jelas disebut daripada
makna perkataan ‘ya’tsimuka’ (Memelihara kamu). Dalam tafsir yang muktabar,
tidak ada orang yang boleh membunuhnya. Ia juga bermakna Nabi Muhammad maksum,
dipelihara sehingga tidak berlaku sesuatu kemaksiatan ke atasnya. Nabi tidak
melakukan kesalahan yang mendatangkan dosa.
Adapun makna keselamatan umum, sepeti
Nabi disakiti sehingga pernah luka kaki baginda dibaling batu oleh kanak-kanak
upahan di Taif atau terluka (mengalami berbagai kesakitan) dalam Perang Uhud,
sakit kepala, demam dan sebagainya pernah berlaku ke atas baginda.
Semua ini bukan bermaksud maksum, yang
dipelihara Allah S.W.T kerana baginda sebagai manusia biasa yang menerima wahyu,
baginda juga berlapar, rasa dahaga, sakit dan sebagainya.
Merujuk kepada dakwaan Nabi disihir,
jika diteliti huraian di atas, bermakna sihir memang boleh berlaku. Di sebut
dalam hadis sahih, Daripada A’ishah r.anha: “Kata A’ishah, telah disihir
Rasulullah s.a.w oleh seorang lelaki daripada Bani Zuraiq dikatakan lelaki itu
ialah Labid bin al-A’sam al-Yahudi. Rasulullah s.a.w berasa tidak keruan,
perkara yang telah dilakukan, baginda merasa ragu sudah dilakukan atau tidak.
Nabi bertanya A’ishah, “Wahai A’ishah, apakah kamu tahu bahawa Allah S.W.T telah
melakukan sesuatu ke atas diriku? Nabi menyambung dengan katanya, “ada dua orang
laki-laki datang kepada ku ketika aku sedang tidur, maka salah seorang berada
disisi kepalaku, seorang lagi berada disisi kakiku, maka seorang daripadanya
bertanya kepada kawannya, ‘apakah sebenarnya yang dideritai oleh Muhammad ini?
Maka seorang lagi menjawab, dia telah disihirkan orang. Ditanya lagi, siapakah
yang telah mensihirnya? Dijawab lagi, sihirkan oleh Labid bin al-A’sam. Ditanya
lagi dengan apakah dilakukan sihir itu? Jawabnya, digunakan sikat rambutnya,
dengan satu ikhtiar lain (sihir). Ditanya, di manakah diletakkan barang-barang
tersebut? Dijawabnya, ditanam dalam sebuah perigi namanya Perigi Darwan. Maka
ditanya lagi, dengan apakah kita akan merawatkan Muhammad ini? Maka dibacakan
beberapa ayat dari al-Quran. Nabi Muhammad s.a.w sedar dari tidurnya maka
diberitahu kepada A’ishah, “Bahawasanya, Allah S.W.T telah menyembuhkan aku dan
aku tidak mahu hal ini menjadi fitnah di kalangan manusia dan aku telah sembuh.”
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).
Hadis sahih ini sekurang-kurangnya
memberikan kefahaman kepada kita bahawa musuh-musuh Islam, terutamanya Yahudi,
akan melakukan apa sahaja untuk memenuhi kehendak mereka. Ulama bersepakat
bahawa berpandukan kepada hadis sahih ini, memang ada percubaan oleh insan yang
kenali melakukan sesuatu yang dipanggil sihir.
Nabi s.a.w memerintahkan sahabat, turun
ke dalam perigi mencari barang-barang sihir tersebut, dikeluarkan dan Nabi telah
sembuh seperti biasa.
Peristiwa ini tidak boleh disamakan
dengan manusia di zaman kita yang terkena sihir sehingga hilang pertimbangan
kewarasan, menderita kesakitan memanjang dengan menggangu ibadat, malah
menganggu daripada melakukan kerja harian, ini semua tidak menganggu
Nabi.
Nabi Muhammad cuma terasa ada sesuatu
yang tidak kena berlaku dalam dirinya. Tiada siapa yang mengetahui, A’ishah pun
tidak mengetahui sehingga Nabi memberitahu tentang dua orang lelaki (malaikat)
datang untuk mengubat baginda dengan ayat-ayat al-muawwiyat, ayat pelindung
penyakit sihir.
Sekaligus, ia merupakan panduan kepada
umatnya untuk melindungi diri daripada penyakit.
Seterusnya, jelas bahawa Nabi
sendiripun bila disihirkan orang, baginda sendiri tidak mengetahui, melainkan
selepas Jibril a.s memberitahu bahawa baginda telah matbub
(disihirkan).
Jika Nabi sendiri tidak mengetahui
baginda disihirkan, bagaimana orang yang datang untuk berubat, mengadu
kesakitan, tiba-tiba orang yang hendak mengubat tersebut mengatakan ‘kamu telah
kena sihir?’ Datang pesakit lain, kita mengatakan pula, ‘kamu telah kena buatan
orang.’
Ada yang lebih ke hadapan mengatakan,
‘kamu telah disihir fulan bin si fulan.’
Bagaimana insan biasa boleh mengetahui
sihir yang kena kepada orang lain? Bukan kena kepada kepada dirinya, dengan
membuat keputusan orang itu kena sihir, inilah masalah yang kita
hadapi.
Tidak sepatutnya berlaku sedemikian
kerana hanya Allah S.W.T sahaja mengetahuinya dan tidak ada orang yang boleh
tahu hal sebenarnya.
Pengubatan disyariatkan, tetapi jangan
sampai kita mendakwa orang itu kena sihir atau menuduh serta menuding jari
kepada orang yang didakwa melakukan sihir.
Jawapan
2
Pekerjaan dan amalan sihir adalah
sesuatu yang pada kebiasaannya mengagungkan makhluk halus sama ada yang bernama
iblis, jin, syaitan dan sebagainya. Makhluk ini sememangnya bertugas sepenuh
masa menyesatkan anak Adam dan menjauhkan mereka dari rahmat Allah
S.W.T.
Mereka telah dilaknati Allah S.W.T, maka mereka berusaha untuk menyesatkan manusia supaya dijauhkan rahmat Allah. Salah satu caranya adalah menggunakan sihir sebagai satu profesion mereka mengajar manusia melakukan kerja jahat tersebut.
Mereka telah dilaknati Allah S.W.T, maka mereka berusaha untuk menyesatkan manusia supaya dijauhkan rahmat Allah. Salah satu caranya adalah menggunakan sihir sebagai satu profesion mereka mengajar manusia melakukan kerja jahat tersebut.
Manusia akan mudah terpengaruh apabila
seorang manusia mampu melakukan perkara yang ganjil pada pandangan manusia lain.
Atau seolah-olahnya ada kelebihan khusus kepada orang tertentu, yang mengetahui
penyakit orang lain tanpa diberitahu. Atau mungkin boleh membaca fikiran orang
lain.
Hal sedemikian ini ada kemungkinan
boleh berlaku dengan bantuan makhluk halus, dapat mengagak atau makhluk halus
mengetahui daripada percakapan mereka kepada diri atau kawan-kawan.
Perkara ini merangsang manusia
mendampingi dan mendapatkan khidmat ahli sihir untuk menyampaikan sesuatu maksud
mereka.
Bila sihir dilakukan, maka berlaku
perkara negatif, yang paling besar sekali adalah kerosakan aqidah. Dalam
beberapa hadis Rasulullah s.a.w (mafhumnya),”Sesiapa yang mendatangi ahli sihir
maka sesungguhnya dia telah mensyirikkan Allah S.W.T.” (Riwayat Imam
Muslim).
Hadis lain menyebut (mafhumnya),
“Sesiapa yang mendatangi seorang yang mendakwa mengetahui perkara ghaib, lalu
mempercayai dakwaan tersebut, sesungguhnya dia telah kufur dengan al-Quranul
Karim yang diturunan kepada Nabi Muhammad.”
Dengan amalan sihir juga membuka jalan
kepada seseorang mempercayai apa sahaja yang dikatakan ahli sihir kepadanya.
Kata-kata seperti, ‘penyakit itu berpunca daripada orang yang terdekat
kepadanya’, kadang-kadang menamakan orang tertentu (sama ada ahli keluarga atau
kawan karibnya), terus dipercayai tanpa menyiasat dengan
terperinci.
Hal ini boleh menimbulkan permusuhan
yang berpanjangan sehingga perkara yang tidak sepatutnya berlaku, dilakukan.
Lebih buruk apabila, dibalas balik dengan sihir juga.
Dalam al-Quran, Allah S.W.T menyebut
(mafhumnya), “Sesungguhnya syaitan-syaitan itu mengkehendaki supaya berlakulah
di kalangan kamu, permusuhan dan benci-membenci.”
(Surah ali-Imran, 91).
(Surah ali-Imran, 91).
Jelas bahawa peluang yang terbuka
kepada orang yang mendatangi ahli sihir ini, syaitan mengambil kesempatan
menimbulkan permusuhan antara dua orang yang berkasih, menimbukkan kebencian
yang amat sangat antara anak beranak.
Ilmu sihir merupakan perantaraan yang
boleh menimbulkan caca merba dalam masyarakat. Peluang ini digunakan oleh orang
yang bukan ahli sihir, tetapi mendakwa boleh melakukan hal-hal sedemikian untuk
mendapat keuntungan duniawi sehingga mengenakan bayaran yang tidak tertanggung
oleh pesakit.
Oleh kerana itu maka Islam sebagai
agama salam sejahtera, menyelamatkan manusia dari hal-hal yang tidak baik,
khasnya menjaga aqidah supaya tidak rosak, memelihara harta benda dari
pemerasnya dan untuk manusia kembali kepada pertolongan Allah
S.W.T.
Islam melarang dengan sekeras-kerasnya
menggunakan sihir sebagai medium menyampaikan sesuatu maksud.
Jawapan
3
Di zaman permulaan Islam amalan memakai
tangkal digunakan ramai masyarakat jahiliyyah. Raslullah s.a.w telah
mengharamkan pengunaan tangkal dan menggantikan dengan pengunaan ayat al-Quran
dan doa, khususnya memohon daripada Allah S.W.T menghindari dari sesuatu yang
tidak diingini.
Dakam hadis yang diriwayatkan oleh Imam
Ahmad dalam musnadnya, juzuk ke 4 halaman 156 disebut hadis yang mafhumnya,
“Sesiapa yang menggantung tangkal, maka sesungguhnya dia telah melakukan perkara
syirik.”
Hadis ini merupakan hadis umum. Berlaku
suatu ketika apabila sahabat-sahabat menerima ayat al-Quran daripada Rasulullah
s.a.w, diamalkan untuk menghindari ganguan, menulis ayat tersebut dikertas dan
menggantungkan kepada anak-anak mereka yang belum boleh membaca al-Quran.Bila
dirujuk kepada Rasulullah, baginda tidak melarangnya.
Ada sebahagian pendapat jika tangkal
tersebut diperbuat daripada ayat-ayat al-Quran, maka ia diharuskan.
Pandangan ulama-ulama muktabar yang
dipetik daripada Kitab al-Fatawa az-Zahabiyyah (Fatwa-fatwa yang amat berharga)
pada halaman 253 bagi soalan seperti dikemukakan ini, dijawab bahawa, “Adapun
penulisan ayat-ayat al-Quran dan nama-nama Allah S.W.T untuk dijadikan tangkal,
maka ulama-ulama berselisih pendapat di kalangan ulama-ulama salaf ada yang
mengharamkannya secara mutlak dan ada sedikit yang mengharuskannya, dengan
syarat-syarat khusus. Yang paling sahih, bahawasanya penggunaan tangkal-tangkal
sama ada al-Quran atau tidak, dilarang dalam hadis-hadis terdahulu. Tentang
keharusan yang Rasulullah berikan kepada beberapa orang sahabat, itu adalah pada
permulaan Islam. Apabila iman sudah tertanam dalam diri dan untuk mengelak
daripada keburukan-keburukan yang boleh menjejaskan iman, maka, dilarang sama
sekali penggunaan tangkal, walaupun menggunakan ayat al-Quran kerana, 1;
mencegah daripada keburukan yang lebih besar, 2; menjaga kesucian al-Quran dari
terbawa dalam tandas dan 3; membulatkan keyakinan bahawa Allah Taala sahaja yang
melindungi manusia daripada segala-galanya.”
Wallahu’alam….
Sumber dari hasnulhadiahmad.com
Tiada ulasan:
Catat Ulasan